Yksinhuoltajat: Juotteko itsenne kotona niin känniin
että ette muista aamulla mitä illalla teitte ja milloin menitte nukkumaan?
Kommentit (30)
miksi kysymys on juuri yksinhuoltajille? ja kuka aikuinen juo itseään enää tolkuttomaan humalaan, eikös se ole teinien touhua?
Yksinhuoltajille siksi ettei siellä ole toista aikuista paikalla. Meillä esim. mies kun juo, se juo ittensä niin känniin että herää yleensä pytyltä aamulla ja ei muista illasta mitään. Tuttavaperheessä taas äiti juo itsensä ihan ankaksi joka perjantai, ja selväpäinen isä huolehtii lapsista.
Teinien touhua minunkin mielestä, mutta mies sitä on jatkanut ja ikää on kohta 40v.
Juon kerran korkeintaan kaks kertaa vuodessa ja silloinkin otan kohtuudella.
No ite en tykkää juoda humalaan asti. Yksinään juominen on musta omituista, mutta ehkä joku sitäkin tekee. Joskus jos on ollut kavereita käymässä tms, niin silloin tulee juotua helposti enemmän lähes huomaamatta. Sääntönä silti mulla on aina ollu se, että pitää olla siinä kunnossa, että jos lapsi herää yöllä niin pystyn toimimaan selkeästi, en hoipertele tai kompuroi tai vaikuta muutoin lapsen silmissä pelottavalta.
Kerran eräs ystäväni kertoi, että hän muistaa lapsuudestaan kerran, jolloin hänen äitinsä oli juonut alkoholia. Ei edes paljon, vaan sellaiseen iloiseen hiprakkaan. Ystäväni oli pelännyt, koska äiti oli erilainen. Ei siis ollut väkivaltainen, puhunut outoja tms, vaan erilainen.
Tuo on pistänyt miettimään, miten pienestä se voi olla kiinni, miten pienestä lapsi voi pelästyä.
Juon kerran korkeintaan kaks kertaa vuodessa ja silloinkin otan kohtuudella.
Viimeksi otin pakollisen skumppalasin + siiderin häissä neljä vuotta sitten.
Joskus saunasiiderin juon lauantaina, mutta haluan olla skarppina jos lapsi vaik herää yöl. Ja ku nukutaa samas sängys ni pelottas et sammun ja kaadun vaik lapsen päälle! Onha tollastakii sattunu.
normaaleissa ydin- ja uusperheissä kun tulee säännöllisesti eteen tilanteita, jolloin vain toinen aikuisista on kotona.
Mielestäni alkuperäinen kysymyksen asettelu oli varsin asenteellinen sekä typerästi rajattu.
Juon yhen siiderin toisinaan työviikon päätteeksi, senkin nautiskellen pitkin iltaa ja maun vuoksi :) Haluan olla skarppina ja ajokunnossa, jos vaikka hätä tulis.. Ja alkoholistin lapsena, en myöskään halua että oma lapseni joutuu näkemään minua humalaisena.
normaaleissa ydin- ja uusperheissä kun tulee säännöllisesti eteen tilanteita, jolloin vain toinen aikuisista on kotona.
Mielestäni alkuperäinen kysymyksen asettelu oli varsin asenteellinen sekä typerästi rajattu.
Anteeksi. En hoksannut ajatella asiaa noin :/
En ole koskaan juonut itseäni känniin. Miksi muuttaisin tapojani, kun olen yksinhuoltaja?
ja silloin lapsi ollut nukkumassa
mutta vastaanpa silti :P
Meillä ei juo, lasten ollessa kotona, kumpikaan vanhemmista humalaan asti. Yksi tai kaksi lasia viiniä tai saunaolut riittää.
Jos haluamme lähteä kunnolla viihteelle, niin kyllähän se lapsi viedään silloin hoitoon.
Lapsella on myös isä, joka hoitaa sen illan ja yön, kun minulle on iltamenoja. En myöskään imettänyt humalassa/krapulassa, vaan lypsin viemäriin ja lapsi sai kunnollista maitoa pullosta. (imetin siis yli 1 v, jossa ajassa äidilläkin on oikeus jo poistua lapsen viereltä toviksi)
Kyllä noissa ydinperheissäkin usein istutaan omalla terassilla tms. iltaa kavereiden /naapureiden kanssa ja viinaa vetävät molemmat vanhemmat vailla huolen häivää.
enkä edes silleen että luonani olisi joku toinen aikuinen vahtimassa lapsiani.
muulloin voin juoda itseni ihan känniinkin asti, esim tänään ajattelin lähteä terassille, mutta lapset isällään.
eikä edes mielenkiintoa.
Kuten jo joku muukin sanoi: lapsista pitää pysyä huolehtimaan. Mistä tietää ikinä mitä yöllä tapahtuu. Lapsi sairastuu, vakka perus-mahatautiin. Kuka hoitaa jos äiti on umpihumalassa, lapselle varmaan järkyttävä tilanne.
Olen kahdesti ottanut kunnon kännit lasten aikana: vanhemmat lapseni oli teini-ikäisiä, makasin simahtaneena oksennuksessani kun tulivat kotiin, kello ei ollut juuri mitään, ehkä 22 ? ja alkoholin määrä pieni, mutta tyhjään vatsaan kun olin unohtanut kiireisessä päivässä syödä kunnolla (en juuri mitään)... he järkyttyivät suunnattomasti.
Toiste en taatusti samaa virhettä tee, mitään niistä.
Toisen kerran mies huolehti lapsista, oltiin häissä ja minä päätin pämpätä.
Joskus kun on vieraita toinen meistä vanhemmista saattaa ottaa muutaman enemmän, mutta ei kyllä humalaan asti juo. Toinen taas on aina ajokunnossa ja skarppina. Sama se ollaanko kotona, mökillä vai missä lapsia varten pitää olla selvä huoltaja kokoajan saatavilla. Omat muistot lapsuudesta eivät ole niin kovin kultaisia sukulaisvierailuista...
En siis ollenkaan. Mutta lapsivapaina kyllä ;). Mutta en kotona vaan baarissa, enkä koskaan niin ördäys kuntoon, etten muistaisi mitään.
ja kuka aikuinen juo itseään enää tolkuttomaan humalaan, eikös se ole teinien touhua?
Saatan ottaa lasillisen (1dl) tai kaksi punkkua, viimeksi olen ollut humalassa joskus huimassa nuoruudessä opiskeluaikana jossain yliopiston bileissä, siis aikana ennen lapsia.