Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 kk ikäinen kävelee, onko se "hyvin varhain" vai "odotusten mukaisesti"?

Vierailija
20.05.2010 |

Meidän pitäisi täyttää yhteen tutkimukseen liittyvä lomake, jossa kysytään, oppiko lapsi kävelemään a) hyvin varhain b) odotusten mukaisesti vai c) odotettua hitaammin.

Mitä vastaisitte, kun lapsi alkoi kävellä viikkoa vaille kymmenkuisena? a vai b? Itse olen ehkä b:n kannalla, mutta taitaa olla vähän rajatapaus?

Tutkimuksen tekijät olisivat minusta kyllä saaneet laittaa tuohon jonkun selvän ikähaarukan. Olisi selvempää, eikä vauvojen keskimääräisestä kehityksestä enää edes paljon muista, kun lapsi on jo 10 v :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jotain ajatuksia.

Rupesiko lapsi kävelemään tukea vasten 10kk iässä? Silloin kyseessä on selkeästi b) odotusten mukaisesti.

Jos sen sijaan rupesi kävelemään jo ilman tukea 10kk iässä niin se on a) hyvin varhain.

Vierailija
2/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opitaan 10-14kk iässä, joten siinä mielessä tuo olisi odotusten mukaisesti, mutta mielestäni kuitenkin on varhain. Useimmat 10kk vanhat eivät vielä kävele.

Mielestäni 10kk on varhain, "hyvin varhain" olisi esim. 8kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kyllä lapset oppineet kävelemään 7-9 kk ikäisinä. Yleisempää se taitaa olla kuitenkin olla n. 10-12kk ikäisenä oppia tuo taito:)

Vierailija
4/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti se on minusta "vain" varhain.

Itse laittaisin 11-13 kk odotusten mukaan ja sitten noi muut vaihtoehdot ennen tai jälkeen.

Vierailija
5/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö käveli jo 10 kk iässä ja poika vasta haparoi ekoja askelia vuoden vanhana

Vierailija
6/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin varhain = 9kk tai aiemmin

Odotusten mukaan = 10kk - 1,5v

Odotettua hitaammin = vajaa parivuotiaana tai myöhemmin

Vierailija
7/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä 7-8:kk:n ikäisinä ja sen sanoisin olevan hyvin varhain. Ja siis kävelleet ilman tukea. Kiire ollut kaikilla näköjään.

Mutta kuulemani perusteella 10kk joka kävelee ilman tukea on ihan (noista vaihtoehdoista) "odotusten mukaista". Joko tuttavapiirini lapset ovat kaikki olleet todella nopeita kehittymään tai sitten on ihan normaalia että sen ikäinen kävelee ilman tukea. =D

Vierailija
8/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä 7-8:kk:n ikäisinä ja sen sanoisin olevan hyvin varhain. Ja siis kävelleet ilman tukea. Kiire ollut kaikilla näköjään.

Mutta kuulemani perusteella 10kk joka kävelee ilman tukea on ihan (noista vaihtoehdoista) "odotusten mukaista". Joko tuttavapiirini lapset ovat kaikki olleet todella nopeita kehittymään tai sitten on ihan normaalia että sen ikäinen kävelee ilman tukea. =D

Niin siis noin 7kk:n ikäisinä tuen kanssa ja yleensä siinä 8kk:n kieppeillä ilman tukea. Kirjoitinpas hölmösti tuohon ensin..

Vierailija
9/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin nuo vaihtoehdot ovat aika hassuja. Olen itse sitä mieltä, että lapsi oppi kävelemää varhain mutta ei "hyvin varhain".

Ap

Vierailija
10/10 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on opittu 1v 3kk iässä (tämä aika myöhäinen), 11kk iässä ja alle 8kk iässä. (tätä voisin sanoa jo aikaiseksi.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi