Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KAtilo - olisitko ystavallinen ja vastaisit kysymykseeni! Onko ihan okei, etta katilo pistaa synnyttajan ponnistamaan lahes 3h, vaikka aidin voimat ja supparit taysin lopussa?

Vierailija
02.04.2005 |

Minulle kävi näin. Kätilö ei suostunut sektioon, ja ponnistusvaihe venyi 3 tuntiin. Lopulta paikalle jouduttiin kutsumaan usempikin lääkäri, joista yksi sai revittyä lapsen ulos imukupilla, tosin hiukan vammautuneena (olkahermopunosvaurio).

Miksi kätilö ei puuttunut aiemmin tilanteeseen vaikka sen näki mahdottomaksi sokea kanakin? Itse en tietenkään siinä tilanteessa voinut tehdä mitään, muuta kuin anella " armoa" (jota ei tullut). Toimiko kätilö oikein? Voinko tehdä (vuosi jälkikäteen) valituksen tästä toiminnasta. Maalaisjärjellä se ei vaikuta oikealta.

Jos kätilöt ystävällisesti viitsisitte ottaa kantaa. Kiitos!

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla tilillä muutama sektio liikaa sille viikolle, ja kätilö oli päättänyt, että tämä tulee ulos alakautta, elävänä tai kuolleena?!?!? Siltä tuntui.

ap

Vierailija
2/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin toki kuulen mielelläni jos jollekulle muulle on käynyt samoin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä kätilöt ovat sellaista sakkia, etteivät kovin herkästi lähde kyseenalaistamaan toisen kolleegan toimia (tyhmää kylläkin - jos joku joskus puuttuisi näihin selviin hoitovirheisiin, voitaisiin saada aikaan muutosta parempaan!)

Esikoisen ponnistusvaiheessa minulta loppui myöskin supistukset (olin kohtutulehduksessa synnytyksen viimeiset 6 tuntia) - 1½h ponnistelin ja oksitosiinitippaa laitettiin kovemmille kierroksille (kunnes ei enää tippakaan auttanut; kohtulihas oli tulehduksesta jo niin väsynyt, ja minä olin oksentanut viimeisen vuorokauden - joten energiaa ei enää yksinkertaisesti ollut!) Lopulta lääkäri otti tytön imukupin avulla ulos (tosin itse ponnistin mukana lujasti, eikä tullut edes pahkaa päähän).

Minulla on sellainen käsitys (omasta kokemuksestani - sekä muiden kanssa juteltuani paaaljon aiheesta), että pitkäänkin saatetaan ponnistuttaa äitiä, jos vauvalla on kaikki sydänäänten suhteen ok. Tuo " ohp" -vaurio on yleinen myöskin isokokoisilla vauvoilla, ja olisi saattanut tulla muutenkin kuin imukupilla vedettäessä (tai pitkän ponnistusvaiheen ansiosta).

Kyllä minun mielestäni tuossa olisi aihetta valitukselle sairaalan suuntaan ihan sen vuoksi, että 3 tuntia on liian pitkä aika ennen kuin lääkäri puuttui asiaan! Tosin lääkärihän sen päättää, koska ottaa imukupin avuksi - kätilön vika vain ja ainoastaan silloin, jos on realistisesti informeenannut lääkäriä synnytyksesi vaiheista (ja sitähän ei koskaan saa tietää). Nämä asiat ovat todella hankalia - synnyttäjälle saattaa tulla elinikuisia traumoja tapahtuneesta, eikä ketään saa vastuuseen = (. Sairaalamaailmassa kaikki muutos (edistys) tapahtuu niin hitaasti, jos ollenkaan - ja (ääneen sanomaton - siis tabuluontoinen) TOSI asia on, että kätilön työssä työskentelee paljon alalle sopimattomiakin ihmisiä.

Vierailija
4/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voisitko ottaa yhteyttä sen sairaalan johtoon ja tehdä valitus (tai minne se nyt pitääkään tehdä). Olis hyvä jos saisit jonkinlaisen vastauksen heiltä olisiko pitänyt toimia toisin. Jäikö lapsellesi pysyvä vamma?

Vierailija
5/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteeni on nyt lisäksi se, että olen uudelleen raskaana, ja minun oletetaan synnyttävän uudestaan alakautta ILMAN SYNNYTYSTAPA-ARVIOTA. Voitteko kuvitella? Vaikka olin todellisessa vaarassa vauvan kanssa ekassa synnytyksessä, ei minkäänlaista toimenpidettä ole luvattu asian tarkistamiseksi toisen synnytyksen varalta.

Olen menossa pelko-polille (ihan kuin kysymys vain omasta " pelostani tässä olisi!) ja aion ottaa asian esille siellä, siis myös tämän edellisen katastrofaalisen synnytyksen sekä todella pistää jonkun siellä tiukille siitä, kuinka on mahdollista että Suomen " parhaassa" synnytyssairaalassa minulle kävi kuten kävi ekassa synnytyksessä.

Olen aika varma, että tällä en saa mitään aikaan, mutta aion yrittää. On jotenkin toivo mennyt potilaan oikeuksiin uskomiseen.

Toivoisin, että jollakin kätilöllä olisi selkärankaa kertoa minulle, toimsisiki itse näin. Enhän tässä ole kenenkään nimeä esille tuonut (en edes muista kätilön nimeä joka tämän härdellin aikaansai).

ap

Vierailija
6/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ponnistusvaihe VOI kestää tunteja!

Vierailija
7/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella olisi mielenkiintoista tietää, kutsuiko kätilö lääkäriä aiemmin, eikö vain ehtinyt tulla. Luulen että ei kutsunut, sillä mielestäni kommentoi koko ajan vain tyyliin " yritä yritä" (sekä samalla kuitnkein ristiriitaisesi " vauva ei liiku yhtään synnytyskanavasssa" ).

ap

Vierailija
8/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vamma ei ole pysyvä, ainakaan tämä vamma. Joskus kyllä tulee mieleen, onko tästä aiehutunut muutakin, joka vielä ei ole tiedossa...

ap

Vierailija
9/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että naisen pitäisi jaksaa siinä synnytyspöydällä ruveta organisoimaan synnytystään ja huonoja henkilökemioitaan hoitajan kanssa ja järjestämään uutta hoitajaa tilalle. Miksi mies ei suojele puolisoaan ja lastaan silloin kun sen pitäisi niin tehdä ?

Vierailija
10/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätökset (esim. sektio) tekee AINA lääkäri

Vierailija
11/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotan sulle hyvää kevättä

Vierailija
12/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeksi sai aikaan homman luisumisen käsistä. Voinko luottaa siihen, että sama ei toistu? Tuskin. Hirvittää.

Ja sinulle, joka kommentoit miehen roolista. Olen tavallaan samaa mieltä. Mieheni olisi voinut olla jämäkämpi, hän vaan on TODELLA huono puuttumaan jämäkästi tilanteisiin, olkoonkin, että oma vaimo oli erittäin pahassa paikassa. Tästä on tullut välillämme sanomistakin, mutta se on ihan toinen tarinansa se.

Kuitenkin olisi hyvä, jos myös kätilöön ja hänen tilannearvioonsa ja ammattitaitoonsa voisi luottaa, mitä ei todellakaan tässä tapahtunut.

Missä av-kätilöt?

ap

Vierailija
13/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

päätökset (esim. sektio) tekee AINA lääkäri

Vierailija
14/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lekuriin vasta kun tuntien jälkeen. -kätilön tytär-

Vierailija
15/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
16/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kovin hyvää arvosanaa tällä " kauko-arviovalle" lääkärillekään.

ap

Vierailija
17/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nythän asia on tietysti vaikeaa kommentoida kun ei tiedä kaikkia seikkoja eikä toisen (siis kätilön) näkökulmaa asiasta mutta...joo, kuulostaa oudolta jos näi tapahtunut ja vaikea uskoa ettei lääkäriin otettu yhteyttä. Potilaspapereista siitä kyllä näkee. On lääkäreitäkin jotka eivät tule vaikka soittaa ja pyytää vaan ne keksii uusia yritystapoja (asentoja esim). Oletko varma että tosiaan aktiivinen ponnistusvaihe on yli 3t? Voi olla että kokeilitte ensin ja sit oli tauko ettei aktiivisesti ponnistettu...Käy läpi tätä kun menet pelkopolille ja siellä heillä on paperitkin ed synnytyksestä. Luulisin että saat section herkästi jos lapselle vaurio. Toivottavasti sait joitakin vastauksia mutta tosiaan vaikeaa kommentoida kun ei tiedä kaikkea.

Vierailija
18/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät juuri koskaan mene läpi, sillä samat lääkärit istuvat itse hallituksessa, joka niistä päättää. arvioivat siis itse omia virheitään. hoitovirheen valittamismahdollisuus on pelkkä muodollisuus. että näin oikeusvaltio Suomessa.

Vierailija
19/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös kätilölle. Ponnistus oli aktiivista sen 3 h (muistaakseni 2h50 min tarkkaan). Synnytykseni oli käynnistetty (2,5 viikkoa yliaikaisena) ja lapsi 4,5 kg. Mielestäni näidenkin asioiden olisi pitänyt vaikuttaa nopeuttavasti päätöksentekoon. Varsinkin kyseisessä sairaalassa, jonne hakeuduin nimenomaan siksi, että oletin olevani siellä parhaissa mahdollisissa käsissä.

Kokeilimme todella jos jonkinmoista synnytsasentoa (kaikkia), mutta oli täysin selvää jopa minulle maallikkona, että jos vauva ei kanavassa milliäkään liiku, ei eri asennoilla ole tuon taivaallista merkitystä.

ap

Vierailija:

nythän asia on tietysti vaikeaa kommentoida kun ei tiedä kaikkia seikkoja eikä toisen (siis kätilön) näkökulmaa asiasta mutta...joo, kuulostaa oudolta jos näi tapahtunut ja vaikea uskoa ettei lääkäriin otettu yhteyttä. Potilaspapereista siitä kyllä näkee. On lääkäreitäkin jotka eivät tule vaikka soittaa ja pyytää vaan ne keksii uusia yritystapoja (asentoja esim). Oletko varma että tosiaan aktiivinen ponnistusvaihe on yli 3t? Voi olla että kokeilitte ensin ja sit oli tauko ettei aktiivisesti ponnistettu...Käy läpi tätä kun menet pelkopolille ja siellä heillä on paperitkin ed synnytyksestä. Luulisin että saat section herkästi jos lapselle vaurio. Toivottavasti sait joitakin vastauksia mutta tosiaan vaikeaa kommentoida kun ei tiedä kaikkea.

Vierailija
20/93 |
02.04.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todella, siis todella, tajua miten ap:n kaltainen tilanne on päästetty tapahtumaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan