Voi ei, jos tulee vielä yksikin hää-tai rippijuhlakutsu, talo menee myyntiin tai jotain
siis tilanne on todella huono, eilen pakolliset 2.det yo-juhlat, yhdet kummilapsen synttärit(aina vaan kutsutaan, vaikka kummilapsi on jo 16v.) Tulossa vielä parit sukulaislapsen rippijuhlat. Olemme työttömiä..olen ihan rikki ja pikavipeillä sitten maksetaan tai annetaan lahjat-lahjakortit tai rahaa kirjekuoressa. Huvittavaa köyhä perhe ojentaa rikkaan perheen vesalle kuoressa vippirahaa 50-100e.
Onko kohtalotovereita??
Kommentit (72)
Mielestäni 20 e on mainio lakkiais- tai rippi"raha" ja lahja voi tosiaan olla edullisempikin, mutta se vaatii usein hieman aikaa ja vaivaa.
Silti karsastan lapseni kummin kutsumista meille synttäreille. Hän kutsuu meidät aina kaikkien viiden lapsensa synttäreille (tietenkin aina kätevästi kaksi juhlitaan kerrallaan eli kolmet juhlat =viisi lahjaa vuodessa meiltä heille). Kun he tulevat meille, tulee koko 7-henkinen perhe pienen, n 5 e arvoisen lahjan kanssa kummilapsensa synttäreille, kaikki lapset ovat nälkäisiä ja suuriruokaisia ja syövät, oikeesti, tosi paljon. Jotenkin se vaan tuntuu pahalle, kun he olettavat meidän lahjovan lapsiaan ja itse tulevat meille aina koko joukolla aterioimaan hyvin pienen lahjan kanssa. Heillä on rahaa vähintään yhtä paljon kuin meilläkin, työssäkäyvät vanhemmat, omakotitalo hyvällä alueella, sijoitusasuntoja, uusi auto jne. Juuri juttelimme ja ystäväni oletus automaattisesti oli, että minä ostan tyttärelleen kultaisen rippiristin ensi kesänä. En kyllä osta!
Hoh, oman lapseni synttärit lähestyvät, mutta en voi jättää tätä hänen kummiaan kutsumatta :(
ja vie joku halpa tavara/koriste esine
jos ei muuta niin valehtelisin vaikka että vatsatauti kiertää perheessä=)ja 20e minusta ihan kohtuulinen raha..ostaisin vaika 20e lahjakortin s-ryhmään,ja rippikoululaisille leffaliput..
Toissa vuonna oli kahdet pakolliset yo-juhlat ja kahdet häät.
Tavallisia duunareita ollaan. Vanha auto vain sattui hajoamaan ja itse olin pitkään keväällä sairaana ja tulot tippui. Muutenkin olin osittaisella hoitovapaalla.
Toki olisi pitänyt osata varautua kaikkeen mahdolliseen, mutta kun murkut kasvoivat pituutta hujauksessa ja jouduin kahdelle pojalle uusimaan koko vaatetvaraston, luistimet, sisäpelikengät yms. kevään aikana, alkoi saldo olla aika tyhjä.
Ylppäreihin odotettiin tietenkin rahaa. Ne vielä meni. Mutta ne häät....
Lahjalistalla 400 euron postilaatikkoja, 100 euron pienempiä lahjoja ja tilinumero tietenkin.
Lisäksi kuuden hengen juhlavaatteet ja polttareihinkin olisi pitänyt maksaa 120 euroa toiseen ja toiseen 150 euroa.
Pohdimme tilannetta ja kummasti meille iski kumpienkin häiden kohdalla norovirus. Olivat kyllä sitä jo osanneet odottaa, koska emme osallistuneet polttareihin.
Aivan hulluksi mennyt nämä vaatimukset ja ahneet juhlijat laskevat ruoka-aineiden hintaa ja tilojen vuokrien hintaa ja laskevat, paljonko vieraiden pitää maksaa lahjana, että saavat kulut korvattua.
Meillä on ensi kesänä rippijuhlat ja olen tehnyt kaikille selväksi, että lahjojen ja rahan takia emme kutsu. Meillä on varaa ruokkia vieraat ihan omasta pussista. Olisi vain ihana saada kumpikin suku kokoon pitkästä aikaa.
Minä kyllä annan täysin tukeni aloittajalle!Jos juhlien järjestäjät ovat niin rahanahnetta sakkia,etteivät tajua,että työttömillä ei ole mistä ottaa,niin pitäkööt juhlansa!Minä en todellakaan oleta,että pienituloiset kummit toisi kalliita lahjoja lapsellemme!!Toki on kiva saada jotain pientä muistoksi,mutta hinnalla ei todellakaan ole merkitystä!Se voi olla vaikka itse tehty nuken mekko,tai 3 euron kirja.
..juhlat.Lahjoja hän ei halunnut, vaan toivoi,
että tuetaan lastensairaalaa (lapsemme eivät koskaan onneksi ole olleet sairaalassa). JA vähävarasille opiskelija- ym. sukulaisille sanoimme, että heiltä emme todellakaan halua mitään, vaan toivomme, että tulevat juhliin. Kustannuksia tuli osallesiitäkin, kun tulivat toiselta puolelta Suomea.
"vain sivistymätön pitäis sinua moukkana"
Vain moukka kyselee lahjojen arvon perään ja lähettelee vähätuloisille tekstareita,joissa pyytää kalliita lahjoja.Mielestäni häät ovat ainoa juttu,jossa pari voi ilmoittaa häälahjalistalla,mitä haluaa ilman,että vieras ensin sitä kysyy!Muuten on moukkamaista toivoa sukulaisilta tai varsinkaan tuttavilta jotain lahjoja,JOS HE EIVÄT ITSE OTA ASIAA PUHEEKSI.
Kumma kun usein ne,joilla on rahaa tuhlattavaksi,ovat niitä huonokäytöksisimpiä näissä raha-asioissa.
ja välillä niitä askarrellaan myös itse. Mielestäni muistaminen on tärkeintä. Ei se lahjan arvo tai hienous. Jos kummitädin lahjaa ei arvosteta jos se alennuksesta ostettu, pieni tai itsetehty niin silloin ovat väärin perustein lapselleen kummin valinneet.
Harrastan itse valokuvausta ja monesti teen niin, että otan kauniita kuvia vuoden varrelta ja teen niistä albumin tai kehystän hienoimman kuvan. Halpaa ja edullista, mutta lahjan saanneille ovat kiva muisto. Yleensä ovat olleet pidettyjä.
alkuperäisen tilanteen. Meilläkin rahat tiukilla, ja tälle kesälle on paljon pakollisia menoja; hyvän ystävän häät, kummilapsen rippijuhlat ym. Sitten on näitä yllättäviä juttuja, kuten lähisukulaisen hautajaiset + mummoni on huonossa kunnossa toisella puolen Suomea, ja mun on pakko lähteä ensi viikolla katsomaan häntä vaikka ei ole pennin hyrää ennen kuin mies saa palkan.
Saa muakin tulla neuvomaan, että mitäs jäit kotiin hoitamaan lasta, otit pienipalkkaisen miehen ja valitsit isovanhemmat jotka ei elä ikuisesti. En mä oletakaan että joku, joka ei ole ollut samassa tilanteessa, ymmärtäis.
ei niihin juhliin ole pakko mennä eikä lahjaa antaa vaikka kuinka olisi kummilapsi tai muuten läheinen.
Jos ihan välttämättä haluatte juhliin mukaan niin ostakaa lahjaksi vaikka muumimuki tmv. Mikä pakko se on 50-100 € antaa =o
Kauhulla olen lukenut tätä av-palstaa näin kevät/kesäjuhlien kynnyksellä. Jotkut kauhistelee sitä että toiset antavat vain 20e.rahaa lahjaksi. Vähintään juuri tuo 50-100 e pitäisi antaa. Voi jeesus sentään näitä ahneita!!
Yritä ap.pitää vaan oma elämäsi tasapainossa. Älä mene moisiin juhiin joihin pitää kallista lahjaa viedä. Muutenkin "köyhän" kannattaa kuunnella itseään ja arvostaa itseään niissä asioissa missä vain pystyy, sillä köyhyys ja rahapula vetää mielen kyllä tosi nopeasti alamaihin ja sitä masentumista ja lamaannusta vastaan pitää taistella.
Mielestäni 20 e on mainio lakkiais- tai rippi"raha" ja lahja voi tosiaan olla edullisempikin, mutta se vaatii usein hieman aikaa ja vaivaa.
Silti karsastan lapseni kummin kutsumista meille synttäreille. Hän kutsuu meidät aina kaikkien viiden lapsensa synttäreille (tietenkin aina kätevästi kaksi juhlitaan kerrallaan eli kolmet juhlat =viisi lahjaa vuodessa meiltä heille). Kun he tulevat meille, tulee koko 7-henkinen perhe pienen, n 5 e arvoisen lahjan kanssa kummilapsensa synttäreille, kaikki lapset ovat nälkäisiä ja suuriruokaisia ja syövät, oikeesti, tosi paljon. Jotenkin se vaan tuntuu pahalle, kun he olettavat meidän lahjovan lapsiaan ja itse tulevat meille aina koko joukolla aterioimaan hyvin pienen lahjan kanssa. Heillä on rahaa vähintään yhtä paljon kuin meilläkin, työssäkäyvät vanhemmat, omakotitalo hyvällä alueella, sijoitusasuntoja, uusi auto jne. Juuri juttelimme ja ystäväni oletus automaattisesti oli, että minä ostan tyttärelleen kultaisen rippiristin ensi kesänä. En kyllä osta!
Hoh, oman lapseni synttärit lähestyvät, mutta en voi jättää tätä hänen kummiaan kutsumatta :(