Toisenlaiset frendit (YLE)
Aivan ihana ja elämänmakuinen sarja! Ja jo nyt loppui! Toivottavasti näemme sympaattisten kaverusten elämää vielä jatkossakin!
http://tv1.yle.fi/ohjelmat/asia/toisenlaiset-frendit
http://areena.yle.fi/haku//uusimmat/hakusana/toisenlaiset+frendit
Kommentit (77)
väkivaltaisuus. Osalla autisteista on myös kehitysvamma, mutta ei kaikilla. Autisteilla on usein agressiivista käyttäytymistä johtuen siitä, että eivät pysty tulkitsemaan ympäröivää maailmaa. Suurin osa downeista on keskitasoisesti kehitysvammaisia. Lievästi ja vaikeasti kehitysvammaisia on vähemmän ja suurinpirtein saman verran.
tää Ylen Toisenlaiset frendit oli tosi virkistävä sarja ja tarjosi varmasti kaikille ajattelemisen aihetta. En ymmärrä tämän edellä naureskelevan ja siitä vielä ylpeän asennetta ollenkaan. Eikö sun mielestä kehitysvammaisiin voisi suhtautua ihan vain ihmisinä, ilman naureskelua, säälimistä tai itkemistä? Kaikki nää oli muuten sun itsesi käyttämiä sanoja, jotka kertoo hyvin paljon sun ennakkoluuloistasi. Mä en ainakaan tunne tai tee mitään noista luetelluista heitä katsoessani. Sulla taitaa totta tosiaan olla jonkinlainen asennevamma? Ainakin tunnekylmä lapsuus kun olet noin pahasti kieroon kasvanut?
Ai mä olen ainoa joka on sitä katsessani nauranut? Luepa vähän tarkempaa.
On se kumma kun sä olet se joka päättä millä silmällä sitä sarjaa saa katsoa, mä en kysy sulta mikä mua huvittaa tai itkettää ja sä et millään voi mun ennakkoluuloista tai asennevammoista tietää näiden tekstien perusteella yhtään mitään.Täällä joku toivoo syntyvän kehitysvammaisia ja toivoo että joku saa kehitysvammaisia lapsia ja sä et korvaas lotkauta sille vaan takerrut siihen että mua niiden jutut huvittaa ja naurattaa.
Kuka täällä onkaan se kieroon kasvanut.Ja älä oikeesti yritä näytellä fiksumpaa kun olet, kuvottavaa itsensä korotusta kehitysvammaisten siivellä, sitä sä nimittäin harjoitat.
Jos sä oikeesti olisit niiden asialla, niin sun lähestymistapasi olisi pikkasen ehkä erilainen kuin on nyt!
Mutta mun mielestäni täällä ei kyllä kukaan ole ensisijaisesti toivonut vammaista lasta. Vaan sanonut, että senkin jälkeen kun vammaisuus on selvinnyt, lapsi on ollut tervetullut ja toivottu, vammoineen päivineen.
Mitä järkeä olisi toivomalla toivoa vammatonta lasta, jos vammallinen on tulossa? Mitä järkeä elää päivästä toiseen miettien, että kyllä tuo lapsi olisi parempi ja onnellisempi, jos olisi terve? Kun se ei edes välttämättä ole niin, kuka meistä on esim. toisenlaiset frendit sarjan perusteella sanomaan, että noiden vammaisten elämä olisi vajavaista ja onnetonta?
Kyllä mä olen ne viestit lähinnä tulkinnut niin, että lapsi on hyvä just sellaisena, täydellinen äidilleen vammoineen päivineen, eikä lapsi olisi enää sama persoona vammatta, vaan eri lapsi, ja äiti haluaa juuri sen lapsen, jonka on saanut ja jota rakastaa.
Mutta jos sä olet se MArjaniemen ämmä ( kun et laittanut tunnisteita), niin sä oikeasti olet pahinta WT:tä mitä eteen on vähään aikaan tullut. Henkisesti köyhä mamma on päässyt paremmalle alueelle miehen siivellä elelemään, ja surkea itsetunto vaatii nyt vammaisten mollaamista, jotta edes jollekin pärjäisi.
väkivaltaisuus. Osalla autisteista on myös kehitysvamma, mutta ei kaikilla. Autisteilla on usein agressiivista käyttäytymistä johtuen siitä, että eivät pysty tulkitsemaan ympäröivää maailmaa. Suurin osa downeista on keskitasoisesti kehitysvammaisia. Lievästi ja vaikeasti kehitysvammaisia on vähemmän ja suurinpirtein saman verran.
että Marjaniemessä on myös se huonompi puoli, jopa vuokrakämppiä löytyy, joten ei kaikki Marjaniemessä asuvat ole mitään ökyjuppeja..
Ihanan myönteinen sarja...eihän niiden ole pakko katsoa jotka ei tykkää! Muistelisin muuten, että on tuttu ja jo hyvin menestynyt formaatti Ruotsista?
että käydään tämän yhden päälle, joka ei halunnut käydä tutustumassa ryhmäkotiin.
Silti samat mammat vetää herneet nenään jos oman lapsen luokalle tulee väkivaltainen autisti. Ollaan suureen ääneen vaatimassa sitä erityisluokalle.
Eli telkkarista katsoen kun vammaiset on kaukana, voidaan ihastella ja olla suvaitsevaisia. Kunhan ei tule minun lapseni lähelle ja samaan luokkaan.
Tietenkään kukaan ei halua lapsensa turvallisuuden vaarantuvan koulussa, aika tyhmä saisi olla, jos sitä ehdoin tahdoin toivoisi. Mutta ei mua haittaisi, jos lapseni luokalla olisi muuten vammaisia. En mä haluaisi "tervettä" väkivaltaista lastakaan lapseni luokalle, mutta se ei silti tee musta ihmisvihaajaa.
en ymmärrä, miksi aina avaan näitä av:n keharikeskusteluja. Loppuu hyvin nopeasti usko ihmiseen. Järkyttävää, mitä paskaa ihmiset uskaltavat nimettöminä kirjoitella. Aika monella on todella synkkä sisin. Surettaa lapseni puolesta.
keharin äiti
Huomattavasti järkevämpi tosi-tv-ohjelma Toisenlaiset frendit on kuin esim Big Brother, jota av-mammat ainakin lukuisista BB:hen liittyvistä aloituksista päätellen katselevat
asian olisi tiivistänyt yhteen jaksoon.
Toisenlaiset frendit oli aivan mahtava sarja ja tarjosi TV:n höttö/uusinta/BB-tarjontaan kivaa positiivista vaihtelua. :)
Sarja oli samalla myös toivoa herättävä: tällaisen itseni kaltaisen perus-ummikko suomalaisen oli suorastaan avartavaa nähdä, miten täysipainoista ja itsenäistä elämää sarjan henkilöt elivät harrastuksineen ja työssäkäynteineen. Kumpa kaikilla kehitysvammaisiksi syntyneillä tai sellaiseksi tulleilla olisi samanlaiset mahdollisuudet totauttaa itseään!
Kaikkihan ei sarjasta voi luonnollisesti tykätä, mutta en silti ymmärrä mitä hyötyä tuollaisesta koulukiusaaja-tasoisesta rasistisesta naureskelusta on? Se ei ole ainoastaan vain noloa, säälittävää ja myötähäpeää muissa herättävää, vaan samalla selkeä osoitus tämän ihmisen älykkyysosamäärän alhaisuudesta. Jokaisella oli mahdollisuus sarjan myötä "mennä hieman itseensä" ja tutkailla omaa arvo- ja asennemaailmaansa; kaikki meistä ei ilmeisesti olleet tarpeeksi kykeneviä tähän toimenpiteeseen.
Todella hauska mies!
Makesta taas en pidä yhtään.
Mutta heti jos on kyseessä ihminen jolla on joku vamma niin se on ehdottomasti kielletty, vaikka ei siis nauraisi itse vammalle vaan noin yleensä. Silti heitä pitäisi kohdella ihan samoin kuin terveitäkin ihmisiä. Pikkainen ristiriita.
Mä ymmärrän ihan hyvin että joku ei halua tutustua heihin paremmin. Mulle itselleni oli järkytys dementoituneen mummot ja papat joihin törmäsin silloin kun mun oma isovanhempi joutui laitoshoitoon. Mä olin välillä ihan hoo-moilasena niiden kanssa.
Sama kun asuttiin erään koulun lähistöllä missä toimi myös joku kehitysvammaisten luokka, aina kun me käveltiin siitä ohi ja se luokka sattui olemaan ulkona niin sieltä juoksi eräs Minna tyttö mun lasta halailemaan. Mä tiedän että sillä ei ollut pahat mielessä, mutta ei musta eikä lapsestakaan kovin mukavaa kun tuntematon ryntää halailemaan eikä edes kovin hellävaraisesti, joskus se roikku lapsessa kiinni vaikka opettaja oli vieressä käskyttämässä.
Onpa hassun näköinen kävelytyyli tai voi miten koomisesti tuo yrittää tuossa tanssia. Siis silloin kun toinen ei yritä hauskuuttaa, vaan on ihan oma itsensä. On eri asia se, ettei halua tutustua vaikkapa vammaisiin kuin että vastustaa heidän muuttoaan naapuriin. Harmi, että en ole tuota sarjaa seurannut. Siinähän on voinut olla tuttujakin.
Onpa hassun näköinen kävelytyyli tai voi miten koomisesti tuo yrittää tuossa tanssia. Siis silloin kun toinen ei yritä hauskuuttaa, vaan on ihan oma itsensä. On eri asia se, ettei halua tutustua vaikkapa vammaisiin kuin että vastustaa heidän muuttoaan naapuriin. Harmi, että en ole tuota sarjaa seurannut. Siinähän on voinut olla tuttujakin.
Älä nyt jauha huttua, ihan varmasti nauretaan! Hyvä esimerkki on joku karaoke-laulanta.
Marjaniemessä on myös se huonompi puoli, jopa vuokrakämppiä löytyy, joten ei kaikki Marjaniemessä asuvat ole mitään ökyjuppeja..
Suurella todennäköisyydellä tämä Marjaniemen moukka-mamma asuu juuri tällaisessa huonomman puolen vuokrakasarmissa. Oli niin kovasti ollut kirjoituksensa mukaan asuntolaa ja sen asukkaita vastaan. Tällaiset iki-vuokralaisethan ne on muutenkin aina ensimmäisenä kovaan ääneen muita arvostelemassa ja oman asuinalueensa "laatua" valvomassa. Kannattais ehkä tarkkailla sitä oman "asuntolan" moninaista väkeä ennen kuin menee muita lähiseudun asukkaita ennakkoluulojen perusteella arvostelemaan.
Mutta onhan se sivistymätöntä ja moukkamaista.
Marjaniemessä on myös se huonompi puoli, jopa vuokrakämppiä löytyy, joten ei kaikki Marjaniemessä asuvat ole mitään ökyjuppeja..
Suurella todennäköisyydellä tämä Marjaniemen moukka-mamma asuu juuri tällaisessa huonomman puolen vuokrakasarmissa. Oli niin kovasti ollut kirjoituksensa mukaan asuntolaa ja sen asukkaita vastaan. Tällaiset iki-vuokralaisethan ne on muutenkin aina ensimmäisenä kovaan ääneen muita arvostelemassa ja oman asuinalueensa "laatua" valvomassa. Kannattais ehkä tarkkailla sitä oman "asuntolan" moninaista väkeä ennen kuin menee muita lähiseudun asukkaita ennakkoluulojen perusteella arvostelemaan.
Näköjään teitä närästää siis se missä ja miten mä asun enemmän kuin se miksi sitä asuntolaan vastustettiin? Kertoo paljon teistäkin.
Voin myös kertoa sen että niitä "marjaniemen" vuokralooseja vastustettiin sen, ei sen takia että niitä ei olisi saanut rakentaa, vaan sen takia että osa oli sitä mieltä että ne ei todellakaan ole rakennettu marjaniemeen vaan itäkeskukseen. Itse olen samaa mieltä ja niin on moni muukin, kukaan joka niissä taloissa asuu ei varmaan kehtaa sanoa asuvansa marjaniemessä, sillehän naurerttaisiin vaikka ei olis edes mitään vammaa, itiksen taloja ne on.
Ihan varmasti nauretaan! Hyvä esimerkki on joku karaoke-laulanta.
Itse voin ainakin tunnustaa nauraneeni Sonjan flamenco-esitykselle tai Maken ilmakitaroinnille. :D
Mutta samalla tavalla olisin nauranut myös jonkun vähemmän kehitysvammaisten vastaaville esityksille. En siis koe nauraneeni itse Sonjalle tai Makelle vaan juuri noille ESITYKSILLE esittäjistä riippumatta. Ihanaa heittäytymistä ja aitoutta: sen kun moni meistä muka-normaalimmista pystyisi itsessään säilyttämään! Tulin suorastaan hyvälle mielelle kun näin miten sitkeästi Sonja jaksoi nousta aina ylös. Ja nauroihan esittäjä itsekin ja muukin asuntolan väki.
Esitys on aina esitys (esim. karaoke on sellainen), jossa esittäjä laittaa itsensä likoon ja altistuu arvostelulle. On ihan eri asia naureskella kaupungilla esim. jonkun "koomiselle" kävelytyylille: se on pahantahtoista ja todella ilkeää kiusaamista!! Siinä naureskellaan ihmiselle ja pilkataan ihmisen ominaisuuksia. Naureskelijan kannattaisi miettiä, miltä itsestä tuntuisi olla naureskelun kohteena.
Sonja on muuten yksi mun suosikeista sarjassa! Persoonallinen, suorasanainen nautiskelija, jolla joskus on känkkäränkkäkin kylässä: tulee ihan muuten mun yksi työkaveri mieleen!
tänne ihan vääriä ja hurskastelevia tietoja kehareista. Sulla ei ihan oikeesti ole mitään oikeaa tietoa niistä.
Ja tahallaan ymmärrät myös kaiken väärin kun haluat niin kovasti sitä sädekehää pääsi päälle.
Downit voivat olla hyvinkin väkivaltaisia, kuten autistit. Ja autisteilla on hyvin useasti kehitysvammaisuutta tai mielenterveysongelmia.
Normaali av.mamma kitisee jo siitä jos luokalla on ADHD-lapsi. Mutta on niin somaa katsoa kilttejä ja hyvätasoisia downeja telkusta.
Kas kun suurin osa ei ole näin söpöjä ja hyvätasoisia.