Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä kokemus työkkärin työharjoittelusta

Vierailija
18.03.2005 |

Lapsen täyttäessä 3 vuotta ilmoittauduin Työvoimatoimistoon työnhakijaksi. Työtarjouksia koulutusta vastaavasta työstä ei tullut, joten ajattelin työvoimatoimiston henkilön suosituksesta sitten lähteä 3 kuukaudeksi työharjoitteluun. Työpaikka oli erään tavaratalon eräs osasto, kuitenkin sellainen, että minulla oli ennen työharjoittelua kiinnostusta jatkaa siellä vakinaisena työntekijänä jos he työtä tarjoaisivat.

En valittanut siitä, että minulle laitettiin 8 tunnin (myöhemmin kuulin, että työharjoittelussa saisi olla max 6 tuntia/päivä) työpäivä (klo 9.00-17.00), koska ajattelin, että olen valmis tekemään kaiken vakinaisen työpaikan eteen. Työharjoittelu oli kesä-elokuussa ja minulla ei ollut edes viikonloppuvapaita, vaan vapaapäivät (2 päivää viikossa) olivat yleensä keskellä viikkoa yhden vapaapäivän putkissa. Taukoja minulla oli 30 minuutin ruokatauko ja 10 minuutin kahvitauko. Koko kesä meni näin raataen.

Itse työssä pettymys tuli nopeasti esiin. Vaikka olin siellä suhteellisen pitkän ajan niin en saanut oikeutta käyttää esim. osaston kassaa. Työtehtäväni olivat pääasiassa tavaroiden purkamista varastosta, hyllyttämistä ja asiakaspalvelua. Usein olin siellä tyhjän panttina odottamassa, että jotain tapahtuisi. Siellä tuli usein vilkuiltua kelloa kuinka monta tuntia ja minuuttia vielä taukoon ja poispääsyyn.

Olin ahkera työntekijä silloin, kun työtä oli. Olin myös avulias ja ystävällinen. taukohuoneessa keitin kahvia ja tiskasin, jotta olisi ollut paremmat mahdollisuudet työnsaantiin. Eräällä kahvitauolla johtaja oli samaan aikaan siellä, joten kyselin, että onko heillä tarvetta lisätyövoimalle työharjoittelun jälkeen. Hän lupaili, että luultavasti on.

No sitten 3 kuukauden päästä minulle sanottiin, että uusia työntekijöitä ei palkata, että ei ole tarvetta. Osastonvastaava " kirjoitti" minulle työharjoittelutodistuksen, siis lähinnä allekirjoitti, sanoi, että voin kotona täyttää itse todistuksen työtehtävät jne. Olipa tosi kivaa käytöstä!

Olin siis koko kesän töissä palkalla, joka oli 370 + kulukorvaus 8 euroa/päivä. Yhteensä noin 530 euroa kuussa. Työtunteja minulla oli 40 viikossa, joten tuntipalkka oli noin 3,25 euroa. Se on siis vähemmän mitä useimpien maiden minimipalkka on, mutta tämä työharjoittelu mahdollistaa orjatyön Suomessa. Minulle ei kertynyt tuosta ajanjaksosta sekuntiakaan työkokemusta. Minulla ei ollut lomapäiviä eikä työterveydenhoitoa. Olin siis ilmainen orja.

Mieheni kävi samassa paikassa 5 viikkoa lopettamiseni jälkeen katsomassa ja kas kummaa...samalle osastolle oli ilmaantunut uusi henkilö, jolla oli harjoittelija-lappu rinnassa. Mutta hehän sanoivat, etteivät tarvitse lisää työntekijöitä, niin kukapa tarvitsisi, kun Työvoimatoimistosta saa ilmaisen orjan.

Pyydän siis kaikkia lopettamaan työharjoittelussa käynnin. Se on yksinkertaisesti ihmisoikeuksien vastaista. Tämän sanottuani olen saanut murhaavia ja vittuuntuneita katseita työvoimatoimiston henkilöltä. Onneksi sain kuitenkin työpaikan muualta kuin työvoimatoimiston kautta niin ei tarvitse enää siihen orjalaitokseen mennä! Kun kukaan ei enää suostu ilmaiseksi orjaksi niin yrityksetkin palkkaavat uusia työntekijöitä, kun ilmaisia orjia ei ole enää tarjolla!

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 37v ja omaan 3 eriammattia (2 useamman vuoden työkokemus) Nyt minut ollaan " pakottamassa" palkattomaan työharjotteluun entiselle työpaikalleni. Olen ollut kotona muutaman vuoden hoitamassa lapsiani (lasten hoito tukee ammattiani, ei vuodet hukkaan ole ammatillisestikkaan mennyt)Hoitomaksuihin menisi huomattavasti enemmän kuin korvaukseni on. Harjottelu olisi kolmivuorotyötä. Työharjottelu ei tue millään lailla viimeisintä ammattiani. vaan oli

Vierailija
2/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein pahinta on, että harjoittelijat eivät voi puhua avoimesti kokemuksistaan, sillä kaikki pelkäävät leimaa otsaan. Pitää olla kiltti ja tunnollinen, vaikka ei ole oikeuksia, ei palkkaa ja julkinen sektori hyväksikäyttää.

Omassa työharjoittelupaikassani harjoittelijat olivat maistereita. Joka yksikössä on pari kolme harjoittelijaa, jotka saattoivat olla pahimmillaan vuoden " harjoittelemassa" . Kun yksi lähti, etsittiin heti uusi. Ja tosiaan vähemmän kokeneet talon ulkopuoliset, jopa opiskelijat saivat töitä ohi harjoittelijoiden. Siellä kun osattiin laskea, että kun ei oteta harjoittelijaa työhön, saadaan enempi hyötyä. Harjoittelija kun on talossa palkatta, miksi siis ottaa palkalla töihin. Todella syvältä, työkkärissä tilanne tiedettiin mutta mitään ei tehty asialle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosin harjoittelu kesti vain 8 vkoa. Luvattiin esimiestason harjoittelupaikka kaupan alalla, mutta sainkin tehdä vain " duunari" hommia :( Harjoittelusta ei yhtikäs mitään hyötyä. Olin vain ilmainen orja, joka 8 tuntia pv- 40t vkossa raatoi niskalimassa. Kyllä vähän harmitti ja harmittaa vieläkin. Jos olisin valinnut toisen harjoittelupaikan, olisin voinut saada kunnon työpaikan harjoittelun jälkeen, kuten muutama opiskelukaveri sai :(

Vierailija
4/71 |
21.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjiä oli yleensä yksi, joskus kaksi. Viikolla klo 10-18 myyjänä toimi työkkärin harjoittelija, joka oli siis yksin paikalla koko päivän. Hän siis vastasi kaikista päivän työtehtävistäyksin. Työkkäri maksoi palkan. Kun tämä harjoittelija lopulta lopetti, uusi harjoittelija jatkoi hänen paikallaan. Niin, ja yrittäjä itse oli juristi koulutukseltaan...

Vierailija
5/71 |
21.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siellä jopa kehdattiin ihan yleisesti puhua meidän kuullen perehdytyksessä, että " Ilman teitä harjoittelijoita me olisimme ihan pulassa!" Kyllä korpesi sisintä, kun katsoi ympärilleen ja totesi, että meitä vastavalmistuneita, innokkaita maistereita oli kyseisessä osoitteessa kymmenittäin ja sadoittain! Kieltämättä kävi mielessä, että ilman meitä he joutuisivat palkkaamaan oikeita työntekijöitä ja joutuisivat ilmaisorjien puutteessa pulaan... Päivien pituus oli normaali 8 tuntia, lomakorvauksia ei tietenkään ollut ja työ sitä samaa kuin vakituisillakin. Vaatimuksia kyllä oli; kielitaitoa ja korkeakoulutus.

Itse valitin tästä Työkkärille ja siellä kerrottiin asian olevan tiedossa ja että saisin jättää hommat kesken, koska on laitonta palkata jonkun vakituisen työntekijän hommia tuuraamaan työharjoittelija. Jätin harjoittelun tylysti kesken. Mutta joku muu raukka siihenkin haettiin " harjoittelemaan" .

Vierailija
6/71 |
22.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaana tilalle ei otettu sijaista.Eli työnantaja käytti tilannetta väärin hyväkseen.No onneksi ei tarvitse enää mennä harjoitteluihin.

nimimerkk:nykyään ihan oikea sairaanhoitaja.

Vierailija
7/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajamaksut on Suomessa huimat! Tapaturmavakuutus, työttömyysturvavakuutus, eläkemaksut, vain muutaman mainitakseni.. En ihmettele yhtään, että yritykset ja valtio tarttuvat tukityöllistämis-mahdollisuuksiin. Mieluummin kuin haukutte työpaikkojanne, kohdistakaa se raivonne sinne suuntaan mistä nämä maksutkin määräytyvät!

Vierailija
8/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein juuri reilu kuukausi sitten työharjoittelusopimuksen, joten asia on muistissa. Palkkaa ei harjoittelusta tietenkään saa, vaan työmarkkinatuen+ylläpitokorvauksen.

Minä itse sanoin sopimusta tehtäessä, että haluan tehdä 6 tuntia päivässä. Näin sovittiin. Pidän ruokatauon, joka sitten tulee tuon 6 tunnin päälle. Teen samoja töitä, mitä vakityöntekijät.

Koska harjoittelupaikkani on julkisella sektorilla en oletakaan, että saan harjoittelun jälkeen työpaikan kyseisestä paikasta, mutta olen ainakin saanut työkokemusta. Näin olen hiukan vahemmalla, kun haen töitä. Ja jos harjoittelupaikassa aukeaa virka, niin ainakin tuntevat minut ja tietävät, minkälainen työntekijä olen.

Itse pidän tätä harjoittelua tosi hyvänä mahdollisuutena.

Vierailija
9/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun työharjoittelusta ei saa työkokemusta, koska sehän on vain " harjoittelua" , vaikka tekisitkin samoja töitä kuin muut. Jos esim. haet johonkin kouluun, jossa kysytään työkokemusta niin et voi laittaa työharjoitteluaikaasi työkokemukseen.

Vierailija
10/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut työharjoittelijana valtionhallinnossa. Itselläni on korkeakoulututkinto ja tosiaan tein samoja hommia kuin muutkin työpaikassa. Valtio on pahin hyväksikäyttäjä. Kun yksi harjoittelija lähtee, toinen otetaan tilalle. Toisin sanoen harjoittelijat mahdollistavat sen, ettei tartte palkata ketään kun ilmaiseksikin saa työvoimaa. Oksettavaa!

Vierailija
11/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanhan minä siellä harjoittelussa ollessani kokemusta, sitä nyt ei kukaan voi kiistää. Ja harjoittelupaikasta minulle on luvattu kirjoittaa kattava työtodistus. Minä siis haen nimen omaan töitä, en kouluun (sillä minulla on jo korkeakoulututkinto).

Ehkä se oma koulutus onkin tuonut varmuutta, osaan ottaa asioista selvää, kysellä oikeuksiani ja selvittää velvollisuuteni...

Vierailija:

Mutta kun työharjoittelusta ei saa työkokemusta, koska sehän on vain " harjoittelua" , vaikka tekisitkin samoja töitä kuin muut. Jos esim. haet johonkin kouluun, jossa kysytään työkokemusta niin et voi laittaa työharjoitteluaikaasi työkokemukseen.

Vierailija
12/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimin. itsekin oman alan kokemusta tuota kautta hakenut

Vierailija
13/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siis mieli ole mihinkään muuttunut. Itse asiassa ihmettelin hieman, miten nopeaa sain tehdä juuri samaa, mitä muut, useamman vuoden-vuosikymmenen töissä olleet... Kuukauden olen nyt ollut harjoittelussa.

Ehkä työnantajakin suhtautuu eri lailla hyvän koulutuksen ja itsetunnon omaavaan harjoittelijaan.

t. 35 ja 38.

Vierailija:

nimin. itsekin oman alan kokemusta tuota kautta hakenut

Vierailija
14/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi se harjoittelu nyppikin niin paljon. Puhdasta hyväksikäyttöä. Mitä kivaa on siinä, että tekee palkatta samaa kuin muut palkattuna? Kyllä siinä puolen vuoden kohdalla alkaa hymy hyytyä.

Vierailija
15/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itsensä ale-hintaan iloisin mielin myyminen kerro mistään itsetunnosta, vaan sen puutteesta. Joskus voi tietenkin pelin kannalta olla järkevää pitää mölyt mahassaan ja asenne pinnallisesti positiivisena, mutta totuus on, että työharjoittelusysteemi on kokonaisuudessaan monin paikoin täysin mätä.

Vierailija
16/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aloite harjoitteluun lähti MINUSTA. Soitin itse työpaikkaan ja kysyin, että PÄÄSISINKÖ harjoittelemaan. Olin tyytyväinen, että pääsin.

Saan harjoittelusta kokemusta, samaa en saisi kotona maatessa/lasta hoitaessa.

Kuten jo sanoin, olen harjoittelussa julkisella sektorilla, eikä sinne voida palkata tuosta vain uusia työntekijöitä. Pitää perustaa uusi virka, saaha siihen rahoitus ja hyväksyntä, ei todellakaan mikään helppo juttu. Ei sinne niin vain oteta lisää työntekijöitä, vaikka olisikin tarvetta. Ei julkisella sektorilla homma toimi samoin kuin yksityisellä.

Minä saan nyt kokemusta ja kun siellä tulee virka auki (kun joku vaihtaa työpaikkaa/jää eläkkeelle), niin olen paremmassa asemassa kuin joku, jolla ei sieltä kokemusta ole.

t. 35, 38 ja olikos se 40...

Vierailija
17/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tekee ilmaista työtä ja joutuu nielemään kaiken paskan mukisematta, jotta olisi varteenotettava hakija JOS jotain sattuu avautumaan. Jos ei uusia virkoja perusteta, niin sitten hommat jää hoitamatta. Ei niin, että otetaan ilmaistyöntekijöitä hoitamaan ne hommat. Sillä tavalla niitä työpaikkoja ei ainakaan synny.

Yhä useammat valtion laitokset ovat huomanneet, että ilmaista työvoimaa on saatavilla. Maistereita pukkaa yliopistoista pilvin pimein ja aina löytyy innokkaita ilmaisen työn tekijöitä. Hommassa on jotain pahasti vialla. Ainakin pitäisi kieltää harjoittelijoiden käyttö ketjussa (yksi lähtee niin tilalle otetaan seuraava). Harjoittelijat pannaan kilpailemaan keskenään, sillä kaikille ei suinkaan riitä organisaatiossa vapautuvia paikkoja, etenkin kun valtionhallinto jatkuvasti karsii virkoja. Suut pysyvät tehokkaasti kiinni epäkohdista.

Vierailija
18/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kyseinen virasto ei itse hae harjoittelijoita, ottavat kyllä pätevän jos harjoittelija itse paikkaa pyyttää. Eli siellä ei kukaan laske, että niin ja niin monta harjoittelijaa pitää olla että työt tulee tehtyä. Olen siis omalla osastollani ensimmäinen harjoittelija IKINÄ.

Töitä löytyy tietysti, mutta johtuisikohan tämä töiden paljouskin niiden vakityöntekijöiden, hmmm, laiskuudesta? Pidetään 2 puolen tunnin kahvituntia, lakisääteinen ruokatauko ja sitten muuten tehdään hyvin hiljakseen töitä, surffaillaan netissä ja puhutaan henkilökohtaisia puheluita...

Valtion laitokset eivät itsessään huomaa yhtään mitään. He saavat valmiin budjetin, jonka puitteissa on PAKKO toimia. Tietysti jokaisen viraston/laitoksen päällikkö yrittää neuvotella mahdollisimman ison budjetin, mutta ei se aina onnistu. Verorahojahan ne ovat, eikä niitä riitä kaikkeen.

Vierailija:

Ihminen tekee ilmaista työtä ja joutuu nielemään kaiken paskan mukisematta, jotta olisi varteenotettava hakija JOS jotain sattuu avautumaan. Jos ei uusia virkoja perusteta, niin sitten hommat jää hoitamatta. Ei niin, että otetaan ilmaistyöntekijöitä hoitamaan ne hommat. Sillä tavalla niitä työpaikkoja ei ainakaan synny.

Yhä useammat valtion laitokset ovat huomanneet, että ilmaista työvoimaa on saatavilla. Maistereita pukkaa yliopistoista pilvin pimein ja aina löytyy innokkaita ilmaisen työn tekijöitä. Hommassa on jotain pahasti vialla. Ainakin pitäisi kieltää harjoittelijoiden käyttö ketjussa (yksi lähtee niin tilalle otetaan seuraava). Harjoittelijat pannaan kilpailemaan keskenään, sillä kaikille ei suinkaan riitä organisaatiossa vapautuvia paikkoja, etenkin kun valtionhallinto jatkuvasti karsii virkoja. Suut pysyvät tehokkaasti kiinni epäkohdista.

Vierailija
19/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihmetellyt jo vuosia, että tämä ylipäätään on laillista.

tällä tavoin työttömyys ei ainakaan parane, kun alipalkattua orjatyövoimaa käytetään. mitenkä tulisi paikka hakuun, kun otetaan töihin vain harjoittelija toisen perään?

Vierailija
20/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En ole valitellut ylitunneista kun olen tehnyt kokeita ja suunitellut seuraavan päivän tunteja ihan ilman koulutusta. "

Ei ne olekaan ylitunteja, opettajillekaan. Opettaja ei saa niistä mitään eri korvausta vaan ne kuuluvat opettajan työhön. Ihan sama suunnitteletko huomisen tunteja 5 min tai 10 tuntia - eri korvausta ei tule.

Sikäli ihan hyvä ettet ole valitellut.