Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auta minua suunnittelemaan viikon liikunnat, tarkoitus päästä parempaan kuntoon :)

Vierailija
19.05.2010 |

Aiemmin en kauheasti liikuntaa harrastanut, lähinnä hyötyliikuntaa. Nyt olen jonkin aikaa lisännyt liikuntaa harrastuksiini, ja tarkoitus olisi päästä parempaan kuntoon sekä selluliitista eroon. Olen normaalipainoinen mutta kestävyys on huono, samoin lihaskunto. Sellulliittiakin on reilusti johtuen sohvaperunatavoistani nuorempana.

Tässä lajit joita minun on mahdollista harrastaa. Aikaa on vaihtelevasti kahdesta liikuntakerrasta viikosta viiteen tai jopa kuutenkiin, useimmiten 3-4 kertaa viikossa.

Lajit: kuntosali, kuntopyöräily, lenkkeily, rullaluistelu, talvella silloin tällöin myös luistelu, sulkapallo, kotona on myös säädettävät käsipainot joten kotonakin onnistuu jumppa kiireisempänä päivänä.

Minkälainen ohjelma olisi järkevin jotta pääsisin eroon sellusta sekä saisin kropan muutenkin fyysisesti kuntoon? Ruokavalio on jo kunnossa, enkä tavoittele mitään superkroppaa, mutta tällä hetkellä olen aika heikko enkä jaksa kovinkaan kummoisia lenkkejä tehdä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihaskuntoon tietty toi kuntosali, siellähän sulle tehdään ohjelma(ainaki yleensä). Mut sä kuulostat kyllä sellaselta ton kertomasi perusteella, että osaat kyllä tehdä mitä pitää kunhan vaan pidät ittes liikkeessä :) Tsemppiä!

Vierailija
2/8 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannustuksesta, kovasti tässä yritän ainakin tehdä parhaani. Teini-iässä suorastaan inhosin liikuntaa, mutta nyt se on alkanut tuntua kivalta ja olen löytänyt itselleni mieleisiä lajeja.

Tuolla salilla missä käyn ei itse asiassa tehdä ohjelmia, se on ns. äijäsali eli siellä ei ole mitään jumppatunteja tms. eikä ohjaajia saatavilla. Se on kuitenkin niin paljon halvempi kuin muut ja hyvät laitteet löytyy niin valitsin sen. Montaa kertaa en ole ehtinyt käydä vielä, ja mietinkin mikä määrä viikossa olisi hyvä tehdä salitreeniä ja mikä muuta liikuntaa?

T:ap

lihaskuntoon tietty toi kuntosali, siellähän sulle tehdään ohjelma(ainaki yleensä). Mut sä kuulostat kyllä sellaselta ton kertomasi perusteella, että osaat kyllä tehdä mitä pitää kunhan vaan pidät ittes liikkeessä :) Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään 40 min joka toinen päivä. Hölkkäät ajasta sen verran kuin jaksat, kävelet silloin kun et jaksa hölkätä. Ja se hölkkävauhti saa olla tosi hiljainen, vain vähän kävelyä nopeampi. Se tuntuu tyhmältä aluksi kun sauvakävelijät painaa melkein ohi, mutta kehitys on tosi nopeaa. Mulla toimi. Pian juokset kympin tuosta vaan eikä selluliitista ole tietoakaan.

Vierailija
4/8 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästäkin, nyt tiedän vähän paremmin miten tahdittaa lenkkiä :)

T:ap

vähintään 40 min joka toinen päivä. Hölkkäät ajasta sen verran kuin jaksat, kävelet silloin kun et jaksa hölkätä. Ja se hölkkävauhti saa olla tosi hiljainen, vain vähän kävelyä nopeampi. Se tuntuu tyhmältä aluksi kun sauvakävelijät painaa melkein ohi, mutta kehitys on tosi nopeaa. Mulla toimi. Pian juokset kympin tuosta vaan eikä selluliitista ole tietoakaan.

Vierailija
5/8 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menoa, jos tykkäät noista kaikista yhtä lailla. Jos jokin miellyttää enemmän, panosta siihen.

Keho kuitenkin tottuu tietyntyyppisiin ärsykkeisiin ja kaikki lajit eivät kuormita kaikkia lihasrymiä samalla tavalla, joten monipuolisuus tekee hyvää.

Lisäksi pelkkä juokseminen käy helposti terveyden (etenkin polvien) päälle, varsinkin jos lihaskunto on heikko (kehno lihaskunto siis altistaa vammoille, oli laji mikä tahansa, joten esim. pelkkää juoksua ei kannata tehdä).

Pyöräillessä, rullaluistellessa ja juostessa kannattaa myös vaihdella tempoja ja pituuksia ja tehdä välillä intervallejakin (rytminvaihdoksia, vetoja, lepotaukoja) fiiliksen mukaan.

Jos et ole aikaisemmin käynyt salilla, kannattaa kerran käydä saliohjaajan pakeilla, jotta hän voi varmistaa, että teet kaikki liikkeet oikein ja antaa vinkkejä siihen, mitä kannattaa tehdä. Jälkimmäiseen pystyy toki netitse, mutta jos ei oikeasti ihan hahmota oikeita liikeratoja, kannattaa ehdottomasti pyytää ammattilainen tai kokenut kaveri katsomaan alussa päältä, koska väärät liikeradat aiheuttavat helposti vammoja, jännityksiä ja särkyjä.

Oma arvioni olisi, että jos harrastat 3-4 kertaa viikossa, kannattaa käydä kerran viikossa salilla ja tehdä 2-3 kertaa jotakin kuntoa kasvattavaa.

Noiden 2-3 kerran yhteydessä voi sitten tehdä hieman lihaskuntoa. Vatsoja, kylkiä ja selkiä voi hyvin tehdä treenin päätteeksi, samoin kuin käsiä, eikä noihin tarvitse mitään härpäkkeitä, tasainen alusta riittää. Peruslihaskuntoa saa muutenkin ylläpidettyä ilmankin salia ja painoja, alkuun pääsee esimerkiksi tälläkin palstalla käsitellystä Jutta Gustafsbergin treeniohjelmasta, jossa on linkki parin liikkeen kotikuntopiiriin.

Vierailija
6/8 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tukilihaksisto on retuperällä eikä ole juurikaan aiemmin lenkkeillyt, tuo on aika paljon juoksua ja altistaa rasitusvammoille hyvin nopsaan. Kaikille ei niin käy, mutta turhia riskejä tuosta kyllä tulee - jos on ikinä ollut polvi/nilkkasärkyjä tai -jäykkyyksiä, en suosittelisi.

Pyöräily ja rullaluistelu kehittävät peruskuntoa suunnilleen yhtä lailla kuin juoksu eivätkä iskuta paikkoja samalla tavalla. Lihaskuntoa kannattaa kehittää joka tapauksessa, koska ilman sitä on hankala tehdä ylipäätään mitään kunnolla. Totta kai juoksulla on etunsa noihin nähden, mutta jos nyt tavoitteena ei ole hyvä juoksukunto vaan hyvä peruskunto, juokseminen kannattaa aloittaa maltillisesti.

t. kutonen

Vierailija
7/8 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aloita se. sitten ajan ja jaksamisen mukaan välillä kuntosalia tai jumppaa tai muuta.

Vierailija
8/8 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun monipuolisesti, kuntosalia, pyöräilyä, juoksua, ym vähän mielialan mukaan. On hyvä että on lajeja mitä vaihdella. Hanki kunnon välineet siihen mitä harrastat. Nyt on ollut ilahduttava löytö pilates dvd - kiinteyttävä pilates. Myydään ainakin citymarketissa (maksoi 7,90). Se on rauhallinen dvd ilman taustamusiikkia, mutta erittäin tehokas, tulee todella hiki ja pilateksen ryhti avautuu minusta hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi