Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsisti - veteen piirretty viiva

Vierailija
24.05.2010 |

Täällä törmää usein keskusteluihin, joissa keskustelijat syyttävät läheisiään, puolisoitaan, appea tai anoppia narsistiksi.

No jokaisellahan lienee jonkinmoinen käsitys siitä mitä tämä termi pitää sisällään, mutta minun mielestäni tämä käsite on hyvin venyvä ja monitulkintainen.

Olen kiinnostunut aiheesta sikäli, että määrittelisin itse itseni narsistiksi, MUTTA pienin poikkeuksin aivan viralliseen määritelmään. Ensinnäkin, vaikka narsisti, kuten minä, pitää itseään muita parempina, ei narsisti välttämättä eikä yleensäkään ole kovin itsevarma, vaan epäilee omaa paremmuuttaan. Esim. Omalla kohdallani en edes epäile, vaan suorastaan halveksin muutamia ominaisuuksia itsessäni ja tunnen suunnatonta ahdistusta kun en voi olla täydellinen.

Narsisti ei myöskään läheskään aina halua läheisilleen pahaa, kuten "meitä" tunnutaan tulkitsevan, vaan esim. Lapsilleni minä haluan ehdottomasti kaikkea parasta, oman hyvinvointinikin uhalla. Eli lapset ovat minua tärkeämpiä, väittäisin myös ajattelevan puolisonikin hyvinvointia omani edelle. Narsisti kuitenkin on usein, (kuten allekirjoittanu), hyvin kärsimätön ja tiukka tavoitteissaan. Tämä saattaa näkyä esim. Kasvatuksessa kovana kurina. Kirjoitukseeni kirvoittikin eräs keskustelu, jossa mielenterveysongelmista kärsivä äiti oli huolissaan narsistisen ex-miehensä pojalleen pitämästä kurista, muttei nähnyt ongelmana hänen vastakohtaista kasvatustapaansa. Olen itse ottanut oman narsistisuuteni monesti puheeksi ystävieni kanssa, mutta kaikki kiistävät naamatusten tämän piirteen minussa. Olen nimennyt itseni hyväntahtoiseksi narsistiksi.

Ehkä minut on pelastanut pahimmilta piirteiltä se, että olen kovin vaatimattoman näköinen. Jos olisin ulkoisesti(kin) yhtä vahvoilla ja ylivertainen, kun tunnen muutoin olevani, olisin kyllä varmaan melkoinen kusipää. Nyt minun on nöyrryttävä kohtalooni, enkä stereotyyppisen narsistin tavoin ole puolisostani mustasukkainen, vaan oikeastaan halveksin häntä, kun on tälläiseen tyytynyt ;)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksi niistä tällä palstalla joka syyttää miestään narsistiksi. Diagnoosia hänellä ei ole ja ymmärrän kyllä että itselläni ei ole pätevyyttä häntä diagnosoida. Kuitenkin kun tällaisessa elämäntilanteessa on, olen selvittänyt asiaa paljonkin ja vaikken tiedä "riittäisikö" mieheni ominaisuudet diagnoosiin (ja mitä väliä sillä edes olisi, ei se diagnoosi mitään muuta), hänellä takuuvarmasti on narsistisia piirteitä enemmän kuin keskiverrolla, kuten:

-Narsisti kärsii empatian puutteesta, harhakuvitelmista oman kaikkivoipaisuutensa suhteen, vaatii ihailua, on ylimielinen, kilpailunhaluinen, röyhkeä ja kateellinen eikä hyväksy keskivertaisuutta saatikka huomioi toisten tunteita ja tarpeita. Narsistien tärkeimmät yhteiset tuntomerkit ovat: tapa olla hyökkäävä muita kohtaan, manipuloida ja kontrolloida.

-Narsistin moraali muuttuu sen mukaan, mikä häntä itseään milloinkin parhaiten palvelee;teko on oikeutettu jos siitä ei jää kiinni.

-Narsistilla ei ole lähes ollenkaan tai ollenkaan myötäelämisen ja empatian kykyjä ja häneltä puuttuu syyllisyydentunne.Empatian puute tekee narsistista erityisen julman muita ihmisiä kohtaan. Empatian puute vaikeuttaa sosiaalista elämää siten, että narsisti ymmärtää toisten ihmisten tunteet ja signaalit väärin ja on siitä syystä altis myös konflikteille.

-Mitään itseensä kohdistuvaa leikkipuhetta hän ei kykene ymmärtämään tai sietämään. Hän voi loukkaantua verisesti jopa sellaisestakin arvostelusta, joka ei häntä koske, jos hän itse uskoo että sillä on täytynyt viitata häneen.

-Itsetunnon puute aiheuttaa narsistille jatkuvaa tyytymättömyyttä itseinhosta itsevihaan. Hän on yliherkkä loukkaantumaan ja pyrkii jatkuvasti manipuloimaan ja hallitsemaan muita välttääkseen kaikin keinoin itseensä kohdistuvaa arvostelua. Hän voi hyökätä aggressiivisesti toista kohtaan, koska kuvittelee toisen tekevän pian samoin. Elämä on narsistille peliä, oli kysymys sitten ihmissuhteista tai työelämästä.

-Huono itsetunto tekee mahdottomaksi käsitellä ahdistusta rakentavasti. Hän on ristiriitainen ja lyhytjännitteinen, masentuu helposti eikä kykene hillitsemään aggressiivisia tunteitaan.

-Narsistin käsitys elämästä on hyvin kielteinen. Hän löytää asiasta, kuin asiasta huonon puolen.. Usein narsisti ei kuitenkaan kykene tarjoamaan mitään konkreettista tapaa asioiden parantamiseksi, mutta julistaa oikeuden olla aina oikeassa. Kaikesta pahasta olostaan hän syyllistää läheisiänsä. Toisen huomioonottamista, kiinnostusta, hellyyttä ja läheisyyttä tai vapautunutta ilmapiiriä ei ole juuri ollenkaan tai ollenkaan.

-Narsistin kotona huokuu negatiivisuus, epätoivo, uhkan tunne ja paha olo siitä huolimatta, että perheen asiat olisivatkin yleisellä tasolla kunnossa.

-Narsistilla on jatkuva tarve hallita perhettänsä. Narsisti ei yleensä tervehdi eikä ole huomaavinaankaan ”hallittaviaan” tullessaan kotiin. Tyypillistä on myös, että hän alkaa välittömästi purkamaan omaa pahaa oloaan huutamalla, raivoamalla tai komentelemalla. Tavoitteena on siirtää negatiiviset tunteet uhriin. Tällaista käyttäytymismallia kutsutaan projektioksi. Ellei vallan saaminen muuten onnistu, hän hämmentää tilannetta riidan haastamisella sekä epäloogisella väittelyllä. Narsistin kanssa antaminen ja saaminen eivät ole tasapainossa vaan narsisti varastaa energiaa mahdollisimman paljon uhriltaan.

-Parisuhteessa narsisti on kuherrusvaiheensa jälkeen laskelmoiva, kylmä ja välinpitämätön kumppaninsa tarpeista.Hän ei välttämättä tee riitaa suoraan aiheesta, vaan jostakin mitättömästä aiheen ulkopuolisesta seikasta. Riidan toistuessa joka kerta uhrin lähtiessä tai palatessa takaisin esimerkiksi ystäviensä luota, uhri vähitellen luopuu oman ajan käytöstä välttääkseen jatkuvaa selkkausta. Jälkeenpäin narsisti voi kuitenkin erinomaisuudessaan väittää, ettei hän koskaan ole kieltänyt uhria oman ajan käyttämisestä. Koska narsistin vaikutuskeinot ovat uhriin epäsuoria, uhrin on niitä vaikea havaita ja ymmärtää.

-Jatkuva varuillaan olo, narsistin lukeminen, tulkitseminen sekä omien sanomisten varominen rasittaa uhria. Monet uhrit ovat kuvanneet kärsivänsä kodin ahdistavasta ilmapiiristä ja saavansa siitä vatsakipuja, vatsan toiminnan häiriöitä, unettomuutta, päänsärkyä, ahdistusta, lihaskipuja, rytmihäiriötuntemuksia, oksentelua ja masennusta. Parisuhteessa uhri joutuu myös monessa tapauksessa olemaan välikappaleena narsistin ja lasten välillä, eikä voi ahdistavassa ilmapiirissä toteuttaa vanhemmuuttaan haluamallaan tavalla. Ilmapiiri vaihtelee kotona yleensä laidasta toiseen narsistin ollessa läsnä tai poissa.

Tässä nyt joitain mieheni piirteitä.

100 tapaa tappaa sielu on ymmärrettävästi kirjoitettu jos jotain kiinnostaa asia enemmän.

Ja vaikka diagnoosia miehelläni ei ole niin väittäisin että jos 95% lukemistani narsistin piirteistä, käytöksestä, varhaislapsuudesta jne pätee mieheeni niin en usko olevani kovin väärässä.

Vierailija
22/27 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs on ja siksi näin sanon, että pyörii oman napansa ympärillä murehtimassa ja märehtimässä, minkälainen on. Eli tarkkailee itseään liikaa.

Ei tuollainen ole itsekäs, vaan itsekeskeinen. Ujo, kaikesta periksi antava hissukkakin täyttää tuon määritelmäsi, vaikkei ole itsekästä nähnytkään.

Itsekäs ihminen panee oman etunsa etusijalle muiden kustannuksella, ei ole reilu ja oikeudenmukainen. Ap voi olla kyllä tuotakin.

Narsisti on kyllää termi, jota väärinkäytetään merkitsemään kaikkea itsekyyttä ja omahyväisyyttä. Narsisti on vasta silloin, jos oikeasti on täysin empatiakyvytön, eikä itse näe tlannettaan. Kusopäitä on paljon enemmän kuin oikeita narsuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlatkaapa termi inverted narcistist jos enkku taittuu.L;ysin paljon itseani kys. tekstista.

Vierailija
24/27 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestissä 24 on kyllä lueteltu aikalailla narsistin piirteet.

Mieheni isä on narsisti ja kaikki nuo luettelemat asiat ovat hänessä. Se on ihan uskomatonta mitä narsisti saa käyttäytymisellään aikaan ja mitä narsisti-isä voi tehdä jopa lapsilleen.

Tämän takia emme miehen kanssa olekaan enää tekemisissä. Sairasta touhua kaikki mitä hän tekee, saastuttaa ja pahoittaa kaikkien muidenkin mielen.

Vierailija
25/27 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei murehdi ja märehdi omaa olemistaan vaan USKOO olevansa täydellinen. Narsisti ei ole neuroottinen, eikä koskaan pelkää mitä muut hänestä ajattelevat / ajattelivat. Terve neuroottisuus on hyvästä, mutta sellainen ominaisuus puuttuu narsistilta kokonaan.

ja siksi näin sanon, että pyörii oman napansa ympärillä murehtimassa ja märehtimässä, minkälainen on. Eli tarkkailee itseään liikaa.

Vierailija
26/27 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä lapsia? Jos niin miksi olette yhä naimisissa?

Olen itse katkera isälleni, että hän ei eronnut äidistäni kun olimme lapsia ja vienyt meitä mukanaan. hän olisi voinut tarjota meille normaalin elämän. Tosin siihen maailman aikaan isän varmaan olisi ollut vaikea saada lasten huoltajuutta.

Tee palvelus mahdollisille lapsillesi ja anna heille koti ilman narsismia.

- 7

Vierailija
27/27 |
24.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi näin sanon, että pyörii oman napansa ympärillä murehtimassa ja märehtimässä, minkälainen on. Eli tarkkailee itseään liikaa.

koulukiusaajataustainen esimies on tämänkaltainen ihmistuntija. Ujot tai hänen sanontansa mukaan hissukat ovat hänen mielestään narsisteja tai itsekeskeisiä, koska varovat omaa käytöstään. Hän itse on norsu posliinikaupassa, sanoo kaiken mitä ajattelee ja mitään etukäteen miettimättä ja onnistuu loukkaamaan häntä pelkääviä ns. "narsistikollegoja" lähes päivittäin. Olisko tyypillistä narsisti-sanan väärinkäyttöä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme