Suurtalouskokiksi hakemassa ja edessä RYHMÄHAASTATTELU!
Onko kukaan ollut? En voi kun ihmetellä että kokiksi aikovilla joku ryhmähaastattelu, mitä siellä voi olla vastassa ja miten tälläinen hyvin hiljainen ihminen siinä pärjää. Pelkään isoja ryhmiä, ammatinvalintakin on sellainen ettei ihmisten kanssa juurikaan olla tekemisissä(keittiötyö) joten eihän tuollaisessa ammatissa tarvitse olla mitenkään erityisen sosiaallinen? vai....?
Kiitos.
Kommentit (12)
paljon keittiöhenkilökuntaa,riippuu tietty ihan keittiöstä..kouluilla n.3-5 hlöä..jossain sairaalassa parisenkymmentä.Kyllä mielestäni kokin tarvii melko sosiaalinen olla.Itse olen ravintolakokki,teen töitä suurtaloudessa keittiöapulaisena
Kohtuulliset kommunikaatiokyvyt on oltava,ei ihan erakot keittiössä pärjää.
Meille tuleville tradenomiopiskelijoille annettiin alaan liittyvä tehtävä, jonka toteutus piti ryhmässä suunnitella.
Kokeilla se voisi olla esim. jonkun menun suunnittelu ryhmässä tms. Käsittääkseni siellä tarkkaillaan toimintaa ryhmässä. Ongelmaksi hiljaisen ihmisen kannalta voi muodostua se, jos joukkoon sattuu joku päällepäsmäri, joka tahtoo olla koko ajan äänessä.
Suosittelisin, että pyrit sanomaan haastattelussa hyvän harkitun mielipiteesi ainakin kerran, vaikka ujostuttaakin.
kannata alkaa väitelläkään. Kannattaa tuoda oma, harkittu mielipiteensä perusteluineen esille.
Tulen toimeen ihmisten kanssa kyllä kun pääsen "vauhtiin". Mutta tuollainen lyhyt aika jossa varmasti moni vähänkin "sosiaallisempi" puhua pälpättää taukoamatta niin en varmasti lähde tuomaan omia mielipiteitäni esiin. Valitettavasti menen lukkoon. :/
Olen 28v. ja pitkään ollut kotona lasten kanssa. Jotenkin odotin että tähän ammattiin olisi joku koe tai haastattelu juurikin siitä että on varmasti motivoitunut kyseiseen ammattiin.. En yhtään odottanut että katsotaankin jotain ryhmätyöskentelyä yms. Leivonta ja ruoanlaitto on todellakin alaani, mutta esiintyminen ja varsinkin kaikenlaiset kokeet joita seurataan ei ole minun heiniäni. Muuten olen positiivinen ja kumminkin suht puhelias ihminen luonteeltani ja tulen varmasti toimeen erilaisten ihmisten kanssa työelämässä. Surku jos en pääse haluaamaani ammattiin "ujouteni" takia. NImenomaan jos ryhmä on iso niin jään luonnostanikin taka-alalle, en koskaan pyri tulemaan esille missään tilanteissa koska se ei vaan ole "minua".
ap
Itse hain suurtalouskokin paikkaa 1½v sitten,hiukan yllätyin,kun työhaastattelussa haastattelijoita oli 5 henk.Tuntui todellisesta ristikuulustelulta ;)Meitä hakijoita oli 23,sain tuon paikan.
Eihän suurtalouskokkilihjalla yleensä ole pääsykoetta. Siis harvassa ammattikoulussa tuolla linjalla on.
Saat välillä aikaa miettiä omaa vastaustasi, kun haastattelijat kyselevät muilta. Lisäksi voit ihan reilusti sanoa, että olet sen tyyppinen, että olet puheliaampi, kun tunnet ihmiset paremmin. Ei siitä tule miinuspisteitä. Oikeastaan päinvastoin, sillä Suomessa arvostetaan rehellisyyttä.
Ei ole hyvä, jos yksi haastateltava on koko ajan äänessä tai ihan hiljaa. Vastaa kun kysytään ja jos on joku erillinen ryhmäkeskustelutehtävä, niin ota muut huomioon kyselemällä "mitä mieltä sinä tästä olet" tms. Toisten jyrääjät eivät saa hyviä pisteitä.
t: satoja valintakoehaastatteluja tehnyt ope
Ja on todellakin ryhmähaastattelu. Aikuisopisto puolelle haen.
No yritän kyllä ja jos vaan saan jännityksen pois ja puheen tulemaan suustani ilman takertelua niin ehkä se siitä. :)
Kiitos vastauksista.
Mä olen ollut yhdessä työhaastattelussa jossa oli kanssa ensin ryhmätehtävä, ammattiin liittyvän suunnitelman tekeminen. Olen luonteeltani samanlainen kuin miksi itseäsi kuvasit enkä paljoa uskaltanut toisten päsmäröinnin yli puhua, jotain pääsin kuitenkin sanomaan. Ilmeisesti se riitti (lyhyen yksilöhaastattelun lisäksi), sillä tulin valituksi tehtävään.
Kun et siis tarkasti tiedä mitä haastattelijat teissä hakijoissa tarkkailevat ja mitä ominaisuuksia etsivät, niin olet vain oma itsesi, kerro rohkeasti mielipiteesi, hyvin se menee!
Ei tartte olla suulas, mutta on kyettävä asiallisesti kommunikoimaan. Sopimaan työnjaosta jne..