Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko järkeä opiskella kätilöksi jos omatunto ei salli raskaudenkeskeytyksiä?

Vierailija
22.05.2010 |

tuleeko töissä ongelmia ja miten usein kätilö joutuu niiden asioiden kanssa tekemisiin?asiallisia vastauksia toivon.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka toinen (joskus molemmat) vanhemmista on kotona. Tälläkin hetkellä hoidossa on 1v9kk muksu hoidossa jonka äiti on vauvan kanssa kotona. Äiti ei tiedä, mitä asiasta ajatellen koska hoidan työni ihan normaalisti.

helvetistä sä voit tietää jos vaikka äiti tekee töitä ja hoitaa vauvaa. itse ainakin teen äitiyslomankin töitä kotona ja tasan varmasti 2 v menee hoitoon jotta saan työt tehtyä? hoitajat tosin ei tiedä et teen töitä kotona. mikä vitun oikeus sulla on arvostella edes omassa pääkopassas kun et tiedä kaikkea? vai oletko niin yksioikoinen ettet voi ymmärtää että toisilla on eri tilanne kuin sä yksoikoisesti osaat ajatella?

Tuollainen WT- apina muka tekee? Johan sen kielenkäytöstä näkee, että ainoa "työ" on näyttää tissejä webbikameran kautta chatruletissa jollekin brasilialaiselle runkkarille. Mut ihan tosissaan, luuletteko te urpåt, että teitä ei kukaan koskaan arvostele? Jos haluatte, että PPh ei edes mielessään arvostele, ehkä sille kannattaa mainita, että tekee kotona töitä. EIhän se sille kuulu, toisaalta ei kuulu koiran perseen vertaa sinullekaan mitä se PPh susta ajattelee.

taas huomaa, varsinkin kielenkäytöstä ettet ole päivääkään tehnyt minkäänlaista työtä. Istut vaan vauvapalstailemassa.

sä et kummoinen ihmistuntija olekaan, eikä mikään ihme, heitäthän sä omatkin muksusi hoitoon, että saat kotona kasvattaa persettäs.

Mä olen töissä tälläkin hetkellä. Ja katsos kun kouluttautuu, niin ei tarttee tehdaslinjalla seistä.

Vierailija
22/53 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka toinen (joskus molemmat) vanhemmista on kotona. Tälläkin hetkellä hoidossa on 1v9kk muksu hoidossa jonka äiti on vauvan kanssa kotona. Äiti ei tiedä, mitä asiasta ajatellen koska hoidan työni ihan normaalisti.

helvetistä sä voit tietää jos vaikka äiti tekee töitä ja hoitaa vauvaa. itse ainakin teen äitiyslomankin töitä kotona ja tasan varmasti 2 v menee hoitoon jotta saan työt tehtyä? hoitajat tosin ei tiedä et teen töitä kotona. mikä vitun oikeus sulla on arvostella edes omassa pääkopassas kun et tiedä kaikkea? vai oletko niin yksioikoinen ettet voi ymmärtää että toisilla on eri tilanne kuin sä yksoikoisesti osaat ajatella?

Tuollainen WT- apina muka tekee? Johan sen kielenkäytöstä näkee, että ainoa "työ" on näyttää tissejä webbikameran kautta chatruletissa jollekin brasilialaiselle runkkarille. Mut ihan tosissaan, luuletteko te urpåt, että teitä ei kukaan koskaan arvostele? Jos haluatte, että PPh ei edes mielessään arvostele, ehkä sille kannattaa mainita, että tekee kotona töitä. EIhän se sille kuulu, toisaalta ei kuulu koiran perseen vertaa sinullekaan mitä se PPh susta ajattelee.

taas huomaa, varsinkin kielenkäytöstä ettet ole päivääkään tehnyt minkäänlaista työtä. Istut vaan vauvapalstailemassa.

sä et kummoinen ihmistuntija olekaan, eikä mikään ihme, heitäthän sä omatkin muksusi hoitoon, että saat kotona kasvattaa persettäs.

Mä olen töissä tälläkin hetkellä. Ja katsos kun kouluttautuu, niin ei tarttee tehdaslinjalla seistä.

tässä tehdaslinjalla on seissyt. Teen töitä nytkin kotona enkä vie lapsia hoitoon (tällä hetkellä 1 v ja 6 v). sä viet lapses hoitoon ettei tartte itse hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

te pph:t näköjään oikeen älykääpiöitä ja helvetin yksinkertaisia, tässä kaksi pph:ta siitä todisteena.

olet.

Ja vielä huvittavampia nämä mammat, jotka kuvittelee, ettei pph "keksi", että äiti saattaisi olla kotona, jos hoitolapsella on 3kk vanha pikkusisarus...

Mutta hyvähän se on, että edes älykääpiö-pph:t hoitaa ne teidän lapset, kun ette itse edes siihen kykene.

Vierailija
24/53 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en silti lukenut kätilöksi.

Hei haloo, elämä opettaa teitäkin. Onko isänsä raiskaaman tytön abortti teistä silti väärin?

Jos on niin suosittelen muutenkin kasvamista ensin aikuiseksi.

34v ja viiden lapsen äiti (joista jo vanhimmatkin on kohta aikuisia..). Elämä on opettanut sen että raskautuminen ei ole aina ollut itsestäänselvyys. Asia on niin henkilökohtainen että en itse pystyisi aborttia omin käsin tekemään (lääkärihän sen tekeekin kai, eikä kätilö?).

Se ei kerro mitään suhtautumisestani aborttiin yleensä. Syöhän moni lihaakin ja hyväksyy lihan syönnin muttei itse pystyisi omin käsin tappamaan eläintä.

t. 26

Vierailija
25/53 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä et kummoinen ihmistuntija olekaan, eikä mikään ihme, heitäthän sä omatkin muksusi hoitoon, että saat kotona kasvattaa persettäs. Mä olen töissä tälläkin hetkellä. Ja katsos kun kouluttautuu, niin ei tarttee tehdaslinjalla seistä.

tässä tehdaslinjalla on seissyt. Teen töitä nytkin kotona enkä vie lapsia hoitoon (tällä hetkellä 1 v ja 6 v). sä viet lapses hoitoon ettei tartte itse hoitaa.

Miksi sulla on sitten se 2-v hoidossa? Vai oletko sä eri tyyppi, ja jos olet, niin miksi vastailet viesteihin, jotka ei ole sulle kohdistettu?

PS. Mä olen tehnyt töitä kotoa käsin& vuorotellen miehen kanssa 7 vuotta, ja lapset oli sen aikaa kotona, nyt vasta on kaksi nuorinta mennyt hoitoon, ja mä aloittanut normaalin työviikon. Siksi ihmetyttääkin nöösit, joilta ei onnistu edes vauvan & taaperon hoito, vaan toinen pitää torpata hoitoon.

Vierailija
26/53 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohella on vaikea hoitaa useampaa lasta.

te pph:t näköjään oikeen älykääpiöitä ja helvetin yksinkertaisia, tässä kaksi pph:ta siitä todisteena.

olet.

Ja vielä huvittavampia nämä mammat, jotka kuvittelee, ettei pph "keksi", että äiti saattaisi olla kotona, jos hoitolapsella on 3kk vanha pikkusisarus...

Mutta hyvähän se on, että edes älykääpiö-pph:t hoitaa ne teidän lapset, kun ette itse edes siihen kykene.

Vierailija
27/53 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana joutuu keskeytyksiä kohtaamaan, mutta työssä ei välttämättä. Jos on töissä pienessä sairaalassa, keskeytyksiä joutuu varmasti hoitamaan, mutta isossa sairaalassa esim. äitiyspkl:lla ja lapsivuodeosastoilla ei. Kätilön ammatti on niin monipuolinen, että jos ala oikeasti kiinnostaa, niin opiskelemaan vain!

Vierailija
28/53 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä et kummoinen ihmistuntija olekaan, eikä mikään ihme, heitäthän sä omatkin muksusi hoitoon, että saat kotona kasvattaa persettäs. Mä olen töissä tälläkin hetkellä. Ja katsos kun kouluttautuu, niin ei tarttee tehdaslinjalla seistä.

Miksi sulla on sitten se 2-v hoidossa? Vai oletko sä eri tyyppi, ja jos olet, niin miksi vastailet viesteihin, jotka ei ole sulle kohdistettu?

PS. Mä olen tehnyt töitä kotoa käsin& vuorotellen miehen kanssa 7 vuotta, ja lapset oli sen aikaa kotona, nyt vasta on kaksi nuorinta mennyt hoitoon, ja mä aloittanut normaalin työviikon. Siksi ihmetyttääkin nöösit, joilta ei onnistu edes vauvan & taaperon hoito, vaan toinen pitää torpata hoitoon.

2 v MENEE hoitoon...

Vierailija
29/53 |
27.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärrä vll:sten erilaista kohtelua työpaikoilla. Kuten joku tässä viittasi asiaan.

Vierailija
30/53 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse aloitin kätilönopinnot, eräs opiskelijatoveri ilmoitti, että hänen vakaumuksensa on luomu - myös synnytyksessä ja että hän tulisi edistämään ei-lääkkeellistä kivunlievitystä yms vakaumuksellisesti. Ei jatkunut sen naisen opinnot kauaa.

Suosittelen sinulle jotain muuta ammattia, jos et osaa pitää mielipiteitäsi omana tietonasi. Kätilön ammatissa ja opinnoissa tulet varmasti tekemisiin aborttien ja niitä tehneiden naisten kanssa tavalla tai toisella. Kätilön ja sairaanhoitajan ja muidenkin sosiaa- ja terveydenhuoltoalalla toimivien tulee osata olla empaattisia ja toimia potilaslähtöisesti tuomitsematta - omat mielipiteet ja vakaumukset pitöö työssä unohtaa.

Vierailija
31/53 |
31.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitävänsä omat ajatuksensa omana tietonaan. Vähän sisälukutaitoa kiitos.

Fiksu pph!

Varmasti meidänkin päiväkodissa ihmetellään meidän pojan vaihtelevia hoitoaikoja, mutta ammattilaiset tietävät, ettei niiden kommentointi kuulu heidän työhönsä, jos lapsi voi hyvin.

vaikka toinen (joskus molemmat) vanhemmista on kotona.

Tälläkin hetkellä hoidossa on 1v9kk muksu hoidossa jonka äiti on vauvan kanssa kotona.

Äiti ei tiedä, mitä asiasta ajatellen koska hoidan työni ihan normaalisti.

Vierailija
32/53 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se pitää synnyttää. Sitäkin kutsutaan raskauden keskeytykseksi jos se tapahtuu ennen viikkoa 22. miten suhtaudut tällaseen tilanteeseen?

Vierailija
33/53 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tänne tulee noita kakkalinkkejä?

Saas nähdä millaiset älykkyystestit täällä huomenna on?

Vierailija
34/53 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu usein hoitamaan ihmisiä, joiden elämäntapoja tai ratkaisuja ei vaan voi hyväksyä. Silti se ei saa näkyä mitenkään työnteossa. Jos oma mustavalkoisuus ja puusilmäisyys estää ammatillisen käyttäytymisen niin silloin on väärällä alalla.

Vierailija
35/53 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole kysymys onko abortti oikea tai väärin...

Kysymys on onko kätilölle oikeus kieläytyä tekemistä aborttia.

Vierailija
36/53 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä kätilö hoitaa synnytyksiä. Rask. keskeytyksiä hoidetaan vuodeosastolla (>h12 keskeytykset) tai poliklinikalla. Siellä ammattinimikkeenä taitaa useammin olla erikoissairaanhoitaja kuin kätilö.

Ja asianhan voi ajatella niin, että Suomen laki takaa potilaalle tietyissä tilanteessa oikeuden raskauden keskeytykseen, ei hoitava kätilö tai lääkäri. Eli on turha ruveta ajattelemaan mitä mieltä itse on asiasta.

Vierailija
37/53 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi joutua tekemisiin pitkälle edenneisiin keskeytyksiin (=sikiön sairaus), joten ei kannata lukea kätilöksi eikä naistentautien lääkäriksi jos ei pysty olemaan tekemisissä keskeytyksien kanssa.

Vierailija
38/53 |
29.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aikaisissa on käsittääkseni ihan leikkurin hoitajat mukana. Mihin siinä kätilöä tarvitaan, kun sikiö imetään kohdusta letkulla pois?

Ystäväni on uskovainen ja on pohtinut tätä kysymystä. Hänellä on työtovereita jotka eivät päivystä koska voisivat silloin joutua keskeytyksiin mukaan. Hän on omalla kohdallaan päätynyt siihen että voi olla mukana. Kertoi että tilanne melkeinpä oksettaa, varsinkin kun lääkärin kielenkäyttö voi olla aika ronskia. Mutta joku sanoi, että junankuljettaja ei voi mitään sille, että on ihmisiä, jotka haluavat hypätä junan alle. Itsemurha ei ole junankuljettajan vika. Junankuljettaja haluaa viedä ihmiset perille, ei tappaa ihmisiä. Hoitajakaan ei halua tappaa, vaan pelastaa ja suojella elämää, mutta jotkut valitsevat toisin.

Vierailija
39/53 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu myös naistentautiharjoittelu jossa asiakkaina on naisia jotka tekevät keskeytyksiä..

joten ainakin harjoittelussa tai ammatissa tulee suhtautua neutraalista tai ei saa näyttää omaa mielipidettään.. uskon että jos on todella vankka mielipide esim. keskeytyksiä vastaan niin se heijastuu omassa toiminnassa vaikka ei saisi..

itse opiskelen kätilöksi ja en varmaan koskaan itse aborttia kykenisi tekemään kun abortoituja sikiöitä olen nähnyt.. mutta harjoittelussa koin asennoituvani asiaan ammatillisesti.. tulevaisuudessa haluan työskennellä lapsivuodeosastolla..

Vierailija
40/53 |
22.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa harkita jotakin muuta kuin kätilön ammattia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän