Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen saaminen nuorena on rankempaa

Vierailija
04.06.2010 |

kuin vanhempana.

Odotin itse esikoistani 17v, hän syntyi kun olin 18v. Tällaista sain kokea:

- raskaustestin tulosta kerrottaessa terveysasemalla lääkäri sanoi: nyt on valitettavasti huonoja uutisia, olet raskaana. Lasta oli yritetty puoli vuotta ja olin todella epätoivoinen ja peloissani että entä jos minussa onkin jotain vikaa.

- Sosiaalitoimistossa minulle yritettiin tyrkyttää aborttia useampaan kertaan. Kun ne viikot olivat jo menneet tyrkytettiin adoptiota, jopa vielä kun lapsi oli jo syntynyt!

- Synnytyssairaalassa minut laitettiin sairaalan sosiaalityöntekijän puheille, halusivat minut ensikotiin vaikka olin jo koko raskausajan asunut yksin omillani. Kieltäydyin jolloin sosiaalityöntekijä alkoi huutaa että "no sitten sinun täytyy kantaa vastuu lapsestasi, ymmärrätkö!" Joo, ei kuule ollutkaan käynyt mielessä.

Tässä virallisen tahon suhtautuminen. Asia erikseen oli tietysti vieraiden suhtautuminen ja se että olin aika yksin äitiyteni kanssa kun muut pihan äidit olivat minua 10v vanhempia.

Samanlaisia kokemuksia olen kuullut muilta nuorena lapsensa saaneilta. Itse olin kuitenkin jo täysi-ikäinen. Nuoren äidin täytyy olla tai hänestä tulee pakostikin vahva ihminen. Kuvitelkaa oikeasti jokainen omalle kohdallenne tuollainen kohtelu ja miltä se tuntuu. Sinulle tapahtuu elämäsi ihmeellisin asia ja ihmiset joka taholta yrittävät himmentää ilosi ja lytätä sinut äitiytesi jo valmiiksi.

Olin ihan normaali nuori ilman mitään ongelmia, nyt 34v ja vieläkin järkyttää se miten aikuiset ihmiset kohtelivat nuorta äitiä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et oli ikää enemmän kun sain esikkoni. Tässä on puolen vuoden aikana ehtinyt monta kertaa ajatella että olis pitänyt aloittaa lasten tekeminen jo kauan kauan sitten.

Mä taas tunnen tosi monta jotka saivat ensimmäisensä 15-18 vuotiaina, enemmän kuitenkin niitä jotka oli jo täysi-ikäisiä, mutta yllättävän monta teiniäitiäkin. Nyt tuntuu että olen ihan ikäloppu 27-vuotiaana näissä äitihommissa kun tuttujen ja ystävien lapsia on jo koulussa ja lapsentekopuuhat alkavat heistä monella olla jo taakse jäänyttä elämää.

Mutta oli parempi näin, itse en olisi tuollaista kestänyt.

Vierailija
2/3 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtelua minua lannistanut, koska olin niin onnellinen ettei sitä mikä voinut himmentää. Mutta kauheata sellaiselle jolle lapsi on yllätys, noin ei saisi koskaan painostaa.

Äitiys nyt vaan on niin mun juttu, nyt olen jo kolmatta "sarjaa" tekemässä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jos on teini niin voi olalkin. Itse asiassa äitiyden rankuudesta eri ikäisten silmin on tehtykin tutkimusta, ainakin pari vuotta sitten tuli yhdet tulokset joita siteerattiin mm. vauva-lehdessä ja hesarissa. Sen mukaan myöhään (siis lähemmäs tai yli nelikymppisinä) esikoisensa saaneet kärsivät enemmän synnytyksenjälkeisestä masennuksesta ja kokivat ylipäänsä äitiyden raskaammaksi kuin nuoremmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi