Kuivausrummun käyttäjät, teille kysymys:
ostatteko aina lapsille yhtä kokoa suuremmat vaatteet, kuin olisi tarpeen? Siis sen takia, että rumpu kutistaa vaatteita yhdellä koolla?
Meille ilmeistyi muuton yhteydessä kuivausrumpu ja olen ihan ihmeissäni sen kanssa. Pilaako se nyt nykyiset vaatteet vai ei? Mitä sinne ei kannata laittaa, vaikka pesuohjeet rummun käytön sallisivatkin?
Auttakaa nyt keltanokkaa!
Kommentit (41)
että se ei ole rutikuiva, vaan aavistuksen kostea, sellainen että voi hyvin laittaa kaappiin mutta ei ole ruttuiseksi naruksi kuivattu. Kuivausrummussa on monia kuivuusasteita.
Juhani Ahon Rautatiella! Vuonna 2010 kuivausrumpu on mokoma ihmetys.
Itse olen kayttanyt sita yli 40v. enka viela ole yhtakaan vaatetta pilannut.
se eka, joka ihmettelee, että onko kuivausrumpu ihmisille todella näin outo kapistus?
Meillä kuivataan kaikki rummussa kesät talvet, en edes omista pyykkinaruja ulkona.
En ole vielä mitään pilannut tai kutistanut rummulla, ohjelmavaihtoehtojahan siinä on juuri siksi, että pitää osata lukea vaatteista materiaalit ja soveltaa niitä. Yhtälailla liian kuumassa peseminen pilaa ja kutistaa..
Villalle on ainakin meidän rummussa ihan oma ohjelmansa, joten villasukat ja paidat jne saa kivoiksi sillä.
Silittää ei juuri vaatteita tarvitse, kun rumpua käyttää oikein. Miesten kauluspaidat ovat ainoat silitettävät meillä -niistäkin vain juhlakäytössä olevat.
Tuosta vaatteiden kulumisesta..
En tiedä miten kauan vaatteiden teidän mielestä täytyy kestää, mutta esikoisellamme on mm. menossa vähintään kahdella, osasta jo neljällä lapsella olleet vaatteet. Nyt kun kuopus syntyy, menevät nuo samat vaatteet siis jo 3-5 kertaan käyttöön. Te, jotka kuivaatte narulla, onko teillä enemmän?
Vaatteet ovat värikkäitä ja ehjiä, joten ainakaan rumpu niitä ei ole pilannut.
Itse olen nyt 38 vuotias ja juuri tuossa vaatekaappeja ja -huonetta inventoidessani huomasin, että minulla on edelleen käytössä esim. paitoja jopa 20 vuoden takaa. Rumpu minulla on ollut käytössä nyt tasan 10v.
ja taalla on "liputus" kielletty asutusalueilla. Pilaa maiseman.
Meillä on ollut kuivausrumpu kauan, enkä ole pilannut mitään. Päinvastoin, vaatteet on rummutuksen jälkeen kuin uusia. Sukat oon ostanut lapsille kokoa isompana, mutta muuten käyttävät ihan normaalikokoisia vaatteita.
Juhlavaatteita ja farkkuja en rummuta, muuten kyllä.
Sinä joka ihmettelit sähkölaskua. Tiedätkö, että sisälä narulla kuivaaminenkin kuluttaa energiaa?
On pari vuotta vanha eikä mikään halpakone. Olin ennen vannoutunut narullakuivattaja, mutta nyt kun on kolme lasta niin onhan siinä taas hiukan helpotusta kotihommiin, kun vaan heittää rumpuun kuivumaan. Eikä ole väliä mitä maksaa, meillä ei niin centin eikä euron päälle ole menojen kanssa.
Lisäksi lapsemme ovat koivu-& pajuallergisia, joten esim. tähän aikaan vuodesta ei voisi edes kuivattaa ulkona. Sen lisäksi kuivuriin jää kaikki irtopöly vaatteista eli iso kasa nöyhtää joka kuivauskerralla ja olen huomannut, että imuroimisen tarve on vähentynyt.
Mutta vaatteiden koosta. Joo, ostan yhtä kokoa isompaa, koska rumpu kutistaa hiukan. Esikoinen on nyt 120 cm ja ostan hänelle 130-134 cm vaatteita nyt, jalka nro 33 ja ostan sukat kokoa 37.
Mutta ei rumpu ainakaan meillä ole haalistanut/nukkaannuttanut/muuten pilannut vaatteita. Ehkä joku on valinnut väärän kuivatusohjelman jos on näin käynyt? Nimittäin meillä myös vaatteet kiertävät ahkeraan ja osa on sellaisia, että kuopuksemme on jo viiden vaatteiden käyttäjä ja silti ovat hyvässä kunnossa. Tosin meillä ei ole mitään halpavaatteita vaan laadukasta merkkivaatetta joten ehkä siksi säilyvät. Joskus olen saanut lapsille H&M:n halpispaitoja lahjaksi ja ne ovat olleet lattiarättikunnossa jo toisen lapsen käytön jälkeen.
niin nukkaisia ettei niitä enää kehtaa käyttää toisella lapsella.
Ne kutistuivat. Vauvan vaatteita en edes laita rumpuun, haluan, että ne menevät seuraavallakin lapsella.
No meneehän ne seuraavallekin lapselle, mutta ehkä jo hieman aikaisemmin.
Muuten rahapussin pohjalle kannattaa varata rahaa.
Rumpu kuluttaa sähköä tautisesti.
että sisällä narulla kuivaaminen kuluttaa energiaa? Millä tavalla se kuluttaa?
Meillä on ollut kuivausrumpu kauan, enkä ole pilannut mitään. Päinvastoin, vaatteet on rummutuksen jälkeen kuin uusia. Sukat oon ostanut lapsille kokoa isompana, mutta muuten käyttävät ihan normaalikokoisia vaatteita. Juhlavaatteita ja farkkuja en rummuta, muuten kyllä. Sinä joka ihmettelit sähkölaskua. Tiedätkö, että sisälä narulla kuivaaminenkin kuluttaa energiaa?
ja en ole onnistunut mitään kutistamaan.
Kun sitä käyttää oikein, ei kutistu vaatteet.
Kuivausrumpu on siitäkin ihana, ettei tarvikäyttää huuhteluainetta kuse se pehmittää pyyhkeet ja muut. Ja yksi hyvä puoli on, et se kerää paljon irtopölyä jok amuuten leijuis asunnossa.
Urheilutamineita, silkkiä ja villaa en kuivariin laita. Muuten käytännössä kaiken muun.
Kaikista ihaninta on, kun voi laittaa kauluspaidat silitysohjelmalle kuivauksen jälkeen, ravautus ja ei tarvi tautaa näyttää. Kannatti siis satsata kalliiseen koneeseen.
että ei kuivaa vaatteita korkeammassa lämpötilassa kuin niiden pesusuositus on. Matalin lämpötila ja pitkä kuivausaika ei kutista kenenkään vaatteita.
Ei kuivausrumpu kutista vaatteita oikein käytettynä.
ja merkkivaatteita käytettään, mutta silti kuitenkin jo viidella lapsella pidettyjä. Meillä on pennin päälle rahat joskus, mutta ei meillä silti tarvitse käyttää viidellä lapsella olleita vaatteita. Joskus on saatu kahdella lapsella olleita merkkivaatteita ja kyllä ne on lattia rätiksi meneet, niin ei huonokuntoisia enää lapsell pueta.
On pari vuotta vanha eikä mikään halpakone. Olin ennen vannoutunut narullakuivattaja, mutta nyt kun on kolme lasta niin onhan siinä taas hiukan helpotusta kotihommiin, kun vaan heittää rumpuun kuivumaan. Eikä ole väliä mitä maksaa, meillä ei niin centin eikä euron päälle ole menojen kanssa. Lisäksi lapsemme ovat koivu-& pajuallergisia, joten esim. tähän aikaan vuodesta ei voisi edes kuivattaa ulkona. Sen lisäksi kuivuriin jää kaikki irtopöly vaatteista eli iso kasa nöyhtää joka kuivauskerralla ja olen huomannut, että imuroimisen tarve on vähentynyt. Mutta vaatteiden koosta. Joo, ostan yhtä kokoa isompaa, koska rumpu kutistaa hiukan. Esikoinen on nyt 120 cm ja ostan hänelle 130-134 cm vaatteita nyt, jalka nro 33 ja ostan sukat kokoa 37. Mutta ei rumpu ainakaan meillä ole haalistanut/nukkaannuttanut/muuten pilannut vaatteita. Ehkä joku on valinnut väärän kuivatusohjelman jos on näin käynyt? Nimittäin meillä myös vaatteet kiertävät ahkeraan ja osa on sellaisia, että kuopuksemme on jo viiden vaatteiden käyttäjä ja silti ovat hyvässä kunnossa. Tosin meillä ei ole mitään halpavaatteita vaan laadukasta merkkivaatetta joten ehkä siksi säilyvät. Joskus olen saanut lapsille H&M:n halpispaitoja lahjaksi ja ne ovat olleet lattiarättikunnossa jo toisen lapsen käytön jälkeen.
suora sähkölämmitys, joten talvikaudella meidn kannattaa ehdottomasti käyttää rumpua.
Muuten rahapussin pohjalle kannattaa varata rahaa.
Rumpu kuluttaa sähköä tautisesti.
Sisällä kuivatus, etenkin kylpyhuoneessa viilentää huoneilmaa, ja tämän seurauksena lattialämmitykseen menee enemmän energiaa. Muualla kuin kosteissa tiloissa kuivatus lisää kosteusvaurion riskiä.
Ainoastaan pihakuivatus on käytännössä ilmaista.
mä ostan lastenvaatteet nimenomaan Hennesiltä, koska niiden vauvanvaatteet saa kaikki kuivata rummussa. Eivät kutistu, ja kuvatkin pysyy hyvin.
t. 38
Kuluttaa energiaa ihan törkeesti.
En pidä kuivausrummusta, mutta sehän on oma valintani.
Huomaan myös kirppiksellä heti jos perhe on kuivausrumpu-perhe, vaatteet ovat sellaisia kylläkin pehmeitä, mutta vähän nuhjaantuneita ja värinsä menettäneitä.
Juuri noin nro. 41! Vaatteet pestään ja kuivataan nurin päin, mikä estää kulumisen, nyppyyntymisen jne.! Näin teen itse ja kuivaan rummussa enkä ole kovin montaa vaatetta pilannut ;)
tulevat ihanan pehmeiksi ja niiden käyttäikä on niin lyhyt, etteivät todella ehdi kulua