Paljonko rahaa hääparille?
Meidät on kutsuttu häihin ja lahjatoiveena on rahallinen avustus häämatkaan. Meillä on lapsia ja opiskelemme, rahaa ei siis liiemmin ole ylimääräistä emmekä voi ajatella antavamme esimerkiksi edes 50e arvosta rahaa. Onko 20e mielestäsi todella "nolo" summa vai voiko sellaisen summan antaa hyvillä mielin? Mielipiteitä?!
Kommentit (123)
että köyhät yrittää prameilla häillään ja laittaa KUTSUTUT vieraat maksaan kustannuksia. Haloo, kutsu ei tarkoita maksuvelvollisuutta, menkää ja katsokaa vaikka sanakirjasta. Lahja on vapaaehtoinen, ja jos ei jollekin kelpaa, niin olkoot silloin kutsumatta ketään, koska lahjahevosen suuhun ei vain katsota. Se jos mikä on sivistymätöntä.
Minä aioin laittaa 200e. Olen morsiamen sylikummi ja hänen tätinsä. Olenko minä sitten nolo jos kaikki toiset laittaa 20-50e ja minä komeilen 200e:lla siellä listassa?
hääparilla ei ole oikeutta määrätä, mitä vaiko mitään saavat lahjaksi. Vaikka olisi kuinka kätevää saada vain toivomuslistan mukaisia kamppeita tai riihikuivaa, vieraat muistavat juuri sellaisella ja sen arvoisella lahjalla kuin haluavat. Onneksi.
Itse toivoin, että kaikki häihimme kutsutut olisivat päässeet paikalle. Kaikki eivät kuitenkaan päässeet, valitettavasti. Olimme kutsuneet häihimme lähimmät sukulaiset ja ison joukon hyviä ystäviä ja kavereita. (Siis ei mitkään suuret häät, n 120 hlöä, mutta suurin osa siis ystäviä, ei kaukaisia sukulaisia). En toivonut vieraita sinne lahjojen tai rahan toivossa. Toivoin, että he olisivat kanssamme juhlimassa tärkeää päiväämme ja halusin nimenomaan tarjota heille mukavan leppoisan juhlapäivän.
Jos joku ei päässyt tulemaan, mutta osallistui esimerkiksi johonkin kimppalahjaan joka tapauksessa, en ajatellut että hei onpa mahtavaa, sain lahjan mutta SÄÄSTIN siinä ettei hän tullut paikalle. Ei, olin vain aidosti pettynyt siitä ettei hän pääse mukaan. Meillä ei ollut mitkään suuren budjetin häät, mutta en silti laskenut kertaakaan, paljonko YKSI vieras tulee meille maksamaan. Okei, teimme ruoat itse joten sinällään pitopalvelun henkilöbudjettia ei tarvinnut laskea. Laskimme toki paljonko häihin kokonaisuudessaan menee tai esimerkiksi ruokiin ja juomiin yhteensä, mutta emme missään vaiheessa jakaneet summaa per henkilö. Nämä olivat meidän juhlamme, jotka me maksoimme ja toivoimme että kaikilla olisi hauskaa!
Meillä ei edes ollut lahjalistaa saati tilinumeroa lahjoituksia varten. Saimme silti ihan kivoja lahjoja, sitä sun tätä. Arvolla ei väliä. Tarkistaako joku oikeasti, että toiko kaikki jotain?! Ihmiset kuulostaa tämän viestiketjun perusteella hyvin itsekeskeisiltä ja rahanahneilta.
Aion mennä niihin häihin joihin minut on kutsuttu, koska haluan uskoa vielä ihmisten hyvyyteen ja siihen, että juuri meidät halutaan paikalle, ei rahojamme. Itse olisin loukkaantunut tai lähinnä ollut surullinen, jos joku olisi ilmoittanut ettei tule häihimme, koska ME säästämme pitkän pennin jos he jäävät kotiin. Menkää itseenne ja ajatelkaa tätä asiaa!
-ap-
sillä se on oikeasti nolo ja säälittävä summa!
Sinä syöt ja juot siellä häissä ainakin 50€n edestä niin eikö olisi reilua maksaa edes sen verran?
Juuri noiden syömisten ja juomisten takia. Enempään ei ole varaa, mutta aiomme mennä silti, koska meidät on kutsuttu.
20e on naurettava summa, tuntuu lähinnä pilailulta. Antakaa nyt joko se 50e tai mielummin vaikka pelkkä kortti.
Omissa häissäni en odottanut vieraiden kustantavan omia ruokiaan, mutta kyllä olisin ajatellut sen olevan jotain pilaa, jos perheeltä olisi tullut kuoressa 20e. Parempi sitten jättää koko lahja antamatta, kaunis kortti kuoreen vaan. Tosin mielestä koko rahan pyytäminen ei ole korrektia..
Täällä sanotaan, että lapsen kaverisynttärilahjan arvo on yleensä noin kympin. Eli yksi lapsivieras, yhden lapsen synttäreille eli 10 €/hlö.
Te menette hääjuhlaan, johon on ehkä "hieman" enemmän panostettu kuin 6-v kaverisynttäreihin, mutta te veisitte suhteessa samanarvoisen lahjan...
Kyllä se nyt on vaan niin, että 50 €/pariskunta (ilman lapsia) on ihan minimi tänä päivänä, oli hääparin toiveet mitkä tahansa (tarkoitan, että kunhan vain tulee paikalle jne.). Joku roti kuitenkin näihin säästöyrityksiinkin.
Eikä mikään kimppalahja oikeuta sen pienempään summaan. Se vasta noloa onkin, että kymmenen ihmistä antaa satasen arvoisen lahjan..
on mun mielestä ihan ok lahja hääparille. Todennäköisesti hääparikin tuntee lahjan antajan elämäntilanteen (opisekelijoita) eikä odota saavansa satoja euroja.
Itse sinkkuna ja äitinä en todellakaan ole voinut laittaa kaverien häälahjoihin kymmeniä euroja, vaan ostanut sitten esim. muutaman astian, joita ovat toivoneet. Ja KAIKKI hääparit ovat olleet iloisia läsnäolosta ja osallistumisesta. Vaan ehkäpä ystävät osaavat arvostaa ystävyyttä eivätkä tuijota rahaa ja arvoa. Mielestäni jokainen tuo juuri sellaisen lahjan kun haluaa.
on mun mielestä ihan ok lahja hääparille. Todennäköisesti hääparikin tuntee lahjan antajan elämäntilanteen (opisekelijoita) eikä odota saavansa satoja euroja.
Itse sinkkuna ja äitinä en todellakaan ole voinut laittaa kaverien häälahjoihin kymmeniä euroja, vaan ostanut sitten esim. muutaman astian, joita ovat toivoneet. Ja KAIKKI hääparit ovat olleet iloisia läsnäolosta ja osallistumisesta. Vaan ehkäpä ystävät osaavat arvostaa ystävyyttä eivätkä tuijota rahaa ja arvoa. Mielestäni jokainen tuo juuri sellaisen lahjan kun haluaa.
Teidän lapset varmaan menee kaverisynttäreille tikkunekku kourassa, että olepas hyvä! :D
Omissa häissäni (joista on jo aikaa) ohjeistettiin lahjapöydän "hoitaja" ottamaan kortit esiin pöydälle ja rahat / lahjakortit talteen samaan paikkaan ilman mitään nimiä tms. Ei siis oikeasti tiedetty, minkä verran saatiin keneltäkin vai saatiinko mitään - kaikkia kiitettiin samalla lailla ja oltiin onnellisia sekä rahasta että kaikista saaduista lahjoista. Ja kaikilla oli (käsittääkseni) hauskaa :)
Me saatiin ristiäislahjaksi 50e kimppalahjana lähisukulaisilta.. "Potissa" oli kymmenkunta ihmistä (+perheissä liuta lapsia)... Tietty eri asia kuin häälahja, mutta jopa ristiäislahjana tuntui lähinnä vidduilulta: tämä ei ole meille tärkeä juhla -asenne..
Se vasta noloa onkin, että kymmenen ihmistä antaa satasen arvoisen lahjan..
Me saatiin ristiäislahjaksi 50e kimppalahjana lähisukulaisilta.. "Potissa" oli kymmenkunta ihmistä (+perheissä liuta lapsia)... Tietty eri asia kuin häälahja, mutta jopa ristiäislahjana tuntui lähinnä vidduilulta: tämä ei ole meille tärkeä juhla -asenne..
Se vasta noloa onkin, että kymmenen ihmistä antaa satasen arvoisen lahjan..
Meidän häihin minulle kaukaisemmiksi jääneet kaksi setää ja heidän vaimot sekä heidän lapsensa (5 kpl) toivat lahjaksi shekin, arvoltaan kympin per nenä.. Ei siinä mitään, mutta kun vain aikuset oli kutsuttu, niin serkutpa päättivät tuoda vielä lapsensa (yht. kuusi) mukaan, vaikka eivät edes ilmoittautuessaan heitä maininneet, eikä lapsia siis oltu kutsuttu. Kyllä siinä tuli itselle vähän semmoinen olo, että paljonpa he meistä juhlakaluina välittivät, tekivät vaan niin kuin itselle sopi. :(
että lapset toivat "pikkusen ylimääräistä säätöä", kun paikat oli nimetty ja juhlatila oli jo ilman heitäkin tupaten täynnä. Henkilökunta joutui hakemaan hirveitä, rumia tuolia henkilökunnan omista tiloista, että saatiin kutsumattomat vieraat istumaan...
Eikö sen jo järkikin sano?
Jos on tulot kymppitonnin kieppeillä kuussa, voi ihan hyvin antaa satasen tai parikin. Mutta jos tulot on tonnin kieppeillä, niin eihän siitä tuollaisia summia voi antaa.
Jos 50 € tuntuu ap:sta liian paljolta ja 20 € hieman liian vähäiseltä summalta, anna vaikka 30 €.
Kyllä nyt hääpari tajuaa, ettei ap:llä yksinkertaisesti ole varaa lahjoittaa suuria summia. Tietänevät/osaavat kuvitella kai jotain ap:n taloudellisesta tilanteesta. Ovatpa aika tyhmiä, jos pitävät pientä summaa vittuiluna.
Eli häihin on jo valmiiksi etukäteen varattu/säästetty tietty summa, josta osan voivat maksaa esim. hääparin vanhemmat. Ja kaikki lahjarahat halutaan käyttää häämatkaan.
Eikö tuntuisi aika hölmöltä järjestää häät "velaksi" ja valmistautua maksamaan ne sitten lahjarahoista??
Ei tullut mieleenkään että omissa häissäni vieraiden ois pitänyt tuoda kalliita lahjoja tai paljon rahaa että kustantavat syömisensä.Ihan outo ajatus!Kyllä kutsujat itse saavat häänsä ym...juhlansa kustantaa ja jokainen tuo sitten omaan budjettiinsa sopivan lahjan.
Tupareihin, valmistujaisjuhliin, karonkaan, ristiäisiin jne.... vietäisiin summa, joka kattaa juhlan järjestämisestä aiheutuneet kulut?
Täälläpäin ainakin tuntuu olevan ajatus että tuodaan hyvinkin pieniä lahjoja.Mieheni siskon perhe toi lapselleni ristiäislahjaksi n.7E kirjan ja hänen veljensä perhe toi alle 10E taulun.Ja monesti tuovat synttärilahjoiksi 5E lahjan,vaikka nyt kuitenkin ihan lähisukua ollaan.Mutta kait se sitten on täälläpäin tapana.Anoppi toi lapselleni 1v.lahjaksi 2,50E pallon+2 keilaa.Pallo meni rikki samana iltana.
Kyllä se on kutsuja jotka ne ruoka ym. kulut maksaa ja vieras tuo lahjan, juuri sen arvoisen kuin itse haluaa ja mihin on varaa.
Opettelepa nyt hiukan tapoja!