synnytys ja alastomuus
Häpeätkö alastomuutta synnytystilanteessa ja miksi? Vaikuttaako nuori ikä tähän seikkaan?
Kommentit (37)
Aika vaikeetahan se olisi synnyttää pöksyt jalassa.
ikä 34. Tilanteessa sit ehkäpä ei. Jaa-a.
(mut typeränä pohdin et saattaa kyl hävettää se että kuulemma paska lentää yleensä, huolimatta peräruiskeesta. turhamaista joo, mut niin nyt vaan tuntuu)
mutta itse siinä synnytystilanteessa ja vaikka katetroinnissa jne. ei yhtään. Näin minulla ekassa synnytyksessä 28v.
Nyt toista kertaa raskaana ja taas tuntuu etukäteen vähän hassulta että sellaista intimiteettiä ei ole sairaalassa koko aikana yhtään, mutta kun on siellä se tuntuu aivan normaalilta, usko pois!
Kyllä olisi hävettänyt jos ilkosillaan olisi pitänyt olla.
En muutenkaan koskaan mene yleisille uimarannoille tai uimahalliin, vieraiden kanssa saunaan tai mihinkään missä pitää olla vieraiden edessä vähissä vaatteissa tai ilkosillaan.
Missä sekin nyt on määritelty että jollai ole täysin nakuna ei synnytys ole onnistunut?
Olin 33 vuotta kun lapseni syntyi.
Missä sekin nyt on määritelty että jollai ole täysin nakuna ei synnytys ole onnistunut?
Saiko joku muu tästä ketjusta tuollaisen kuvan?
Kaapu on ollut päällä siihen asti että vauva on tullut maailmaan. Sitten olen heittänyt sen pois (tai niin pois kuin olen saanut tippaletkun kanssa) kun olen halunnut vauvan mahdollisimman lähelle iholle kiinni.
Ja minä myös olen 20kg ylipainoinen, mutta en siltikään hävennyt. :) Pääasia on se vauva. Ja mun tissit on sitä vauvaa varten.
Se näkyi ponnistusvaiheessa ja jälkipaikkailun aikana siinä, että en mielellään levittänyt jalkojani, vaikka pakkohan se oli. Kipeää teki (synnytin molemmilla kerroilla ilman kivunlievitystä), mutta jotenkin se häpeäntunne meni niidenkin yli. Mullakin oli sairaalan mekko päällä ja ekalla kerralla sukatkin jalassa.
Häpeätkö alastomuutta synnytystilanteessa ja miksi? Vaikuttaako nuori ikä tähän seikkaan?
Eipä sitä alastomuutta edes ehtinyt huomata. Mun synnytykset on aina olleet niin nopeita, etten joka kerta ole ehtinyt edes omista vaatteista luopua. Kerrankin mies ja kätilö vetivät multa äkkiä sukkahousut, hameen ja paidan pois, kun vauva oli jo tulossa ;). Olen synnyttänyt omissa rintsikoissa ja myös täysin alasti, koska olin paljon ammeessa, eikä koskaan ole oma ulkonäkö tai alastomuus mietityttänyt. Eikä ne kätilöt sitä ainakaan mieti!
kaapua vaihdoin muutaman kerran kun kastui välillä hiestä ja sitten taas palelin kuin horkassa.
Haikaranpesässä ainakin olisi voinut pitää omat vaatteet vaikka loppuun asti, minulta ainakin kysyivät haluanko vaihtaa sairaalan paitaan, ettei omat niin likaantuisi.
Ensin en halunnut, mutta kipujen ja hikoilu/palelun alettua vaihdoin mielelläni kaapuun.
Missään vaiheessa en hävennyt mitään, en myöskään ponnistusvaiheessa, jolloin ensin tuli myös kakkaa (kätiö huomaamattomasti pyyhki samantien pois), keskityin vain ponnistamiseen (ilman kipulääkitystä). Kun vauva oli syntynyt ja sain hänet iholleni niin muutamien tikkien laitto ym meni ihan siinä sivussa. Vauvan ihastelu isin kanssa vei kaiken huomioni
yhtä paljon synnytyksessä olla puolialasti kuin syntyessäni ihan alasti, eli ei ollenkaan sellaista siinä tilanteessa ajattele, toivoo vaan, että toimitus pian ohi ja terve lapsi sylissä
mäkin riisuin sen sairaalakaavun synnytyksen aikana pois, kun oli niin pirun kuuma ja hankala olla. Lisäksi olin ison osan avautumisvaiheesta ammeessa, siellä olin tietenkin alasti.
Kyllä synnytyksessä keskittyy niin muihin asioihin, ettei siinä jouda selluliittejään ja selkämakkaroitaan pohtimaan.
Ja siinä tuoksinnassa ehdit häpeämään ulkonäköäsi? Kannattaisi varmaan kääntyä jonkun päätohtorin puheille? En tajua miten joku siinä pystyy ajattelemaan näyttääkö pylly isolta!?
Olen synnyttänyt 9 vuotta sitten ollessani 24 vuotias. Ja menossa kohta laitokselle, pitkässtä aikaa.
Ei minua häiritse alastomuus mitenkään, ei tässä siitä ollut kyse.
ja en tod hävennyt, oli pikkasen muuta mietittävää..
tuli edes mieleen, että synnytin ihan alasti. Olin ammeessa kivunlievityksen toivossa ja kun kivut yltyi ja nousin sieltä pois, niin ei tullut siinä vaiheessa mieleen pukea sitä kaapua päälle. Ja loppuun asti sitten alasti olin. Eipä tuo hävettänyt. Myöhemmin mietin, että kuinkakohan moni on todella ihan alasti synnyttäessään.
ei myöskään pissan ja kakan tulo lattialle. Mutta minulla olikin salissa vain (nais)kätilö ja oma mieheni.
Jos joku vieras mies, lääkäri tai kätilö tai mikä tahansa olisi yrittänyt saliin tunkea, niin sitä olisin kyllä päähän potkaissut jos tajuissani olisin ollut. Tai vaihtoehtoisesti paennut vessaan, lukinnut oven ja sitten karannut kotiin hoitamaan hommat loppuun :).
Ei koko asiaa edes ajattele synnytyksen aikana. Ja kätilöllehän tämä on täysin luonnollinen tilanne.
Nuori ikä ei minulla vaikuttanut asiaan enkä työssäni kätilönä ole huomannut että nuorella iällä olisi asiaan vaikutusta.