Aikoinaan väittelin isäni kanssa siitä, etten halunnut tarjottavan alkumaljaa lakkiaisissani
Sain pidettyä pääni ja maljaa ei tarjottu. Itse en käyttänyt alkoholia ja olin juuri vasta tullut täysi-ikäiseksi. Olisi tuntunut tosi kiusalliselta tarjota alkoholia muille. Alkoholittomaan siideriinkään en suostunut, koska se oli symbolisesti alkoholin korvike.
Kommentit (40)
sen jälkeen kun omilleni muutin lakkiaisten jälkeen.
vai miksi tällainen aloitus?
mutta eipä tullut mieleen tarjota vieraille sen vuoksi vettä
jos muuten käytät alkoholia ja raskaus oli vain poikkeustilanne.
Mutta ihan rehellisesti, minusta olisi todella outoa että esim. meidän häissämme tarjottaisiin alkoholia! Kaksi absolutistia menee naimisiin ja tarjoaa häissään alkoholia? Ei oikein sovi minun maailmankuvaani. Jos edes toinen meistä käyttäisi alkoholia, sen tarjoamisen yhteisissä juhlissamme ymmärtäisi.
Minäpä en ole koskaan tarjonnut vierailleni kahvia! Olenko minäkin pyhimys?
mutta eipä tullut mieleen tarjota vieraille sen vuoksi vettä
jos muuten käytät alkoholia ja raskaus oli vain poikkeustilanne.
Mutta ihan rehellisesti, minusta olisi todella outoa että esim. meidän häissämme tarjottaisiin alkoholia! Kaksi absolutistia menee naimisiin ja tarjoaa häissään alkoholia? Ei oikein sovi minun maailmankuvaani. Jos edes toinen meistä käyttäisi alkoholia, sen tarjoamisen yhteisissä juhlissamme ymmärtäisi.
jos ei ole muusta kyse kuin teistä
sillä itse olen kynyt paljon uskovaisten häissä, ja niissä ei alkoholia ole tippaakaan. Kuitenkin kaikissa häissä on alkoholiton alkumalja ollut, ja vieläpä usein HYVÄ sellainen! :) Ja tosiaan noissa varmaan 90% on sellaisia jotka eivät alkoholia käytä (itse kyllä käytän) ja kenenkään en ole kuullut valittavan siitä että alkumalja on nostettu...!
meillä ei asiasta edes keskusteltu, vanhemmat on absoja. itseäni ei olisi kiinnostanut koko juhlinta. makoilin jossain lukemassa kirjaa/katsomas telkkaa illan ja vedin aina kengät jalkaan kun piti käydä käsipäivää sanomassa ja kiittelemäs jotain naapuria tms vierasta.
no ne shekit oli kyllä kiva lunastaa, muuta iloa siitä ei ollut. juhlat järkättiin koska vanhemmille ne oli tärkeät, ei mulle. mä en ole koskaan perustanut mistään juhlista.
Alkumaljan tarkoituksena on rentouttaa tunnelmaa, jotta kaikki viihtyisivät odotellessaan viimeistenkin juhlavieraiden pääsyä paikalle. On kuitenkin hyvä muistaa jättää lasin pohjalle sen verran helmeilevää, että on jotain mitä kohottaa tervehdyspuheen yhteydessä.
Missään ei puhuta että alkumaljan tarkoitus on olla alkoholia tai jokin sen korvike.
..eikä muuten meidän häissäkään tarjoiltu mitään muuta kuin kahvia ja kakkua ja pullaa, eikä olleet isot häät. eikä mitään viinaa. evvk.
en tosin itse ole absolutisti.
illalla vedin verkkarit jalkaan, kun hääpuku alkoi ahdistaa :DDD
yo-juhlissa väki valuu paikalle pitkin päivää, jote ei siellä mitään alkumaljoja tarvita
Alkoholittomaan siideriinkään en suostunut, koska se oli symbolisesti alkoholin korvike.
Siis täh? Symbolisesti alkoholin korvike? Edellinen kirjoittaja taisikin mainita, ettei alkumaljan välttämättä kuulu olla alkoholipitoinen.
Maljaa nostamalla onnitellaan päivänsankaria. Ei meidänkään suvun juhlissa ylioppilaat useinkaan ole itse sitä juomaa juoneet, mutta silti he ovat kohottaneet maljan yhdessä vieraiden kanssa.
Millä tavalla ap:n juhlissa onniteltiin yhteisesti? Eläköön-huudoilla vai laulettiinko kenties?
Eli jos ap olisi ollut vegaani, kasvissyöjä tms niin tarjoilut olisi tehty vain häntä ajatellen, vieraista viis? Outo ajattelutapa, mutta eipä yllätä av:llä ollenkaan.
tuskaa syödä kasvisruokaa? Jos mä pidän joskus jotain juhlia, niin en todellakaan aio siellä mitään liharuokia tarjoilla.
Terv. kasvissyöjä
Niinpä, miksi kasvissyöjille pitää sitten olla kasvisvaihtoehto joka paikassa?
Ei vaan periaate. Jos lihasyöjiä ei voi huomioida että lihaa, kasvissyöjät pelkkiä kasviksia. Näin ollen sekasyöjät voivat syödä myös kasvisruokaa. Onko tämä todella niin suuren loogisen ponnistuksen takana, ettet itse kykene tätä ymmärtämään?
juhlissa niin miksi kasvissyöjiä pitäisi? Jos ei kelpaa normaali ruoka niin olkoon ilman.
Kasvisruoka on myös sekasyöjille sopivaa ruokaa, joten molemmat on huomioitu.
No on se aika ankeaa ituja tulla pureskelemaan sun juhliis
ei välttämättä tajua, että kasvisruoka ei ole synonyymi iduille. Mä olen ollut kasvissyöjä suurimman osan ikääni, ja syön ituja ehkä...pari kertaa vuodessa.
Jotkut ihmiset ovat tietenkin jääneet tuolle "mäkin ha-luu-uuuuun ku toi toinenki saa-aaa!" -tasolle (eli jos jollekin ryhmälle tarjotaan heidän ruokavalioonsa sopivaa ruokaa, pitää tämän ihmistyypin periaatteessa saada erityiskohtelua). Mitä jos sekasyöjä tarjoaa juhlissaan kasvisruokaa, ihan muuten vain? Mitä jos juhlien ruoka on suunniteltu sellaiseksi, että kaikki ruokavaliot, johtuvat ne sitten vakaumuksesta, allergioista tai intolerantismista, voivat syädä samaa ruokaa - pitääkö sun silloinkin saada oma vaihtoehto?
Sulla ei ole oikeasti tässä mitään muuta perustetta kuin se, että haluat aiheuttaa pahaa verta ja haukkua muita.
Ps. Et ole kutsuttu mun juhliin. Mä kutsun niihin ihmisiä, joista mä pidän ja jotka ovat mukavia, joviaaleja tyyppejä.
tästäkin ketjusta taas huomaa, että suomalaiset on juoppoa kansaa..Kauhee haloo jos juhlissa ei saa alkoholia!! Ärsyttävää että juomattomuutta pitää aina perustella muttei sitä miksi juo.
t: Ei itsekään täysin absolutisti
tästäkin ketjusta taas huomaa, että suomalaiset on juoppoa kansaa..Kauhee haloo jos juhlissa ei saa alkoholia!! Ärsyttävää että juomattomuutta pitää aina perustella muttei sitä miksi juo. t: Ei itsekään täysin absolutisti
huvittavaa sinänsä :)
Lähinnä ärsyynnyin siitä että en itse esim. ihmettele sitä jos joku juo (jokainen saa toki päättää itse) mutta ei juojienkaan tarvitse kovaan ääneen ihmetellä miksi en itse juo ja vieläpä haukkua tylsäksi!:O Mä todellakin osaan pitää hauskaa selvinpäin enkä edes saa kaupanpäälle huonoa oloa seuraavana aamuna..;)
joissa yo-lapsen vanhemmat olisivat yrittäneet juottaa vieraita känniin.
Ihan se ja sama mitä mehukattia tarjoavat, velvollisuudestahan ne juhlat joka tapauksessa läpi juostaan. Kukaan ei välitä tarjoiluista puoleen tai toiseen.
Tuo alkoholiton siidri on symbolisesti väärin -juttu kyllä tuntui sen verran fanaattiselta että taustalla täytynee olla todella vaikeita alkoholiongelmia perheessä.
sen jälkeen kun omilleni muutin lakkiaisten jälkeen.