Jos erossa lapset jäävät äidille(niinku yleensä) ja lapsilla on isän sukunimet.
Onko kauhea asia jos äiti haluaa lapsilleen vaihtaa oman sukunimen koska asuvat samassa taloudessa??Meillä nyt homma se että perheessä on kolme eri sukunimeä,Mun sukunimi,mun lastensukunimi(heidän isänsä),sitten mun nykyisen miehen sukunimi,joka on myös meidän yhteisellä lapsellakin.
Kommentit (38)
Varsinkin jos on poika lapsi niin se on jotenkin perinne että poika jatkaa kuitenkin ihan sitä omaa sukuaan, koska eihän siitä mitään haittaakaan ole jos on eri nimiä ja varsinkin jos tulevaisuudessa sä itse menet naimisiin ja otat miehes nimen niin sitten taas lapsilla on eri sukunimi ku sulla jne...
Lasten isä ei kuitenkaan ole vaihtunut. Ja mitäs sitten, jos menet taas naimisiin? Taas vaihtuu lasten sukunimi?
Lasten isä ei kuitenkaan ole vaihtunut. Ja mitäs sitten, jos menet taas naimisiin? Taas vaihtuu lasten sukunimi?
Voihan ne pitää äidin tyttönimen silti?
minkä ikäinen oot?
Miten ihmeessä oot saanut tollasen sopan aikaan? Tää ei oo sun isä, sun isä on, sulla on tän nimi ja mulla ton, joka ei oo sun isä. Mene naimisiin ja hanki lapset, vasta sitten, kun tiedät, että juttu kestää. Äläkä nyt ala puolustella itseäs, että aina ei mee niinku elokuvissa ja lasten etu ym. paskaa.
Myötä- ja vastoinkäymisissä eikä ekat viisi vuotta ja sit ei enää huvita!
meillä sovittiin lasten synnyttyä, että lapsilla on äidin sukunimi. Minä pidin oman sukunimeni naimisiin mentäessä ja lapsille annettiin myös se. Minulla harvinainen kuoleva sukunimi, joten jatkajat saatiin nimelle. Tämä sopi oikein hyvin myös miehelleni.
JOs perheessä on nyt jo kolme sukunimeä niin ehkä siksi
minkä ikäinen oot?
Miten ihmeessä oot saanut tollasen sopan aikaan? Tää ei oo sun isä, sun isä on, sulla on tän nimi ja mulla ton, joka ei oo sun isä. Mene naimisiin ja hanki lapset, vasta sitten, kun tiedät, että juttu kestää. Äläkä nyt ala puolustella itseäs, että aina ei mee niinku elokuvissa ja lasten etu ym. paskaa.
Salli mun nauraa!
minkä ikäinen oot?
Salli mun nauraa!
Ihan oikeesti elämässä saattaa tapahtua niin että monen avioliittovuoden jälkeen vanhemmat eroaa,lapsille jää isän sukunimi,koska se on ollut avioliitossa kaikilla sen miehen sukunimi.Sit ku erotaan,niin nainen ottaa oman tyttönimensä ja lapsille jää se isän nukunimi(mikä on avioliiton kautta lapsille tullut.
Ja sitten..tadaa,nainen voi rakastua uuteen mieheen.JUU'U,niin voi ihan oikeesti käydä,ja he sitten menevät yhteen ja perustavat perheen...Eikö ole aika uskomatonta,suorastaan hävytöntä että kenenkään kans enää avioeron jälkeen tekee perhettä!!!Juu,ja sittenhän on se soppa valmis,on äidin sukunimi jonka hän vaihtoi omaksi tyttönimeksi erossa,on lasten sukunimi,jonka he perivät isältään,ja on vielä uuden miehen ja meidän yhteisen lapsen sukunimi,ku ei toi mun mies alkanu ottaa samaa sukunimeä ku muilla lapsilla on,tai mulla.Eikö ole aika lapsellista käyttäytymistä tämä meidän homma???
T.ap
Kyllä lapselle voidaan antaa myös äidin sukunimi, jos samalla isällä ja äidillä useita lapsia niin kaikilla lapisilla kuitenkin oltava sama sukunimi. Itse olen naimisissa mutta pidin oman sukunimeni, lapsillamme on kyllä isänsä sukunimi. Teimme päätöksen, että jos ensimmäinen lapsi on poika niin lapset saa isän sukunimen ja jos on tyttö niin saavat äidin sukunimen. Ja poikahan sieltä tuli.
Kyllä lapselle voidaan antaa myös äidin sukunimi, jos samalla isällä ja äidillä useita lapsia niin kaikilla lapisilla kuitenkin oltava sama sukunimi. Itse olen naimisissa mutta pidin oman sukunimeni, lapsillamme on kyllä isänsä sukunimi. Teimme päätöksen, että jos ensimmäinen lapsi on poika niin lapset saa isän sukunimen ja jos on tyttö niin saavat äidin sukunimen. Ja poikahan sieltä tuli.
mutta kun aioimme mennä naimisiin niin tietenki lapsille tuli isän sukunimi,koska minäkin otin miehen sukunimen...Sitten kun erosimme,minä vaihdoin sukunimen omaksi tyttönimeks,mut lapsille jäi isän sukunimi.
-ap
Mina vaihdoin pari kuukautta sitten lapsien (ja oman) sukunimen tyttonimekseni. Minulla on yksinhuoltajuus, joten isalta ei tarvinnu kysella. Eihan se toki kivasti ollut tehty, mutta tein sen kuitenkin.
Mä pidin naimisiin mennessäni oman nimeni ja aion pitää sen myös jatkossa. Sain lapsen, joka sai isänsä nimen. Erosin ja uuden liiton lapsi sai taas isänsä nimen.
Kaikilla on siis isänsä sukunimi, myös minulla edelleen. Ihan loogista, eikä ollenkaan hankalaa.
En siis vaihtaisi lasten nimiä ap:n tilanteessa.
Ja vielä kommenttina: edistäisikö nimen vaihtaminen lapsen vai äidin etua?
Varsinkin jos on poika lapsi niin se on jotenkin perinne että poika jatkaa kuitenkin ihan sitä omaa sukuaan, koska eihän siitä mitään haittaakaan ole jos on eri nimiä ja varsinkin jos tulevaisuudessa sä itse menet naimisiin ja otat miehes nimen niin sitten taas lapsilla on eri sukunimi ku sulla jne...
kaikilla lapsill apitää olla sama? Ihan vaan uteliaisuuttani...
nimihän on myös osa lapsen identiteettiä. Lisäksi sinä erosit miehestä ja siksi vaihdoit nimesi, lapsesi eivät ole eronneet isästään. Olisi aika kyseenalaista vaihtaa lapsen nimiä.
Monen sukunimen perhe on aivan normaalia nykyaikana eikä siinä ole mitään ongelmaa, siksi tulee väkisinkin mieleen, että miksi todellisuudessa haluat vaihtaa lasten nimen?
Toisekseen oletko aivan varma, että haluat ottaa uuden miehesi nimen naimisiin mennessä? Eikö olisi järkevintä pitää se oma nimi kun kerran olet siihen takaisin vaihtanut?
ja juu, asumme monen sukunimen perheessä eikä tulisi mieleenkään vaihtaa lasten nimeä vaikka isänsä ei pahemmin tekemisissä olekaan - se nimi on osa lapsia!
Itse en ainakaan antaisi vaihtaa lapsiltani omaa sukunimeäni pois.