synnytys yksityispotilaana?!?
Hei,
eli tuli mieleeni, että monethan käyvät leikkauksissa yksityispotilaana esimerkiksi hyvinkäällä tai päijät-hämeessä...jollioin maksu ei ole yksityissairaalan luokkaa, vain ehkä muutamia satoja euroja. Onkohan joku synnyttänyt yksityisesti? MIssä ja mitähän sellainen ylellisyys on maksanut??
Kertokaa jos on kokemusta tai olette kuulleet...
Kommentit (44)
eli minulle tuo maksupuoli ei selvinnyt ollenkaan:
jos on EML niin pitääkö joka lääkkeestä ja sidetaitoksesta maksaa erikseen, samoin kaikista laboratoriokokeista, entä mitä itse synnytys maksaisi (alatie tai sektio), onko yksityishuone takuuvarma juttu? Voiko valita maksullisen yksityishuoneen?
Kiitos jo etukäteen.
Sairaala olisi NKL Helsingissä.
pajusirkku:
" ...Hakeudutaanko eml:aan synnytyssairaalan vai yksityisen lääkäriaseman kautta? Onko niin, että myös sektion voi saada erikoismaksuluokassa? Millä perusteilla ja minkä hintaista on suurinpiirtein?
t. Pajusirkku
- Kannattaa hakeutua EML-oikeudet omaavan lääkärin hoitoon yksityisen lääkäriaseman kautta, ja sopia lääkärikäynneillä sektiosta, jos sellainen on tulossa. Oman lääkärin kanssa voi myös keskustella noista sektioperusteista. On muutamia lääkäreitä, joilla on EML-oikeudet, mutta joita on kuulemma " painostettu" NKL:lla etteivät tekisi EML-sektioita ainakaan synnytyspelko-diagnoosilla, koska ko tapaukset halutaan ohjata pelkopolin kautta (tässä painavat pitkälti hallinnolliset syyt - lue: raha).
- Jos yksilöllinen tilanne puoltaa sektiota, mutta lääketieteelliset perusteet eivät ole yksiselitteiset, kannattaa sektiopäätös hakea oman lääkärin lisäksi myös sairaalan kaikille tarkoitetun prosessin kautta (synnytystapa-arvio ja mahd. pelkopoli). Näin siksi, että jos omalle lääkärille sattuisikin yllättävä este, niin äiti ei h-hetkellä putoa tilanteineen ihan tyhjän päälle. Tuttavalle sattui aikoinaan näin. Toista raskautta ja synnytystä ei sitten kyennytkään edes harkitsemaan, kokemus huonosti menneestä alatiesynnytyksestä oli niin raju, ja päälle jäi epäluottamus järjestelmää kohtaan.
- Oma EML-kustannukseni yksityishuoneessa 5 päivältä n. 600 euroa (v. 2003).
- Halmesmäestä: On varmasti mukava ja pätevä läkäri, MUTTA edustaa vahvasti hallintonäkökulmaa, eli hyvin korkea kynnys sektion tekemiseen jo taloudellisten seikkojen takia.
- Ja käytännön jutut, kuten Megabitch kirjoitti:
" Erikoismaksuluokassa on korotetut potilasmaksut ja potilaalla mahdollisuus valita hoitava lääkäri ja 1-2 hengen potilashuone. Erikoismaksuluokka on mahdollinen vain osassa hoitotilanteita.
Joillakin lääkäreillä on rajoitettu oikeus hoitaa potilaita niin sanotussa erikoismaksuluokassa. Tällöin sairaala perii lääkärille tulevat asetuksella määritellyt palkkiot varsinaisten potilasmaksujen lisäksi.
Yhden hengen potilashuoneessa hoidettavalta erikoismaksuluokan potilaalta peritään nelinkertainen hoitopäivämaksu eli 104 euroa hoitopäivältä. Kahden hengen potilashuoneessa hoidettavalta peritään 78 euroa.
Hoitopäivämaksun lisäksi erikoismaksuluokan potilaalta voidaan periä hoidosta ja toimenpiteistä enintään seuraavat maksut:
sädehoidon hoitokerta 68 euroa
muu tutkimus ja hoito 673 euroa
konservatiivisen hoidon hoitopäivät 51 euroa
tutkimus- ja hoitotoimenpiteisiin liittyvät hoitopäivät 51 euroa
konsultaatiot 68 euroa
anestesiologiset toimenpiteet (muun muassa nukutus) 236 euroa. "
Luit rivien välistä nekin kysymykset, joita en viitsinyt kirjoittaa suoraan. Vielä kysyisin, voitko suositella jotakuta NKL:n lääkäriä? Jos et halua tehdä sitä tällä palstalla, sp-osoitteeni on vanukas6@hotmail.com. Vaihtaisin mielelläni muutenkin ajatuksia aiheesta.
t. Pajusirkku
Haluatko kertoa, oliko sinua hoitava lääkäri J.S.? Vai V.H.? Muista EML-sektioita tekevistä en ole kuullut.
ns.normaali rutiini näissä pelkopolin tavoissa on: ensiksi keskustelu kätilön kanssa ja sitten ns.synnytyspelkolääkärin vastaanotto vko 36, jossa tehdäään synnytystapa-arviointi ja mahdollisen sektioajan määräys. Sehän tässä sitten mietityttää, että jos tämä ko. lääkäri ei sitä sektiota myönnäkkään?! Eli pitäisiköhän varmuudeksi käydä ns. yksityislääkärin vastaanotolla ja hakeutu eml-potilaaksi ja hoitaa se sitä kautta?? Vaikeita asiaoita....
nimim.sektioon vaikka läpi harmaan kiven
Kaikille teille " sektioon läpi harmaan kiven" ! Sektio on suuri toimenpide johon liittyy paljon riskejä. Tämän vuoksi sektiota ei suositella synnytystavaksi mikäli siihen ei ole perusteita! Alatiesynnytys on terveelle äidille ja lapselle se turvallisempi tapa. Synnytyspelko kannattaa ainakin yrittää voittaa, ja vasta mikäli kokee sen täysin mahdottomaksi, alkaa puhua sektiosta. Myös julkisen terveydenhuollon puolella sektion " saa" ns.pelkoperustein. Pidän hiukan omituisena sitä että monet naiset ottavat niin kärkkäästi kantaa lääketieteellisiin kysymyksiin vailla mitään edellytyksiä tälläisten päätösten tekemiseen. Toki kaikilla on oikeus vaikuttaa omaan hoitoonsa, mutta hoitopäätösten taustalla on aina asiantuntemus, ei ilkeys tai määräilynhalu. Minulle ei tulisi mieleenkään neuvoa autonkorjaajaa kuinka autoni pitää korjata koska en siitä mitään ymmärrä!
Toiseksi, Suomen terveydenhuolto on niin korkeatasoista että tälläinen erityismaksuluokka tuntuu " rahastukselta" . Kukaan erikoistuva lääkäri ei vastaa hoidosta yksin ennenkuin omaa siihen edellytykset. Tälläinen lääkäri tekee monesti 4-5 sektiota päivässä, eli rutiini toimenpiteen tekoon on varmasti eri luokkaa kuin " kokeneemmalla" , jonkin toisen alueen asiantuntijalla. Normaaliraskauden seurantaan ei tarvita lääkäriä lainkaan, sen hoitaa siihen koulutettu henkilö, terveydenhoitaja tai kätilö. Mikäli jotakin poikkeavaa ilmenee, potilas siirtyy erikoisssairaanhoidon piirin jossa hoidosta vastaa lääkäri.
Raskaus ja synnytys ei ole sairaus, siihen ei normaalisti tarvita erikoislääkäriä! Ja kaiken huipuksi, on olemassa asia johon edes paras erikoislääkäri ei voi vaikuttaa - se on sattuma. Terveys on nimittäin asia jota ei voi rahalla taata.
Onko mahdollista EI olla EML ja maksaa vain siitä yksityishuoneesta?
Minusta oli kaamein asia se, että olin 4 hengen huoneessa, ei mitään rauhaa ja olin ihan raunio. Lisäksi siellä oli vielä se äiti, joka piti kännykkäänsä auki koko ajan, puhui sinne kovalla äänellä useita tunteja, vierastunnilla tuli hänen sairas (räkivä ja köhivä - keskustelussa kävi vielä selville, että oli angiinakin) poikansa kylään jne.
Muuta eemeliyttä en tarvitsisi kuin sen yksityishuoneen ja olisin siitä " hotellista" valmis maksamaan kyllä... Eihän se niin montaa päivää ole ja jos sillä selviää traumoista niin anna palaa Frank.
hopeakäpy:
Kaikille teille " sektioon läpi harmaan kiven" ! Sektio on suuri toimenpide johon liittyy paljon riskejä. Tämän vuoksi sektiota ei suositella synnytystavaksi mikäli siihen ei ole perusteita!
--- Sektion ei tietenkään pidä olla itse tarkoitus, eikä sitä missään nimessä pidä suositella kaikille ohi alatiesynnytyksen (joka voi olla monille kaikenkaikkiaan helpompi tapa). MUTTA, äidit ovat ihmisiä ja sekä fyysisiltä että psykkisiltä ominaisuuksiltaan YKSILÖITÄ. Myös vauvat ja raskauteen liittyvät seikat ovat tapauskohtaisia. On tilanteista, joissa äidin VALISTUNUT HARKINTA on hänen ja lapsen kannalta parempi - ja sitä paitsi oikeutettu - ja sen tulee voida mennä kaavamaisen lääketieteellisen harkinnan ohi.
Alatiesynnytys on terveelle äidille ja lapselle se turvallisempi tapa.
--- Tämä ei ole edes lääketieteellinen totuus. Luonnon ja evoluution näkökulmasta on täysin normaalia, että osa äideistä ja vauvoista kuolee kuolee tai vammautuu synnytyksessä, aivan kuten muissakin yhteyksissä (kehitysvammat, kulkutaudit, elintasoon liittyvät sairaudet jne). Raskaus ja synnytys on aina riskiasia. Riskit vaihtelevat häviävän pienistä merkittäviin tapauskohtaisesti. Tilastolliset riskit kuvaavat vain massoja. Perusterveilläkin äideillä voi olla piileviä riskitekijöitä, jotka he itse saattavat tunnistaa läääkäriä paremmin. Mitä tulee vauvan riskeihin, ne ovat sektiossa pienemmät kuin alatiesynnytyksessä. Tämä ei ole oma näkemykseni, vaan Lastenklinikan erään lääkärin suusta kuultu asia keskustellessani hänen kanssaan laitokselta lähtiessämme vauvan " lopputarkastuksen" yhteydessä. Sanoipa vielä että kätilöt vain yrittävät pitää sektiolukuja kurissa.
Ja jos alatiesynnytys olisi todella niin turvallinen kaikille, niin mihin tarvitaan lääk.tieteellisellä diagnoosilla tehtyjä suunniteltuja sekä päivystys- ja hätäsektioita, joita on sektioista suurin osa? Sentään aniharva sektio päätyy komplikaatioihin (prosentin murto-osa).
Synnytyspelko kannattaa ainakin yrittää voittaa, ja vasta mikäli kokee sen täysin mahdottomaksi, alkaa puhua sektiosta. Myös julkisen terveydenhuollon puolella sektion " saa" ns.pelkoperustein. Pidän hiukan omituisena sitä että monet naiset ottavat niin kärkkäästi kantaa lääketieteellisiin kysymyksiin vailla mitään edellytyksiä tälläisten päätösten tekemiseen. Toki kaikilla on oikeus vaikuttaa omaan hoitoonsa, mutta hoitopäätösten taustalla on aina asiantuntemus, ei ilkeys tai määräilynhalu. Minulle ei tulisi mieleenkään neuvoa autonkorjaajaa kuinka autoni pitää korjata koska en siitä mitään ymmärrä!
--- Synnystyselko on epämääräinen virallinen käsite, joka pitää käytännössä sisällään kaikenlaista. Se on kuitenkin kätevä leima äidin otsaan monessa tilanteessa.
Hoidettavaksi synnytyspeloksi luokittelisin lähinnä irrationaalisen epämääräisen pelokkuuden, joka liittyy useimmiten äidin muuhun elämäntilanteeseen tai traumaattiseen taustaan.
Toinen asia on, jos tasapainoinen äiti päätyy oman tilanteensa arvion ja järkiperäisen ja valistuneen harkinnan kautta sektioon.
Toiseksi, Suomen terveydenhuolto on niin korkeatasoista että tälläinen erityismaksuluokka tuntuu " rahastukselta" . Kukaan erikoistuva lääkäri ei vastaa hoidosta yksin ennenkuin omaa siihen edellytykset. Tälläinen lääkäri tekee monesti 4-5 sektiota päivässä, eli rutiini toimenpiteen tekoon on varmasti eri luokkaa kuin " kokeneemmalla" , jonkin toisen alueen asiantuntijalla.
--- Toki sektio on rutiinileikkaus ja toimenpiteenä pienempi kuin esim. virtsarakkokirurgia, mutta koska kyseessä on kuitenkin leikkaus, ja lopputulos riippuvainen ensi sijassa lääkäristä, on mielestäni täysin ymmärrettävää jos äiti haluaa valita haluamansa " käsityöläisen" . Ystäväni synnytti kaksi kertaa sektiolla ahtaan lantion takia. Toisella kerralla operoinut lääkäri korjasi edellisen töistä aiheutuneita jälkiä liki tunnin.
Normaaliraskauden seurantaan ei tarvita lääkäriä lainkaan, sen hoitaa siihen koulutettu henkilö, terveydenhoitaja tai kätilö. Mikäli jotakin poikkeavaa ilmenee, potilas siirtyy erikoisssairaanhoidon piirin jossa hoidosta vastaa lääkäri.
--- Hmm... Joskus hoitoon ohjataan vasta kun riskit ovat jo toteutuneet ja äiti akuutissa tilassa.
Raskaus ja synnytys ei ole sairaus, siihen ei normaalisti tarvita erikoislääkäriä! Ja kaiken huipuksi, on olemassa asia johon edes paras erikoislääkäri ei voi vaikuttaa - se on sattuma. Terveys on nimittäin asia jota ei voi rahalla taata.
--- Terveyttä ei voi rahalla taata, mutta jostain syystä erikoislääkäreitä käyttävä sosiaaliluokka on keskimäärin terveempää. Riskien hallinta, olivatpa riskit sitten mitä tahansa, on perusteltua.
Lopuksi: Sektiokeskustelu on vahvasti POLITISOITUNUT. Tähän vaikuttavat yhtäältä naista koskevat myyttiset käsitykset ja toisaalta taloudelliset näkökulmat. Käytännön soisi kuitenkin olevan sellainen, että äidille tarjotaan objektiiviset tosiasiat ja äidin niin halutessa mahdollisuus keskustella erikoislääkärin kanssa. Hoitopäätös tulisi olla viimekädessä äidin. Ei miehiäkään henkilökohtaisissa hoitopäätöksissä holhota.
onko siel oikein kaikki leikkurit ja synnytys salit???
Erja Halmesmäellä yksityispotilaana koko raskauden mutta koska mitään ongelmia ei ole ollut,ei ole tullut mieleenkään pyytää häntä mukaan synnytykseen. Kuten joku aiemmin sanoi: ei normaalissa synnytyksessä tarvitse lääkärin edes käydä. Jos haluaa kuitenkin oman lääkärin (esim. hänet) synnytykseen, järkevintä varmaan on varata hänelle aika (Femedesta) ja kysyä, onko se mahdollista ja miten se järjestyy.
Minä olen kaksi lasta pinnistänyt maailmaan ilman että lääkäri olisi edes käynyt katsomassa (taisi toisessa jossain vaiheessa puhkaista kalvot) joten toivotaan että se kolmaskin sieltä (ja toivon mukaan mahdollisimman pian!).
Grimaldina 39+5
PS Halmesmäki on ihan muakava - mutta jos haluaa lääkäriksi yliempaattisen " paapojan" hän ei ole sopiva - sanoo kyllä aika suoraan asiat, mutta vaikuttaa minusta erittäin luotettavalta ja asiantunetvalta. Ei varmaan ole oikea henkilö, jos haluaa sektiota mennä kinumaan ilman syytä.
grimaldina:
PS Halmesmäki on ihan muakava - mutta jos haluaa lääkäriksi yliempaattisen " paapojan" hän ei ole sopiva - sanoo kyllä aika suoraan asiat, mutta vaikuttaa minusta erittäin luotettavalta ja asiantunetvalta. Ei varmaan ole oikea henkilö, jos haluaa sektiota mennä kinumaan ilman syytä.
Tuskinpa kukaan järkevä äiti haluaa lääkärikseen " yliempaattista paapojaa" , vaan asiallisen ammattitaitoisen lääkärin, jonka kanssa on helppo puhua asiat melko suoraan. Lääkäriltä edellytän nimenomaan, että hän ottaa potilaskeskusteluissa huomioon myös potilaan valmiudet käsitellä itseään koskevia hoitopäätöksiä. Hoitopäätökset eivät sitä paitsi ole koskaan luonteeltaan ja seurauksiltaan mitattavissa mekaanisesti yksinomaan " lääketieteellisillä" mittareilla (eivät muissakaan yhteyksissä, edes syöpähoidoissa ja vielä vähemmän synnytyksissä).
Halmesmäestä olen aiemmin todennut, että hän edustaa myös vahvasti hallintonäkökulmaa (on myös hallinnon erikoislääkäri) ja potilastyössä jollain tavalla " tilastonäkökulmaa" . Hänen tekstejään lukeneena olen pannut merkille taipumuksen vähätellä alatiesynnytyksistä koituneita vaurioita ja jonkinlaisen tarpeen lietsoa sektiopelkoa jopa suorilla kommenteilla tyyliin " sektiota kannattaakin pelätä" . En voi pitää tällaista täysin lääkärietiikan mukaisena toimintana.
Tuskin moni potilastaan kunnioittava lääkäri toteaisi vastaavaa vaikkapa umpisuolen leikkaukseen meinijälle (vaikka tilastollinen kuolemanriski on siinä suurempi, vrt. Stakes 2003).
Mielenkiintoista kyllä esim. esteettisen kirurgian riskeistä ei puhuta yhtä kiihkein äänenpainoin kuin sektioista. Ko. lääketieteen puolta saa myös mainostaa vaikkapa tv-ohjelmissa ilman että syntyy mitään porua. Miksi näin? Olisikohan syynä kenties se, että ko operaatioita eivät yleensä rahoita julkiset tahot, sekä se, että ala edustaa hallitsevaa kulttuurista näkemystä naiskehosta...
Kiitos kaikille, jotka ovat kertoneet kokemuksistaan EML-potilaana. Olisinpa itse tiennyt kaiken tämän ennen synnytystä, joka oli 6 viikkoa sitten. Olin Femedassa Fredrika Forsskålin potilaana, ja kävin 4D-ultrassa Cacciatorella, mutta silti lapsen painoarvio meni aivan pieleen. Lääkärit arvioivat 3,8 kg, poika painoi 4,7 kg. EML-mahdollisuudesta ei puhuttu kertaakaan, vaikka odotusaikana otin moneen kertaan puheeksi, että pelkään saavani isokokoisen vauvan (omassa ja miehen suvussa synnytty aina suurikokoisina). Kävi sitten juuri niin kuin olin pelännyt; synnytystä yritettiin väkisin 25 tuntia, vaikka koko aikana kohdunsuu avautui vain 3 cm. Vauva ei koskaan laskeutunut. Viikonloppuna vuorossa NKL:llä oli kokematon päivystävä apulaislääkäri, joka ei uskaltanut tehdä sektiopäätöstä. Mulla oli kaksi patologista supista, jolloin vauvan sydänäänet heikkenivät, mutta silti pumpattiin vain lisää oksitosiiniä suoneen. Lopulta sain kohtutulehduksen, ja päädyttiin kiireelliseen sektioon. Sektion jälkeen kohtu ei enää jaksanut supistua (olihan sitä rääkätty jo niin kauan), ja menetin verenvuodossa 5,5 litraa verta. Sain kaksi verensiitoa, hemohessiä, antibiootteja, trombosyyttejä etc. Jäin onneksi elävien kirjoihin, mutta toisinkin olisi voinut käydä. Ensi kerralla (jos sellaiseen vielä uskallan ryhtyä) haluan ehdottomasti kunnon, kokeneen kirurgin, tai muuten saa jäädä koko juttu! Tieto on valtaa tässäkin asiassa. Olin liian naivi luottaessani muiden vakuutteluihin, että kyllä se varmaan hyvin menee...
Pitkä ketju, mutta silsältää ehkä hyödyllistä tietoa niille, jotka pelkäävät " heittopussiksi" joutumista noiden sektiopäätösten kanssa.
Joudun sektioon perätilan vuoksi, en siis valitse sitä, FAKTAT puoltavat alatiesynnytystä normaalitilanteessa, vaikkei se ehkä kipuineen naiseuden onnellisisin olotila olekaan.. Toisaalta, sektiosta toipuminen on sama, kuin mistä tahansa ISOSTA leikkauksesta toipuminen, mahdollisine komplikaatioineen, ja vauvaakin olisi kiva pystyä hoitamaan. Muuten se apinapuu ei ole sektiopotilaan sängyn päällä ihan siksi, että haavalle tulee liikaa painetta, jos käsien varassa roikkuu, kyljen kautta liikkuminen on turvallisempi ja kivuttomampi tapa siirtyä, hoitajat kyllä neuvovat jo ennen leikkausta.
EML- potilaat eivät kohdallaan ajattele sitä, että " vievät" paikan julkisen sektorin resursseista, koska heillä on siihen varaa. Pätee paitsi gynellä, myös esim. lastentaudeilla (korvien putkitukset, kitarisat) Moni edellä olleista kommenteista mielestäni arvostelee mielikuvan pohjalta hoitajien, kätilöiden sekä lääkäreiden ammattitaitoa, ja liian usein perusteetta. Samat ammattilaiset hoitavat tavan tallajat ja Eemelit, tosin sillä erolla, että hoidettavat painelevat jonojen ohi, lääkärit saavat palveluksistaan laskuttaa ekstraa, hoitajat hoitavat " erikoispotilaatkin" kuukausipalkallaan.
Itse kävin eilen väliarviossa, ja itsensä amanuenssiksi, 4. vuosikurssin opiskelijaksi esitellyt lääkäri tutki tilanteeni ensin, ja sen jälkeen jo aiemmin tapaamani erikoislääkäri tutki ja varmisti niin minulle, kuin opiskelijalääkärillekin tilanteen. Kaikille tilanne oli oppimiskokemus, perätilat ovat sen verran harvinaisia, että tulevia lääkäreitä kannattaa " auttaa" vaikka puukkoa tuleekin.
Omalla kohdallaan opiskelijan läsnäolon voi vaikka kieltää esimerkiksi synnytyksen aikana, joskaan en ymmärrä, miksi tulevilta alan ammattilaisilta kukaan haluaa kieltää mahdollisuuden nähdä ja kokea niin paljon, kuin mahdollista, kunnes on itse alettava tekemään ja kantamaan päätöksistään vastuuta. Heillä on kuitenkin aina ohjaaja ja ammattitaitoinen henkilö tukemassa.
Minusta olisi asiallista luottaa ammattilaisten apuun, apua tulee synnytystilanteeseen tarvittaessa, tavallisesti kätilö on varsin ammattitaitoinen hoitamaan synnytyksen. Panikoidahan jokainen saa, ja kellä on varaa, sen voi tehdä tyylillä...
Jos eml auttaa synnytyspelossa, niin siitä vain aikoja varaamaan. Nyky-yhteiskunnassa kaikki on niin hallittua, että suurin pelkojen lähde tuntuu olevan oman kontrollin menettäminen synnytyksen yhteydessä. Jos on tähänkin asti hallinnut kaikkea omaan elämäänsä liittyvää, niin tuskin haluaa tehdä poikkeusta synnytyksenkään suhteen. Omatpahan ovat kehonne, jos haluatte ne maksusta leikeltäviksi antaa, niin antakaa. Suomessa on yksi maailman parhaista äitiyshuoltojärjestelmistä. Me sen edustajat emme oletakaan kaikkien siihen luottavan. Pelkuruus on taloudellisesti kannattavaa.
olisin ostanut synnytyksiini. Kaksi lastani syntyi ilman vilaustakaan lääkäristä, kätilöä tarvittiin ponnistusvaiheessa " koppia" ottamaan. Suurin osa synnytyksistä lienevät juuri tällaisia, lääkärittömiä.
Erityisesti Pilttihirmulle erikoiskiitokset kaikesta infosta.
Minulla kaksi edellistä syntyneet sektiolla Kättärillä ihan " normaalisti" eli vuorossa oleva lääkäri on leikannut.
Nyt haluan ehdottomasti kokeneen lääkärin vatsani kimppuun, en enää ketään opiskelijaa, joka on mahdollisesti ekaa kertaa hommissa, toiveissa kun on vielä ainakin yksi lapsi lisää.
Olen siis luultavimmin menossa Kättärille Veli-Matti Ulanderin EML-potilaana, ja uskon että saan parempaa hoitoa kuin muuten saisin, nimenomaan leikkauksessa.
Itselleni ei ole tehty sektiota mutta olen nähnyt ystävieni arpia ja täytyy sanoa et yksityislääkärin tekemät arvet ovat pieniä ja sieviä (yksi tikki laitettu haavan suuntaan) kun taas toisilla arvet vetää ja vatsa näyttää tosi kamalalta.
Itse olen synnyttänyt ulkomailla yksityisesti ja hinta on täällä paljon korkeampi esim huone on yöltä n. 400euroa. Täällä on mahdollista ottaa myös synnytykseen oma yksityinen kätilö (h. 950euroa sis. kotikäynnit ja synnytyksen sekä vierailut sairaalassa).
naistenklinikal ihan normaali potilaana ja 04 synnytys meni kiireelinen sektio ja arvet on mahalla tosi kauniit ,tuskin niitä edes huomaa!!ja tapasin muuten tämän erja halmet.......lääkärin !ihana lääkäri ja huippuhyvän hoidon sain vaikka en ollut yksityis potilaana !!
Epätietoiselta ensimmäistä odottavalta läjä kysymyksiä, alkoi tuo yksityspuoli kiinnostamaan, kun on ilmennyt ongelmia raskaudessa. Ja jos yksityiselle menen, olisi tietysti hyvä, jos sama lääkäri voisi hoitaa synnytyksen/ mahdollisen sektion. Hakeudutaanko eml:aan synnytyssairaalan vai yksityisen lääkäriaseman kautta? Onko niin, että myös sektion voi saada erikoismaksuluokassa? Millä perusteilla ja minkä hintaista on suurinpiirtein?
t. Pajusirkku