Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En osaa päättää "hankkisinko" lapsen haluamaani sukupuolta

Vierailija
26.05.2010 |

Meillä on 3 lasta (tai no, 4 mutta yksi syntyi kuolleena) kaikki samaa sukupuolta. Haluaisimme sitä toistakin vielä ja mietin hakeutuisinko IVF-hoitoon missä voisin valita lapsen sukupuolen. Raha ei ole ongelma. Mitä ajattelet asiasta?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli itse en haluaisi määrätä sukupuolta, mutta tämä siis vain minun mielipide

Vierailija
22/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis esim. ivf:ssä kun lääkärikäyntejä on useita, niin lennätkö edestakaisin muutaman päivän välein vai oleskeletko siellä pitempään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö helpompaa keinoa ole keksitty?

Joku spremanpuhdistus ja sen jälkeen inseminaatio.

Vierailija
24/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kuitenkin useamman IVF hoidon läpikäyneenä muistuttaa että IVF ei ole ihmeidentekijä joka aikaansaa raskauden tuosta vaan. Onnistumisprosentit ovat noin 30% luokkaa per kierto vaikka kumpikin osapuoli olisi aivan terve ja normaalihedelmällinen. Eli kannattaa lähteä sillä mielellä että hoitoja tehdään ainakin kaksi - ehkä enemmänkin. Ja silti vaikka sieltä plussa napsahtaisi niin raskaushan voi päätyä myös hedelmöityshoidon perusteella tietenkin keskenmenoon.

Vierailija
25/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ivf:ää käytetä vaan spermanvärjäystä.

Vierailija
26/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten munasolujen keräämisen ja alkionsiirron välillähän menee mitä, pari kolme-neljä päivää? Sen ajan voi olla paikan päällä odottamassa tai sitten matkustaa edestakaisin. Paikasta riippuen tietysti.

ap

siis esim. ivf:ssä kun lääkärikäyntejä on useita, niin lennätkö edestakaisin muutaman päivän välein vai oleskeletko siellä pitempään?

Vierailija
27/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa menetelmä millä spermaa pystytään erottelemaan (microsort) mutta tämäkin on parhaillaan vain noin 70% todennäköisyydellä luotettava ja sitä ei ole tarjolla Euroopassa. Jokainen varmaan ymmärtää että saadakseen 100% varman tuloksen täytyy käyttää alkiodiagnostiikkaa. Ja kyllä, tiedän tuon että onnistumisen todennäköisyys yhdellä hoidolla ei ole järin suuri. ap

Vierailija
28/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon helpompia keinoja kun on tuossa sukupuolen valinnassa.

Vierailija
29/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa lapsen sukupuolen voi valita ennen hedelmöitystä. Menetelmää käyttävät perheet, joissa on ennestään vain toista sukupuolta olevia lapsia. Englanniksi ilmiötä kutsutaan termillä family balancing. Tulevan lapsen sukupuoli valitaan siittiöiden väriseulonnan avulla.

- Tässä menetelmässä käytetään väriainetta, joka värjää siittiön DNA:n. X- ja Y- siittiöt ovat siinä suhteessa erilaisia, että X-siittiössä on hiukan enemmän DNA:ta. Se ero on hyvin pieni, ihmisellä vain noin 2,8 %. Kun siittiön sisältämä koko DNA värjätään, niin värin sitoutumisen perusteella tämä kokoero tulee näkyviin ja virtaussytometrisillä menetelmillä pystytään erottamaan ne siittiöt, joissa on enemmän väriä ja ne, joissa on vähemmän. Ja silloin meillä on teoriassa kaksi poolia: toisessa on X-siittiöt ja toisessa Y-siittiöt, selittää ylilääkäri Tuula-Anneli Penttilä Väestöliiton Turun klinikasta.

- Värjäämisen jälkeen tehdään inseminaatio tai koeputkihedelmöitys.

MENETELMÄ SISÄLTÄÄ RISKIN

Tutkimusten mukaan värjäys seuloo siittiöt oikein noin 85 prosentin todennäköisyydellä. Siittiöiden DNA:n leimaaminen kemiallisella väriaineella sisältää kuitenkin riskin.

- Teoriassa siihen liittyy se mahdollisuus, että kun siittiön koko DNA värjätään, niin se saattaa vaikuttaa perimään, Penttilä sanoo.

- Menetelmän kehittelijöiden mukaan nämä käytetyt väriaineet eivät ole myrkyllisiä ja heidän mukaansa siittiössä DNA on pakattu niin tiiviiseen muotoon, että tällä väriaineella ei ole käytännössä merkitystä. On kuitenkin todettu, että muissa soluissa kuin sukusoluissa on ollut huonoja vaikutuksia.

M

Vierailija
30/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävämpää olisi että tekisitte lapsen lapsen perään ja vain odottaisitte että tulee sitä "oikeaa" sukupuolta ja välissä olevat "väärää sukupuolta" olevat lapset kärsisivät.

Kannattaa tosiaan varautua useampaan hoitokierrokseen kuten joku jo sanoikin. Voi hyvin olla että ensimmäisellä tärppää mutta monesti kierroksia joudutaan tekemään enemmän.

Tuosta käytännönoleskelusta joku kysyi. Itse olen ollut ulkomailla yhdessä hoidossa ihan aikataulullisista syistä. Itse koen että hoito ei olisi millään onnistunut ellen olisi itse ollut paikan päällä hoitomaassa 3-4 viikkoa. Mies tuli muistaakseni paikanpäälle kahdeksi viikoksi.

Vierailija
31/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kuitenkin useamman IVF hoidon läpikäyneenä muistuttaa että IVF ei ole ihmeidentekijä joka aikaansaa raskauden tuosta vaan. Onnistumisprosentit ovat noin 30% luokkaa per kierto vaikka kumpikin osapuoli olisi aivan terve ja normaalihedelmällinen. Eli kannattaa lähteä sillä mielellä että hoitoja tehdään ainakin kaksi - ehkä enemmänkin. Ja silti vaikka sieltä plussa napsahtaisi niin raskaushan voi päätyä myös hedelmöityshoidon perusteella tietenkin keskenmenoon.

Lisäksi kannattaa muistaa, ettei se hoito itsessään ole herkkua, itse ainakin olin aika huonossa hapessa sen aikana. IVF-hoito ei ole todellakaan mikään läpihuutojuttu, ei fyysisesti eikä edes henkisesti. Eikä kukaan voi luvata, että siinä saadaan edes kerättyä yhtään hyvää alkiota.

Tietenkin jos sen toista sukupuolta olevan lapsen kaipuu on niin suuri ja kokee hyödyt suuremmiksi kuin haitat, niin miksei.

Vierailija
32/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon helpompia keinoja kun on tuossa sukupuolen valinnassa.

Vierailija
33/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoneeni jenkki dokumenttia aiheesta, mutta ei siihen ivf -tarvita vaan sperman erottelulla mennään. Sitten ihan perus inseminaatio. Lopputulos ei tietenkään ole täydellisesti 100 %, mutta todennäköisyys saada haluttua sukupuolta on suuri, jos nyt sattuu raskautumaan. Voidaanhan noita inssejäkin joutua tekemään useampaankin kiertoon.

Vierailija
34/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa voi ajatella näin. Käyttäisitkö ehkäisykeinoa joka on vain 85% varma? Et varmaan.

Tuskin siis ap haluaa lähteä hankkimaan vielä sitä viimeistä oikeaa sukupuolta olevaa lasta jos mahdollisuus virheeseen on kuitenkin 15%.

Vierailija
35/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 % on aika pieni riski ja väärän sukupuolen voi abortoida.

Asiaa voi ajatella näin. Käyttäisitkö ehkäisykeinoa joka on vain 85% varma? Et varmaan.

Tuskin siis ap haluaa lähteä hankkimaan vielä sitä viimeistä oikeaa sukupuolta olevaa lasta jos mahdollisuus virheeseen on kuitenkin 15%.

Vierailija
36/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 75% on vain keskiarvo koska se toimii toisella sukupuolella tehokkaammin kuin toisella. Yleensä sitä käytetään IVF-hoidon yhteydessä koska se tietysti lisää todennäköisyyttä saada niitä "oikean merkkisiä" alkioita seulottaviksi. Euroopassa MS:a ei juurikaan käytetä eivätkä kaikki lääkärit tunnusta sen toimivuutta ollenkaan. ap

Vierailija
37/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrat ja muut seurannat voi hoitaa Suomessakin. Sitten munasolujen keräämisen ja alkionsiirron välillähän menee mitä, pari kolme-neljä päivää? Sen ajan voi olla paikan päällä odottamassa tai sitten matkustaa edestakaisin. Paikasta riippuen tietysti. ap

Lääkkeet ovat usein eri merkkisiä ulkomailla kuin Suomessa ja niiden hoitovasteet myös erilaisia. Annostukset ovat hyvinkin erilaisia ja yksilöllisiä. En usko että yksikään ulkomaisen klinikan lääkäri suostuisi yhteistyöhön jossa hän ei itse ultraisi ja katsoisi sen perusteella miten lääkitystä jatketaan. Samoin yksikään suomalaisen klinikan lääkäri ei suostuisi siihen että hänen potilaansa käy ulkomailla ultrissa ja hän vain puhelinkonsultaation perusteella määrittelisi jatkolääkkeet (tai ulkomaalainen lääkäri määrittelisi lääkemäärät).

Pahoittelen. Näin ei onnistu.

Vierailija
38/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä hoitoja tehdään jatkuvasti ja suurin osa asiakkaista hakeutuu niihin jostain muualta maailmasta. Olen keskustellut asiasta monen hoidoissa käyneen kanssa. ap

Vierailija
39/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrat ja muut seurannat voi hoitaa Suomessakin. Sitten munasolujen keräämisen ja alkionsiirron välillähän menee mitä, pari kolme-neljä päivää? Sen ajan voi olla paikan päällä odottamassa tai sitten matkustaa edestakaisin. Paikasta riippuen tietysti. ap

Lääkkeet ovat usein eri merkkisiä ulkomailla kuin Suomessa ja niiden hoitovasteet myös erilaisia. Annostukset ovat hyvinkin erilaisia ja yksilöllisiä. En usko että yksikään ulkomaisen klinikan lääkäri suostuisi yhteistyöhön jossa hän ei itse ultraisi ja katsoisi sen perusteella miten lääkitystä jatketaan. Samoin yksikään suomalaisen klinikan lääkäri ei suostuisi siihen että hänen potilaansa käy ulkomailla ultrissa ja hän vain puhelinkonsultaation perusteella määrittelisi jatkolääkkeet (tai ulkomaalainen lääkäri määrittelisi lääkemäärät). Pahoittelen. Näin ei onnistu.

Lisäksi (olen se ulkomaisella klinikalla itse käynyt) alkionsiirtoaika saattaa muuuttua vielä aivan viime hetkilläkin. Esim. meillä oli puhelinaika joka aamu punktiopäivän jälkeen klinikalle ja sieltä määrittelivät sitten optimaalisimman ajan tulla siirtoon. Saimme tietää aamulla klo 8 että siirto on samana päivänä klo 13. Suomessakin meille tapahtui kerran samantyylisesti. Siirron piti olla perjantaina klo 14 niin torstaiaamuna soittivat klinikalta että siirto olisikin jo torstaina ja pääsisimmekö tulemaan klo 13-16 välillä.

Vierailija
40/48 |
26.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä hoitoja tehdään jatkuvasti ja suurin osa asiakkaista hakeutuu niihin jostain muualta maailmasta. Olen keskustellut asiasta monen hoidoissa käyneen kanssa. ap

Mutta hoidon aktiivivaihe ollaan paikan päällä eikä lennellä sinne tänne.

Jos olet oikeasti keskustellut asioista niin paljon niin tietänet että lääkitykset eroavat suuresti maasta toiseen samoin kuin hoitotyylit. Ei suomalainen lääkäri pysty määrittelemään oikeita lääkemääriä (piikitysmääriä) ulkomaalaisen kolleegansa sijaan. Eikä ulkomaalainen lääkäri uskalla määrätä potilalleen lääkityksen jatkoa jos ei näe häntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan