Onko yleensä tapana, että uuden päiväkodin hoitaja tulee käymään lapsen kotona?
Tyttö (4v) on menossa ensi syksynä päiväkotiin tod.näköisesti erityisryhmään puheenkehityksen tukemiseksi puheterapeutin suosituksesta. Minä olen hoitovapaalla ja kotona on kaksi pienempääkin lasta. Onko normaali käytäntö, että erityislastentarhanopettaja tulee käymään kotona tutustumassa lapseen? Yllätyin kun opettaja soitti ja kysyi saisiko tulla meille kotiin? Tottakai saa tulla, mutta mietin vain, että käykö opettajat aina uuden "erityislapsen" kotona vai mikäköhän tässä on homman nimi?
Kommentit (32)
kirkkonummella se on normaali käytäntö kaikkien lasten kohdalla. Perustelevat sillä, että lapsen luottamus hoitajaan on helpompi rakentaa kun lapsi tapaa hoitajan ekaa kertaa lapsen tutussa ympäristössä.
myös ainakin tuossa päiväkodissa missä itse olin vuosi sitten töissä, käydään jokaisen uuden lapsen luona kotikäynnillä.
Muklana on aiankin lapsen omahoitaja ja mahdollisesti myös ryhmän lto
Musta tuo kuulostaa tosi typerältä käytännöltä. Kyllä lapset tutustuu henkilökuntaan ihan paikan päälläkin.
on käytäntö, että uusien lasten aloittaessa päivähoidon, hoitaja käy kotosalla tutustumassa lapseen lapselle tutussa ympäristössä ja sitten muutaman päivän kuluttua sama täti on päiväkodilla tutustuttamassa lasta päiväkotiin ja siellä oleviin lapsiin ja aikuisiin.
Ei siis tarvitse olla erityislapsi että hoitaja tulee kotikäynnille. Meilläkin käynyt hoitaja kotona ja lapset olivat tyytyväisiä kun tunsivat jonkun ennestään kun menimme tutustumiskäynnille hoitopaikkaan.
Toki perheissä joissa on ongelmia näkee hoitaja sellaistakin mitä ei ole mennyt katsomaan.
käydään jokaisen uuden hoitolapsen kotona aloituskeskustelu, jos vanhemmat näin haluavat. Kukaan ei ainakaan viime syksynä kieltäytynyt asiasta... Vain positiivista palautetta tullut vanhemmilta. :)
että _jokaisen_ lapsen kohdalla toimitaan samalla tavalla. Ei pelkästään e-lasten kohdalla.
paljon paremman kuvan lapsen kotioloista ja kasvuympäristöstä.
Meillä 2 erityislasta siirtyneet kotihoidosta päiväkotiin. Eikä meille kukaan ehdottanut mitään kotikäyntiä. Eikä mitään muutakaan. Ekana aamuna kun vein lapsen päiväkotiin, kymmenen minuutin päästä ehdotettiin jo (minun) poislähtemistä. Olin ajatellut olla lapsen seurana vähän pidempään. Mitään keskusteluja ei ollut etukäteen, eikä edes päivähoidon alkaessa.
Kiva jos jossakin on resursseja muuhun. Täällä ei ainakaan ole.
Tutustutaan lapseen, lapsen perheeseen ja ollaan kiinnostuneita esim. millä leluilla mieluiten kotona leikkii, mitä tapoja päiväuniin liittyy jne.
Omahoitaja tulee kotiin tutustumaan perheeseen ja lapseen. On hyvä, että tapaa lapsen omassa, tutussa ympäristössään ensi kertaa.
ja pojan aloittaessa päiväkodin kotikäynnistä oli puhetta ja totta kai siihen suostuimme. Se kylläkin sitten vaan jotenkin jäi, mutta normaalikäytäntö taitaa täällä olla.
joskus ammoisina aikoina, jolloin oli vielä kasvatushenkilökunta ja työaika mitoitettu niin, että keskusteluja ehti käymään kotona. Nimenomaan lapsinäkökulmaa tällä käytänteellä haettiin ja haetaan edelleen. Vanhan lto:n sydäntä lämmittää, kun hyvä ja lapsimyönteinen tapa on tulossa uudelleen käyttöön! Tarkoituksena on juuri tuo lapseen ja perheeseen tutustuminen heidän omalla alueellaan, ajan kanssa. Ei tarvitse ajatella tupatarkistuksena, ei todellakaan! Oma kuopukseni aloittaa pian hoidon ja meille tulee tarhasta täti kylään, mukavaa. Saan kertoa lapsestani ja minua ehkä jopa kuunnellaan paremmin kuin toimistossa tai ryhmähuoneessa kellon tikittäessä ulkoilun päättymistä tai nukkarista herääviä lapsia ;). Näkökulmani on siis molemmilta puolin positiivinen!