Jos erossa lapset jäävät äidille(niinku yleensä) ja lapsilla on isän sukunimet.
Onko kauhea asia jos äiti haluaa lapsilleen vaihtaa oman sukunimen koska asuvat samassa taloudessa??Meillä nyt homma se että perheessä on kolme eri sukunimeä,Mun sukunimi,mun lastensukunimi(heidän isänsä),sitten mun nykyisen miehen sukunimi,joka on myös meidän yhteisellä lapsellakin.
Kommentit (38)
on mun sukunimi, lapsellani isänsä sukunimi
uudella miehelläni oma sukunimensä ja miehen lapsella(asuu vakituisesti meillä) äitinsä sukunimi.
Meillä 4 erisukunimeä nyt. Aikanaan oli 5 kun esikoiseni, jolla isänsä sukunimi myös, asui vielä kotona. (lapsillani siis eri isät. Ikäeroakin 10v)
jos kastetaan äidin nimellä/tehdään nimi-ilmoitus maistraattiin ENNEN isyyden tunnustusta, voimaan jää äidin sukunimi.
Kyllä lapselle voidaan antaa myös äidin sukunimi, jos samalla isällä ja äidillä useita lapsia niin kaikilla lapisilla kuitenkin oltava sama sukunimi. Itse olen naimisissa mutta pidin oman sukunimeni, lapsillamme on kyllä isänsä sukunimi. Teimme päätöksen, että jos ensimmäinen lapsi on poika niin lapset saa isän sukunimen ja jos on tyttö niin saavat äidin sukunimen. Ja poikahan sieltä tuli.
kaikilla lapsill apitää olla sama? Ihan vaan uteliaisuuttani...
Kyllä lapselle voidaan antaa myös äidin sukunimi, jos samalla isällä ja äidillä useita lapsia niin kaikilla lapisilla kuitenkin oltava sama sukunimi. Itse olen naimisissa mutta pidin oman sukunimeni, lapsillamme on kyllä isänsä sukunimi. Teimme päätöksen, että jos ensimmäinen lapsi on poika niin lapset saa isän sukunimen ja jos on tyttö niin saavat äidin sukunimen. Ja poikahan sieltä tuli.
kaikilla lapsill apitää olla sama? Ihan vaan uteliaisuuttani...
että näin on. Samojen vanhempien yhteiset lapset tulee olla sukunimeltään samoja.
Miten lapsen sukunimi määräytyy?
* Lapsi saa vanhempien yhteisen sukunimen, jos heillä on sellainen lapsen syntyessä.
* Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa toisen vanhemman sukunimen vanhempien ilmoituksen mukaan.
* Jos mitään nimeä ei ole ilmoitettu tai isyyttä ei ole vahvistettu, lapsi saa sen nimen, joka äidillä on lasta rekisteriin merkittäessä.
* Jos lapsen isyys on tunnustettu ja vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsen sukunimen tulee olla sama kuin muilla vanhempien yhteisessä huollossa olevilla yhteisillä lapsilla.
Meille syntyi poika, joka tietenkin sai miehen sukunimen.
Sitten erosimme ja pidin edelleen saman nimen kuin poikakin.
Aloin seukata ja tiinehdyin. Edelleen kannan exäni sukunimeä, joten kuopuksenikin sai saman nimen.
Nyt siis perheessä on äiti ja lapset samalla nimellä ja kuopuksen isä omallaan.
Paheksukaa ja kauhistelkaa nyt pienemmän ipanamme karmeaa kohtaloa!
Hän kantaa ihan vieraan miehen sukunimeä!
Juuri sen vuoksi, että nuorempi lapsi kastettiin ennen isyyden tunnustamista. Näin on näreet.
Nimilaki sanoo, että täyssisaruksilla on oltava sama sukunimi.
Meille syntyi poika, joka tietenkin sai miehen sukunimen.
Sitten erosimme ja pidin edelleen saman nimen kuin poikakin.
Aloin seukata ja tiinehdyin. Edelleen kannan exäni sukunimeä, joten kuopuksenikin sai saman nimen.
Nyt siis perheessä on äiti ja lapset samalla nimellä ja kuopuksen isä omallaan.
Paheksukaa ja kauhistelkaa nyt pienemmän ipanamme karmeaa kohtaloa!
Hän kantaa ihan vieraan miehen sukunimeä!
tosin tunnen muitakin, joilla on vieraan miehen sukunimi.
miksi niitä lasten sukunimiä pitää mennä muuttamaan. Onko siitä jotain käytännön ongelmaa, jos perheessä on eri sukunimisiä ihmisiä? Tulee vaan helposti mieleen, että miten lapset kyseisen muutoksen oikein ymmärtää. Lapsille on monesti vanhempien eron hetkellä tärkeää, että mahdollisimmin moni asia säilyy samanlaisena, eikä asioita mennä ehdoin tahdoin muuttamaan. Muistan, kun omat vanhempani erosivat ja äitini meinasi ottaa oman tyttösukunimensä takaisin ja sekin tuntui minusta ja siskostani pahalta. Eri asia oli, kun äiti meinasi mennä naimisiin ja vaihtaa silloin sukunimeä.
On todellakin nykyaikaa, että perheessä on eri sukunimiä, kun uusperheitä muodostuu. Sukunimi on osa kuten muukin nimi on osa identiteettiä, eikä sitä mielestäni pitäisi aivan tuosta vain mennä muuttamaan. Miten vakuuttaa lapselle eron hetkellä, että vanhemmat vain ne tässä eroaa eikä lapset, jos sukunimi halutaan vaihtaa. Voisi kuvitella lasten ajattelevan, että isässä on jotain vikaa, kun sukunimikin tulee vaihtaa.
kans 3 nimee.Isoin 11.v lapsi ei edes halua vaihtaa omaa sukunimeään mun sukunimelle joten näin mennään jokainen saa olla se mikä on,ei ongelmaa.
Ei se mikään ikivanha käytäntö edes ole, että vaihdetaan sukunimeä. Aiemmin ihmiset pitivät omansa.
Aika yleistä tuo on nykyisin, että on kolme sukunimeä perheessä.
Meidän perheessä on myös kolme sukunimeä. Ei ole tullut mieleenkään vaihtaa omaa nimeä(oon tyttönimelläni) tai vanhemman lapsen nimeä (on isänsä nimellä).
Nimi on osa identiteettiä ja mun mielestä sitä ei vaihdeta kevyin perustein vain siksi ettei perheessä olisi liian montaa sukunimeä.
Olen itse aikanaan tarkaan harkiten vaihtanut oman nimeni, enkä sitä enää vaihtanut vaikka naimisiin meninkin.
Lapsen sukunimen päättää vanhemmat.
Isyydentunnustustuksella ei ole nimenvalinnassa ratkaisevaa. Avoliitossa vanhemmat saa päättää lapsen sukunimen, jos perhe saa toisen lapsen tulee tämän laosen sukunimi samaksi kuin mikä on ekalla täyssisaruksella.
Meillä lapset on tunnustuksessa ollut ennen kastetta, ennen nimen rekisteröitymistä (nämä kaksi eri asiaa) ja lapsi on luonnollisesti ollut tyttö/poika X -minun sukunimi, eikä se jää virallisiin kirjoihin. :)
Meille syntyi poika, joka tietenkin sai miehen sukunimen. Sitten erosimme ja pidin edelleen saman nimen kuin poikakin. Aloin seukata ja tiinehdyin. Edelleen kannan exäni sukunimeä, joten kuopuksenikin sai saman nimen. Nyt siis perheessä on äiti ja lapset samalla nimellä ja kuopuksen isä omallaan. Paheksukaa ja kauhistelkaa nyt pienemmän ipanamme karmeaa kohtaloa! Hän kantaa ihan vieraan miehen sukunimeä!
että aika nössykkä on se mies joka antaa laittaa lapselleen vieraan miehen sukunimen...
Ei ole kyllä kauniisti tehty sinultakaan, ja itseä kyllä nolottaisi myös itse roikkua tuolla tavalla exän nimessä että se eron jälkeen yhä jäisi itselle...
No kerropas mulle sitten, miksi meidän nuorempi lapsi on vielä maistraatissa ja Kelassa ja neuvolassa ym. MINUN sukunimelläni? Vaikka lain mukaan täyssisaruksilla pitää olla sama sukunimi, tuon lain pystyy ohittamaan yksinkertaisesti niin, että lapsi tunnustetaan vasta nimenannon jälkeen. Tosin tuon nimen kyllä voi muuttaa maistraattiin ilmoituksella, mutta siihen taasen tarvii molempien huoltajien allekirjoitukset. Jos äiti vastustaa allekirjoitusta, jää lapselle nimeksi äidin sukunimi. Eli laissa on ISO porsaanreikä. Käytännössä äiti pystyy AINA päättämään lapsensa sukunimen, vaikka olisi täyssisaruksia, koska maistraatin nimenilmoituslomakkeet/srk; kastelomakkeet tulevat äidille. Näin siis silloin kun isyyttä ei ole tunnustettu. Onko vaikeaa?
Lapsen sukunimen päättää vanhemmat. Isyydentunnustustuksella ei ole nimenvalinnassa ratkaisevaa. Avoliitossa vanhemmat saa päättää lapsen sukunimen, jos perhe saa toisen lapsen tulee tämän laosen sukunimi samaksi kuin mikä on ekalla täyssisaruksella. Meillä lapset on tunnustuksessa ollut ennen kastetta, ennen nimen rekisteröitymistä (nämä kaksi eri asiaa) ja lapsi on luonnollisesti ollut tyttö/poika X -minun sukunimi, eikä se jää virallisiin kirjoihin. :)
Niin vielä: meillä tuo isyyden tunnustus tehtiin viikko nimenannon jälkeen. Ja tosiaan sisaruksilla on eri sukunimet (ovat samasta isästä ja tunnustettuja), vaikka laki muuta sanoisi.
saat vaihtaa. Maistraattiin vaan ilmoitus. Jos yhteishuoltajuus niin lasten isältä vaan suostumus ja asia sillä selvä
..ja isiltähän äidit eivät kysy, vai mitä?
Yhteishuollossa olevan lapsen nimen vaihtoon tarvitaan kirjallinen hyväksyntä molemmilta huoltajilta.
Jos itse olisin isä ja en saisi edes asua lapseni kanssa niin kyllä tuntuisi pahalta, että lapsen sukunimikin vaihdettaisiin. Tuntuisi kuin minut olisi pyyhitty kokonaan lapsen kartalta.
Minä päätin vaihtaa lapselleni saman sukunimen kuin minulla..Olen kuullut jo muutaman kerran"onkos tämän lapsen isä NIITÄ, joka teki silloin sitä ja tätä". Enpä halua lastani liitettävän aina niihin ikäviin asioihin. Tuskin siitä enää olisi kiusattu lastani, kun hän on isompi, mutta en ota sitä riskiä. Lapsen isä pysyy aina lapsen isänä, oli sukunimi sitten äidiltä tai isältä. Ja ymmärrän senkin, kun jotkut vaihtavat äidin sukunimelle, jos lapsilla kaikilla eri sukunimet!Paljon helpompaakin! Postiluukussa yksi nimi. Tapauskohtaista...