Sosiologian pääsykokeet päin helvettiä
Kirjoitin kolme tuntia putkeen käsi krampissa.
Aloitin ns. pikku kysymyksistä, mutta järkevämpää olisi ollut aloittaa aineistoihin pohjaavista kysymyksistä. En oikein jaksanut enää jäsennellä essee-vastauksiani :(
Tilaa vastauksille oli ihan hirveän vähän. Esim. aineisto-kyssäreihin neljä sivua per kysymys. Jos täytyy määritellä kolme tai neljäkin käsitettä, siinä menee ainakin yks A4.
Lisäksi joukossa oli kaksi kysymystä, mihin en ollut lainkaan lukenut..
Mä oon itseeni ihan helvetin pettynyt :((
Kommentit (49)
ja menivät ihan metsään minun osaltani :( Harmittaa ja pettymys itseen on kova. Ei voi mitään enää. Minä jäin nysväämään aineistotehtävään ja mokasin kaksi muuta esseetä totaalisesti (koe koostui siis noista kolmesta esseestä). Kamalinta on että seuraava mahdollisuus on sitten vuoden päästä vasta.
kuule, älähän hätäile vielä!
On voinut mennä kuitenkin ihan hyvin tai vastaavasti muilla todella huonosti!
Itse ekan kerran yliopiston pääsykokeissa tuntyui että meni tosi hyvin - en päässyt sisälle.
Toisella kerralla meni ohan päin veetä ja hermostuin ja lopetin kirjoittamisenkin kesken (ja murjotin pari päivää kotona) - ja kas ovet aukeni sillä kerralla yliopistoon!!!!
Mä kyllä osasin sen kirjan "ulkoa" ja kykenin yhdistelemään vastauksissa sujuvasti eri teorioita eri puolilta kirjaa.
Muta tuo ei kaiketi riitä, jos osa tehtävistä vaan menee päin hvettiä.
Ärsyttää ihan hirveesti. Mä olisin niiiin halunnut sinne :(
kuule, älähän hätäile vielä!
On voinut mennä kuitenkin ihan hyvin tai vastaavasti muilla todella huonosti!
Itse ekan kerran yliopiston pääsykokeissa tuntyui että meni tosi hyvin - en päässyt sisälle.
Toisella kerralla meni ohan päin veetä ja hermostuin ja lopetin kirjoittamisenkin kesken (ja murjotin pari päivää kotona) - ja kas ovet aukeni sillä kerralla yliopistoon!!!!
Eihän sitä koskaan tiedä..Mä tosin vaan tiedän, että moni juttu olis pitänyt kirjoittaa toisin.. :(
Osaat kirjan ja tiedät, mikä oli tänä vuonna heikko kohtasi. Nyt sitten reflektoit ja mietit, miten sinun täytyy jäsennellä ja jaksottaa vastaamisesi.
2
ei varmaan ole kovin mahtavat työmarkkinat, joten ehkä parempikin jos et pääse vaan menet jonnekin muualle.
Tosiaan..jos pitää määritellä valtio, kansakunta ja globalisaatio ja peilata näitä Kekkosen ja Halosen puheisiin eri teorioiden valossa...kuinka tällainen onnistuu kirjoittaen käsin ja määritellen teoria, minkä valossa käsittely tapahtuu?
En tiedä. Kykenin käsittelemään kutakin käsitettä vain yhden määritelmän valossa...vertailu kekkosen ja halosen puheiden välillä jäi muutamaan riviin :(
Mä oon lto peruselämässäni.
Tää on tällanen haave..
Tosiaan..jos pitää määritellä valtio, kansakunta ja globalisaatio ja peilata näitä Kekkosen ja Halosen puheisiin eri teorioiden valossa...kuinka tällainen onnistuu kirjoittaen käsin ja määritellen teoria, minkä valossa käsittely tapahtuu?
En tiedä. Kykenin käsittelemään kutakin käsitettä vain yhden määritelmän valossa...vertailu kekkosen ja halosen puheiden välillä jäi muutamaan riviin :(
silloin vuonna 1 ja 2 kun itse pyrin (ja pääsin). Ei silloin ollut mitään aineistotehtäviä.
joka taannoin kyseli, riittääkö puolikas A4-sivu tekstiä per kyssäri?
Mä kirjotin niitä mun harjotus-esseitäni koneella riviväli ykkösellä..
Kuvittelin, että vastausten pituuksia ei olisi rajattu.
Todella paljon vähemmän mahtuu tekstiä, jos kirjoittaa käsin..
Mä tiedän, että ne pikkuvastaukset ovat menneet yhtä lukkuun ottamatta oikein.
Tossa "valtio"-kysymyksessäkin valitsemani teoriat olivat oikein, mutta käsittelyyn jäi todella vähän tilaa..
Prse
Jos jotain tosissaan haluaa ei saa heti luovuttaa. Tällä kertaa ovet tuskin aukeavat mutta ensi vuonna enemmän yritystä!
eikä mua ole sinne tarkoitettu kun en ekalla kerralla pääse.
Eihän sitä kukaan arvioija jaksa muuten lukea.
Minä olen lehtori amk:n liiketaloudessa ja arvioin juuri keskiviikkona meidän esseitä. On se vaan jännä, että toiset osaavat kirjoittaa napakan vastauksen. Sellaisen, että huomasi, että teksti on luettu ja asia ymmärretty. Se vain näkyy tekstistä.
Teidän arvioijilla on tietysti selvä mallivastaus, mutta näin ulkopuolisena näen, että tuollainen laaja vastaus on mahdollista kirjoittaa: minä olisin määritellyt käsitteet yhden teorian valossa, poiminut olennaisen. Ja sitten sivulausessa todennut, että tiedän vielä nämä ja nämäkin teoriat, mutta olen valinnut näkökulmakseni tämän, KOSKA ...eli perustellut, miksi olen valinnut tämän näkökulman.
Sekä tekstin, että hakijoiden suhteen. Kyky erottaa olennainen epäolennaisesta on aika merkittävä rajattujen vastausten tehtävissä.
"On vaan sellanen olo, että oon ihan tyhmä
eikä mua ole sinne tarkoitettu kun en ekalla kerralla pääse. "
Sekin on mahdollista. Eivät kaikki pääse kaikkialle opiskelemaan.
sitä varten se jäsentely on erittäin tärkeää, jotta pystyy sitten keskittymään siihen olennaiseen.
Ja kuten juuri tuohon toiseen ketjuun kirjoitin, niin jos haluaa varmasti sisään - kirjat pitää lukea ulkoa.