Järkyttävä kokemus työkkärin työharjoittelusta
Lapsen täyttäessä 3 vuotta ilmoittauduin Työvoimatoimistoon työnhakijaksi. Työtarjouksia koulutusta vastaavasta työstä ei tullut, joten ajattelin työvoimatoimiston henkilön suosituksesta sitten lähteä 3 kuukaudeksi työharjoitteluun. Työpaikka oli erään tavaratalon eräs osasto, kuitenkin sellainen, että minulla oli ennen työharjoittelua kiinnostusta jatkaa siellä vakinaisena työntekijänä jos he työtä tarjoaisivat.
En valittanut siitä, että minulle laitettiin 8 tunnin (myöhemmin kuulin, että työharjoittelussa saisi olla max 6 tuntia/päivä) työpäivä (klo 9.00-17.00), koska ajattelin, että olen valmis tekemään kaiken vakinaisen työpaikan eteen. Työharjoittelu oli kesä-elokuussa ja minulla ei ollut edes viikonloppuvapaita, vaan vapaapäivät (2 päivää viikossa) olivat yleensä keskellä viikkoa yhden vapaapäivän putkissa. Taukoja minulla oli 30 minuutin ruokatauko ja 10 minuutin kahvitauko. Koko kesä meni näin raataen.
Itse työssä pettymys tuli nopeasti esiin. Vaikka olin siellä suhteellisen pitkän ajan niin en saanut oikeutta käyttää esim. osaston kassaa. Työtehtäväni olivat pääasiassa tavaroiden purkamista varastosta, hyllyttämistä ja asiakaspalvelua. Usein olin siellä tyhjän panttina odottamassa, että jotain tapahtuisi. Siellä tuli usein vilkuiltua kelloa kuinka monta tuntia ja minuuttia vielä taukoon ja poispääsyyn.
Olin ahkera työntekijä silloin, kun työtä oli. Olin myös avulias ja ystävällinen. taukohuoneessa keitin kahvia ja tiskasin, jotta olisi ollut paremmat mahdollisuudet työnsaantiin. Eräällä kahvitauolla johtaja oli samaan aikaan siellä, joten kyselin, että onko heillä tarvetta lisätyövoimalle työharjoittelun jälkeen. Hän lupaili, että luultavasti on.
No sitten 3 kuukauden päästä minulle sanottiin, että uusia työntekijöitä ei palkata, että ei ole tarvetta. Osastonvastaava " kirjoitti" minulle työharjoittelutodistuksen, siis lähinnä allekirjoitti, sanoi, että voin kotona täyttää itse todistuksen työtehtävät jne. Olipa tosi kivaa käytöstä!
Olin siis koko kesän töissä palkalla, joka oli 370 + kulukorvaus 8 euroa/päivä. Yhteensä noin 530 euroa kuussa. Työtunteja minulla oli 40 viikossa, joten tuntipalkka oli noin 3,25 euroa. Se on siis vähemmän mitä useimpien maiden minimipalkka on, mutta tämä työharjoittelu mahdollistaa orjatyön Suomessa. Minulle ei kertynyt tuosta ajanjaksosta sekuntiakaan työkokemusta. Minulla ei ollut lomapäiviä eikä työterveydenhoitoa. Olin siis ilmainen orja.
Mieheni kävi samassa paikassa 5 viikkoa lopettamiseni jälkeen katsomassa ja kas kummaa...samalle osastolle oli ilmaantunut uusi henkilö, jolla oli harjoittelija-lappu rinnassa. Mutta hehän sanoivat, etteivät tarvitse lisää työntekijöitä, niin kukapa tarvitsisi, kun Työvoimatoimistosta saa ilmaisen orjan.
Pyydän siis kaikkia lopettamaan työharjoittelussa käynnin. Se on yksinkertaisesti ihmisoikeuksien vastaista. Tämän sanottuani olen saanut murhaavia ja vittuuntuneita katseita työvoimatoimiston henkilöltä. Onneksi sain kuitenkin työpaikan muualta kuin työvoimatoimiston kautta niin ei tarvitse enää siihen orjalaitokseen mennä! Kun kukaan ei enää suostu ilmaiseksi orjaksi niin yrityksetkin palkkaavat uusia työntekijöitä, kun ilmaisia orjia ei ole enää tarjolla!
Kommentit (71)
Olin työharjoittelussa jossa luvatti oppisopimusta ja jne.joten olin ahkera ja autoin työantajani kaikkilla mahdollisella tavalla siis jopa mitä ei kuulu minun tehtäviin ja muutenkin olen ollut aika kiilti.Joten 5kk päästä hän otti toisen henkilön sinne ja kehus että hänestä on enemmän apu (sillä hänellä on jo ammatti todistus) ja että ollaan kaikki kolmestaan hyvä "tiimi"! Sitten kun tuli aika tehdää oppisopimus minu kanssa kas vain ei hänellä siis työantajlla ole aika enää opettaa minua siihen ammattiin kun yritys keskittyy nyt muuhun eli toiseen suuntaan mennään,nyt harjoittelu päättyi ennen kuin sovitti(minulle ei enää ollut mitään tekemistä siellä kuin lakasta lattiat) ja työkärissä menee noin 1kk.johonkin päätöksen/lausunnon tekemisen ja liitto ei voi maksaa minulle päiväraha ennen sitä päätösta! näin kivasti hän teki minulle!Harmittaa vain kun on hyvä sydän järki ei toimi ja ihmiset kuin hän ovat vain rahan perässä ja oma etu on tärkein!!Nimimerkki-"Yksinhuoltaja kahden lapsen äiti"
+ inhottavat " työkaverit" , jotka eivät mitenkään peitelleet, että vihasivat harjoittelijoita, jotka tulevat vaan häiritsemään vakityöntekijöitä.
olen nyt samalla alalla vakityössä mutta eri työpaikassa.
Olin harjoittelijana työpaikassa, jossa varsinaiset työntekijät eivät halunneet olla edes taukotilassa samaan aikaan harjoittelijoiden kanssa. Sen vuoksi taukotilan oveen oli kiinnitetty ohjeistava aikataulu jolloin "työllistetyt" saivat tulla taukotilaan syömään eväitään.
Kahvikassa vietiin taukotiloista aina pois näinä aikoina koska harjoittelija oli aina mahdollinen varas, siitä huolimatta että työpaikalla ei kukaan ollut koskaan varastanut. Meidän todella annettiin tuntea olomme kakkosluokan kansalaisiksi. Osa hallintohenkilökunnasta ei koskaan edes tervehtinyt työkkärin harjoittelijoita ja meistä käytettiin aina sanaa "työllistetty" tai "se työllisetty xxxx osastolta" sen sijaan että olisi puhuteltu nimillä.
Siellä oli ilmaistyöntekijöinä viisikymppisiä miehiä, jotka olivat ahkeria. Sitten oli normaalipalkkaisia suhteilla tulleita nuoria kesätyöntekijöitä, jotka eivät tehneet juuri mitään.
Ilmaistyö on riistoa. Samaa se on kuin kehitysmaissa. Orjia.
Nollasta oppisopimuksella osaajaksi -koulutuksen ymmärrän. Muuta en. Tuosta sitä vaan liu-utaan liian helposti.
Itsellä akateeminen tutkinto. Olen työtön. Ehdotettiin vuoden kurssia, jossa ilmaistyötä puoli vuotta. Oli kiinnostava aihe, mutta siinä olisi käytetty minua ilmaisena ammattilaisena, joten ei kiitos. Kurssilla olisi oppiani toki erikoistettu, mutta työstä olisi minusta pitänyt maksaa oikea palkka.
Ei ihme, että kukaan ei enää nykyään viitsi kuulua liittoon.
kokosivun juttu. Siihen tuli sitten vielä muutamassa numerossa kommentteja. Se siitä. Mikään ei ole valtakunnassa muuttunut.
En ole kuullut poliitikkojen edes puhuvan tästä.
kehitysvammaisten hoitolaitoksessa. Ikää minulla oli 18v.
Heti kolmivuorotyöhön ja yksin töihin. Viikon jälkeen yksin yövuoroon. Yksin yököttäminen perusteltiin sillä, että viereisellä osastolla on koulutettu hoitaja. Hoitaja siis löytyi eri osaltolta.
Minulla oli vastuulla yksin 16 kehitysvammaista,joista epilepsiakohtauksia saavia aika moni. Nenämahaletkuilaisia lisäksi ja imua piti käyttää yhdelle.
Lääkkeitä pantiin jakamaan heti ensimäisellä viikolla yksin, eli tein yhden hoitajan työt.
Aika hurjaa jos vanhemmat olisi tienneet, että meitä työllisyysharjoittelijoita, täysin kouluttamattomia yökötti yksin. Itseänikin pelotti todella nämä epileptikot kun en ollut koskaan ennen edes nähnyt sellaista kohtausta. Neuvoksi sain, että kun se kohtailee, pane takapuoleen sille stesolid-ruiske. Jos ei kolmella mene ohi, tilaa ambulanssi ja pane se sairaalaan.
Aika hurjaa se kyllä ohi. Imusta en edes tiennyt, mikä se on. Kun piti viedä imu huoneeseen, vein happilaitteen kun en tiennyt, että mikä niistä vempaimista on imu. Saati sitten yhtäkkiä joudut nenämahaletkun kautta laittaan lääkkeitä ja et edes tiedä, mikä nenämahaletku on. Kas kun meidän lukiossa ei sellaisia opetettu.
sairaana tilalle ei otettu sijaista.Eli työnantaja käytti tilannetta väärin hyväkseen.No onneksi ei tarvitse enää mennä harjoitteluihin.
nimimerkk:nykyään ihan oikea sairaanhoitaja.
Kyllä tämä nykyinen työnharjoittelu meininki on karannut lapasestaan. Jos uskaltaa valittaa työpaikastaan, työoloistaan jne niin tulee karenssia, mutta vastaavasti työkkäri ei tee noille työpaikoille mitään
jonkun iltapäivälehden toimitukselle.
Tästä on tehtävä loppu!
Vanhan ketjun nosto
Lähetin työhakemuksen yhteen paikkaan, niin sieltä ehdottivat työkkärin työharjoittelua. Se voisi olla portti työpaikkaan, mutta kun ihmisten kokemuksia olen kuullut, niin työnantajien lupaukset työllistymisestä eivät useinkaan pidä..?
En jaksaisi enää yhtäkään orjatyöpaikkaa opiskeluaikojen harjoittelujen jälkeen...
Vierailija:
Riippuen tietysti TES:sta, mutta näin yleisesti. Toki on se vakiintunut käytäntä-homma....
t: luottamusmies 9 vuotta