Kumpi vähemmän kamala nimi tyttövauvalle;
Raija vai Tarja?
Eli mun äidin tai anopin nimi pitäisi antaa esikoistytölle etunimeksi.
Toinen tai kolmas nimi pitää sit olla oikeasti kauniit, ja aionkin ottaa jonkun muun kutsumanimeksi kuin nuo tätinimet.
Kommentit (49)
Eikä Raijakaan niin kaunis, mutta mieluummin Raija jos ihan pakko on: P
mutta sitten alkoi tuo Raija olla hiukan kivempi.
etunimeksi ei laiteta kutsumanimeä. Voiko pöllömpää olla. Viime sunnuntain kastetuissakin oikein ilmoitettiin millä nimellä lasta kutsutaan.
Raija on parempi, vaikka aloitus nyt olikin provo.
Ehkä 10-20v päästä alkavat taas yleistyä?
Raija on itse asiassa oikein kiva, kun enemmän maistelee. Tarja on myös ihan jees. Vähän kuluneita/kulahtaneita toki tällä hetkellä, mutta sekin varmaan menossa täsäs pian ohi, eivät enää niin pahoja kuin 10v sitten!
Molempien suvuissa on esikoinen saanut jonkun isovanhemman nimen etunimekseen.
Eikö muiden suvuissa ole tällaista tapaa?
Molempien suvuissa on esikoinen saanut jonkun isovanhemman nimen etunimekseen. Eikö muiden suvuissa ole tällaista tapaa?
Molempien suvuissa on esikoinen saanut jonkun isovanhemman nimen etunimekseen. Eikö muiden suvuissa ole tällaista tapaa?
Kuvittelin noiden olevan 50-luvun uutuuksia, mutta ei sitten näköjään. Kun ilmeisesti hekin on nimensä mummoiltaan saaneet!
ja syrjäyttävät nämä nykyällötykset Jeminat, Jaminat, Ida-Sofia Jasmin-Annabellat. On kyllä hassua, että nimi on PAKKO antaa etunimeksi ja sitten käyttää jotain muuta kutsumanimeä. HALOO! Itse olen päättänyt, että jos perheeseen syntyy tyttö, saa hän toiseksi nimekseen jomman kumman isoädin nimet tai molemmat, mutta etunimen päättävät me eli vanhemmat.
Kaikki saavat nimetä lapsensa mieleisillään nimillä, jos joku päätyy vanhaan suvussa kulkevaan nimeen, niin toki siitä ollaan ylpeitä, mutta ei se ole mitenkään pakollista.
Kuvittelin noiden olevan 50-luvun uutuuksia, mutta ei sitten näköjään. Kun ilmeisesti hekin on nimensä mummoiltaan saaneet!
varmaan aika hirvitys, kun se on viimeksi ollut muodissa joskus 1940-luvulla... ;) ja itse olen siis syntynyt 1970-luvulla. Kaimat tuppaavat yleensä olemaan mua reippaasti vanhempia.
t. 36
Olisko aika luopua moisesta taakasta
mutta jos ei noista nimistä oikeasti pidä eikä lastaan sillä halua kutsua, niin on aika jättää perinteet jollekin muulle. Meillä kulkee äidin puolelta esikoistytölle sama toinen etunimi ja on mun mielestä ihan hieno juttu. Miehen puolella sama juttu pojalle.
Jemina on ollut ihan käytetty nimi vielä reilu 100v sitten (kirjoitusmuotona silloin myös Gemina), ilmestynyt kastekirjoihin 1800-luvun ensimmäisten vuosikymmenten jälkeen.
I(i)da samoin.
Sofia on todella vanha nimi, se on ollut käytössä jo vuosisatoja sitten.
että et noudatakaan perinnettä ja anna toista nimistä, niin eikö nimen "käyttämättä" jättäminen ole melkein yhtä paha. Siis annat toisen nimistä ensimmäiseksi etunimeksi ja sitten kutsut joksikin muuksi?
Tai sitten joku vois selittää tosiaan sen miksi lapsen kutsumanimi onkin jokin muu kuin ensimmäinen etunimi? Vai löytyykö tähän käytäntöön jokin järkiperäinen syy?
mut joku mistä ite tykkää vaikka parin sukupolven takaa. Meillä eka nimi keksitty itse ja toka miehen isältä matti ja kolmas minun pappani toinen nimi hermanni... ja hieno nimi tuli pojalle mutta katkaisimme perinteen... kalevi oli kulkenut toisena nimenä isältä pojalle mut minä en siitä tykännyt.
on oikein kaunis.