Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en vaan pysty ymmärtämään näitä raskauden aikaisia ruoka-rajoitteita!!

Vierailija
21.05.2010 |

Kun neuvolasta saa 2-sivusen nivaskan paperia jossa kerrotaan mitä et saa syödä raskauden aikana. Musta tämä on tätä ihmeellistä ylihysteerisyyttä, aivan kuten allergioidenkin kanssa. Liikaa tutkitaan nykyään asioita, että sitten varmasti osataan pelätä kaikkea mahdollista. Missä on se terve maalaisjärki näissä asioissa?! Oma poika atoopikko, astmaatikko ja siitepöly ym. allergiat päälle. Niin minä noudatan jostain lukemaani lastenlääkärin neuvoa, kengät pois kesäkuussa ja kädet kyynerpäitä myöten multaan..

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko myös sitä mietlä, että sikiön saamat raskasmetallit (esim. kala, maksa) vain vahvistavat sitä?

Itsellä on ainakin raskausaikana ollut niin paljon pelissä, että ruokarajoitukset eivät ole olleet mikään ongelma.

Vierailija
2/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin kun vertailee muiden maiden suosituksiin, niin tulee epäilys että onko osa näistä vaan hätävarjelun liioittelua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttuvat säännöllisesti ja maalaisjärki kohtuuden rajoissa toimii!! Itse en edes lukenut kovinkaan noita listoja ja hyvin meni, nyt tollanen pikku pallero tuolla pinnasängyssä nukkumassa:) Tosin raskauden viimeisillä viikoilla kuulin noista rajoituksista, kun eräs mielestäni ylihysteerikko tuli raskaaksi, niin häneltä nyt oli sen jälkeen kaikki kiellettyä..

Vierailija
4/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksummissa nivaskoissa, joita mä olen nähnyt kerrottiin mm. ettei merilevää kannata syödä paljoa eikä raakaa kanaa. Ja että porkkanat kannattaa pestä ja kuoria ennen syömistä ja ulkomaiset vadelmat pitää keittää.

Oikeasti, kuinka moni muutenkaan syö hirveästi merilevää? Ja eihän kanaa muutenkaan saa syödä raakana.

Suurin osa noista jutuista on ihan normaaleita juttuja, joita ihmiset noudattavat normaalistikin tai ainakin pitäisi. Lisäksi siellä on joitain rajoituksia petokalojen syönnistä yms, mutta aika harva syö jatkuvasti esim. haukea.

Enkä ymmärrä miten lapsesi allergiat ja muut liittyvät asiaan. On minunkin lapseni allerginen, mutta jos olisin raskaana, ei se estäisi mitenkään sikiölle tulevia vaurioita toksoplasmoosista, listeriasta tai suuresta määrästä raskasmetalleja.

Vierailija
5/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minusta suurin osa on hätävarjelun liioittelua. Ja allergioista osa on sitä ylivarovaisuutta myös. ap

Vierailija
6/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia taas vedettiin muuten pariviikkoa sitten kalapaketteja pois myynnistä. Huomasitteko?

Vierailija
7/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tekemistä lapsen allergioilla ja raskauden ajan ruokasuosituksilla on keskenään. Mä en tajunnut.

Vierailija
8/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia siitä mainitsin, että minusta allergiatkin ovat nykyään tätä ylivarovaisuutta. Minulla on vaan niin paljon tuttavia joiden lasten elämää rajoitetaan niin paljon allergioiden takia. Esim siitepölyaikaan ei ulos muuta kuin jos on ihan pakko jne.

Vierailija
9/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hätävarjelun turhuutta, kun ei ole osunut omaan nilkkaan.

Ne rajoitukset on suosituksia. Jokainen itse päättää, kuinka tarkkaan niitä noudattaa.

etenkin kun vertailee muiden maiden suosituksiin, niin tulee epäilys että onko osa näistä vaan hätävarjelun liioittelua...

Listerian vaara on todellinen; kylmäketju katkeaa helposti viimeistään kuluttajan viedessä ostoksiaan kotiin. Myyntiajat ovat monessa tuotteessa hyvin pitkiä

Raskasmetalleja on paljon etenkin vanhoissa petokaloissa; ei niitä tavallisestikaan suositella syötäväksi usein. Sikiön kehittyvä keskushermosto on hyvin altis häiriöille. Nykyään altistusta tulee runsaasti mm. liikenteestä, joten on entinstä tärkeämpää välttää niitä ravinnosta

Suola nostaa verenpainetta. Raskaana ollessa on munuaiset jo muutenkin kovemman työtaakan alla.

Tässä vähän alkua..

Vierailija
10/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala, maksa jne. on kielletty tiettyjen aineiden korkeiden pitoisuuksien takia. Mutta kukaan ei tutki, onko juuri sinun ruuassasi näitä aineita paljon vai vähän. Rajoitukset on tehty olettaen pahin mahdollinen tilanne.

Raskasmetalleja voi olla liikaa vaikka niissä vihanneksissa, joita popsit.

Vierailija
11/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö, niin poliisisetä hakee pois vai? Kysehän on siitä, että jaetaan tietoa ihmisille ja jokainen tekee sitten itse päätöksensä. Jos sitten joku ryhtyy "ylihysteeriseksi", niin se lienee hänen ongelmansa. Miten jollain voi olla jotain sitä vastaan, että informoidaan ihmisiä siitä, että esimerkiksi tyhjiöpakatuissa kalatuotteissa on suurentunut listeria-riski. Ja listeria-bakteeri (vai mikä se nyt on nimeltään) on sikiölle vaarallinen. Pitäisikö ap mielestäsi tällaista informaatiota pantata, vaikka se on tiedossa?

Vierailija
12/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia niistä varotetaan

Vierailija
13/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia siitä mainitsin, että minusta allergiatkin ovat nykyään tätä ylivarovaisuutta. Minulla on vaan niin paljon tuttavia joiden lasten elämää rajoitetaan niin paljon allergioiden takia. Esim siitepölyaikaan ei ulos muuta kuin jos on ihan pakko jne.

sinäkään sitten mitenkään lääkitse lapsesi allergioita, atopiaa ja astmaa tai välttele allergeeneja. Kun allergiatkin ovat vain ylivarovaisuutta. (Joillakin on ihan oikeasti tosi hankalia allergioita, ole onnellinen, jos ei omalle kohdallenne ole sattunut.)

t. 8

Vierailija
14/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kohtalaisen järkevästi.

Tuttu otti rajoitukset todella vakavasti.

Minä sain terveen lapsen, hänen lapsensa vammautui synnytyksessä.

Vierailija
15/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään? Onko sinulla ap jotain faktoja, joilla kumoat tämän hetkisten suositusten tarpeellisuuden?

Vierailija
16/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosituksia.

Vierailija
17/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikuolleisuus on myös laskenut ihan merkittävästi vielä vaikkapa viimeisen 15 v aikana. Eli ei ne ohjeet ihan turhia ole, vaikka moni asia sujuisi ihan itsestäänkin. Miten se keneltäkään on pois, jos joku halua ohjeita noudattaa?

Tämän sanottuani totetan, että itse pyrin oheita seuraamaan, mutta siitä huolimatta tuli syötyä yhtä sun toista kiellettyäkin jsokun, ihan unohduksesta tia sitten niin, että ruokalassa tai ravintolassa ruoka ei ollutkaan ihan sitä miltä näytti. Esim. majoneesikastikkeeseen oli sekoitettu tuorejuustoa, minkä kuulin sattumalta vasta syötyäni. Ei onneksi ollut huonoa tuuria matkassa.

Jos jotkut ottavat tietoisen riskin, niin ottakaa mun puolesta, äidin ruumis on ensisijaisesti äidin. Itse en tietoisia rikejä ollut valmis ottamaan, mutta hyväksyin myös sen, ettei elämästä voi elää täysin eristyksissä raskausaikanakaan.

Vierailija
18/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiltisti suosituksia. Sinänsä kyseenalaistaminen on ihan hyvä asia, mutta tuo aloituksesi epäloogisuus ja typeryys osoitti, ettei sinun sitä kannata tehdä.

Vierailija
19/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en koskaan ole saanut neuvolasta mitään vihkoa enkä mitään muitakaan ohjeita siitä mitä ruokia pitäisi välttää. Asiasta ei ole koskaan puhuttu mitään!

ainoastaan alkoholista, tupakasta ja lääkkeistä on mainittu

olen vältellyt raskausaikana ainoastaan tuottaita joista voi saada listerian (jotkut juustot, graavilohi, pakastevadelmat yms.)

raakaa lihaa nyt en syö muutenkaan.

Vierailija
20/45 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan sellaiset, jotka eivät voi kuvitellakaan että juuri heille sattuisi yhtään mitään ikävää elämässä. Jos on keinoja yrittää välttää edes yhden lapsen kuolema tai vammautuminen, miksi ihmeessä sitä ei tekisi???? Kyllä sitä aikuinen ihminen pärjää ilman tuorejuustoa yhdeksän kuukautta jos sillä voi edes joiltain osin turvata terveen lapsen.

nimim. lopen kyllästynyt selittäämään omia valintojaan muille

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi