Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toisenlaiset frendit (YLE)

Vierailija
03.06.2010 |

Aivan ihana ja elämänmakuinen sarja! Ja jo nyt loppui! Toivottavasti näemme sympaattisten kaverusten elämää vielä jatkossakin!

http://tv1.yle.fi/ohjelmat/asia/toisenlaiset-frendit

http://areena.yle.fi/haku//uusimmat/hakusana/toisenlaiset+frendit

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että mummo ei ole tervetullut kylään.

Vierailija
2/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska me asutaan aika lähellä yhtä palvelukotia ja myös meidän kesämökin lähellä on yksi kehitysvammaisten tukiliiton mökki. Tunnen siis kolme kappaletta kehitysvammaisia henkilöitä aika hyvinkin.

Ja kyllä minä nauran heille ja heidän kanssaan - enkä häpeä sitä. Mutta nauruakin on montaa lajia. On sellaista, missä nauraa yhdessä toisten kanssa ja se on ihan ok. Ja sitten on sellaista, joka on ilkeää ja toista vähättelevää tai nolaavaa ja koska tuo yksi henkilö kokee että hänen tarvitsisi "pitää pokka", hänen naurunsa on ilmeisesti tätä jälkimmäistä sorttia.

Aika monet kehitysvammaiset muuten liikkuvat ostoksilla ihan itsenäisesti ilman mitään hoitajia. Yksi näistä minun tuntemistani miehistä myös mökkeilee ihan yksin.

Mun mielestäni tuo "erilaiset frendit"-sarja on jokseenkin turha, koska sen ainoa idea tosiaan on että hei katsokaa, kehitysvammaiset on melkein tavallisia ihmisiä, ja sen nyt suurin osa ihmisistä kai tietää jo muutenkin. Kokonaisessa sarjassa saisi olla vähän juonta ja draamaa mukana - dokkariksi olisi riittänyt yksi puolituntinenkin. Toisaalta onhan tätä tosi-tv-ruuduntäytettä viimeaikoina muutenki nriittänyt, kaipa tuo siinä joukossa menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että mummo ei ole tervetullut kylään.

Kyllä pitää olla elämä sullakin vaikeaa jos etukäteen jo tollasia murehdit. Seuraavaksi tulee sitten lapsenlapsenlapset eiks niin?

Vierailija
4/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ongelmasihan se tulee olemaan.

Vierailija
5/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ongelmasihan se tulee olemaan.

Vierailija
6/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonain päivänä olla kehitysvammainen.Useimmat vanhemmat itkevät silloin, mutta sinä vaan naurat.

Vierailija
7/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko töissä jossain?

Vierailija
8/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonain päivänä olla kehitysvammainen.Useimmat vanhemmat itkevät silloin, mutta sinä vaan naurat.

Kertokaa vielä lisää, pikkasen vähän enemmän mielikuvista ja dramatiikkaa peliin kiitos! Muuten menee jo tylsäksi ja aika ennalta arvattavaksi, niinkuin on ollut tähänkin saakka.

Vierailija
9/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hauskoja. minkäs teet.

Pitäiskö siinä väkisin vääntää itku ja sääliä heitä?

Mies repes kerran siinä kohdassa kun Kata oli kasvohoidossa ja tokas hoitajalle että "sä varmaan sitten hierot aina itseäskin" :D

Vierailija
10/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimme lähellä on hoitolaitos, ja aika usein saa olla pidättelemässä naurua. Ja syykin on ihan selvä: rakastan absurdia Monty Python-huumoria, ja monesti kehitysvammaiset tekevät samalla tavalla absurdeja ja yllättäviä asioita.

Vierailija
11/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni tuo "erilaiset frendit"-sarja on jokseenkin turha, koska sen ainoa idea tosiaan on että hei katsokaa, kehitysvammaiset on melkein tavallisia ihmisiä, ja sen nyt suurin osa ihmisistä kai tietää jo muutenkin.

Jos hei kommentoit täällä, kannattais varmaan ainakin tarkistaa faktat että tietää mistä puhuu: tän Yleltä tulleen sarjan nimi on "Toisenlaiset frendit", EI erilaiset. Onks tää sun ehdottama "erilaiset frendit" joku ihan uusi juttu? En ainakaan itse ole kuullut. Sehän saattaakin olla sarjana turha, "toisenlaiset frendit" puolestaan on oikein tarpeellinen ja maailmankatsomusta avartava!

Vierailija
12/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kehitysvammaisista tehtäisiin naurunalaisia, sillä että näytetään tv-sarjaa heistä? Sellaista ohjelmaa, missä he elävät omaa elämäänsä ja ovat omia itsejään, aitoja ihmisiä niinkuin ovatkin.

Tilannekomiikka, sellainen että naurattaa hauskat jutut ja sattuvat sanonnat sopivissa paikoissa, on ihan eri asia kuin että ilkuttaisiin ihmisille itselleen.

Vierailija
13/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: se joka kertoi että meillä kyllä nauretaan kun ovat niin hauskoja.

miten kehitysvammaisista tehtäisiin naurunalaisia, sillä että näytetään tv-sarjaa heistä? Sellaista ohjelmaa, missä he elävät omaa elämäänsä ja ovat omia itsejään, aitoja ihmisiä niinkuin ovatkin. Tilannekomiikka, sellainen että naurattaa hauskat jutut ja sattuvat sanonnat sopivissa paikoissa, on ihan eri asia kuin että ilkuttaisiin ihmisille itselleen.

Vierailija
14/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimme lähellä on hoitolaitos, ja aika usein saa olla pidättelemässä naurua. Ja syykin on ihan selvä: rakastan absurdia Monty Python-huumoria, ja monesti kehitysvammaiset tekevät samalla tavalla absurdeja ja yllättäviä asioita.

Itsekin joskus naureskelen ihmisten teoille, teen sitä sekä kehitysvammaisten että ns. "normaalimpien" ollessa kyseessä. Mutta siinä se ero just onkin: nauraako teoille vai kohdistaako tuon naurun siihen ihmiseen teoista riippumatta... Jos jonkun mielestä kehitysvammaiset on koomisia, pidän tuota lausahdusta osoituksena ihmisen yksinkertaisuudesta ja huonotapaisuudesta.

Vierailija
15/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin joskus naureskelen ihmisten teoille, teen sitä sekä kehitysvammaisten että ns. "normaalimpien" ollessa kyseessä. Mutta siinä se ero just onkin: nauraako teoille vai kohdistaako tuon naurun siihen ihmiseen teoista riippumatta... Jos jonkun mielestä kehitysvammaiset on koomisia, pidän tuota lausahdusta osoituksena ihmisen yksinkertaisuudesta ja huonotapaisuudesta.

Mun mielestä kehitysvammaiset eivät ole sen koomisempia kuin muutkaan, sitä tilannekomiikkaa sattuu ihan kaikenlaisten ihmisten parissa ja mitä erilaisemmissa tilanteissa. Yleensä vaan just sellaisissa tilanteissa, missä nauraminen ei olisi kovin suotavaa :)

Vierailija
16/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sille Sannalle nykyisin kuuluu? Onko töissä jossain?

Eikös Sanna ole siellä Herttoniemen McDonaldsilla edelleen töissä? Näin ainakin itse olen ymmärtänyt, korjatkaa jos olen väärässä.

Jossakin ketjussahan joku kommentoi hieman negatiiviseen sävyyn Sannan käyttäytymistä työpaikallaan: keskittyy työhönsä välillä niin antaumuksella, että siinä saattaa muutama asiakas kuulemma silloin tällöin kokea tulleensa "tönityksi" ja "tiuskituksi". Topakalta ja tehokkaalta naiselta Sanna kyllä vaikuttaakin, siinä saattavat hitaimmat jäädä helposti jalkoihin. Mutta Sannallehan ei vastaan sanota, sehän taitaa tulla esiin jo sarjan alkutunnarissa. :)

Vierailija
17/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin vaan hetken sitä ohjelmaa. Tääkin tyttö oli melko topakan oloinen.

Vierailija
18/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että käydään tämän yhden päälle, joka ei halunnut käydä tutustumassa ryhmäkotiin.

Silti samat mammat vetää herneet nenään jos oman lapsen luokalle tulee väkivaltainen autisti. Ollaan suureen ääneen vaatimassa sitä erityisluokalle.

Eli telkkarista katsoen kun vammaiset on kaukana, voidaan ihastella ja olla suvaitsevaisia. Kunhan ei tule minun lapseni lähelle ja samaan luokkaan.

Vierailija
19/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen lapseni jo tehnyt. Joo ja varmaan nauraisin, mä nauran aina kun siihen on aihetta, enkä kysele muilta että "saako nauraa"?

Ei kannattais sun varmaan kauheasti naureskella. Itku pitkästä ilosta ja silleen. Vaikka lapsesi vaikuttavat nyt terveiltä ja hyvinvoivilta, saattaa jotakin yllättävää ilmetä. Kuten joku aiemmin tuossa jo sanoi, kenties jo seuraavassa sukupolvessa.

Vierailija
20/77 |
03.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole väkivaltaisia? Tai sellaiset tuskin liikkuvat yksinään kylillä. Ei oikeen tuo vertaus passaa. Meinaatko tosiaan, että sillä perusteella pitäisi vastustaa asuntoloita naapurissa, kun jollakin koululla saattaa olla autistinen oppilas? Autismihan ei muuten tarkoita kehitysvammaisuutta.