Saako sairas-jö iäkkäämpi sossulta imuroinnin, ikkunanpesun, pesutupa-avun ja kaiken tämmöisen minkä tarvitsee kotiin?
Näin väitetään, mutta minä en usko. Tietääkö joku - onko kokemusta?
Kommentit (40)
Ei. Siivous on ostettava. Kartoituksen jälkeen saa kotihoidon käymään, hoitaa terveyttä ja viikottaisen suihkun, maksullisen kauppapalvelun ja lämpimän ruuan jääkaappiin itse lämmittäen.
Tuskin saa muuta kuin sanktioita, valvontaa ja selvityspyyyntöjä sekä rangaistuksen kun ei suoriudu ;)
Mun mutsi olisi jo vainaa jos ei itse huolehdittaisi. On kuulemma liian hyväkuntoinen mihinkään apuun.
Toivottavasti ei. Veronmaksajana joudun jo muutenkin maksamaan kustannuksiasi.
Joku puolue vois ottaa vaaliohjelmaan nämä tavoitteet eli kerrankin oma kansa ensin. Sille puolueelle tulis aikamoinen vaalivoitto, vasemmisto vois yrittää tuota.
Vierailija kirjoitti:
Joku puolue vois ottaa vaaliohjelmaan nämä tavoitteet eli kerrankin oma kansa ensin. Sille puolueelle tulis aikamoinen vaalivoitto, vasemmisto vois yrittää tuota.
Ei se ollut silloinkaan ilmaista kun oli kunnallisia kotihoitajia vanhustyössä. Kyllä kunta laskutti tunneista.
Vierailija kirjoitti:
Oma kansa ensin ajattelu on kuulemma vaarallista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kansa ensin ajattelu on kuulemma vaarallista..
Suomi ei ole irrallaan muusta maailmasta, ei kannata uskotella ettei sitä ole olemassa.
Ennen suomalaiset vanhukset hoidettiin. Nyt rahat menevät arvatkaapa keille?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siivous on ostettava. Kartoituksen jälkeen saa kotihoidon käymään, hoitaa terveyttä ja viikottaisen suihkun, maksullisen kauppapalvelun ja lämpimän ruuan jääkaappiin itse lämmittäen.
Myös kotihoito maksaa. Ihan kaikesta palvelusta on maksettava. Vanhuksilla on kyllä eläkkeet, joista psytyvät maksamaan. Pieninkin eläke on paljon isompi kuin yleistuki tai toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Jos joskus on hoidettu ilmaiseksi, ja annettu eläkerahojen kertyä säästöön perikunnille, niin se onkin väärin.
Vierailija kirjoitti:
No ei heitä ilmaiseksi ole ennenkään hoidettu.
Ikäihmiset saavat kunnalta/kaupungilta kotiin palveluita, kuten siivous, kotihoito, kylvettäjä, lääkkeiden jne. osa ostetaan kunnan omana palvemuna ja osa tulee yksityiseltä. mutta ne saa kuka tahansa, jos lääkärintodistus. Esim..siivous maksaa 45-55 €/h, silmätippojen laittaminen 70€/kerta jne. Mummoni käyttää näitä palveluita ja lasku tulee kaupungilta 900-1400€/kk . näin halutaan tukea vanhsten kotiasumista.
Vanhus saa ostaa ne kotipalvelut ilman arvonlisäveroa ja niistä saa kotitalousvähennyksen. Kyllä ne pystyy ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus saa ostaa ne kotipalvelut ilman arvonlisäveroa ja niistä saa kotitalousvähennyksen. Kyllä ne pystyy ostamaan.
Kotitalousvähennyksen saa myös lapsi joka ostaa palveluja vanhemmalleen.
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmiset saavat kunnalta/kaupungilta kotiin palveluita, kuten siivous, kotihoito, kylvettäjä, lääkkeiden jne. osa ostetaan kunnan omana palvemuna ja osa tulee yksityiseltä. mutta ne saa kuka tahansa, jos lääkärintodistus. Esim..siivous maksaa 45-55 €/h, silmätippojen laittaminen 70€/kerta jne. Mummoni käyttää näitä palveluita ja lasku tulee kaupungilta 900-1400€/kk . näin halutaan tukea vanhsten kotiasumista.
Jos eläke on alle 1100 euroa voi hva antaa siivoussetelin jolloin siivousliinkeen laskutus menee hvan kautta ja vanhus maksaa noin 20 e tunnilta. Ilmaista ei sittenkään.
Lääkärintodistusta ei tarvitse siivoukseen vaikka saisi sen ilman alvia. Siihen sitoutunus siivousliike itse arvio onko henkilö toimintakyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Aika kallista. Meillä saa yksityisen siivousyrittäjän kotiin 35 €/tunti.
Yksityinen sairaanhoitaja laskuttaa arkisin päiväsaikaan 50 €/tunti ja iltaisin tai viikonloppuisin enemmän, 80-99 €/tunti. Mutta kai silmätipat kannattaa laittaa päivällä?
Vierailija kirjoitti:
Mummollasi on melko pieni eläke jos hön saa siivouksen hvan kautta edullisemmin kuin suoraan siivousliikkeeltä kuten me muut mummut.
Miksi ihmeessä pitäisi saada? Tai saa yksityisiltä yrityksiltä, kun ostaa itse.