Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Kommentit (1073)
Jos ei tykkää pesun yhteydessä pään hieronnasta, niin kyllä sen voi kampaajalle reilusti kertoa.
Mulla on muutaman kerran käynyt niin, että kun olen pyytänyt luonnollista (vaalean) ruskeaa maantienväiseen tukkaani, kampaaja on värjännyt mustanruskeaksi tai mustaksi. Usein ovat itsekin järkyttyneitä ja yllättyneitä. Joku kampaaja sanoi, että minulla on sellainen hiuslaatu, joka imee väriä toisin kuin muut, mutta en usko.
Vierailija kirjoitti:
Luottokampaajani, joka tekee minulle täydelliset raidat oli sairastunut äkillisesti, joten päätin tyhmyydessäni hypätä lähistöllä sijaitsevaan ilman ajanvarausta-kampaamoon. Se oli virhe, jolle olen nauranut ja itkenyt monet kerrat. Pyysin, että kampaaja virkistää jo hiuksissani olevat raidat ja lisää muutaman, sävy viileän vaalea. Huomasin istuvani raitamyssy päässä (oma kampaaja tekee folioilla) vaalennusaineen kanssa. Sitten föönättiin, niin että pölisi. Valmista tuli, mutta hiukseni oli kokonaan valkaistu kullan keltaisiksi ja föönättu koholle, aikalailla Michael Monroe-kopio. Ei muuta kuin ostarin vessaan, tukka nutturalle ja hiusvärin ostoon.
Föönättiin? Vaiko ihan föönattiin kuitenkin...
Kävin värjäämässä hiuksiin raitoja ja sain laikukkaan päänahan. Kumimyssyn reikien läpi meni väriä päänahkaan. Näytti ihan leopardilta. Pakko oli sen jälkeen hakea markettiväri ja blondata koko pää. En ole värjännyt hiuksia vuosiin ja hiuksista on tullut paksummat ja paremmin voivat. Harmitti tuo silloin, kun halusin vain raitoja ja joutui kasvattamaan uudestaan värjätyn hiuksen pois. Useampi vuosi siihen menee.
Menin kampaajalle ajatuksena saada kestolaineet... siis sellaiset isommat laineet. Hän sitten päätti laittaa kokopääpermiksen miedommalla permisaineella viitaten siihen kun minulla on niin vaaleat hiukset. Tuloksena hennot afrotyyliset nuudelihiukset jotka kuitenkin foonattiin suoriksi (kun ei kaikki ymmärrä sitä että hiukset suoritetaan pehmennyksen jälkeen). Nyt sitten on pientä kiharaa kyllä kun hiukset ovat kosteat mutta muuten ei näy missään... Turhaan meni rahat. Luulin että pääsen helpommalla ettei tarvitse itse hiuksia laittaa...
Olen monesti lukenut mm. naistenlehdistä, että yli 50-vuotiaan naisen paras ystävä on kampaaja eli hyvä hiustenleikkaus on a ja o. Tai että 50 vuoden ikään mennessä naisen on löydettävä hyvä kampaaja. Olen etsinyt ja kokeillut, etsinyt ja kokeillut, mutta pettyneenä lähden aina pois ja alan kauhulla odottaa seuraavaa kampaamokertaa: minne uskaltaa mennä ja minkä näköisenä sieltä tulee ulos. Minulla on niin hankala ja paksu polkkatukka, että pakko leikkauttaa säännöllisesti, muuten tuntuu kuin olisi karvahattuja ja sammalmättäitä pään päällä.
Kokemuksia:
1. Kampaaja puhuu koko ajan. Kyselee ummet ja lammet. Mitä teet työksesi, mikä on lempikirjasi...pälä pälä. Kerran yksi puhemylly - siis ihan uusi, täysin vieras henkilö - kysyi ykskaks "mitä sun mies tekee työkseen?" Siis hemmetti, mitä tekemistä sillä on hiustenleikkuun kanssa. Kampaajan kanssa rupattelu on vielä ok, mutta kun kampaamossa on aina muitakin työntekijöitä ja asiakkaita. Kiusallista kun kampaaja kailottaa ja itse joutuu kertomaan asioitaan muiden kuullen.
2. Joka kerta kerron, että en voi sietää sitä, että polkkatukkani suoristetaan lopuksi suoristusraudalla ja lakataan kypäräksi. Tästä huolimatta lähes poikkeuksetta lähden kampaamosta hiukset suoristettuna ja kypäräksi lakattuna. En hevillä mene uudestaan.
3. Kampaajat ei osaa ohennusta, vaikka siihenkin on erilaisia tekniikoita. Minulta on usein leikattu vain latvoja, vaikka paksuun pehkoon pitäisi saada rakennetta. Kampaajille riittää, että heidän omasta mielestään tukka näyttää hyvältä kun tuolista nousee: yhtään ei ajatella sitä, millaista asiakkaan on olla ja elää sen leikkauksen kanssa.
4. Yksi kampaaja huokaisi, että "sulla on kaikki ongelmat tässä yhdessä päässä" - tarkoitti mm. pyörylöitä. No, olet kampaaja, joten ehkä aika opetella tekemään niille ongelmille jotakin.
5. Yksi kampaaja keskittyi kehumaan, kuinka hänellä on ollut asiakkaina julkisuuden henkilöitä (googletin: asiakkaat olivat olleet jotain iäkkäitä musikaalitähtösiä 20 vuotta sitten enkä ollut ikinä kuullutkaan heistä) ja pyytelemään, enkö voisi suositella häntä netissä, koska hän tarvitsee lisää asiakkaita. En suositellut, koska ei osannut leikata. Vinkki: Opettele leikkaamaan ja kuuntelemaan toiveita, saatat saada lisää asiakkaita.
7. Kerran menin hakemaan juhlakampausta. Kampaaja päätti samalla käynnillä värjätä hiukseni "jollakin kivalla värillä". Värjäsi lilan harmaaksi (muistatteko Pirkko Liinamaan?)! Sanoi, että ei saa pestä moneen päivään ettei väri haalene. Minä menin kotiin ja totta kai pesin heti tukkani ties kuinka moneen kertaan. Tukka oli tuolloin ihan lyhyt, joten ei siihen varsinaista kampausta tarvittukaan, mutta hävetti esiintyä lilanharmaassa tukassa. Olin 35-vuotias.
Kävinpä pitkästä aikaa kampaajalla ja tuli todettua että seuraavakin kerta on pitkän ajan päästä. Hiuslaatuni ei ole tyypillinen ja selvästi kampaajaa ei oikein kiinnostanut tehdä tarpeeksi töitä hyvän lopputuloksen eteen. Ei ole asiakkaana kiva kokemus kun tuntee olevansa vain vaivaksi ja parin tunnin tuolissa istumisen jälkeen ensimmäinen ajatus kotiin päästyä on että miten ihmeessä saan tämän pään korjattua itse tyydyttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin kampaajalle, että kasvatan hiuksiani, ne olivat jo lähes hartiapituiset, joten leikataan vain kuivaa latvaa pari senttiä pois.
Lopputuloksena hiukset olivat lyhentyneet ainakin 10 cm. Kampaaja sanoi: Otin tästä nyt reilusti tätä pituutta pois.
Kiitos vaan, siinä meni kuukausien kasvatus hukkaan.
Mulla on jo valmiiksi pitkät, mutta minäkin sanoin, että mahdollisimman vähän pois, niitä kuivia latvoja.
Lopputuloksena oli tiukaksi V:ksi kerrostetut hiukset, joissa reunoista on nyt lähtenyt monen vuoden kasvatukset pois ja entinen paksu ponnari on joku oheneva liru, jonka kruunaa 10 cm pitkä ohut häntä.
Eli on leikattu niin paljon pois kuin ikinä pystyy ilman, että hiuksia sentään vedettiin polkaksi.
Kannattaisiko vähän siitä liiketoiminnasta pitää huolta? Ajatteliko kampaaja, että palaisin tähän kampaamoon? Hyvä jos uskallan vuosiin mennä kilpailijallekaan.
Joka kerta kun kävelen kaupungilla ja näen kouvola-tukka naisen istumassa kampaajalla voimaantumassa, tai tulevan voimaantuneena ulos kampaamosta. Näitä näkee melkeen viikottain.
Olin vauvan kanssa kotona ja käymättä kampaajalla 1,5-2 vuotta. Sinä aikana hiukset olivat kasvaneet olkapäille asti. Sanoin kampaajalle, että tekisi hiuksistani taas skarpit ja töihin sopivat eli sellaiset jotka saa ponnarille ja näyttävät fiksulta ja edustavalta.
No.
Kävelin liikkeestä ulos näyttäen 90-luvun Matti Nykäseltä.
Vierailija kirjoitti:
Toive: omaan väriin blendaava kylmä vaalea
Lopputulos: oranssi tyvi ja samean harmaat latvat
Mulle kävi myös näin... Haluaisin käydä valittamassa mutta kynnys on tosi korkea. Eikä jaksaisi sitä kidutusta uudestaan kun kampaaja riuhtoo hiuksia.
Kampaaja joka vakavan ja vihaisen näköinen en uskaltanut puhua mitään, suorastaan vihainen,viereisessä penkissä toinen asiakas ja toinen kampaaja ihan erilainen nautoi hymyili ja jutteli asiakkaalle, ajattelin et ois pitänyt tuolle kampaajalle ottaa aika, mutta kampaaja ei sanaakaan 2 tunnin aikana sanonut,ei kertonut vaiheita ja tms,lopputulos ihan ok,hyvä leikkaus vähän vino muttei pahasti,mutta se hymytön ja vakava suorastaan vihainen ilme sai mut ajattelemaan etten tahdo tälle kampaajalle ainakaan.
Ihan kuin kampaajanaiset mielessään näkevät kaikki naiset hiusten perusteella kilpailijoina,jos asiakkaalla paksu,hyvä pitkä tukka ja toivoo vaan kuivat latvat pois leikkaamatta kuitenkaan lyhyeksi,niin mitä tekee kampaaja:leikkaa ohuen lipun eli tavalliselta tuntuu,eihän kukaan muu nainen missään vaiheessa olla hyvännäköisillä hiuksilla:D
Osa naiskampaajista ainakin aikaisemmin meni amikseen parturikampaajapuolelle vain koska jotain piti keksiä ja se oli helppo valinta. Mieskampaajat sen sijaan ovat oikeasti innostuneita ja kiinnostuneita alasta, eivät he muuten olisi sitä valinneet, ammatit ovat niin sukupuolittuneita Suomessa.
Paras tuli lauantaina. Krapulaisen oloinen pimu leikkasi tukkani ihan karmeaksi silpuksi ja kun sanoin ettei lopputulos minusta vastaa sitä, mitä ennen leikkausta sovittiin ja kuvasta katsottiin, kommentoi jotenkin hyvin tylyyn tyyliin, että hiuksillani ei ole oikeastaan mitään väliä, koska olen vanha ja lihava.
Vierailija kirjoitti:
Paras tuli lauantaina. Krapulaisen oloinen pimu leikkasi tukkani ihan karmeaksi silpuksi ja kun sanoin ettei lopputulos minusta vastaa sitä, mitä ennen leikkausta sovittiin ja kuvasta katsottiin, kommentoi jotenkin hyvin tylyyn tyyliin, että hiuksillani ei ole oikeastaan mitään väliä, koska olen vanha ja lihava.
Mulle on käynyt vähän samantapainen kerran. Hiusväri meni vähän pieleen, tuli ihan liian tumma. Harmittelin sitä, ja kampaaja yhtyi harmitteluun toteamalla: "Mutta sieltähän se oma väri kasvaa sitä mukaa kuin laihdutat, niin sitten saadaan hieno tukkakin kun olet normaalipainossa". Öö, en ollut puhunut mitään että aion laihduttaa, eli vihjasi että kun olet noin läski niin ei paskaakaan väliä millainen tukanväri on, mutta laihdutuksen jälkeen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt vähän samantapainen kerran. Hiusväri meni vähän pieleen, tuli ihan liian tumma. Harmittelin sitä, ja kampaaja yhtyi harmitteluun toteamalla: "Mutta sieltähän se oma väri kasvaa sitä mukaa kuin laihdutat, niin sitten saadaan hieno tukkakin kun olet normaalipainossa". Öö, en ollut puhunut mitään että aion laihduttaa, eli vihjasi että kun olet noin läski niin ei paskaakaan väliä millainen tukanväri on, mutta laihdutuksen jälkeen kyllä.
Noin ajattelevia on paljon, valitettavasti. Silti tykätään arvostella lihavien hiuksiakin muun ulkonäön lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tämä ymmärtää nyt niin, että rumat hiukset toimivat laihdutusmotivaattorina vai että lihavalle saa laittaa rumat hiukset, koska se on lihava?
Tai ehkä kampaaja ei vain osannut, mutta vieritti syyn siitä näin kätevästi asiakkaan ulkomuodosta johtuvaksi.
Toivottavasti et koskaan toiste mennyt tuonne.
Kampaaja haukkui epäsuorasti koko tukan leikkuun ajan... ja lopputulos oli huomattavasti lyhympi kuin sovittu :(
Sanoin kampaajalle, että kasvatan hiuksiani, ne olivat jo lähes hartiapituiset, joten leikataan vain kuivaa latvaa pari senttiä pois.
Lopputuloksena hiukset olivat lyhentyneet ainakin 10 cm. Kampaaja sanoi: Otin tästä nyt reilusti tätä pituutta pois.
Kiitos vaan, siinä meni kuukausien kasvatus hukkaan.