Oletteko tienneet, että lapsen olisi turvallisinta matkustaa 4-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan.
Noudatatteko sitä? Ruotsissa tämä on jo laissa, saisi olla Suomessakin.
Kommentit (17)
Ongelma on vaan se, että harva lapsi mahtuu istumaan selkä menosuunnassa noin pitkään.Jo meidän pian 2-vuotiaalla alkaa olla ahdasta.
kun yhdellä kaverilla edes vauva ei ollut missään vaiheessa selkä menosuuntaan...
Olen tiennyt että lapsen olisi hyvä ja ehdottomasti turvallisin matkustaa selkä menosuuntaan mahd. pitkään.
Meillä poika 3v ja yli metrin pituinen, ei mahdu enää istumaan selkä menosuuntaan. Onneksi auto kuitenkin iso ja turvallinen.
Lapsi kärsi todella voimakkaasta matkapahoinvoinnista. Onneksi ymmärrettiin kokeilla toisin päin istuinta. Useampi reissu meni oksennuksen hajuisessa autossa, oksennusrättiä ja pussia vaihdellen. Huh.
Olisin kyllä pitänyt paljon pidempään selkä menosuuntaan, mutta ei vain voinut.
ja siellä myyjä sanoi, että mahdollisimman pitkään. 135cm on se raja, johon asti pitää istua turvaistuimessa. Sieltä myös kuulin tuon laki-jutun.
ap
mutta noin vuoden iässä ostettiin lapsellemme istuin, jossa matkustaa vain ja ainoastaan kasvot menosuuntaan.
Syynä ensinnäkin se, että mun autoni on niin pieni (takapenkiltään, on kolmiovinen) ettei sinne mahdu selkämenosuuntaan olevaa istuinta. Toisekseen, istuinta pitää siirtää usein mun autosta miehen autoon ja takaisin, joten piti olla näppärä kiinnitys. Eli tuo tulee vain auton omalla turvavyöllä kiinni.
Oli kuitenkin suht kallis penkki, oletimme että se kertoo jotain turvallisuudesta.
ja kyllä meillä on noudatettu tuota joka lapsen kohdalla
toiseen autoon. Nyt saa istua vielä kaukalossa toisessa autossa. Ap
turvakaukalon jälkeen naama menosuuntaan. ja etupenkillä, (ei ole airbagia lainkaan.) siinä sai niistettyä nenää, tuttia suuhun, jne kun oltiin 80 % kaksin matkassa. musta ei ole huudattaan lasta takapenkillä 2 tuntia yhtä soittoa, kuten eräillä jotka istuttaa muksunsa näennäisen turvallisuuden vuoksi takapenkillä, 500 euron istuimissa. Onhan tietty silloin kivampi ja TURVALLISEMPI ajaa se kolari kun on turvallinen hieno kallis istuin. Itse uskon, että takuulla ajaminen ja huomiokyky yms. häiriintyy jos muksu huutaa sinipunaisena, ennemmin tai myöhemmin kuski rupeaa kurkottelemaan kohti takapenkkiä!
mutta noin vuoden iässä ostettiin lapsellemme istuin, jossa matkustaa vain ja ainoastaan kasvot menosuuntaan. Syynä ensinnäkin se, että mun autoni on niin pieni (takapenkiltään, on kolmiovinen) ettei sinne mahdu selkämenosuuntaan olevaa istuinta. Toisekseen, istuinta pitää siirtää usein mun autosta miehen autoon ja takaisin, joten piti olla näppärä kiinnitys. Eli tuo tulee vain auton omalla turvavyöllä kiinni. Oli kuitenkin suht kallis penkki, oletimme että se kertoo jotain turvallisuudesta.
se kalleinkaan penkki ei suojaa niskoja jos ja kun lapsi matkustaa liian nuorena kasvon menosuuntaan.
eipä meillä lapset ole huutaneet kurkku suorana, vaikka ovatkin matkustaneet selkä menosuuntaan 4v asti. Tuohon aikaan ajoin lasten kanssa (kyllä, aivan yksin ilman toista aikuista) paljon pitkää matkaa (400km päivässä) eikä selkä menosuuntaan ollut koskaan ongelma. Vaatii ehkä hiukan enemmän pysähdyksiä (=aavistuksen pitemmän matka-ajan) sekä viihdykettä matkan ajaksi eli ihan puhtaasti viitseliäisyydestä kiinni.
turvakaukalon jälkeen naama menosuuntaan. ja etupenkillä, (ei ole airbagia lainkaan.) siinä sai niistettyä nenää, tuttia suuhun, jne kun oltiin 80 % kaksin matkassa. musta ei ole huudattaan lasta takapenkillä 2 tuntia yhtä soittoa, kuten eräillä jotka istuttaa muksunsa näennäisen turvallisuuden vuoksi takapenkillä, 500 euron istuimissa. Onhan tietty silloin kivampi ja TURVALLISEMPI ajaa se kolari kun on turvallinen hieno kallis istuin. Itse uskon, että takuulla ajaminen ja huomiokyky yms. häiriintyy jos muksu huutaa sinipunaisena, ennemmin tai myöhemmin kuski rupeaa kurkottelemaan kohti takapenkkiä!
Kai tiesit, ettei turvallisuudesta tingitä. Taitaa olla kuiteskin turvallisempaa, että lapsi on takana, kuin että sä alat lapsen nenää niistää. Itse uskon, että on turvallisempaa muksun olla takapenkillä..no jokainen tyylillään.
ap
ja meilä tyttö istuikin 4v synttäreihin asti selkä menosuuntaanpäin. Olisi mahtunut varsin hyvin (eli ei todellakaan jalat suussa) vielä istumaan niin mutta koska hän kärsi matkapahoinvoinnista niin käännettin "jo" silloin.
Molemmat lapset on kännetty 2,5 vuotiaina kasvot menosuuntaan, kun eivät enää kunnolla mahtuneet selkä menosuuntaan. Auto on niin ahdas. Meillä ei ole omaa autoa ja tuolla laina-autolla ajetaan muutamana päivänä kuukaudessa.
En ole kuullut. Aika paljon oleillaan Ruotsissa sukulaisilla.