G; Jäitkö lapsesi kanssa yöksi sairaalaan, kun hän sinne joutui?
En olisi raaskinut jättää pientä yksin sinne:(
Toki on tilanteita ettei voi jäädä aina itse...
Perusteluja...
Kommentit (52)
Kaksi kolmesta on ollut sairaalassa, lyhimmillään yhden yön pisimmillään kaksi viikkoa.
Kaikilla kerroilla olen saanut oman sängyn enkä maksanut siitä lisätaksaa.
Kun imetin sain kaikki ruuat lapsen hoitomaksuun sisältyen ja isomman kohdalla hommasin omat eväät huoneeseen.
Isä pystynyt hoitamaan muut lapset kun olen yhden kanssa ollut sairaalassa, jos sitä mahdollisuutta ei olisi ollut olisin varmaan joutunut lapsen yksin jättämään.
kun vauva ekaa kertaa joutui sairaalaan,en ollut. Oli 3 viikkoa teholla,jossa sai olla vain muutaman tunnin päivällä.tavallisella osastolla mahtui olemaan vain 1 vanhempi,joten annoin petipaikan 1,5 v naapurilapsen äidille,ajattelin et taapero kaipaa äitiään enemmän kuin oma koko yön nukkuva vauva. Sitten kun lapsi kasvoi olen ollut aina kun osastolle on saanut jäädä.
jäädä yöksi.
Esikoinen syntyi keskosena ja joutui tarkkailuosastolle 1,5 viikoksi.
Olihan se kauheeta jättää pieni käärö joka ilta, mutta muuta ei voinut.
Aamusta mentiin sairaalaan ja illasta taas kotiin.
olin lähes 24/7, onneksi isä oli muutaman tunnin töiden jäälkeen ja pääsin syömään/suihkuun/lepäämään kotiin.
Vauvamme oli silloin 8kk ja 11kk, muutama yö
Yksi lapsi sairastui calmette-rokotuksesta ja joutui 3-viikkoisena viikoksi sairaalaan. Olin koko tuon viikon häntä hoitamassa ja imettämässä. Välillä kävin vain kotona suihkussa. sama lapsi joutui 5-vuotiaana pariksi yöksi sairaalaan tiputukseen vatsataudin takia. En ollut silloin öitä sairaalassa.
Yhdeltä lapselta leikattiin nivustyrä 2 kk:n iässä. Sairaalassa olin päivät, yöt kotona. Ekana yönä ei saanut enää imettää eikä hän leikkauksen jälkeisenä päivänä maistunut. Yöksi lypsin maitoa.
Yksi lapsi joutui 3-viikkoisena kahdeksi viikoksi vastasyntyneitten teholle. Päivät olin häntä imettämässä, yöksi lypsin maidot ja hoitajat hoitivat ja syöttivät häntä öisin. Teholla ei voinut yöpyäkään ja kotona oli muitakin lapsia hoidettavana.
Yksi lapsi sairastui vähän alle 2-vuotiaana keuhkokuumeeseen. Päivät olin sairaalassa, yöt kotona muitten lasten kanssa.
Vuorottelimme miehen kanssa, tuolloin meillä oli vasta yksi lapsi. Lapsi oli sydänleikkauksessa ja sairaalassa viikon sen jälkeen. Lastenklinikalla vanhemmat saavat nukkua patjalla lattialla, jos potilashuoneessa on tilaa. Osastoilla on vanhempien huoneet, joissa voi säilyttää omia eväitä. Ihan naurettavaa, että vanhemmille tarjoillaan aamupaloja joissain sairaaloissa. On niillä hoitajilla muutakin tekemistä. Eri asia tietysti täysimettävät äidit, joille ruoat luonnollisesti kuuluvat.
Tuolloin ei vielä ollut muita lapsia, joten ei tarvinnut tehdä mitään erityisjärjestelyjä.
2kk ikäinen vauva joutui 3 viikkoa olemaan sairalassa,kotona oli 3-vuotias..olimme isän kanssa vuorotellen 7-22 välin sairaalassa..ja toinen kotona isomman kanssa..yöt nukuttiin kotona,oman jaksamisen kannalta oli pakko saada nukkua yöllä edes muutama tunti.
Tässä olisi oiva ketju tuon toissapäiväisen ketjun kyselijälle. Yhden lapsen vanhempana olossa on puolensa...
t. kolmen lapsen äiti (joka muistaa hyvin vaiheen jolloin lapsia oli vain yksi - silloin pystyi keskittymään tuon lapsen tarpeisiin 100% jos niin oli tarve, kun lapsia on enemmän pitää aina muutkin lapset ja heidän tarpeensa ottaa huomioon. Ei voi vaan revetä moneen osaan vaikka kuinak haluaisi).
Osastoilla on vanhempien huoneet, joissa voi säilyttää omia eväitä. Ihan naurettavaa, että vanhemmille tarjoillaan aamupaloja joissain sairaaloissa. On niillä hoitajilla muutakin tekemistä. Eri asia tietysti täysimettävät äidit, joille ruoat luonnollisesti kuuluvat.
Ihan itse haettiin aamiaistarjotin kärrystä sekä lapselle että vanhemmalle. Ei siinä kohtuuttomasti hoitajia kuormitettu.
aina kun on saanut olla (tai mieheni, ollaan vuoroteltu ja töiden mukaan sumplittu). Yhdelle osastolle ei saanut jäädä (vaikka siitä olisi kyllä ollut hoitajille enemmän hyötyä) ja toisella sai nukkua lattialla.
Joissakin paikoissa ei ole mitään ruokakärryjä vaan hoitajat tekevät aamupalan jokaiselle potilaalle erikseen. Ainakin Helsingin lastenklinikalla joillakin osastoilla on näin, eivätkä potilaat tai vanhemmat saa edes mennä keittiöön. Eipä siellä silti mitään ruokia jaeta edes imettäville äideille, tämäkin tosin taitaa vaihdella osastoittain.
Samoin yöpymiskäytännöt vaihtelevat osastoittain, joissakin ei saa yöpyä ollenkaan. Jos tiedossa on viikkojen hoito, niin vanhempien jaksamisen kannalta on varmaankin ihan hyvä etytä nukkuvat rauhassa kotona, jotta jaksavat päivisin olla lapsen seurana.
Olen ollut yöt ja päivät, koko ajan kunnes lapsi on sieltä pois päässyt. Meillä on kuopuksella astma ja sen vuoksi on ollut useita sairaalakeikkoja astmakohtausten vuoksi ihan puolesta vuorokaudesta viitteen vuorokauteen asti. Liki viikko on jo aika tuskainen ja onneksi mies tuli välillä apuun, jäi pojan kanssa huoneeseen ja pääsin itse hetkeksi ulos.
...paitsi kun lapsi joutui teholle, sinne ei saanut äiti jäädä yöksi. Kova pala oli jättää sinne pieni...
tapahtuu, onko aikuiselle sänky lapsen vieressä vai miten siellä ollaan?
aikuinen saa patjan lattialle lapsen sängyn viereen. Lastenlinnassa oli ainakin ennen myös vanhempien huone, jossa saattoi nukkua, jos ei halunnut lapsen huoneen lattialle.
kerran oltiin tehovalvontahuoneessa ja siellä ei ollut vanhemmalle paikkaa lainkaan, nuokuin tuolilla istuma-asennossa! Mutta pois en lapseni luota lähtenyt!
Mitään ruokailuja ei vanhemmille ole! Itse olen miehen tullessa käymään hakenut ruokaa sairaalan kahviosta (myös huoneeseen varastoon seuraavia päiviä varten).
Ei ole herkkua todellakaan, mutta en todellakaan myös kipeää ja hädässä olevaa lasta jättäisi yksin, en ikinä! Vaikka tosiaan työpaikka sitten menisi, onneksi on ymmärrystä ihan löytynyt... Palkattomilla olen ollut nuo ajat!
päivällä kyllä kävin töissä ja tulin sieltä suoraan sairaalaan. Rotavirus oli 2,5-vuotiaalla, 3 yötä sairaalassa meni.
ensin meinannut jäädä. tyttö oli silloin 6kk. joutui sairaalaan hengitysvaikeuksien takia. se oli keskiviikko päivä. minulla olisis ollut perjantaina yo-kirjoitukset joihin en ollut lukenut ollenkaan sillä tyttö oli pitänyt yöt hereillä flunssan takia. mietin silloin itsekkäästi että menen kotiin pariksi tunniksi lukemaan ja sitten nukkumaan kunnon yö unet, mutta kun kuulin että osastolla on kauhea hoitaja pula ja lasta käydään kattomassa silloin kun ehditään ja muistetaan niin jäin sinne sitten. noh, se yo.koe meni jokseenkin penkin alle mutta lapsihan se tärkeämpi on.
ei ollut mahdollista. Huone oli postimerkin kokoinen ja siellä oli lapseni lisäksi toinen lapsi. Tuolissa olisi voinut nukkua koko yön, mutta lattialla ei olisi mahtunut nukkumaan. Päiväksi hoitsut toivat patjan, jotta sain levätä vessan oven edessä kippurassa. Itsellä oli sama tauti kuin lapsella.
8 vuotiasta en jättänyt ekaksi yöksi, sain nukkua hänen vieressään samassa sängyssä. Toiseksi yöksi jäi itsekseen ja oli kivaa ollut muiden lasten kanssa.