Kumpi vähemmän kamala nimi tyttövauvalle;
Raija vai Tarja?
Eli mun äidin tai anopin nimi pitäisi antaa esikoistytölle etunimeksi.
Toinen tai kolmas nimi pitää sit olla oikeasti kauniit, ja aionkin ottaa jonkun muun kutsumanimeksi kuin nuo tätinimet.
Kommentit (49)
Tara-nimen voisin itse laittaa tyttärelle yhdeksi nimeksi ja sanoa mummoille, että se on Tarjan ja Raijan yhdistelmä. Kaunis nimi, eikä tarvitsisi pahoittaa mummojen mieliä. Jos Tara ei sopisi lapsen muihin nimiin jättäisin perinteen suosiolla. Mummot ehkä loukkaantuvat viideksi minuutiksi, mutta mitä sitten.
Jemina on ollut ihan käytetty nimi vielä reilu 100v sitten (kirjoitusmuotona silloin myös Gemina), ilmestynyt kastekirjoihin 1800-luvun ensimmäisten vuosikymmenten jälkeen. I(i)da samoin. Sofia on todella vanha nimi, se on ollut käytössä jo vuosisatoja sitten.
Tosin toi Jemina mua hämmästyttää, mutta Iidat ja Sofiat oli ENNEN nättejä nimiä, kunnes kokivat inflaation... Adalmiinakin on hieno, mutta vain saduissa!
jommankumman mummon nimet? Vai ovatko kummatkin kuolleet jo?
Antakaa vauvalle "oma" kutsumanimi, jos nimen on tultava suvusta niin reilusti kauempaa kuin kahden sukupolven takaa. Toisiksi ja ehkä kolmansiksi nimiksi sitten näitä mamman ja mummunkiittelynimiä.
Isän nimi annetaan toiseksi nimeksi esikoispojalle. Meillä ei ole vielä poikaa, mutta kummankaan meidän mielestä miehen nimi ei istu mitenkään toiseksi nimeksi, joten ihan surutta päätetään jättää tämä sukurasite taakseen.
Kuinka moni sukurasite-nimen saanut oikeasti on tykännyt nimestään? Äitini puolen suvussa on kulkenut Kyllikki nimi, joka on myös siskoni toinen nimi. Arvatkaa onko saanut kuulla siitä?
...jo miettikin, mutta miksi "pitää" antaa nimi, josta ei pidä ihan vain siksi, että se on jonkun sukulaisen nimi? Ymmärtäisin kyllä, jos nimestä pitää, mutta jos ei, niin eikös se tunnu hieman "väkinäiselle" tehtävälle... Ja sitä nimeä raapustelet milloin mihinkin lippuseen ja lappuseen koko nimineen.
Omasta mielestäni Raija ja Tarja ovat kumpikin oman aikansa hyviä nimiä eli valitse ihan kumpi vain... ;)
että haistattakaa p.... suvulle!
ja antakaa oikeasti sellainen nimi josta ITSE pidätte!!!!!!!!!!!!
ihme jos pitää vielä anoppeja tai äitejä totella kun saa oman lapsen!
70-luvulla syntynyt. Ja kyllä mua on aina harmittanut ko kaikki kaimat on eri sukupolvea siis nyt kuuskymppisiä ko ite 32 v. ÄLÄ anna ekaksi nimeksi. Keksi se hieno kutsumanimi ekaks ja mieti tota sit toiseksi ja sit kolmanneks joku joka sointuu perään... esim suvusta? mikä tää Raija ja Tarja on toiselta nimeltään? Eikö niistä löytyis hyviä? Esim. Venla Raija Maria tai jotain vastaavaa... esim lääkärit aina kutsuu sisään ekalla nimellä vaikka kutsumanimi olis joku muu.
mutta Raija on vähän fiksumpi, Tarjasta tulee mielleyhtymä röökiä vetävään pahasuiseen kapakkaruusuun.