Miksi suomalaiset eivät osaa tervehtiä toisiaan?
Asuimme monta vuotta ulkomailla, jossa lapsemmekin syntyivät. Päiväkodeissa ja lasten harrastuksissa oli aina tapana pysähtyä juttelemaan muiden vanhempien kanssa. Pelkällä tervehtimisellä siellä ei selvinnyt.
Kun tulimme viime kesänä lasten koulunkäynnin vuoksi takaisin Suomeen, olen ollut todella järkyttynyt suomalaisten huonoista käytöstavoista. Juuri kukaan samaan esikoululuokkaan lastansa tuova aikuinen ei tervehdi eikä ota katsekontaktia. Sitten kun sanon hyväthuomenet, he hämmästyneinä, hieman oudosti minua katsoen saattavat mumista jotain vastukseksi. Sama juttu poikani jalkapallotreeneissä. Kun joku aikuinen ilmestyy siihen kentän laidalle, kukaan ei katso eikä tervehdi, elleivät ole entuudestaan tuttuja. Olemmeko me suomalaiset todella näin huonoja käyttäytyjiä? Mitä se meille maksaa tai on meiltä pois, että jätämme tervehtimättä? Ei yhtään ihme, että Suomessa asuu synkkä ja itsemurha-altis kansa, kun kukaan ei edes tervehdi toista, vaikka näkee hänet jokaikinen päivä!!!
Kommentit (66)
Meillä on täsmälleen sama käytöskulttuuri kuin aasiassa. Tervehditään vain vanhempia henkilöitä ja arvoasteikolla korkeampia, kuten armeijassa.
Elä vain katso suomalaista silmiin se on kuin haaste kaksintaisteluun. Nöyryyttä arvostetaan täälä ja vähäpuheisuutta. On turha tervehtiä, koska jokainen tekee sen kuitenkin ajatuksissaan.
Suomalainen on hyvin zen.
Itselläni ainakin on joskus niitä päiviä etten halua jutella tai edes tervehtiä ketään. Haluan vain olla omissa oloissani. Kai tämä on tätä "suomalaisuutta".
Meillä on täsmälleen sama käytöskulttuuri kuin aasiassa. Tervehditään vain vanhempia henkilöitä ja arvoasteikolla korkeampia, kuten armeijassa.
Elä vain katso suomalaista silmiin se on kuin haaste kaksintaisteluun. Nöyryyttä arvostetaan täälä ja vähäpuheisuutta. On turha tervehtiä, koska jokainen tekee sen kuitenkin ajatuksissaan.
Oikeasti suomalainen on kyllä ihan juntti eikä yhtään zen.
Ärsyttää tyhjänpäivänen lätinä. Tulkitsen tervehtimisen useimmiten haluksi avata keskustelu (pl. asiakaspalvelutilanteet, joihin tervehtiminen kuuluu) eikä minulla ole halua rupatella vieraiden kanssa.
Nro 2:lla myös hyvä pointti.
Kyllä miellä päiväkodin pihalla lähes jokainen moikkaa ja ainakin vastaa tervehdykseen. Sama harrastuksissa.
Ärsyttää tyhjänpäivänen lätinä. Tulkitsen tervehtimisen useimmiten haluksi avata keskustelu (pl. asiakaspalvelutilanteet, joihin tervehtiminen kuuluu) eikä minulla ole halua rupatella vieraiden kanssa.
Nro 2:lla myös hyvä pointti.
Kyllä mä tykkään puhua kaikkien kanssa, pultsareista alkaen. Onko se ylpeyttä vai mitä, kun ei muut ihmiset kiinnosta?
Oikeasti suomalainen on kyllä ihan juntti eikä yhtään zen.
Pyrin keskittymään hengitykseeni jottei ajatukseni poukkoilisi ympäriinsä. Maailmamme on hyvin hektinen, täynnä mainoksia ja hälinää.
Ainoa selviytymiskeino on hiljentyä ja laskea katse maahan.
Tietenkin sinä koet nyt itsesi loukatuksi, kun kukaan ei tervehtinyt sinua näkyvästi. He eivät silti vihaa sinua vaan ovat omassa kuplassaan.
Nyt sinä vihaat heitä ja asetat heille vaatimuksia joita ei koskaan ennen ollut olemassakaan.
Tulit vieraalta maalta ja asetit heille vaatimuksia. Kuka haluaisi enää tuntea sinut?
Olet pohjimmiltasi hyvin ilkeä ihminen. Kukaan näistä hiljaisista vastaantulijoista ei sanonut sinua juntiksi eikä edes ajatellut sinua junttina, sen sinä tiedät vallan hyvin sisimmissäsi.
Minulla on sinulle lohtu. Voit parantua ilkeydestäsi ajattelemalla toisin. Kukaan muu ei ajattele puolestasi.
aloittaa keskustelu. Olen itse asunut Amerikassa ja siellä ei ketään olisi voiut vähempää kiinnostaa jäädä hississä juttelemaan kenenkään ventovieraan kanssa. Silti aina kaikki nylkkäävät ja antavat ystävällisen hymyn merkkinä siitä, että on huomannut toisen ihmisen läsnäolon ja arvostaa häntä siinä.
Ei suomalaisista koskaan tulekaan samanlaisia kuin muista, mutta tietyt käytöstavat ovat universaaleja. Tervehtiminen on sellainen tapa. Olemme kaiketi asuneet niin pitkään ypöinä mökeissämme keskellä metsää, että emme vielä nyt osaa ottaa muita huomioon tervehtimällä heitä.
miksi mun pitäisi jokaista vastaantulijaa tervehtiä enemmänkin kuin vain nyökkäämällä tms naamatuttuja. En usko, että mun tai muidenkaan elämä siitä ilostuis, jos alkaisin juttelemaan jokaisen tutun kanssa aina kohdatessani vaikkapa tarhan ovella.
Kiire vaan lisääntyisi.
tuo lahjan uusille. Ei niin että hän tulee ja valloittaa päiväkodin ja vaatii jokaista tervehtimään häntä kuin prinsessaa. Tämä on virhe.
Kärsivällisyyttä. Suomalainen on hitaasti lämpeävä mutta kun häneen tutustuu hänestä ei pääse irti kirveelläkään. Sitäkö sinä tahdot ap? ystäviä?
niitä, jotka ovat asuneet ulkomailla tai muuten reissanneet paljon.
Harva heistä varmaan ulkomailla ryhtyy vaatimaan, että pitäisi käyttäytyä kuin suomalaiset.
Miksi he sitten vaativat, että suomalaisten pitäisi ryhtyä Suomessa käyttäytymään kuin muut eurooppalaiset tai amerikkalaiset? "Ranskassakin sitä ja tätä..." "Asuessassani Floridassa sitä ja tätä..." ja perään huokailaan suomalaisten junttiuttta.
Hei... Nyt ollaan Suomessa. Miksi emme saa olla kuin suomalaiset?
naapurit , vanhatkin ihmiset, eivät tervehdi!
vaikka sanoisi päivää, vastausta ei kuulu.
tämä siis hyvin monilla ainakin tässä taloyhtiössä.
samoin lapset, koululaiset jo. tervehdin ja mitään eivät vastaa. Siis tässä ei voi olla ujous taustalla, vaan käytöstapojen puute.
ulkomaalaista miestänikään ei tervehditä rapussa.
Näin siis monet vanhat ja nuoretkin ihmiset. Hävettää olla suomalainen ...
mitä tervehtiminen tarkoittaa teistä? Minusta se on hymy ja nyökkäys tai huomenta/iltaa/terve. En kysy sen enempää. Mutta sekin näyttää olevan siis liikaa. Nyt en yhtään ihmettele, että nämä ihmiset eivät tervehdi toisiaan.
Tämän asian huomaa vasta kun asuu ulkomailla ja palaa vuosien jälkeen Suomeen. Ei minuakaan ennen haitannut tämä asia, mutta nyt se näyttää todella huonolta käytökseltä. Joskus täytyy mennä kauas, että näkee lähelle.
Enkä ymmärrä, että haluatte puolustaa suomalaisten tapaa olla mörököllejä, joille on liikaa nyökätä vastaantulevalle. Nämä ovat ihan normaaleja käytöstapoja.
Ottakaa iisisti. Miksi stressaatte niin paljon. Voitte kuvitella vastapuolen tervehtineen teitä. Käyttäkää mielikuvitusta ei tässä tarvitse nostaa verenpainetta turhasta.
Te ulkomailla asuneet suomalaiset olette yhtä stressaantuneita, huonolla itsetunnolla varustettuja kuin nämä täälä asuvat kotolaisetkin.
T: Saamelainen
Enkä ymmärrä, että haluatte puolustaa suomalaisten tapaa olla mörököllejä, joille on liikaa nyökätä vastaantulevalle. Nämä ovat ihan normaaleja käytöstapoja.
Ulkomailla opitut asiat koetaankin nyt täällä normaaleiksi käytöstavoiksi, mitä kaikkien pitäisi harrastaa.
Onko tämä jotakin oman egon pönkitystä vai mitä? Miksi en saa puolustaa omaa suomalaista käytöstapaani?
Tuolla logiikallahan pitäisi vaikka Ranskaan mennä tuomitsemaan poskisuudelma; "Ällöttävää limailua! Eikö ne ymmärrä, ettei tämä kuulu normaaleihin (=oma mielipide) käytöstapoihin!" vaikka Ranskassa nimenomaan se kuuluu normaaleihin käytöstapoihin.
mitä tervehtiminen tarkoittaa teistä? Minusta se on hymy ja nyökkäys tai huomenta/iltaa/terve. En kysy sen enempää. Mutta sekin näyttää olevan siis liikaa. Nyt en yhtään ihmettele, että nämä ihmiset eivät tervehdi toisiaan. Tämän asian huomaa vasta kun asuu ulkomailla ja palaa vuosien jälkeen Suomeen. Ei minuakaan ennen haitannut tämä asia, mutta nyt se näyttää todella huonolta käytökseltä. Joskus täytyy mennä kauas, että näkee lähelle. Enkä ymmärrä, että haluatte puolustaa suomalaisten tapaa olla mörököllejä, joille on liikaa nyökätä vastaantulevalle. Nämä ovat ihan normaaleja käytöstapoja.
ja se näkyy esim. tässä tervehtimisessä. Minusta kuuluu ihan hyvien käytöstapojen perusteisiin sanoa hei esim. bussikuskille, kaupan kassalle, saman työpaikan ihmisille (myös niille siivojille, vakseille yms) ja myös niille vanhemmille joita näen lapsen tarhan pihassa. Jutella ei tarvitse sen enempää jos ei halua.
Jostain syystä saan poikkeuksetta kehuja esim. työpaikalla siitä miten luon hyvää henkeä ja kaupoissa hyvää palvelua.
etteivät lapset osaa tervehtiä kanssaihmisiä, kun vanhemmilla tällainen asenne!
inhoan sitä, että oikein ryvetään siinä ihanassa SUOMALAISUUDESSA, kun ME nyt ollaan tällaisia ja minä haluan olla rauhassa ja pälä pälä.
Mulle tulee ainakin hyvä olo, kun juttelen tai vain tervehdin tuntemattomia, mitä siinä pitäisi tuppisuuna istua, jos vaikka on bussia odottamassa?
Anteeksi vain, jos jotain häiritsee tämä.
Helpompi on olla hiljaa. Näin olen asian tulkinnut.