Mä alan vihata kohta miestäni ihan urakalla!
Joka päivä tekee ylitöitä!
Torstai oli vapaapäivä niin siitä huolimatta lähti töihin pariksi tunniksi. Pidin saarnan siitä että näkee sitä parasta kaveriaan joka päivä töissä niin minkä ihmeen takia jopa vapaapäivinä tulee häntä nähdä ja käydä töissä puhumassa paskaa yms..
Vauvamme nukahti kuuden aikaan torstaina ja olis ollu ihana viettää miehen kanssa sitä kaksinkeskistä aikaa mut tämä oli töissä.
Tänään piti olla 9-14 töitä ja sen jälkeen meillä menoja niin ei pystynyt ylitöihin jäämään. Oli vauvan kanssa olohuoneessa ja minä sit kömminkin ylös kun en unta saanut ja mitä mies tähän tekee? Vetää kamppeet niskaan ja lähtee töihin tuntia aikaisemmin. Sanoin suoraan ja olin tosi vihainen niin vastaus vaan töksähti hänen suustaan että "no tänään en voi tehdä ylitöitä niin pitää mennä vähän aikaisemmin sitten."
Ovi meni kiinni ja jäin itkemään!
Vittu pistän kohta koko ukon vaihtoon! Mie haluan miehen joka on minun kanssa! Me ollaan väännetty kättä tästä asiasta joka viikko mut miehen mielestä tarvitaan paljon rahaa niin hänen tulee tehdä ylitöitä.. minä pallotan aamu seitsemästä ilta kymmeneen vauvan kanssa kaksin ja odotan millon mies tulee kotiin!
Joskus jopa saattaa tulla kahdeltatoista yöllä, mutta tiedän että tekee ylitöitä, koska merkkaa kaikki tunnit ylös ja saa myös niistä rahaa eli ei ole missään nusasemassa ketään muuta eukkoa ellei se eukko sitten ole töissä.
Miten sanoa miehelle suoraan asiasta että älyää oikeasti että lopettaa ylitöiden teon tai edes vähentää?
Olen yrittänyt puhua mut sitten alkaa mulle kitistä että pitää rajoittaa minun puolelta laskuja kuulema.. pitäisi itsellä hommata pienempi liittymä yms yms. Ihan hyvin ollaan tähän asti pärjätty
Kommentit (105)
Miksi yleensä päädyitte yhteen ja päätitte perustaa perheen?
Taidatte olla ihan liian nuorina perheellistyneitä.
Mä en kuuna päivänä suostuisi, että mies ei osallistu sairaalamaksuun ja että maksaisin puolet vuokrasta, jos olen äitiyspäivärahalla. Mies maksakoon enemmän.
kuulostaisi reilummalta jos miehesi ylitöiden teon ansiosta maksaisi perheen laskut. Mieti nyt ihan oikeasti mihin ne miehen ylitöillä ansaitsemat rahat menee jos sun tarvii hoitaa kotona vauvaa ja silti maksat puolet vuokrasta ja omat laskut päälle. Minkä ihmeen takia miehesi tekee ylitöitä? Oman auton kuluihin tms? Ja mitä sulle siitä jää? Ostaako sulle koskaan mitään kivaa?
siis hanki elämä ja lopeta se ukossa roikkuminen!
PERHE-ELÄMÄLTÄ kuulosta. Sinkkuja olette ja sä yh-äiti!
Eipä kuulosta kivalta teidän arki. Miehesi ei tunnu olevan sitounut perhe-elämään. Jaksamista sulle! Suosittelen kyllä sulle ja lapselle omia menoja päivisin. Saisitko vauvauintiin kaveria esim ystävästä tai äidistäsi? Tai voihan siellä käydä yksinkin vauvan kanssa. Minulla on pelkästään hyvää sanottavaa vauvauinnista, sain sieltä uuden ystävänkin :). Entä perhekerho tai vastaava?
tekee koko ajan töitä, koska ei halua olla kotona. Siellä on tylsää tai ahdistavaa tai molempia, kuten mies on ilmaissutkin. Pitäisi siis keksiä, miten kotielämästä saisi kivempaa.
Onko miehesi yrittäjä? Vai miten tuollaiset tuntimäärät ovat mahdollisia? Ani harvassa firmassa saa tehdä vapaasti ylitöitä eikä ainakaan 6h/pv jatkuvasti
Tekikö mies samalla lailla töitä ennen vauvaa? Jos teki, mikset ottanut asiaa huomioon vauvaa halutessasi?
Maksaako mies mitään perheen/vauvan kuluja vai onko kaikki vauvan kulut sinun kulujasi?
aika moni mies vauva-aikana ajattelee että hän ei samalla tavalla kykene lasta hoitamaan kuin äiti. Silloin kun vauva syntyy, äiti antaa tissiä ja vaihtaa vaipat jne. Vaikka tissittely jäis pois ja korvikkeet astuis tilalle, mies ei vieläkään välttämättä ymmärrä että hän kykenee tasan samalla tavalla hoitamaan lastaan kuin äitikin. Moni mies myös pelkää ottaa vastasyntynyttä lasta syliin, kun se on niin pieni, pelkää pudottavansa tms. Ainakin oma mieheni oli sellainen, suoraan sanottuna kauhusta kankea esikoisen synnyttyä. Halusi kyllä pojan syliin, mutta niin että meni sohvalle istumaan ja minä sitten asettelin lapsen hyvään asentoon iskän syliin.
Tässä tilanteessa jotkut miehet sitten saattaa ajatella että heidän tehtävä on pitää perhe leivässä ja tehdä pitkiä päiviä. Alkuun vauva kasvaa niin valtavasti että uusia vaatteita pitää ostaa jatkuvasti, vaipatkin maksaa ja jos korviketta täytyy ostaa... Ylitöiden tekeminen saattaa jäädä miehelle päälle.
Voi olla että mies siinä vaiheessa vähentää työntekoa kun vauva kasvaa ja hänen kanssaan voi alkaa hieman leikkimäänkin. Ainakaan meillä mies ei enää niin paljoa ollut töissä. Sanoi itsekin ettei oikein tiennyt mitä jatkuvasti nukkuvan vastasyntyneen kanssa osaisi tehdä. On myös ollut sitä mieltä että kun lapsi täytti n 1,5v uudenlaisen isyyden aika alkoi. Lasten (poika 5v, tyttö 1v9kk) kanssa painii tuolla makkarissa, huutelevat että äitii, tuu etsimään ja sitten muka peiton alle piiloon jne. Jonkun verran tekee ylitöitä mutta pitää erittäin tärkeänä että saa viettää aikaa perheensä ja erityisesti lasten kanssa.
Onko miehesi yrittäjä? Vai miten tuollaiset tuntimäärät ovat mahdollisia? Ani harvassa firmassa saa tehdä vapaasti ylitöitä eikä ainakaan 6h/pv jatkuvasti
Tekikö mies samalla lailla töitä ennen vauvaa? Jos teki, mikset ottanut asiaa huomioon vauvaa halutessasi?
Maksaako mies mitään perheen/vauvan kuluja vai onko kaikki vauvan kulut sinun kulujasi?
mutta sen verran kommentoin noita ylityömääriä että minun mies on töissä pienessä rakennusalan firmassa ja kyllä hänen on mahdollista tehdä valtavia määriä ylitöitä. Aiemmin teki n 2-14h työpäiviä 6 päivää viikossa ja sen 7:nnekin päivän olisi voinut tehdä jos olisi halunnut.
vauvan tämän hetken kustannuksiin? Vaippoihin, vaatteisiin, mahd. korvikkeeseen, vaunuihin, mahdolliseen vauvauintiharrastukseen...? Jos kerran ylitöitä tekee niin kuulostaisi järkevältä ettei sun tarvitsisi rahaa pihistellä noissa asioissa.
Itsekin olisin ihan raivona jos mies tekisi noin plajon töitä, vaikka varmaan hyvää pohjimmiltaan tarkoittaakin.
Ekäpä voisit vielä kertaallen jutella miehesi kanssa ja kertoa, että kaipaat hänen seuraansa. Joskus miesten on vaikea tajuta, kuinka yksinäiseltä voi tuntua olla kotona kaksin vauvan kanssa. Tottahan sitä kaipaa oman miehensä seuraa!
Yrittäkää juttelun kautta löytää sellaista tekemistä mikä miellyttää molempia. Ei sen tartte olla mitään erikoista, ihan vaan vaikka kotisohvalla oleilua yhdessä tai vaikka autolenkki jonnekin & grilliruoka.
Tsemppiä kovasti teille, toivottavasti tilanne helpottaa ja voitte molemmat olla tyytyväisempiä arkeenne! :)
vauvan tämän hetken kustannuksiin? Vaippoihin, vaatteisiin, mahd. korvikkeeseen, vaunuihin, mahdolliseen vauvauintiharrastukseen...? Jos kerran ylitöitä tekee niin kuulostaisi järkevältä ettei sun tarvitsisi rahaa pihistellä noissa asioissa.
Mies maksaa laskut ensin ja ostaa vauvalle kyllä vaipat ja ruoat yms. Maksoi itse vaunut..etc. eli kyllä hän ostaa kotiin mitä tarvitaan ja annankin hänelle kauppalistan mukaan että käy töiden jälkeen tullessa sitä kautta.
Kirjakerhoon liityin joskus helmikuussa ja siitä joudun eroamaan, koska ei ole varaa mulla ostella lapselle kirjoja/leluja sitä kautta ja mies tuskin haluaa osallistua rahallisesti tähän.
Nosti viimeksi aika suuren haloon kun tilasin kaksi tunikaa netistä. Ihan sen takia kun normaalit S koon paidat ei enää mene päälle kun hieman olen pyöristynyt edelleen vauvan syntymän jälkeen. Tästä miehelle yritin sanoa ettei mahdu päälle kuin muutamat verkkarit ja pari paitaa että tarvitsen vaatteita, mutta hän ei katso sitä hyvällä koska minun loppu rahoilla tulisi ostaa ruokaa. Mies käyttää paljon rahaa vauvan tarpeisiin ja ruokiin yms ja tämän takia sitten minunkin tulisi lopuilla ostaa näin.
Siksi joudun jättämään kampaajat, vaatteet yms. taka-alalle...
ap
että nyt kerrot miehesi suuttuvan ostoksistasi, vaikka olin aiemmasta viestistäsi lukevinani että miehesi on nimen omaan tarjoutunut ostamaan jotain mukavaa sinulle ja vauvalle. Vai ymmärsinköhän väärin?
Eikä tehnyt samallalailla töitä kuin viime kesänä. Kuulema kesäisin tulee todella kovat kiireet töissä ja töiden loputtua työt niin pahasti kesken ettei voi lähteä sieltä pois.
Siitä sanoin kans miehelle että pyytää sieltä sitten että tekevät sellaiset työvuorolistat miten pitkään töissä tulisi olla per päivä!
Tympäsee aina välillä soittaa ja kysyä koskas tulisi kotiin että tiedän ruoan tehdä valmiiksi silloin, mutta ei ole koskaan osannut sanoa tarkkaa aikaa milloin kotiin joutaa.
En pitkään aikaan ole sen työvuorolistoja siksikään katsonut kun ne ajat ei pidä sitten paikkaansa yhtään.
ap
että nyt kerrot miehesi suuttuvan ostoksistasi, vaikka olin aiemmasta viestistäsi lukevinani että miehesi on nimen omaan tarjoutunut ostamaan jotain mukavaa sinulle ja vauvalle. Vai ymmärsinköhän väärin?
Mies tekee ylitöitä että voisi ostaa meille jotain kivaa.. silloin tällöin ostaa vauvalle vaatteita ja minulle kukkia, mutta en ymmärrä sitten tuota kun itse tarvitsen vaatteita ja käyttäisin omia rahoja siihen niin minun tulisi ne rahat sijoittaa ruokaan.
Kuussa jää käteen se 150e joten siitä ei paljon sitten ylimääräistä jää itselle kun kauppaan menee kaikki.
ap
Miten mies voi olla niin julma ettei antaisi sinulle tarvitsemiasi vaatteita?
Ja mitä noihin mahdottomiin ylitöihin tulee, tuollaiset työtunnit eivät ole laillisia. Jos mies kerran niistä saa korvauksen, niin kai siellä työpaikalla joku niitä palkkoja maksaa ja tietää että ylityörajat paukkuivat rikki aikaa sitten.
Siksi se synnytyslaskukin kuuluisi olla. Pieneltä tuntuva juttu mutta saattaa kertoa aika paljon suhteen tilanteesta, jos tuollaisetkin laskut menevät äidin tililtä.
mieheltä olisi tämä valmis jäämään lapsen kanssa kotiin vanhempainvapaalle jotta sinä pääsisit töihin?
Minun ystävän mies oli sellainen että vaimon olisi pitänyt omasta äitiyspäivärahastaan maksaa kaikki menot puoliksi. Tämä ei ollut mahdollista koska ystävä jäi opiskeluista suoraan äitiyslomalle ja äippäraha oli niin pieni ettei sillä maksettu kuin vuokra jonka jälkeen jäi n 20e. Täytyihän ystävällä syödäkin ja muitakin pakollisia menoja on. Ystävä pari kuukautta katsoi tätä menoa ja sitten oli ärähtänyt miehelle että selvä, jos kerran meidän perheessä ollaan pilkulleen tasa-arvoisia niin sitten ollaan. Ei suostunut tekemään miehelle ruokaa, ei pesemään tämän pyykkiä. Vuoroöin pakotti miehen nousemaan vaipan vaihtoon ja syöttämään jne. Aika pian mies ymmärsi ettei lapsenhoito kotona ole todellakaan mitään velttoilua ja rahat oli siitä hetkestä yhteisiä.
Mielestäni sinun kannattaa tehdä selväksi että koska olet kotona hoitamassa yhteistä lastanne ja sen vuoksi tulosi ovat laskeneet, miehen tehtävä on ELÄTTÄÄ MYÖS sinua. Se ei riitä että ostaa sinulle jotain kivaa, niillä kukilla kun et oikeasti tee paskaakaan (anteeksi sanavalintani). Mieltä ne ehkä piristää hetkellisesti mutta siinä vaiheessa kun vaatekaappi on täynnä sopimattomia tai kuluneita rytkyjä niin se varmasti ottaa pattiin. Sano miehelle suoraan että jos haluaa ilahduttaa sinua antaa "kukkarahan" käteisenä jotta pääset vaatteita ostamaan.
tuota kirjoittamaasni, että maksatte kumpikin "OMAT" laskunne. Mun korvaan ei kuulosta kovin reilulta, että mies maksaa OMAA autoaan ja OMAA nettiyhteyttään jne ja sä maksat OMAA SAIRAALAMAKSUA!!! Mitä vittua? JOs teille tulee ero, niin mitä sulle jää rahallisesti?