onko järkeä opiskella kätilöksi jos omatunto ei salli raskaudenkeskeytyksiä?
tuleeko töissä ongelmia ja miten usein kätilö joutuu niiden asioiden kanssa tekemisiin?asiallisia vastauksia toivon.
Kommentit (53)
Sairaaloissa kätilöt yleensä kiertävät jaksoittain osastolla: synnäri, lapsivuodeosasto ja poliklinikka. Ei voi valita tekevänsä töitä vain synnytyksien parissa.
mitä minä tästä ajattelen.
Sitä ammatillisuutta ja potilaan arvokkaana kohtaamista vaaditaan ihan joka työpisteessä, aina löytyy sellaisia hoidettavia, joiden elämäntilannetta ei suvaitse/ymmärrä, mutta kaikkia on vaan yhtäläisesti hoidettava.
vaikka toinen (joskus molemmat) vanhemmista on kotona.
Tälläkin hetkellä hoidossa on 1v9kk muksu hoidossa jonka äiti on vauvan kanssa kotona.
Äiti ei tiedä, mitä asiasta ajatellen koska hoidan työni ihan normaalisti.
vaikka toinen (joskus molemmat) vanhemmista on kotona. Tälläkin hetkellä hoidossa on 1v9kk muksu hoidossa jonka äiti on vauvan kanssa kotona. Äiti ei tiedä, mitä asiasta ajatellen koska hoidan työni ihan normaalisti.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että alle 3 vuotiaiden paikka on kotona.
Itselläni ryhmässä kaksi alle kolmevuotiasta, joiden äiti kotona.
Mielipiteeni ei kuitenkaan heijastu työhöni millään tavalla, kiitos ammatillisuuden.
siitä huolimatta. Kyllä voi olla niitä omia näkemyksiä erilaisista asioista mutta niin kun joku toinen kirjoitti,täytyy osata hoitaa kaikkea sanomatta omaa mielipidettä joka asiasta. Se on just se ammatillisuus. Matkan varrella näkee niin paljon (kun opiskelee ja varsinkin kun on valmistunut) että jopa oma näkemys muuttuu. Itse olin myös aina ollut aborttia vastaan, mutta nyt kun olen yli 10vuotta tehnyt kätilön työtä olen eri mieltä asioista. Kaikki ei ole joko mustaa tai valkoista, on niin paljon tilanteita, niin paljon elämänstooreja että sitä ei voi käsittääkään ennen kun niitä kohtaa. Jokainen tilanne on niin erilainen, joka henkilö yksilö jolla oma tausta ja ympyrä. Joskus oikeesti voi olla tilanne että se abortti on paras ratkaisu siinä hetkessä enkä ikinä 15v sitten olisi voinut uskoa että sanoisin niin. Ollaan kaikki niin uniikkeja ja jokaisella on jotain hienoa eikä voi katsoa vain sitä aborttiasiaa ja tuomita häntä sen takia.
Aina näissä keskusteluissa kannattaa muistaa sekin asia, että osa aborteista tehdään senkin vuoksi, että lapsella ei ole elinmahdollisuuksia kohdun ulkopuolella eikä kovin pitkään kohdussakaan.
Jokainen voi sitten omalta kohdaltaan miettiä, että miltä tuntuu odotella koska vauva kuolee kohdussa. Siis myöhäisten viikkojen abortit tehdään juuri sellaisille vauvoille, joiden kohdalla rakenneultrassa on havaittu dramaattisia poikkeavuuksia kuten esimerkiksi aivojen puute (anenkefalia).
Ei ole koskaan ollut ongelmia vakaumukseni kanssa. Toki opiskelin samat asiat kuin muutkin. En joutunut harjoitteluissa osallistumaan abortteihin ja tiedän kätilöitä naistentautien osastoilla jotka eivät myöskään hyväksy aborttia. Eivät sitten vain osallistu aborttipotilaiden hoitoon.
Kätilönä voi toimia niin monenlaisissa eri paikoissa ja tehtävissä. Kyllä valinnanvaraa löytyy.
Terveydenhuoltoalan ammateissa kohtaa niin paljon erilaisia elämänkohtaloita, että vaaditaan paljon suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä.
te pph:t näköjään oikeen älykääpiöitä ja helvetin yksinkertaisia, tässä kaksi pph:ta siitä todisteena.
ja lujaa. Viedään lapsi hoitoon ja ollaan vauvan kanssa kotona. Soimaako omatunto edes vähän? Ilmeisesti kun noin tiukkaan pitää puhista.
Mielestäni perhepäivähoitajat ovat tässä oikeassa, en ymmärrä sitä ettei äiti selviä kahden pienen hoidosta äitiyslomalla vanhempainvapaalla.
Esimerkkinä tuo tilanne toimi, omat mielipiteet pitää pitää itsellään ja tehdä työnsä ammatillisesti niin kätilön kuin muidenkin.
Vaikka onnistuisitkin jotenkin välttämään tilanteet, joissa joutuisit hoitamaan raskaudenkeskeytyksiä, kuuluisit silti hoitohenkilökuntaan.
Sinulta täytyisi löytyä empatiakykyä hetkellä, jolloin nainen on herkimmillään ja henkisesti vastaanottavimmillaan.
En suosittelisi ammattia sinun arvomaailman omaavalle.
Itsellä sattui niin ihana kätilö? myöhäisten viikkojen keskeytykselle että lämmöllä muistelen vieläkin.
Terveisiä Elisalle Tyksiin!
Ainakin minulla on ja työskentelen silti sairaalassa vaikka en kaikkia asioita hyväksykään.
Jos joku potilas mun mielipidettäni jostakin asiasta kysyy, sanon sen tietysti.
Ihan hyvin voit ap ryhtyä kätilöksi. Varmasti löydät itsellesi sopivan työpaikan.
että ammatillisuus kannattaa näissä asioissa aika pitkälle ja se kertyy opiskelun ja työn myötä.Eiköhän jokaisella kätilöllä ole omat käsityksensä abortista, mutta ei ole heidän asiansa ryhtyä sitä potilaille kertomaan.
Tietysti voit hakeutua töihin paikkaan, jossa keskeytyksiä ei niin tule eteen, mutta kätilö hoitaa myös seksuaaliterveyttä eikä pelkästään synnytyksiä, joten voi olla aika vaikeaa.
Se on kuitenkin ehkä maailman hienoin ammatti.