Ottaisitteko narsistisen lapsen teille hoitoon?
Olen nyt vähän hämmentynyt tästä lasten "narsistisesta" käytöksestä ja olen lueskellut ympäri nettiä, mutta en tunnu nyt saavan selkoa mistään asiasta..
Tilanne on siis sellainen, että siskon kohta 7-vuotiaalla pojalla on ihan todettu narsistinen persoonallisuushäiriö. Kerron myöhemmin lisää tästä pojasta, mutta tällä hetkellä minua mietityttää lähinnä se, että poika olisi tulossa meille viikonlopuksi kylään kun vanhemmat lähtevät lomailemaan ulkomaille.
Siskoni on tästä lähinnä huolissaan, sillä hän ei todellakaan osaa sanoa minkälaista pojan käytös on pidemmällä tähtäimellä.
Mitä nyt itse olen pojan kanssa tekemisissä ollut, hän vaikuttaa käytökseltään erittäin miellyttävältä, ikäisekseen hyvin kypsältä, mutta hieman sulkeutuneelta.
Siskon mukaan poika on kuitenkin ajoittain tasapainoton, väkivaltaan taipuvainen, (suuttuessaan saattaa uhata hakea veitsen ja puukottaa vanhempansa hengiltä. Lisäksi pyrkii lyömään ja pahoinpitelemään nuorempaa siskoaan yms.) ja valehtelee ihan kaikesta, siis ihan kaikesta, eikä ilmekään värähdä.
Poika on kuitenkin ollut meillä esimerkiksi koko iltapäivän, mutta en ole törmännyt minkäänlaisiin käytöshäiriöihin. Tykkää vain puuhailla itsekseen ja kun pojan antaa olla vaan ihan rauhassa, eikä mene siihen hössöttämään, hän pysyy yleensä hyvin rauhallisena.
Kerran omilla synttäreillään kokosi yksin palapeliä, eikä sallinut kenenkään muun lapsen tulla mukaan peliin. Kysyin häneltä kuitenkin ystävällisesti " Saako *minun nimi* tulla mukaan tekemään palapeliä?" ja poika vastasi ihmeen kylmästi, " Et saa. Sä saat vain katsoa."
Toi on ainoa kerta kun olen nähnyt pojan käyttäytyvän "poikkeavasti", siis noin kylmää ja torjuvaa vastausta en ole koskaan lapsen suusta kuullut. Kuullostaa varmaan liioitellulta, mutta jos olisitte olleet paikalla ja kuulleet sen, teilläkin olisi varmaan noussut niskakarvat pystyyn.
Onko teillä kokemusta narsistisista lapsista? Uskallanko ottaa meille viikonlopuksi? Omia lapsia meillä ei ole, joten siitä asiasta ei tarvitse huolehtia.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (37)
.. Jos lapsella on kerran taipumusta väkivaltaan. Muuten voisin ottaakkin.
on tärkeää seka pojan vanhmmille että pojalle, että poika pääsee välillä teille hoitoon. Ihana sisko olet jos sen teet !
Sanotaan, että narsismi kehittyy ympäristön vaikutuksesta. Kehittymisvaiheen "aikataulua" ei ihan tiedetä. Se tiedetään, että narsismi ei kehity ihan vauvana, vaan muutaman ikävuoden iässä. Eli mitäköhän tuolle pojalle on tapahtunut?
En tiedä, uskaltaisinko ottaa pojan.
"Siskon mukaan poika on kuitenkin ajoittain tasapainoton, väkivaltaan taipuvainen, (suuttuessaan saattaa uhata hakea veitsen ja puukottaa vanhempansa hengiltä. Lisäksi pyrkii lyömään ja pahoinpitelemään nuorempaa siskoaan yms.) ja valehtelee ihan kaikesta, siis ihan kaikesta, eikä ilmekään värähdä."
Ja siskosi ei tee asialle mitään?? Ammattiauttajaa tuollaisen lapsen kanssa tarvitaan!
Todennäköisesti juuri sinä olet ainoa,jolle siskosi voi lapsen antaa hoitoon ja erityislasten vanhemmille soisin kaiken mahdollisen hengähdystauon kyllä.
Kyse on oikeasti vain lapsesta, vaikka miten olisikin henkisesti tasapainoton ja te olette oikeasti aikuisia, joilla on mahdollisuus ja velvollisuus estää väkivalta, ihan fyysisesti estää.
"Siskon mukaan poika on kuitenkin ajoittain tasapainoton, väkivaltaan taipuvainen, (suuttuessaan saattaa uhata hakea veitsen ja puukottaa vanhempansa hengiltä. Lisäksi pyrkii lyömään ja pahoinpitelemään nuorempaa siskoaan yms.) ja valehtelee ihan kaikesta, siis ihan kaikesta, eikä ilmekään värähdä." Ja siskosi ei tee asialle mitään?? Ammattiauttajaa tuollaisen lapsen kanssa tarvitaan!
lapsille saisi asettaa mitään persoonallisuushäiriödiagnoosia, kun niiden kehittymiseen voidaan vielä vaikuttaa varsinkin noin nuorena? Olen ainakin lukenut monesta paikasta, että lapsille ei noita diagnooseja aseteta.
Miksi meidän lapsella on sitten diagnosoitu ADHD ja lievä asperger?? Ja ikää on just sen 6-vuotta.
Ja kyllähän kouluikäiselle jo kaiken maailman diagnoosit tehdään jos näyttää siltä että jossain on jotain häikkää.
Miksi meidän lapsella on sitten diagnosoitu ADHD ja lievä asperger?? Ja ikää on just sen 6-vuotta. Ja kyllähän kouluikäiselle jo kaiken maailman diagnoosit tehdään jos näyttää siltä että jossain on jotain häikkää.
Kuvitteletko todellakin ADHD tai aspergerin olevan PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ eli PYSKOPATIA?
Miksi meidän lapsella on sitten diagnosoitu ADHD ja lievä asperger?? Ja ikää on just sen 6-vuotta. Ja kyllähän kouluikäiselle jo kaiken maailman diagnoosit tehdään jos näyttää siltä että jossain on jotain häikkää.
ne psykologisten tutkimusten löydökset pitää kertoa.. eli narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollisesti kehittymässä tms.
lapsille saisi asettaa mitään persoonallisuushäiriödiagnoosia, kun niiden kehittymiseen voidaan vielä vaikuttaa varsinkin noin nuorena? Olen ainakin lukenut monesta paikasta, että lapsille ei noita diagnooseja aseteta.
persoonallisuushäiriöitä on monenlaisia, narsistinen persoonallisuushäiriö on yksi niistä, ja sen äärimmäisenä ilmentymismuotona pidetään psykopatiaa
Kuvitteletko todellakin ADHD tai aspergerin olevan PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ eli PYSKOPATIA?
kuin asperger ja persoonallisuushäiriö...
persoonallisuushäiriöitä on monenlaisia, narsistinen persoonallisuushäiriö on yksi niistä, ja sen äärimmäisenä ilmentymismuotona pidetään psykopatiaa
kyllä sinä aikuisena pärjäät ja näin tuet siskosi jaksamista.
Tuskin se sentään mikään Damien on, vaikka aika epämiellyttävältä käytös kuulostaakin. Antaisin sen olla rauhassa ja touhuta omiaan mikäli haluaa, mutta jos olisi pakko komentaa niin tekisin senkin vaikka lapsi saisi minkälaiset raivarit hyvänsä. Kyllä 7-vuotiaalle vielä pärjäisi ihan fyysisessäkin mielessä.
eipä ole ihme, että av.n keskustelut ovat mitä ovat. Kaikki käsitteet sekaisin.
että kaikki persoonallisuushäiriöiset olisivat psykopaaatteja. Se kun on todella äärimmäinen muoto.
Kyllä, mutta enemmän ne silti ovat sama asia kuin asperger ja persoonallisuushäiriö...
että kaikki persoonallisuushäiriöiset olisivat psykopaaatteja. Se kun on todella äärimmäinen muoto.
Kyllä, mutta enemmän ne silti ovat sama asia kuin asperger ja persoonallisuushäiriö...
Tää joka sanoi, että lapsellaan on joku diagnoosi, tarkoitti varmaan lähinnä sitä että kyllä niitä diagnooseja ihan jokaisen ikäiselle tehdään. JA sanoiko aloittaja jossain välissä että se on varmasti saanut diagnoosin? Tai sitten on sanottu että mahdollisesti kehittyvä narsistinen persoonallisuushäiriö ja aloittaja on vain käsittänyt väärin. Mutta kovin narsistiselta toi poika kyllä kuullostaa! Ei oo normaalia tuollainen käytös
En yllättyisi kun kerran lapseton itse on, ettei tiedä miten diagnoosit lapsille tehdän.
vaikka minulla on itsellänikin lapsia, ja olen yh.