Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä kokemus työkkärin työharjoittelusta

Vierailija
18.03.2005 |

Lapsen täyttäessä 3 vuotta ilmoittauduin Työvoimatoimistoon työnhakijaksi. Työtarjouksia koulutusta vastaavasta työstä ei tullut, joten ajattelin työvoimatoimiston henkilön suosituksesta sitten lähteä 3 kuukaudeksi työharjoitteluun. Työpaikka oli erään tavaratalon eräs osasto, kuitenkin sellainen, että minulla oli ennen työharjoittelua kiinnostusta jatkaa siellä vakinaisena työntekijänä jos he työtä tarjoaisivat.

En valittanut siitä, että minulle laitettiin 8 tunnin (myöhemmin kuulin, että työharjoittelussa saisi olla max 6 tuntia/päivä) työpäivä (klo 9.00-17.00), koska ajattelin, että olen valmis tekemään kaiken vakinaisen työpaikan eteen. Työharjoittelu oli kesä-elokuussa ja minulla ei ollut edes viikonloppuvapaita, vaan vapaapäivät (2 päivää viikossa) olivat yleensä keskellä viikkoa yhden vapaapäivän putkissa. Taukoja minulla oli 30 minuutin ruokatauko ja 10 minuutin kahvitauko. Koko kesä meni näin raataen.

Itse työssä pettymys tuli nopeasti esiin. Vaikka olin siellä suhteellisen pitkän ajan niin en saanut oikeutta käyttää esim. osaston kassaa. Työtehtäväni olivat pääasiassa tavaroiden purkamista varastosta, hyllyttämistä ja asiakaspalvelua. Usein olin siellä tyhjän panttina odottamassa, että jotain tapahtuisi. Siellä tuli usein vilkuiltua kelloa kuinka monta tuntia ja minuuttia vielä taukoon ja poispääsyyn.

Olin ahkera työntekijä silloin, kun työtä oli. Olin myös avulias ja ystävällinen. taukohuoneessa keitin kahvia ja tiskasin, jotta olisi ollut paremmat mahdollisuudet työnsaantiin. Eräällä kahvitauolla johtaja oli samaan aikaan siellä, joten kyselin, että onko heillä tarvetta lisätyövoimalle työharjoittelun jälkeen. Hän lupaili, että luultavasti on.

No sitten 3 kuukauden päästä minulle sanottiin, että uusia työntekijöitä ei palkata, että ei ole tarvetta. Osastonvastaava " kirjoitti" minulle työharjoittelutodistuksen, siis lähinnä allekirjoitti, sanoi, että voin kotona täyttää itse todistuksen työtehtävät jne. Olipa tosi kivaa käytöstä!

Olin siis koko kesän töissä palkalla, joka oli 370 + kulukorvaus 8 euroa/päivä. Yhteensä noin 530 euroa kuussa. Työtunteja minulla oli 40 viikossa, joten tuntipalkka oli noin 3,25 euroa. Se on siis vähemmän mitä useimpien maiden minimipalkka on, mutta tämä työharjoittelu mahdollistaa orjatyön Suomessa. Minulle ei kertynyt tuosta ajanjaksosta sekuntiakaan työkokemusta. Minulla ei ollut lomapäiviä eikä työterveydenhoitoa. Olin siis ilmainen orja.

Mieheni kävi samassa paikassa 5 viikkoa lopettamiseni jälkeen katsomassa ja kas kummaa...samalle osastolle oli ilmaantunut uusi henkilö, jolla oli harjoittelija-lappu rinnassa. Mutta hehän sanoivat, etteivät tarvitse lisää työntekijöitä, niin kukapa tarvitsisi, kun Työvoimatoimistosta saa ilmaisen orjan.

Pyydän siis kaikkia lopettamaan työharjoittelussa käynnin. Se on yksinkertaisesti ihmisoikeuksien vastaista. Tämän sanottuani olen saanut murhaavia ja vittuuntuneita katseita työvoimatoimiston henkilöltä. Onneksi sain kuitenkin työpaikan muualta kuin työvoimatoimiston kautta niin ei tarvitse enää siihen orjalaitokseen mennä! Kun kukaan ei enää suostu ilmaiseksi orjaksi niin yrityksetkin palkkaavat uusia työntekijöitä, kun ilmaisia orjia ei ole enää tarjolla!

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelija ikinä, niin kokonaisuudessaan julkinen sektori pyörii harjoittelijoiden yms poljettuja palkkoja saavien pätkätyöläisten voimin siinä määrin, että kyseessä on sekä orjatyövoiman hyväksikäyttö että kilpailua yleisesti vääristävä rakenne.

Jos vakityöntekijä istuu kahvitunnilla sillä välin kuin sinä harjoittelijan hoidat hommia, eikö sinusta asiassa ole mitään vääristävää?

Tietenkään julkiselle puolelle ei saada virkoja polkaistua kuin massabyrokratian kautta, mutta siihen ON osasyynä se että SIIHEN EI OLE TARVETTA niin kauan kuin töitä voi hoidattaa harjottelijoilla.

Vierailija
22/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaa valinta kai on mennäkö harjoitteluun vai johonkin muuhun työhön...

harjoittelun idea on harjoitella!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lukion jälkeen harjoittelupaikan päiväkodista ja työnkuvaksi määriteltiin epämääräisesti " lapsiryhmässä työskentely ja muut pk:n johtajan määräämät tehtävät" Aloitushaastattelussa ilmoitin että aikomukseni olisi jatkossa hakea yliopistoon kasvatustiedettä opiskelemaan ja haluaisin käsityksen millaista on lastentarhanopettajan työ. Minulle luvattiin että saan osallistua mahdollisuuksien mukaan esiopetustunteihin ja tutustua muutenkin lastentarhanopettajan työhön. Toisin kävi. Ensimmäisten viikojen jälkeen oli ajautunut ihan pieneten puolelle vaipanvaihtajaksi syöttäjäksi ja lopulta siivoojan häivyttyä salaperäisesti siivoojaksi. Siivosin kuukauden verran päiväkodin keittiöt ja vessat sen lisäksi että hoidin lasten syöttämiset ulos pukemiset ja pienimpien nukuttamisen. Palkkaa jäi käteen muistaakseni jotain 2000mk kuukaudessa. Kuuden tunnin työpäivä ei meinannut riittää vaan usein se venyi kun vessojen siivous jäi viime tippaan. Sisään tehtyjä tunteja ei meinannut saada pidettyä vapaa päivinä ikinä koska aina oli joku työntekijä kipeänä. Ja jos päivän oli poissa niin seuraavana päivänä oli edellisenkin päivän siivoukset tehtävänä. Kertaakaan en päässyt eskaritunnille ja harvoin (2krt/3kk) retkelle lasten mukana. Lisäksi pk:n johtaja oli sovinisti sika jo harrasti seksuaalista häirintää. Ei ollut kiva kokemus todellakaan. Ja ikää minulla oli tuolloin 19v. Palkan pienuus ei minua haitannut, kotona maatessa en olisi saanut mitään, mutta olematon perehtyminen lastentarhanopettajan työhön jäi harmittamaan. enpä sitten hakenut sinne kasvatustiedettä lukemaan. Eipä olisi lasten vanhemmat tykänneet jos olisivat tienneet että lapset olivat pihalla parin harjottelija tytön kanssa kun palkalliset hoitajat pitivät viikkopalaveriaan ja kuorusivat kahvittelun merkeissä.

Vierailija
24/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että harjoittelijat pyörittää julkista sektoria... En osaa sanoa esim. sairaaloiden ja terveyskeskusten tilanteesta mitään, sillä itse toimin julkishallinnon alalla. Siellä ei siis TODELLAKAAN harjoittelijat pyöritä yhtään mitään.

Ei asioita voitaisi siten hoitaa, että yksi tyyppi olisi 6kk ja toinen 6kk ja taas toinen 6kk... Kyse kun on siis asiantuntemusta ja laaja-alaista osaamista vaativista tehtävistä, ei niitä harjoittelijat pysty tekemään. Eri asia voipi tietysti olla jossain suorittavan tason tehtävissä, joissa ei ajattelua vaadita. Niitä nyt on kuitenkin aika vähän.

Vierailija
25/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen harjoittelijan huomasin myös, että virkamiehet ovat kovin tärkeitä itsestään, täysin sokeita sille asialle, että todellisuudessa harjoittelijat todellakin tekevät nimenomaan niitä töitä, joiden tkemiseen on palkattu " kokemusta ja laaja-alaista näkemystä" omaava virkamies.

Vakinaiset saattavat ihan avoimesti saattavat höpöttää harjoittelijoiden kuullen, kuinka hirveää on, kuinka ei päteviä hakijoita taas siihen ja siihen alipalkattuun parinkuukauden pätkäsijaisuuteen saatu, vaikka pöydässä istuu kolme sitä samaa työtä tekevää harjoittelijaa, valmistunutta maisteria, jotka ovat kaikki hakeneet sitä sijaisuutta.

Ihan oikeasti, käsitykseni on syntynyt sekä omakohtaisen että tuttavien kokemusten perusteella, eikä se käsitys luo kovin hyvää kuvaa julkisesta sektorista, nimen omaan hallinollisista tehtävistä.

Itse asiassa sinäkin kuulostat hyvin sokealta ja hyvin itseriittoiselta tavalla, joka on tyypillinen korkeammille viranhaltijoille julkisella sektorilla.

Vierailija
26/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten joka puolelle maata.

Vierailija
27/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tietenkin opiskelijalle ja julkishallinnolle hyvä: opiskelija saa työkokemusta ja tilaisuuden ohjatusti harjoitella työtehtäviä, joita ehkä valmistuttuaankin hoitaa. Julkishallinnossa työskentelee näin myös koulutettua ja asiaan ainakin jonkin verran perehtynyttä porukkaa.

Kääntöpuoli on sitten se, että yliopistot maksavat harjoitteluun pääsyä edistääkseen kolmen kuukauden harjoittelua varten työnantajalle harjoittelutukea, josta työntekijälle jää 800 euron kuukausipalkka. Tätä tukea saa vain kahdelle kuukaudelle, joten työharjoittelijasta työvoimahyödyn saava työnantaja maksaa yhden kuukauden palkan. Tämä vaan ei tunnu monellekaan edes valtion laitokselle käyvän, harjoittelija pitäisi saada ilmaiseksi tekemään töitä, joiden hoitamiseen muuten pitäisi palkata esim assistentti, jonka kuukausipalkka on hieman enemmän kuin tuo 800 euroa.

Melko nurinkurista, että opiskelijan pitää ottaa lainaa tai pyytää sosiaalitukea voidakseen olla töissä valtiolla. No ei se mitään, pääasia, että järjestelmä toimii...

Vierailija
28/71 |
20.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ehkä työvuorolistojen tekijä ei sitä tiennyt (informaatiokatkos?), ja siksi sinulla oli liian pitkät päivät ja palkka 6 tunnin mukainen. Ei hän tietenkään voinut sitä korjata, jos kukaan ei siitä huomauttanutkaan. Palkanmaksaja on varmaankin ollut tietoinen 6 tunnin työajasta, kun palkka oli noin alhainen.

Toiseksi tuo työ kuulostaa ihan siltä, mihin työharjoittelija laitetaan. Ei kassalle pääse ihan suoraan, vaan vasta harjoittelun jälkeen. Rahojen käsittely on kuitenkin vastuullista hommaa, joten mahdollisuuksien mukaan työnantajan on varmistuttava, että työntekijä on kunnollinen. Uskot varmaan, että kaikki työkkärin välittämät harjoittelijat eivät täytä vaatimuksia, vaikka sinä ylittäisitkin ne kevyesti.

Kolmanneksi normaali " kahdeksan tunnin työpäivä" on lähes joka yrityksessä oikeasti 7½ tuntia töitä+½tunnin ruokatunti. Työaika sisältää yhden 10 minuutin kahvitauon. Kuuden tunnin työpäivä ei sisällä ruokatuntia lainkaan, vain yhden kahvitauon. Siinä ei siis ole mitään ihmeellistä.

Harmillista, jos harjoittelu tuotti sinulle pettymyksen. Sait kuitenkin työkokemusta, joka toivottavasti joskus hyödyntää sinua saamaan paikan.

Vierailija
29/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ inhottavat " työkaverit" , jotka eivät mitenkään peitelleet, että vihasivat harjoittelijoita, jotka tulevat vaan häiritsemään vakityöntekijöitä.

Vierailija
30/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjoittelun päivän pitää olla 6-8 tuntia eli sen suhteen ei menetelty väärin. Sopimus on tehtävä vähintään kuukeudeksi, mutta sitä voidaan jos kumpikin osapuoli haluaa.

Väärin menettelivät siinä, että harjoittelu on ma-pe ja viikonloput ovat vapaita. Tästä olisit voinut ilmoittaa työkkäriin.

Kaupat ottavat erittäin mielellään työharjottelijoita ja niinhän se menee, että aina tulee uusi harjoittelija tilalle.

Vierailija
31/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkataan työllistämistuilla ja muilla harjaantumisrahoilla halpaa työvoimaa.

Itse olin kahdessa eri paikassa työorjana. Sama työmäärä/aika kuin muillakin, mutta huonommalla palkalla. Jatkoja lupailtiin mutta nekin paikat menivät uudelle työvoimatoimiston sponssaamalle harjoittelijalle.

Tukien väärinkäyttöähän tuollainen on.

Vierailija
32/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä alkaa olla liikaa. Jotain tarttis tehdä.

Vierailija
33/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eräässä vanhainkodissa töissä kolme kuukautta ja tietenkin minulla oli 8 tunnin päiviä,vaikka luultavasti ne olisi pitänyt olla kuusituntisia.Olin myös viikonloput töissä ja joulunpyhät.Vastasin yksin myös toisen pään asukkaiden LÄÄKKEIDENJAOSTA,minä silloin parikymppinen tytönhupakko,vailla alan koulutusta.Korvasin tavallaan yhtä työntekijää,vaikka työharjoittelija ei saa vaikuttaa työntekijöiden vahvuuteen.Tunsin,että olin hyväksikäytetty.Tästä on kymmenen vuotta aikaa.

Vierailija
34/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä työvuorolistojen tekijä ei sitä tiennyt (informaatiokatkos?), ja siksi sinulla oli liian pitkät päivät ja palkka 6 tunnin mukainen. Ei hän tietenkään voinut sitä korjata, jos kukaan ei siitä huomauttanutkaan. Palkanmaksaja on varmaankin ollut tietoinen 6 tunnin työajasta, kun palkka oli noin alhainen.

Toiseksi tuo työ kuulostaa ihan siltä, mihin työharjoittelija laitetaan. Ei kassalle pääse ihan suoraan, vaan vasta harjoittelun jälkeen. Rahojen käsittely on kuitenkin vastuullista hommaa, joten mahdollisuuksien mukaan työnantajan on varmistuttava, että työntekijä on kunnollinen. Uskot varmaan, että kaikki työkkärin välittämät harjoittelijat eivät täytä vaatimuksia, vaikka sinä ylittäisitkin ne kevyesti.

Kolmanneksi normaali " kahdeksan tunnin työpäivä" on lähes joka yrityksessä oikeasti 7½ tuntia töitä+½tunnin ruokatunti. Työaika sisältää yhden 10 minuutin kahvitauon. Kuuden tunnin työpäivä ei sisällä ruokatuntia lainkaan, vain yhden kahvitauon. Siinä ei siis ole mitään ihmeellistä.

Harmillista, jos harjoittelu tuotti sinulle pettymyksen. Sait kuitenkin työkokemusta, joka toivottavasti joskus hyödyntää sinua saamaan paikan.

Vierailija
35/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin työttömänä, niin voi loikoilla biitsillä päivät pitkät.

Vierailija
36/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoiko siellä joku orjatyövoimankäyttäjä?

Vierailija
37/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen hyväksi käyttöä että ihan yököttää!

Vierailija
38/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit vielä parhaasi ja paskat sitten tullutkaan jatkoja! Miehelleni kävi samalla tavalla: harjoitteluajan jälkeen pomo olisi pitänyt hänet harjoitteluajan palkalla! Siitähän tuli liitolle juttu. Soitapas liittoon tai siihen toiseen yleisnumeroon ja kysele vähän.

Vierailija
39/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 4-8 tuntia. " palkka" on sama kuin työttömyysturva, ylläpitokorvausta saa jos täyttää jonkun ehdon.

Vierailija
40/71 |
18.03.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin saisi menetellä!!!!!!!!!!!!!! Meilläkin oli aikoinaan yksi tyyppi tekemässä hyllytykset jne. työharjoittelun nimissä, ja tosihan oli, että tämä tyyppi omaa typeryyttään vähensi vakituistenkin tunteja, saati sitten että teki sitä ilmaiseksi täyden vuoden!

Täytyisi kontrolloida paremmin näitä juttuja!