Saako uskontoa kritisoida?
Kommentit (95)
] Kokisitko suomalaisuutta ja suomalaista kulttuuria loukatun, jos mustalainen ei suostuisi asumaan alapuolellasi? Minä en nyt tuosta erityisemmin loukkaannu, koska mun kulttuurissa ei ole mitään väliä sillä kenen yläpuolella kukin nukkuu. Jos olisi ehkä sitten loukkaantuisin? Lähinnä vaan harmittaa, että islamilaisesa kulttuurissa on noin hölmöjä tapoja. Enkä kuvittele, etteikö meilläkin ole hölmöjä tapoja, joita vain emme kulttuurimme sisältä tunnista hölmöiksi.
likaisena, ettei suostuisi alapuolellani asumaan. Tiedätkö, kun mustalaiskulttuurissa tosiaan puhtaimmat asuvat ylimpänä. Nuoret mustalaiset eivät voi esimerkiksi ottaa asuntoa vanhojen mustalaisten yläpuolelta..
mennyt pauhaamaan asiasta päiväkodin johtajalle. Olet elänyt uutispimennossa, jos et ole tästä lukenut?
että julkisessa laajalevikkisessä tiedotusvälineessä ehdoin tahdoin loukataan jotain uskontoa? Siis että joku yksittäinen muslimi-isä ei ollut tajunnut ettei tuon säännön noudattaminen ole Suomessa fiksua ja suuttunut siitä. Vai onko tässä nyt jonkun isomman muslimiyhteisön vaatimus takana? Jos Suomen muslimit laatisivat yhteisen tiedotteen, jossa vaaditaan erikoisjärjestelyjä sille miten lapset nukkuu päiväkodissa, näkisin edes jotain potentiaalia KOLLEKTIIVISESTI loukkaantua jonkun jurpon yksittäistapauksen tekemisistä. Vai koetko loukkaukseksi suomalaisuutta vastaan sen, että Jenna-Jemiman mamma vaatii yleistä tapaa vastaan että hänen lapsensa saa olla jonossa aina ekana koska hänenllä on sokeritauti?
likaisena, ettei suostuisi alapuolellani asumaan. Tiedätkö, kun mustalaiskulttuurissa tosiaan puhtaimmat asuvat ylimpänä. Nuoret mustalaiset eivät voi esimerkiksi ottaa asuntoa vanhojen mustalaisten yläpuolelta..
suostuu ja ei suostu asumaan! Ihanko totta sinä aikuinen ihminen loukkaantuisit tollasesta?
mennyt pauhaamaan asiasta päiväkodin johtajalle. Olet elänyt uutispimennossa, jos et ole tästä lukenut?
että julkisessa laajalevikkisessä tiedotusvälineessä ehdoin tahdoin loukataan jotain uskontoa? Siis että joku yksittäinen muslimi-isä ei ollut tajunnut ettei tuon säännön noudattaminen ole Suomessa fiksua ja suuttunut siitä. Vai onko tässä nyt jonkun isomman muslimiyhteisön vaatimus takana? Jos Suomen muslimit laatisivat yhteisen tiedotteen, jossa vaaditaan erikoisjärjestelyjä sille miten lapset nukkuu päiväkodissa, näkisin edes jotain potentiaalia KOLLEKTIIVISESTI loukkaantua jonkun jurpon yksittäistapauksen tekemisistä. Vai koetko loukkaukseksi suomalaisuutta vastaan sen, että Jenna-Jemiman mamma vaatii yleistä tapaa vastaan että hänen lapsensa saa olla jonossa aina ekana koska hänenllä on sokeritauti?
Ymmärrätkö, että tuollaisiin vaatimuksiin suostuminen on pohja suuremmalle, jolloin kyse ei ole enää yksittäistapauksista?
suostuu ja ei suostu asumaan! Ihanko totta sinä aikuinen ihminen loukkaantuisit tollasesta?
Ymmärrätkö, että tuollaisiin vaatimuksiin suostuminen on pohja suuremmalle, jolloin kyse ei ole enää yksittäistapauksista?
Mä en nyt aivan ymmärrä tuohtumustasi. Jos minä menen jonnekin täysin toiseen kulttuuriin, tulen väistämättä tekemään juttuja jotka ei ole siinä kulttuurissa hyväksyttjä. Reaktio tekemisiini saattaa puolestaan suututtaa minua, koska en tiedosta omaa osuuttani ristiriidan synnyssä vaan luulen itse kokeneeni vääryyttä. Sitten selvitetään mistä on kyse, tuodaan molempien kanta esille ja päätetään toimintalinjat.
Mä en nyt aivan ymmärrä tuohtumustasi. Jos minä menen jonnekin täysin toiseen kulttuuriin, tulen väistämättä tekemään juttuja jotka ei ole siinä kulttuurissa hyväksyttjä. Reaktio tekemisiini saattaa puolestaan suututtaa minua, koska en tiedosta omaa osuuttani ristiriidan synnyssä vaan luulen itse kokeneeni vääryyttä. Sitten selvitetään mistä on kyse, tuodaan molempien kanta esille ja päätetään toimintalinjat.
niin ehkä saat vastauksen tuohon kysymykseen ja muihinkin, ja ehkä sitten sinunkin silmäsi aukenevat.
Ovatko romanit ja heidän kulttuurinsa siis sinulle yhdentekevä? Etkö arvosta sitä? Oletko rasisssti?
Myös tässä meidän kulttuurissa. En silti aio loukkaantua henkilökohtaisesti jokaisen kulttuurin kaikista päähänpistoista. En myöskään aio ihan henk. koht. mennä sanomaan romanille että kuule, minusta ei ole ihan viisaita noi teidän asumisjärjestelyt. Mun puolesta saavat harrastaa niitä ihan niin paljon kuin haluavat kunhan se ei vaikuta mun elämääni käytännön tasolla.
ovat keskimäärin ihan kiihkoina tappamassa piirtäjää jos joku piirtää tikku-ukon ja sanoo sitä Muhammediksi. Joku britti oli nimittänyt lapsen pehmokarhun Muhammediksi jossain ählämimaassa ja joutui siitä vankilaan, Ruotsissa poltettiin juuri yhden taiteilijan koti koska oli muka piirtänyt Muhammedin kuvan yms. jne. Jos sinä kannatat tällaista keskiaikaista murhatuomioiden jakelua uskonnollisten johtajien taholta, fine by me. Minusta se on vaarallista ja ei-toivottavaa ja jos voin esim. piirtämällä Muhammedin osoittaa halveksivani murhaan yllyttäjiä, hinta on pieni. Joskus on vaan toimittava.
Sulta jäi kertomatta suotuttiinko tuon muslimi-isän vaatimukseen?
Löytyy kyllä internetistä... puitiin jopa tälläkin palstalla useassakin ketjussa.
ovat keskimäärin ihan kiihkoina tappamassa piirtäjää jos joku piirtää tikku-ukon ja sanoo sitä Muhammediksi. Joku britti oli nimittänyt lapsen pehmokarhun Muhammediksi jossain ählämimaassa ja joutui siitä vankilaan, Ruotsissa poltettiin juuri yhden taiteilijan koti koska oli muka piirtänyt Muhammedin kuvan yms. jne. Jos sinä kannatat tällaista keskiaikaista murhatuomioiden jakelua uskonnollisten johtajien taholta, fine by me. Minusta se on vaarallista ja ei-toivottavaa ja jos voin esim. piirtämällä Muhammedin osoittaa halveksivani murhaan yllyttäjiä, hinta on pieni. Joskus on vaan toimittava.
Jokaisen oma valinta. Täällähän sulle on hyvä estraadi ruveta piirtelemään ja värittämään, tossa on läjä värikyniä.
Vai pidätkö heidän toimintaansa lapsellisena? Se on kyllä imperialistista ylenkatsetta ja loukkaus heidän kulttuuriaan kohtaan. Pidät heitä alempiarvoisina etkä viitsi edes alentua heidän lapselliselle tasolleen. Wau, tosi valistunut suomalainen, not.
Islamilaiset saavat rauhassa käyttäytyä kuin 5-vuotiaat, niinkö?.
islmilaisen käyttäytyvät tuolla lailla. Pystyn näkemään että islamilaisiakin on erilaisia. Ja kyllä, tappouhkausten lateleminen piirroksista on tyhmää ja lapsellista, mutta ihanko olet varma siitä, että jos suomen lippuja hierottais kuraan senaatintorilla, koko Suomen kansa viimeistä miestä myöten pysyttelis tyynenä? Tuskin.
Jaa ettei ateismi ole uskonto? Kenelläkään ateistilla ei voi olla varmaa tietoa siitä, ettei Jumalaa ole. Siksi heidän jumalauskon puute on uskonto sekin.
Wikipediassa sanotaan näin:
"Uskonnolla tarkoitetaan yleensä uskoa jumalaan tai muuhun yliluonnolliseen, siihen turvautumista sekä siihen liittyvää pyhyyden kokemusta yleismaailmallisena ilmiönä. Uskonnot ovat muotoutuneet oppijärjestelmiksi ja ilmenevät erilaisina yhteisöllisinä tapoina ja palvontamenoina."
Uskontoon kuuluu minunkin mielestäni jonkinlaiset palvontamenot, ja aika hankalaa on palvoa jotain mitä ei usko olevan.
Jaa ettei ateismi ole uskonto? Kenelläkään ateistilla ei voi olla varmaa tietoa siitä, ettei Jumalaa ole. Siksi heidän jumalauskon puute on uskonto sekin.
Wikipediassa sanotaan näin: "Uskonnolla tarkoitetaan yleensä uskoa jumalaan tai muuhun yliluonnolliseen, siihen turvautumista sekä siihen liittyvää pyhyyden kokemusta yleismaailmallisena ilmiönä. Uskonnot ovat muotoutuneet oppijärjestelmiksi ja ilmenevät erilaisina yhteisöllisinä tapoina ja palvontamenoina." Uskontoon kuuluu minunkin mielestäni jonkinlaiset palvontamenot, ja aika hankalaa on palvoa jotain mitä ei usko olevan.
palvotaan juuri sitä omaa aatetta.
Joka sunnuntai järjestetään "jumalaa ei ole"-messut?
Illalla rukoillaan olematonta jumalaa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Palvominen
"Palvonta on yliluonnollisen tahon, kuten jumalan palvelua eli toimintaa, jolla yliluonnollista tahoa pyritään miellyttämään. Tarkoituksena on usein saada jotain takaisin, esimerkiksi yliluonnollisen olennon apua tai paremmat oltavat kuoleman jälkeen tai seuraavassa elämässä. Toisinaan uskonnollisen kaltaisesti voidaan palvoa myös kunnioitettuja maallisia tahoja, kuten johtajia.
Palvonnan tapoja ovat esimerkiksi palvontamenot eli rituaalit ja seremoniat ja sanalliset yhteydenotot yliluonnolliseen tahoon, kuten loitsut ja rukoukset. Hyvin yleinen palvontameno monissa uskonnoissa on uhraus.
Palvottavia tahoja eri uskonnollisissa perinteissä ovat esimerkiksi jumalat, toteemieläimet, haltijat, vainajat, jumalallisiksi korotetut ihmiset (esimerkiksi faarao, tietäjä), eläimet, taivaankappaleet ja pyhät luonnonkohteet (esimerkiksi pyhä vuori). Tosin fyysisten kohteiden palvonta on useimmiten vertauskuvallista, todellisuudessa palvonta kohdistuu fyysiseen kohteeseen liittyvään henkiolentoon."
Eikö mielestäsi edes se (joka kyllä julkaistiin HS:ia myöten) että päiväkodissa muslimi-isä oli vaatinut, ettet hänen poikansa voi nukkua päiväunia suomalaisen tytön alapuolella kerrossängyssä? Eikö se mielestäsi ole suomalaisen loukkaamista?
Toisten uskontoja pitää kunnioittaa, mutta yhteiskunnan säännöt, lait ja ihmisoikeudet menevät kaikkien uskontojen edelle.