Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Subjektiivinen päivähoito on monen perheen pelastus!

Vierailija
06.11.2008 |

paikka opetella sosiaalistumista on jeesus-kerho tasan 2 krt viikossa tasan 3 tuntia kerrallaan.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki panee lapsensa päivähoitoon "koska kaikki panee lapsensa päivähoitoon"...

Vierailija
22/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös siihen, että saa omanikäistään seuraa. 3- ja 5-vuotiaan leikit poikkeavat vielä aika paljon toisistaan. Päiväkodissa lapeni on 5- ja 6-vuotiaiden ryhmässä ja 5-vuotialle on jo tarjolla esiopetukseen valmentavaa opetusta eli viskaria. Vähän eri meininki kuin jossain srk-kerhossa.

Varmaan tällä meilläkin päin on muita kotiäitejä, mutta missä niitä tapaa? Lähin puisto, joka on reilun kilometrin päässä on melkein aina tyhjillään. Vanhalla omakotialuella asuu runsaasti eläkeläisiä.

Missä tällainen alue on? Porvoossa?

Ja kyllä 5-vuotias voi leikkiä 3-vuotiaiden kanssa. Luuletkos että ne päivähoidossa leikkivät tismalleen vain omanikäistensä kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuntahan sen paikan saa päättää mistä antaa. Eli ei ole pakko antaa lähimmästä päiväkodista.

...että päiväkoti kieltäytyy ottamasta lastamme, kun mies opiskelee mutta minä olen kotona masentuneena aloittelemassa intensiivistä psykoterapiaa? =( Kodinhoitajamme lupasi että johtajansa kirjoittaa lapun jossa selvitetään tilanteemme, mutta kauhean nöyryyttävää tälläinen on!!

Vierailija
24/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai etkö ole kenties tietoinen luonteenpiirteistä ja -eroista? Sovit siis itsekin yhteen kaikkien muiden ihmisten kanssa?

Kuka tässä on puhunut mitään toisten kanssa toimeen tulemisesta. Se nyt vaan on fakta että kaikki eivät halua leikkiä kaikkien kanssa. Tämä koskee myös lapsia eikä sellaista voi opettaa kuten ehkä sinä haluat kuvitella.

17

Vierailija
25/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös ennen kaikkea siitä syystä, että tuonikäiset tarvitsevat jo ohjattua toimintaa ja muiden samanikäisten seuraa. Syytä on myös oppia ryhmässä toimimista, koska kouluikä lähenee. Tästä syystä moni päiväkoti järjestää 5-vuotialle viskaritoimintaa. Aika harva kyseenalaistaa 6-vuotiaiden eskarissa käyntiä, vaikkei se mitään pakollista toimintaa ole. En itse ainkaan nähnyt mitään järkeä ottaa 5-vuotiasta pois päiväkodista äitiyslomani ajaksi. Kohtahan se mene eskariin samaan paikkaan, niin on hyvä että kaverit säilyvät.

Niin, niillä alueilla ei ole kotihoidossa 5-vuotiaita, koska kaikkien vanhemmat väittävät, että kaikki muut 5-vuotiaat ovat päivähoidossa. Estääkö keskiluokkaisuus näkemästä kierrettä??

11

Vierailija
26/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon hoitopaikkoja, joissa ikähaitari on 1 - 6 vuotta ja monet 5-vuotiaat on perhepäivähoitajilla, joilla muut lapset on vauvoja.

Eskari on sitä varten, että se tasaa tilannetta siihen mennessä kun koulu alkaa.

Minä muuten juuri hain 6-vuotiaalleni päivähoitopaikkaa 3 - 5 -vuotiaiden ryhmästä. Siellä tehdään paljon järkevämpiä juttuja kuin samaisen päiväkodin 6-vuotiaiden ryhmässä.

Vierailija
27/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta osa lapsen kasvattamista on nimenomaan se, että hänet opetetaan sosiaaliseksi ja siihen, että kaikkien kanssa pitää tulla toimeen.

YÖK mikä vanhempi oletkaan. Ei ihme, että päiväkodeissa on ankeaa, jos vanhempien arvomaailma on tuollainen.

Vierailija
28/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetki ennen kouluputken alkua, jos kerran tuohonkin asti on putkessa paukuttanut.

Vierailija
29/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ainakaan halunnut nron 17 kanssa tulla toimeen..

**

Olen kyllä samaa mieltä subjektiivisesta päivähoidosta ap:n kanssa. MInusta päiväkodin pahuudesta vauhkoajat eivät tiedä varmaan mitään päiväkodeista todellisuudessa. Eivätkä myöskään ymmärrä, että kaikki eivät asu missään lähiöissä missä naapurissa on suurinpiirtein 100 lasta mistä oma lapsi voisi oman kaverinsa valikoida. Eivätkä ymmärrä sitäkään että Lissu ei ehkä sovikaan yhteen Kallen kanssa kun ovat niin kovin erilaisia...

Itsekin kuvittelin joskus ennen lapsia että "kyllä lasten on parempi olla vain kotona". No kylläpä mieli muuttui kunhan omat lapset tulivat n. 4-5 -vuoden ikään!

Eilen olimme tässä alueellamme illalla ulkona. Kiersimme aluetta ja kävimme leikkipuistossakin. Emme nähneet KETÄÄN lasta koko sinä aikana. Olisipa ankeeta jos pyörisivät mun kanssani kotosalla kaiket päivät (tosin pari lasta on jo koulussa). En mä tiedä missä kaikki lapset ovat iltaisin? EHkä harrastuksissaan tai istuvatko sisätiloissa pelaamassa ja telkkua katselemassa?

Vierailija
30/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 5-vuotialla sitten ole yhtälailla oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen? Päiväkodeissahan on nykyään 5-vuotialle suunnattua viskaritoimintaa, ehkä se jossain vaiheessa muuttuu kaikkien 5-vuotiaden oikeudeksi. Eihän tuo eskarikaan ole aina ollut 6-vuotiaiden oikeus.

Niin, niillä alueilla ei ole kotihoidossa 5-vuotiaita, koska kaikkien vanhemmat väittävät, että kaikki muut 5-vuotiaat ovat päivähoidossa. Estääkö keskiluokkaisuus näkemästä kierrettä??

11

Vierailija
31/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaan on hyvä olla vielä ihan lapsi. Ei se hosumalla sen kummemmaksi tule, päinvastoin.

Meidän naapurin lapsi oli eskariin asti perhepäivähoitajalla, jolla muut lapset olivat alle 2-vuotiaita.

Nyt siirtyi juuri koulussa luokan yli kielikouluun.

Ei se älykkyys, koulumenestys tms. yhtään sen kummemmaksi tule, vaikka kuinka jalostaisit ja hiostaisit lastasi ennen eskaria.

Vierailija
32/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni oli 2-4 -vuotiaana perhepäivähoitajalla, jossa oli koko ajan vanhin lapsista. Vanhin oli myös kolmen pph:n muodostamasta porukasta, jossa pyörivät. Itse asiassa 3-vuotiasta jo suurin osa on päiväkodissa, kertoi pph minulle.

Voi olla, että sinun lapsellesi on 3-5 -vuotiaiden ryhmä syystä tai toisesta parempi kuin eskariryhmä, mutta näinhän se ei pääsääntöisesti mene.

on paljon hoitopaikkoja, joissa ikähaitari on 1 - 6 vuotta ja monet 5-vuotiaat on perhepäivähoitajilla, joilla muut lapset on vauvoja.

Eskari on sitä varten, että se tasaa tilannetta siihen mennessä kun koulu alkaa.

Minä muuten juuri hain 6-vuotiaalleni päivähoitopaikkaa 3 - 5 -vuotiaiden ryhmästä. Siellä tehdään paljon järkevämpiä juttuja kuin samaisen päiväkodin 6-vuotiaiden ryhmässä.

Vierailija
33/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin johtaja sanoi, että nykyvanhemmilla on joku ihme tarve ajaa lasta koko ajan eteenpäin - tyyliin 10 tuntia päiväkotia äärivirikkein ja sitten neljä harrastusta viikossa.

Vierailija
34/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se että _vain_ minä huomasin, että 6-vuotiaalle voi se 3 - 5 -vuotiaiden ryhmä ollakin parempi, ei tarkoita, etteikö se ryhmä itse asiassa sopisi muillekin 6-vuotiaille.

Päiväkodin johtaja sanoi, että nykyvanhemmilla on joku ihme tarve ajaa lasta koko ajan eteenpäin - tyyliin 10 tuntia päiväkotia äärivirikkein ja sitten neljä harrastusta viikossa.

Vierailija
35/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sosiaalisiin taitoihin aivan varmasti. Eikä se päiväkoti 5-vuotiaasta aikuista tee. Oletko itse koskaan käynyt päiväkodissa? Mistä ihmeestä näitä kummallisia käsityksiä oikein tulee? Oletko provo?

Toivottavasti naapurisi lapsella oli myös muuta seuraa kuin ne hoitopaikan taaperot.

5-vuotiaan on hyvä olla vielä ihan lapsi. Ei se hosumalla sen kummemmaksi tule, päinvastoin.

Meidän naapurin lapsi oli eskariin asti perhepäivähoitajalla, jolla muut lapset olivat alle 2-vuotiaita.

Nyt siirtyi juuri koulussa luokan yli kielikouluun.

Ei se älykkyys, koulumenestys tms. yhtään sen kummemmaksi tule, vaikka kuinka jalostaisit ja hiostaisit lastasi ennen eskaria.

Vierailija
36/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se että _vain_ minä huomasin, että 6-vuotiaalle voi se 3 - 5 -vuotiaiden ryhmä ollakin parempi, ei tarkoita, etteikö se ryhmä itse asiassa sopisi muillekin 6-vuotiaille.

.

Vierailija
37/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin äidille, joka väitti, että hänen viisivuotiaansa tarvitsee viskaria, kun hän on itse kotona lyhyen äitiysloman vauvan kanssa.

Oletko itse lukutaidoton, provo vai vain tyhmä?

Vierailija
38/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ja pidin pääni av-mammojen arvostelujen viuhuessa ja vein 5-vuotiaan osaviikkoiseen päivähoitoon kun oli vahva tunne ja näkemys että hän tarvitsee ryhmäkokemusta ja tarhan puuhasteluja. No, opet ovat kovasti kehuneet ratkaisuani, sillä lapsella oli pieniä hienosäätöjuttuja hakusessa, joiden puute olisi voinut johtaa koulunaloituksen siirtymiseen.

Itse siis hoidan kahta pienempää sisarusta kotona, joten hän on ns. virkelapsi, mutta taatusti paikkansa tarvitseva lääkärinkin mielestä!

Vierailija
39/40 |
06.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ihminen ei tunnista eroa 3- ja 5-vuotiaan kehityksessä niin nyt viimeistään kannattaa tutustua aiheeseen, ainakin jos on omiakin lapsia!

Toki lapset voivat leikkiä keskenään vaikka ikäeroa olisikin vuosia, mutta ikätasoinen seura on silti lapsen kehityksen kannalta tärkeää.

5-vuotias, joka on ikänsä leikkinyt pienempien kanssa, tulee olemaan kovilla kun joutuu yhtäkkiä eskariin isoon ryhmään omanikäistensä kanssa.

Toisekseen, harva virikelapsi lienee hoidossa 40 tuntia viikossa?!

Suurin osa on osa-aikaisena eikä edes joka päivä. Miksi kerho on hyväksytympi vaihtoehto kuin päivähoito jos puhutaan samoista tuntimääristä? (Ja nyt oli kyse nimenomaan lapsen kannalta, ei kunnan talouden.)

t. 10, joka ei asu porvoossa (ja jonka asuinalueella kaikki 5-vuotiaat ovat päivähoidossa, kuten aiemmasta tekstistäni sisälukutaitoiset voivat huomata)

Vierailija
40/40 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Not