Info pino kiinteiden aloittajille. Tulkaa kokoamaan neuvoja tähän
Löysin tämän vanhan ketjun ja sain ainakin itse tästä paljon apua.
- Aivilo & Jimi -
Kommentit (127)
Oliko niin, että nauta saattaa allergisoida eniten? Kannattaisiko siis aloittaa broilerista, porosta tms...
ja kysytään..
en jaksanut lukea koko pinoa,joten voi olla,että tästä on jo puhuttu..
annatteko aamulla velliä vai puuroa? entä illalla? pitääkö soseiden seassa olla aina perunaa vai voiko antaa pelkkiä kasviksia? montako ateriaa 5 kk ikäiselle? neuvolassa sanottiin,että sais lisätä lihasoseaterian ja puuron/vellin.tuntuu vaan niin paljolta.. miten muilla?
Kuinka valmistatte lihan, kanan ja kalan? Aika moni kirjoitti, että keittää muiden ruoka-aineiden kanssa. Onko muita vaihtoehtoja?
Onneksi tää pino oli helposti löydettävästi, koska kaipasin todella kovasti vinkkejä kaikesta.
Meillä ei mennyt aluksi perunat ja kasvikset. Sitten annoin päärynää ja alkoi mennä kaikki sen jälkeen. Nyt poika aukoo suutaan niin nopeaan tahtiin, että ei meinaa äippä pysyä perässä :) .
kun aloitellaan itsekin parhaillaan kiinteitä.
Voikohan noin 5 kuukauden vanhalle antaa yhden päivän aikana yhden esim. perunaparsakaaliaterian, yhden esim. omenasoseen ja illalla velliä? Luonnollisesti vauva imee myös reilusti äidinmaitoa. Ja kaikkia mainittuja vasta maistelee/maistelisi.
Ihan hyvältä satsilta kuulostaa...
äiti79-vaavi05:
Kuinka valmistatte lihan, kanan ja kalan? Aika moni kirjoitti, että keittää muiden ruoka-aineiden kanssa. Onko muita vaihtoehtoja?
Meillä neuvolan täti neuvoi että esim. jauhelihasta (hyvälaatuista tietty vauvalle!) voi tehdä " pullia" leivinpaperin päälle pellille, ja paistaa siis uunissa. Eli sellaisia nokareita vaikka lusikalla. Nämä voi sitten pakastaa ja tarjota vihannesten kanssa. En ole vielä kokeillut, mutta aion kyllä.
MugSkab:
Oliko niin, että nauta saattaa allergisoida eniten? Kannattaisiko siis aloittaa broilerista, porosta tms...
Maitoallergiset on melko usein allergisia myös naudanlihalle. Jollei maitoallergiaa ole, tuskin on väliä. Meillä aloitetaan possulla, seuraavaksi ehkä kalkkuna tai hirvi.
samalo:
pitääkö soseiden seassa olla aina perunaa vai voiko antaa pelkkiä kasviksia?
Meillä ei edes ole tarjottu perunaa, joten eihän sitä mikään pakko ole antaa ;). Taitaa olla vaan suomalainen tapa, että perunaa kuuluis aina lautaselle. Toki ihan hyvä se on, mutta esim. meillä tuli ruokavalioon vasta 8-kuisena, bataatilla, kesäurpitsalla ja ruusunmarjalla aloitettiin.
siis neuvolassa tätsä sanoi, että kannattaa aloittaa perunalla ja antaa sitä pääruoan yhteydessä aina (??) kun se on kuitenkin suomalaisessa ruokavaliossa pääruoka-aine... En nyt ihan suoraan tätä allekirjoittaisi, kerkeäähän perunaan tottua myöhemminkin eikä sitä aikuisetkaan jokaisella ruualla syö... mutta siis neuvolassa ei puhuttu mistään bataatista tai muistakaan vaihtoehdoista, perunasta vaan. Oisinpa lukenu tätä ketjua aiemmin... Peruna nimittäin näyttää jonkin verran kovettavan tytön vatsaa.. Mutta kiitos tästä ketjusta ja vinkeistä, harmi vaan, etten löytänyt tätä ennen kiinteiden aloittamista.
Tosi hyvä ketju ja nostan ettei vaan pääse katoamaan. Kiva kun kaikki viitsii vastailla!
- vastaan puolestani tuohon ylläolevaan kyssäriin. Eli jos aikuiset syö esim. kanaa uunissa tehtynä niin teen samalla tavalla tytöllekin. Eli ostan esim. kolme rintaleikettä (maustamatonta) ja tytön leikkeen päälle riputtelen vähän pippuria ja vaikka yrttejä. Meidän maustan normaalisti. Sit vaan uuniin, tulee mehukas ja ainakin meidän neitille maistuu. Samalla systeemillä teen esim. jauhelihakastikkeen. Teen normaalin kastikkeen johon laitan vähän taas pippuria, paprikaa ja vaikka tomaattisosetta...otan siitä erikseen tytön annoksen, maustan loput ja meille samalla ruoka.
Itse en ole ikinä keittänyt lihaa, kanaa tai kalaa likalle.
Niin ja meillä ei myöskään maistunut pottu alussa millään, oksennettiin heti kauhuissaan pois. Aloitin soseet porkkanalla ja lisäsin siihen vähän pottua myöhemmin. Kukkakaalista likka ei ole ikinä oikein tykännyt, parsasta kyllä.
Ikää meillä jo kohta 10kk ja kiinteitä ollaan syöty puolisen vuotta.
Oon tässä mietiskelly että miten ootte alottanu kukkakaalit ja muut helposti ilmavaivoja tekevät lapsellenne? Ajattelin vain kun meidän tytsä on ollu massuvaivainen ja mun on käsketty välttämään aika paljonkin erilaisia ruoka-aineita. Nyt sitte on pikkuhiljaa tulossa ajankohtaiseksi kiinteiden aloittaminen, mutta ihmettelen että miten uskaltaa antaa tosiaan vaikka sitä kukkakaalia ku tähän saakka en oo edes itte sitä saanu syödä. Ja kuitenkin moni neuvoo aika pian antaan moniakin niistä mitä mun on käsketty itte välttään...
Kiiiitoos vastauksista!!
Tässäpä mun vastauksia.
-millä soseella aloittaa?[color=blue] Aloitettiin bataatilla, maistui tosi hyvin : )[/color]
-paljonko ja kuinka lisätä määrää[color=blue] Ekana päivänä ihan vaan pari lusikallista, seuraavana jo enemmän, kolmantena jo paljon enemmän. Jatkossa uusia ruokalajeja joku nelisen lusikallista ekanana päivänä. [/color]
-mitä sosetta ja missä järjestyksessä lisätään ruokavalioon?[color=blue] Jaa-a. Tämä taitaa olla ihan jokaisen oma asia. Meillä taidettiin mennä näin: bataatti-peruna-porkkana-persikka... [/color]
-montako kertaa päivässä? [color=blue] Aluksi kerran päivässä, joskus kolmen viikon päästä taisin antaa kaksi kertaa. [/color]
-milloin voi sekoittaa soseita? [color=blue] Heti, kun on jotain sekoitettavaa : ) Eli kyllä mä jo sitten heti sekoittelin noita maisteltuja kasviksia. [/color]
-kaupan sose vs. omatekemä? kumpaa käytät? Miksi? mitä merkkiä jos valmissoseita? (eritt. kiinnostaa HIPP-luomu soseet)[color=blue] Sekä että. Valmissoseet ovat niin helppoja, varsinkin hedelmät ja marjat. Käytän Bonaa tai Pilttiä. [/color]
-vauvalle pehmeä lusikka vai tavallinen?[color=blue] Pehmeä yleensä. [/color]
-soseiden pakastaminen?[color=blue] Kaikki muu kestää pakastamisen paitsi peruna. Tosin sekin sekoitettuna esim. bataattiin kestää. [/color]
-mikä on hyvä, mikä kovettaa/löysentää vatsaa? Allergisoivia joita välttää? [color=blue] Luumu löysentää. Meillä maissi, banaani, peruna ja mustikka kovettaa. Itse vältän mm. sitrushedelmiä ja mansikkaa. Vaikka mansikkaa näyttää olevan aika pienillekin myynnissä. [/color]
-paljonko maitoa lisäksi? [color=blue] Aluksi varmaan 90 %, nyt ei enää yhtään (Syöty kuukausi)[/color]
-miten vaikuti uniin? [color=blue] Nyt alkaa pikkuhiljaa näkyä vaikutus, kun syö kaksi purkillista päivässä. [/color]
-muita hyödyllisiä vinkkejä? [color=blue] Jos tuntuu, että vauva ei millään opi nielemään, niin aloita vaikka persikalla. Sen maku on niin hyvä, että vauva nielee sen mieluummin. On ihan huhupuhetta, ettei sen jälkeen oppisi syömään kasviksia. Kuinka monta 1-vuotiasta tiedätte, joka ei söisi kuin makeista soseita ; )[/color]
Meillä on syöty soseita nyt muutama viikko ja olen antanut vain peruna-porkkanasosetta. Kaalta en taida uskaltaa näin pienelle antaakaan vaikka sitä purkeissa myydäänkiin. On tällä meidän neitillä niin herkkä vatsa että päärynä sai sen kuralle. En uskalla ajatellakaan mitä kaali tekisi.
Oon syöttäny ihan oppaiden mukaan, eli yhdesti päivässä. Oon kyllä miettiny että varmaan sais yöunia pidennettyä jos antais illallakin sosetta. Sais vain mahan tottumaan siihen päärynään.. =)
Maitoa ei mene aterian jälkeen kuin 20 ml. Ajattelin alkaa kohtapuoliin tarjoamaan maidon nokkamukista aterian yhteydessä, jos sitä sitten menis enemmän. Tyttö on nyt 4 kk ja 4 päivää.
Joku kysyi edellä kaaleista: kukkakaali on kypsennettynä suht mieto (outoa, että sun on pitänyt sitä välttää).
Parsakaalia sanotaan voimakkaammaksi, mutta siinäkin kyse lienee voimakkaasta mausta.
Tavallinen kaali ja herneet saattaa olla liian vahvoja vauvalle, suositellaan vasta 1-v alkaen (isompia määriä, toki voi antaa muutaman herneen aterian seassa).
Nostelen ketjua, kun moni tuntuu olevan vinkkejä vailla soseista.. =)
Nämä asiat meilläkin ajankohtaisia, joten kiitos pinosta! Ajattelin vielä mainita, että meillä on tarkoitus aloittaa puurot riisillä ja sitten seuraavaksi maistella hirssiä ja vasta sitten kauraa. Ja jossain vaiheessa myös tattaria. Olen kuullut paljon kehuja hirssistä, pitäisi olla masulle hellempää kuin kaura ja erittäin ravintorikasta!
Hyvä pino, joskin pituutensa vuoksi jo vähän hankala löytää hakemaansa infoa.
Neiti on 6kk ja soseutin perunan ihan vaan haarukalla, aika kokkareiseksi. Ja hyvällä ruokahalulla söi. En edes sekoittanut mukaan mitään äidinmaitoa, vaan ihan pelkällä vedellä vähän laimensin, jotta muusin sai lusikkaan. Ajattelin jatkaa tällaisen lkarheamman ruoan antamista, kun ei kerran ole ollut vastenmielistä tuo kokkareiden syöminen.
Ensi viikolla kokeillaan bataattia ja sitten ehkä maissia.
Voisikohan ruokahaluun vaikuttaa se, että on odotettu kuitenkin tänne 6kk asti ennen oikeaa syömistä, mutta kuitenkin jo useamman kuukauden ajan " syöty" , eli jäystetty kurkunpalaa, josta pieniä lötväkkeitä on aina välillä irronnut suuhun. Olisi siis tottunut palasiin?