Hoitoalan työkaverit :( Hitto mitä kamalia akkoja! :(
Jotenkin luulisi, että tämän alan ihmisiltä löytyisi empatiakykyä, mutta :(
Tässä on muutenkin rankkaa ollut. Tuli ero ja mies katosi elämästämme, jäin 3 lapsen yh:ksi.
Kun sitten tossa vuodenvaihteessa palasin töihin niin paskaa alkoi sataa niskaan. Pomolle oli ok etten tee toistaiseksi kuin päivävuoroa, koska esikoinen on jo koulussa ekalla ja joutuisi olemaan illat/yöt ihan yksin jos olisin silloin töissä. Lisäksi olisin pienemmät joutunut tosi kauas raahaamaan vuoropäiväkotiin. Työkavereille tämä ei ole ok, ei ole mikään syy kuulemma, pitää järjestää elämänsä niin että pystyy töissä käymään normaalisti kuulemma. Vittuilua ja kyräilyä ja selän takana jauhamista kun en nyt tee niitä vuoroja. Pomo taasen pidättelee raivokohtausta aina kun soitan ja kerron että joku lapsista on kipeä (=noin ehkä kerran kuukaudessa). Ilmapiiri on muutenkin töissä tosi syvältä. Onpa hyvä yrittää olla potilaille ystävällinen kun on paha mieli kaikesta siitä mitä taustalla tapahtuu koko ajan töissä.
Kommentit (111)
Meillä oli yhdessä vaiheessa 1 parisuhteessa (naimisissa) oleva nainen, jonka nuorin lapsi oli 17 v., niin sitä mieltä että me, joilla ei ole miestä, voitaisiin tehdä kaikki viikonloppujen iltavuorot, jotta he saisivat olla miestensä kanssa.
Mä katoin sitä hetken hitaasti ja kysyin "missäs välissä me sit se mies ehditään hankkia, jos ollaan aina viikonloput töissä?". Se narina loppun siihen. Pitää ite olla luja ja sanoa vastaan.
Mutta jos ap:n tapauksessa vain osaston oh on luvannut noi päivävuorot, niin silloin minäkin älähtäisin, siitä pitää olla ylemmän tahon suostumus ja kirjallisena.
Olen itsekin ollut silloin 5,5 vuotta sitten aikamoisessa suossa ja tehnyt mukisematta 3-vuorotyöni.
erityisvapauksia.
Akat on vaahtoamassa, että päivävuoroihin vaan ap, mutta silti odottavat, että siellä iltavuoroissa on tyytyväisiä ja onnellisia hoitajia.
Lakko päälle ja vaatikaa muutkin päivävuoroa ja viikonloput vapaata. Ei ole meidän hoitajien ongelma, miten kipeät kersanne hoidetaan. Ei kenenkään tarvitse uhrautua yhden takia. Kaikille samat oikeudet.
Vapaamatkustajia on juuri siksi, että muut ovat liian kilttejä ja suostuvat tekemään ne jämävuorot.
Mutta osa hoitajista on niin uhrautuvaisia, että suostuu sitten tekemään nämä jämävuorot, että potilaat saa hoitonsa.
Hoitajat, ryhdistäytykää ja alkakaa vaatimaan parempia työaikoja. Illat ja yöt pois kaikilta.
itse ajattelit kersasi tunkea, jos se sairastuu illalla tai viikonloppuna, ja kaikki terkkarit ja sairaalat ovat kiinni (eihän lekuritkaan suostu sitten ilta- ja yötöihin)?
jos haukkuu aiheesta työpaikan inhottavia ämmiä, niin heti tehdään vaikeaksi ihmiseksi.
Kyllä naisvaltaisilla aloilla vittuilua on, vaikka yrittäisi olla kuinka mukava tahansa!
ja miettikää hei ap:n tilannetta. Varmaan liiankin kiltti on töissä ollut, mikään ei ole hirveämpää kuin huono työilmapiiri. Nyt ap, uutta työpaikkaa etsimään. Älä jää kärsimään.
Onhan noilla hoitoaloilla leipääntyneitä "tässäkö tämä elämä nyt oli" -akkoja yhtä paljon kuin esim. keittiötyössä!
Haukutaan ja puhutaan selän takana.
niin ei muilla ole siihen nokankoputtamista. Hoitoalalla on todellakin paljon selkäänpuukottajia ja kateellisia ihmisiä.
luuletko tosiaan, että hymyillen toiset on illat töissä, eivätkä näe lapsiaan. Kapinaan nousisin minäkin.
Jos irtisanot itses, niin sullehan tulee karenssia ainakin 2kk.
Tosi harmi mimmosta teillä töissä on. Älä välitä noista haukkujista. Täällä saa aina paskaa niskaan vaikka mitä sanois.
Ymmärrän tietty muitakin, että inhottavaa tehdä enemmän iltaa ja viikonloppuja, olen itsekin ollut vuorotyössä.
Joskus se elämäntilanne vaan on hankalampaa, ja sillon työpaikan pitää joustaa, jos työntekijänsä haluu pitää.
Kaks tuntia per suunta työmatkaan on sulaa hulluutta.
haluamiani vuoroja. Mun isäkin on sairastanut ja elämä on vaikeeta. Mun mies oli sairaalassa 2 kuukautta, isä kuoli ja tytöllä krooninen, vakava sairaus. Oliskohan munkin pitänyt mennä uhoamaan työpaikalle, että haluan sitä ja tätä kun mun isä kuoli ja mies on sairaalassa. Mulle tarjottiin puolikkuutta helpottamaan tilannetta kun homma oli pahimmillaan. Se on ammatinvalintakysymys. Tiesit joutuvasi vuorotyöhän. Toivottavasti muutkin alkaa vaatia erityisvuoroja jonkun sukulaisen sairauden takia. Kun on niiiiiiin raskasta.
ja ihminen. Ei sitten minkäänlaista empatiakykyä ap:tä kohtaan :O Hävettää oikein että tuollaisi hoitajia on olemassa.
Jos jo nyt vain 50% kaikista sairaalan hoitajista tekee muutakin kuin päivävuoroa, niin eipä siinä yksi ap vaihtamassa vuorotyöstä (jota on aiemmin tehnyt 10v) toistaiseksi siihen 50% päivätyöläisten joukkoon paljoa tee!
Saivartelua, kuten pääministerimme sanoisi!
mutta sen verran vahva ja paksunahkainen olen, että voisinpa melkein nauttia tuosta tilanteesta. Antaa kateellisten ja elämäänsä kyllästyneiden naisten kälättää. Minä hymyilisin iloisesti heille, naurahtaisinkin, ja pitäisin tyytytäisenä päivävuoroni, kuten ne 50% muistakin tuon sairaalan hoitajista.
kun työkaveri ei viitsi järjestää lapsilleen hoitopaikkaa. Hänellähän oli sukulaisia esimerkiksi lähellä.
Jos irtisanot itses, niin sullehan tulee karenssia ainakin 2kk.
Tosi harmi mimmosta teillä töissä on. Älä välitä noista haukkujista. Täällä saa aina paskaa niskaan vaikka mitä sanois.
Ymmärrän tietty muitakin, että inhottavaa tehdä enemmän iltaa ja viikonloppuja, olen itsekin ollut vuorotyössä.Joskus se elämäntilanne vaan on hankalampaa, ja sillon työpaikan pitää joustaa, jos työntekijänsä haluu pitää.
Kaks tuntia per suunta työmatkaan on sulaa hulluutta.
ap kuuluu tosiaan 50%:n joukkoon. Puolet tekee, puolet ei. Yksi ap ei siinä paljoa tunnut. Varmaan vituttaa muita kun ap tehnyt aiemmin hirveästi iltaa, pyhiä ja yötä ja nyt siihen tuli muutos.
Tsemppiä ap! Ole vahva ja kova, antaa kateellisten louksuttaa, eipä se pikkuhaukkunen haavaa tee!
Lenkkari kirjoitti:
Työelämä on yhdyssana.
Sinulla meni sitten 9 vuotta tajuta se?
Vierailija kirjoitti:
ja ymmärrän sinua, mutta ymmärrän myös muita. Melkein jokainen kolmivuorotyötä tekevä haluaisi enemmän vapaa-aikaa nimenomaan iltoihin ja viikonloppuihin. Mitä useampi työpisteessä tekee pelkkää päivävuoroa, sen enemmän kasutuvat ilta- yö ja viikonlopputyöt muille. Myös heillä on oma elämä, perhe, lapset ja ystävät. Onko sinulla kykyä ymmärtää asiaa myös muiden näkökulmasta? Se että sinä teet pelkkää päivävuoroa, lisää muiden kohdalla ei toivottuja työvuoroja. Jokainen vapaa lauantai on meille kolmivuorotyötä tekeville kultaakin arvokkaampi.
Olen itse joutunut tekemään melkein vuoden pelkkää iltavuoroa ja yötä tällaisen päivätöitä vaativan takia. Ei ollut sinä vuonna omaa elämää tippaakaan. Joka ilta kotona vasta klo 22.00.
No se loppui siihen, kun aamuvuorolainen kärähti siitä, ettei hänen elämäntilanne ollutkaan sellainen, että olisi pakko päivävuoroa tehdä. Väitti, että hänellä on lääkärintodistus, että vain aamuvuoroa. Hyväuskoinen esimies ei kai sitä kunnolla tarkistanut, koska lääkärintodistuksessa olikin vain, ettei yövuoroja.
Tämä oli yksi niistä syistä miksi itse hakeuduin IT-alalle. 20v uran aikana on saanut haasteita, hyvää palkkaa ja aina on ollut kivoja työkavereita. Miesvaltaisessa työpaikassa ei ole kyräilyä ja kuppikuntia. Alalla olevat naisetkin toimivat noissa asioissa kuin miehet.
Ei nuo vuorojen jaot voi yhden ihmisen takia kaatua. Ihan turhaa nyt urputtavat.
Jos aapeelle on luvattu päivävuorot, niin se on sitten niin. Aapeehan mainitsi, että siellä on muitakin päivävuorolaisia kuin hän. Miksi heidän päivävuoronsa sitten hyväksytään?
Yritä aapee nyt vaan jaksaa reilusti pitää puolesi ja sanoa, että tilanne on nyt tämä ja sillä selvä.
Naiset jaksavat sitten aina olla vaikeita ja kateellisia toisilleen.
Yksi tuttuni on sairaalassa töissä ja kertoi, että heillä moni haluaa vapaaehtoisesti esim.viikonloppu vuoroja. Ne, jotka eivät niitä itse halua eivätkä tee, jaksavat silti valittaa ja kytätä muiden vuoroja ja laskea, kuinka paljon joku tienaa monilla viikonlopuillaan..
Että hyvä ei ole koskaan mikään, teki niin tai näin.
Naisvaltaiset alat ovat kyllä kamalia. Meilläkin on juoruakkojen kerhoja kahvihuoneessa aamukahvilla,lounastauolla ja kahvitauolla. Istuvat siellä lähes poikkeuksetta tunnin joka tauolla ja supina vaan kuuluu. Pahin juoruakka on muka aina niin herttainen joka paikan Tiina.
Hoitoalalla on paljon kateellisia , suorastaan vainoharhaisia ihmisiä töissä. Itse aikanaan erosin miehestäni, jäin kahden lapsen huoltajaksi, lapset olivat paljon viikonloppuja isänsä luona, joten viikonlopputyötä olisin hyvinkin pystynyt tekemään, ja rahatilanteenkin vuoksi sunnuntaityöt olisivat olleet tervetulleita. Mutta näitä vuorojapa minulle ei juurikaan laitettu!
Sain kunnallisen hoitopaikan nuoremmalle, toinen olikin jo isompi, eikä tarvinnut hoitopaikkaa. Tein myös yövuoroja ja öiden ajaksi oli tietenkin hoitopaikka. Tästäkin eräs rouva oli kateellinen, muistuttaen usein kuina hän ja pulisonsa molemmat tekevät kolmivuorotyötä, mutta he eivät saaneet lapselleen yöhoitoa, koska mummikin asuu samalla paikkakunnalla! Ikäänkuin minun syyni olisi ollut ettei heille olisi hoitoapikkaa myönnetty !! Tätä sain usein kuulla.
No voi hyvänen aika taas sentään. Koulut on käyty huonosti ja sitten valitetaan sitä ettei työ ole mieleistä. Opiskelkaa paremmat tutkinnot, esim. lääkäri, hammaslääkäri,... sitten voitte sanella työpaikkanne ja työvuoronne. Jos ei ole panostanut opiskeluun, niin sitten joutuu ottamaan näitä yksinkertasempia ja suorittavia tehtäviä, kuten sairaanhoitajan työ, jossa ei päättelykykyä tarvita. Työolot ja palkkaus on kuitenkin koulutukseen nähden hyvä.
Eivät työkaverisi ole syypäitä elämäsi kriisiin, eikä kukaan halua varsinkaan kesäaikaan yhtään ylimääräistä viikonloppu-, ilta tai yövuoroa. Muillakin on perhe! Et voi olettaa, että työkaverisi uhraavat oman perhe-elämänsä oman kriisisi takia.