Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko väärin kieltää tuoreelta isältä varpajaiset?

Vierailija
17.05.2010 |

Siis nimenomaan näillä varpajaisilla tarkoitetaan ilmeisen yleisiä ryyppäjäisiä? Tiedän, että varpajaiset on perinne mutta ajatus siitä, että mies ryyppää ja minä makaan synnytyksen jälkeen heikkona sairaalassa, ei kuulosta kovin ihanalta ajatukselta. Puhumattakaan siitä, että mies tulisi seuraavana päivänä sairaalaan krapulaisena ja vanhalta viinalta haisten. Minä haluaisin juhlistaa uutta perheenjäsentä viettämällä aikaa perheen kesken sairaalassa, tutustuen tulokkaaseen.

Mieheni ei näe tässä asiassa ongelmaa, mutta minä näen. En ole koskaan "kieltänyt" häneltä juomista (juo ehkä kolme kertaa kuukaudessa) mutta nyt enemmänkin vain suututtaa koko ajatus varsinkin kun tiedän, ettei hän kokoa parhaimpia ystäviään kasaan vaan menee lähikuppilaan.

Lapsi on miehelle ensimmäinen, minulle toinen.

Miten muut ovat suhtautuneet miestensä varpajaisiin tai onko niitä edes ollut? Jos mies tekee vastoin toiveitani, onko minulla oikeus loukkaantua/suuttua?

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ne käydä edes vessassa ilman vaimon lupaa ja suostumusta?

Tai ainakin siitä loukkaannutaan verisesti XD

Täällä on todella tiukkapipoisia ja itsekeskeisiä "naisia".

Vierailija
2/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan oikeasti perheellinen voi oppia jo sen, että juhlia on ilman viinaakin. Ja tottakai puoliso voi kieltää toiselta juomisen, tai oikeampi sana on vaatia/olettaa/toivoa ettei toinen juo. Etenkin isäksi tulo on mielestäni semmoinen asia, ettei siihen tarvitse viinaa sotkea. Se olisi vastuullista vanhemmuutta! Ja jos miehesi juo 3 x kk on se totisesti paljon, nyt syytä laittaa korkki kiinni kun lapsiakin talossa. Rauhoittumista :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on kaksi tasa-arvoista aikuista.

Vierailija
4/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viinaa/kaljaa lähes joka viikonloppu? Eikö ihmiselle ole normaalimpaa/terveellisempää olla juomatta? Itse otan ennemmin miehen joka on raitis ja aidosti läsnä. Hän kyllä harrastaa myös omaa aikaa mutta käyttää sen kuntoiluun. Eli ei se oma aika voi aina olla aikuisilla sitä juomista! Suomalaiset on niin alkoholikyllästettyä kansaa etteivät muusta tajua. Huomaa tästä viestiketjustakin miten perheellisetkin ajattelevat niin, että kyllä molempien vanhempien pitää saada ryypätä vähän väliä. Sitten ihmetelleen lasten huostaanottoja tai lapsijuoppoja...mistä lie niitäkin sitten...

Vierailija
5/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa mun korviin aika paljolta... mun mies käy ehkä kerran vuodessa.

Mä en ole kieltänyt varpajaisia, mutta mun mies on ihan itse tajunnut, että se on typerä perinne.

Exä ei luonnollisestikaan tajunnut, vaan ilmaantui seuraavana päivänä sairaalaan vanhalta viinalta haisten ja krapulaisena opettelemaan vauvan hoitoa.

Vierailija
6/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellista olettaa, että varpajaiset ovat jonkinlainen pubiörvellyskierros, joka kestää kaksi-kolme päivää. Itse olen juhlinut neljä tai viisi kertaa rauhalisesti ja sivistyneesti, enkä huomanunut kenenkään örveltävän mitenkään.

Vierailija
7/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mieheni halusi ehdottomasti mukaan synnytykseen ja jäädä kanssamme sairaalaan perhehuoneeseen hoitamaan vauvaa.

Vierailija
8/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko aikaa sairaalassa. Musta (ja myös miehestä) on vaan niin junttia juhlia ryyppäämällä jotain niin hienoa asiaa kuin lapsen syntymää.

tosiaan ainoa, joka ei näe mitään ongelmaa varpajaisissa, jotka pitetään äidin ja vauvan ollessa sairaalassa? Kysyn vielä kerran, onko teillä kaikilla ollut perhehuoneet ja miehet koko ajan sairaalassa? Ja minä olen luullut, että olen ylihysteerinen näissä asioissa, kun mies joskus joutuu kysymään minulta, saako käydä vessassa :)

Vierailija
9/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies ei pidä varpajaisia silloin, kun minä makaan laitoksella. Osasyynä on se, että laskettu aika on joulukuussa eikä monikaan miehen kaveri pikkujoulu- yms. kiireiden keskellä ehtisi varpajaisiin mukaan. Toisekseen mieheni saa jo aika pienistä määristä alkoholia todella kovan krapulan, enkä halua "perse rikki revittynä" katsella huonokuntoista ukkoa sairaalasängyn vieressä tutisemassa.

Sovimme sitten yhdessä, että mieheni viettää varpajaisia halutessaan sitten tammikuun puolella. Tuolloin saa ukko järjestellä pippalot kaikessa rauhassa ja minä olen jo sen verran totutellut vauvan hoitoon, ettei yksi ilta (+kohmeloaika) enää tunnu niin isolta asialta.

Eilen mieheltä vielä varmistin, ettei tästä järjestelystä jää hänelle mitään hampaankoloon ja mies pudotti melkoisen pommin. Hän ehdotti, että pitäisi varpajaiset kotona minun ja vauvan läsnäollessa ja kutsuisi minun seurakseni myös naispuolisia ystäviämme. Minulla olisi tässä tapauksessa oikeus lopettaa bileet, jos meno menee turhan villiksi ja toki porukka siirtyisi jossain vaiheessa baariin. Olen melko varma, että osa miehen kavereista eivät ihastu ajatukseen, mutta ajatus oli mieheni, eikä siien pitäisi kenelläkään olla vastaansanomista.

Ymmärrän ap:tä siinä mielessä, ettei tunnu kovinkaan aikuiselta ja järkevältä rynnätä baariin juhlimaan, kun elämän kaksi tärkeintä ihmistä makaa sairaalassa. Etenkin, jos synnytyksessä menee jotain pieleen ja lapsen tai äidin henki on vaarassa, tuntuu sairaalta, että miehen pitäisi jonkin perinteen vuoksi lähteä kavereiden kanssa ryypiskelemään, vaikka varpajaiset voisi hyvin järjestää joskus myöhemminkin.

Vierailija
10/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja kysyy onko väärin kieltää tuoreelta isältä varpajaiset. Mielestäni on aina väärin kieltää aikuiselta ihmiseltä yhtään mitään. Toisaalta tilanteessa on varmaan arvokeskustelun paikka, missä ja milloin ko. "juhlat" pidetään. Voihan varpajaisia viettää vaikka muutaman tunnin grillaillen ja juoden oluen tai kaksi. Jos varpajaiset "karkaavat käsistä" niin varmaan muutenkin syytä miettiä alkoholin käyttöä.

Itseäni varpajaiset eivät kyllä kiinnosta yhtään. Kavereita ehtii nähdä kyllä muulloinkin kun juuri silloin kun oma lapsi syntyy.

Toisaalta täällä jotkut korostavat tasa-arvoa ja äidin oikeutta lähteä juhlimaan jne. Tasa-arvo on hieno juttu, mutta fakta on että todennäköisesti vauvan varhainen kiintymyssuhde rakentuu ensimmäisenä äitiin. Muutaman kuukauden ikäisen vauvan mielikuvissa kuva äidistä ja sen antama turva ei säily kovin pitkää aikaa, ainakaa "mökkiviikonloppua". Hieman vanhempana pieni lapsi kyllä pärjää äidin mielikuvan varassa pidempäänkin ilman äidin läsnäoloa ja kiintymys myös isää kohtaan on rakentunut kantavammaksi.

Tällä nyt ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa, fakta vain on että pieni lapsi tarvitsee äitiään. Tokihan vauva "pärjää" = syö, kakkaa ja nukkuu ilman äitiäkin, mutta kokee olonsa turvattomaksi. Ok. tällaiset tilanteet silloin tällöin tuskin vaurioittavat lasta, eritoten jos perusasiat ovat muuten kunnossa, mutta toistuvina tilanteina tuskin ainakaan tukevat lapsen perusturvallisuuden/luottamuksen kehittymistä.

Juuri tätä kiintymyssuhdesontaa suoltamalla naisia alistetaan. Luulin, että sitä tekevät vain naiset, mutta näköjään osaavat miehetkin. Kun esikoinen oli kolme viikkoa, biletin kaverin mökillä yön yli. Mies syötti vauvalle lypsettyä rintamaitoa, eikä meille kummallekaan tullut mieleen, että asiassa olisi joku ongelma.On se kiva luistaa vastuusta sanomalla, että ei voi hoitaa vauvaa, kun se on äitiin niin paljon syvemmin kiintynyt, eikä äiti voi siksi mennä minnekään, siellä nyrkin ja hellan välissä vaan jumittaa kolme vuotta. AAARG!

Itse asiasta: minusta varpajaiset ovat olleet ihan kivoja, koska miehelle ei olisi tullut mieleenkään lähteä kapakkaan suoraan sairaalasta. Jokaiselle lapselle on pidetty varpajaiset muutama viikko syntymän jälkeen. Mies on varannut tilan, valmistanut herkullisen illallisen ja kutsunut joukon hyviä ystäviä, eikä koskaan ole tullut kotiin mitenkään kauheassa kunnossa. Minusta se kertoo siitä, että mies on ylpeä ja iloinen lapsistaan ja haluaa jakaa sen ystävien kanssa. Se kuulostaa oudolta, että pidetään esikoiselle varpajaiset, mutta seuraavia ei sitten juhlitakaan. AP:lle sanoisin, että hyvin voit sanoa miehellesi, että "sairaalasta kapakkaan"-tyyppiset varpajaiset loukkaisivat sinua syvästi. Sehän ei tarkoita, että kuitenkaan suuttuisit "sivistyneemmistä" varpajaisista.

Vierailija
11/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKA on sanonut, että isä lähtee varpajaisiin, jos synnytyksessä menee jotain pieleen? Ei varpajaisia voi eukko sillä perusteella kieltää, että synnytyksessä menee kumminkin jotain pieleen. Mimmoinen hysteerikko oikein noin ajattelee? Ja kuka tommosta hysteerikkoa jaksaa?

Ja jos käy niin, että synnytyksessä todella menee jotain pieleen, tai äidin tai lapsen vointi on muuten huono, ja isä silloinkin lähtee juhlimaan varpajaisia, voi äiti kyllä lähettää koko äijän matkoihinsa.

Vierailija
12/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tunne ketään, jota ei haittaisi, että mies ryyppää pubeissa päiväkausia "toipumassa synnytyksestä". Mutta näköjään joillekin ihan arkea ja kovasti jaksavat tällaista käytöstä vielä puolustellakin. No siinähän elelette vaan ihan rauhassa, mutta älkää ainakaan itseänne kovin sivistyneinä pitäkö. Niin se vain on.

Näin itse hyvin tienaavana tohtorismiehenä olen sitä mieltä, että ei ole kovin paljoa jos vaikka äitä ja isä ovat molemmat "omalla vapaalla" kolme kertaa kuukaudessa. Vaikka se lapsi onkin ihana yhdistävä tekijä, ei arkea kovin helposti liiton rakoilematta kestä vuositolkulla, jos ei ole aikaa harrastella ja välillä juhliakin ilman sitä puolisoa. Ei sen toki tarvitse "perseet olalle" -meininkiä olla.

Tai sitten vain kuvittelen näin kun olen sivistymätön ja alempiin sosiaaliluokkiin kuuluva sinuun verrattuna.

M40

Vierailija
13/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kokee aikamoisen tunnelatauksen kun vauva syntyy.

Minä ainakin suon hyvillä mielin miehelle saunaillan kosteissa merkeissä.

Siellä keskustelevat kaikesta taivaan ja maan välillä, jopa lapsista.

Saattavat jopa eksyä baariin ja se heille suotakoon.

Minun mieheni on käytöksellään ansainnut sen!

Vierailija
14/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö teidän miestenne pyytää aina postiluukusta lupa sisään tulemiseen töistä tullessaan?

Vierailija
15/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos käy niin, että synnytyksessä todella menee jotain pieleen, tai äidin tai lapsen vointi on muuten huono, ja isä silloinkin lähtee juhlimaan varpajaisia, voi äiti kyllä lähettää koko äijän matkoihinsa.

Tuttavaperheen mies piti reilu vuosi sitten sellaiset varpajaiset, että oksat pois. Oma ukkoni oli pippaloissa mukana ja kertoi, että tuore isukki oli aika kovassa kunnossa ja oltiin veljien voimin lopulta kannettu kotio.

Tuolloin en ollut asiata moksiskaan, mutta reilu viikko sitten juttelin perheen äidin kanssa synnytyksestä ja lapsivuodeajasta ja hän kertoi, että olivat tuolloin sairaalassa vauvan kanssa tehovalvonnassa reilun viikon, koska lapsen veriarvoissa oli jotain pahasti pielessä.

En viitsinyt tälle äidille mielipidettäni sanoa, mutta kertoo aika paljon miehestä, että vie esikoisen mummolaan ja lähtee baariin, kun kuopus makaa huonossa kunnossa sairaalassa.

Vierailija
16/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti.

Vierailija
17/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ollut ärsyttävää, kun mies olisi könynnyt päissään yöllä kotiin ;)

Vierailija
18/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella typerältä kieltää varpajaiset, mutta jos kyseessä on pelkkä lähikuppilaan suuntautuva ryyppyreissu, niin eihän kyseessä ole edes varpajaiset... Mutta onnea vain teille, kun mies tuolla asenteella suhtautuu lapsen saamiseen. Me olimme kyllä sairaalassa perhehuoneessa molemmat sen pari päivää, kotona juotiin shampanjat ja varpajaiset olisi saanut halutessaan pitää; miehet on erilaisia.

Vierailija
19/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ole vielä synnyttänyt vaan siihen on muutama kuukaus, mieheni itse ehdotti että pitäisi varpajaisensa noin kuukautta ennen lapsen syntymää, niin kun minäkin pidän baby showerit ystävieni kanssa, minusta hyvä idea.

Molemmille ensimmäinen lapsi enkä haluaisi olla alku päiviä yksin lapsen kanssa.:)

Vierailija
20/165 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän pinon luettuani, näyttäisi siltä että ainoa tapa viettää varpajaisia on pää täynnä örveltäminen, baarissa notkuminen ja vieraan naisen vierestä herääminen. Itselläni on melko pitkälle pelkästään miehiä sisältävä kaveripiiri ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta, että miesten juhliin sisältyy paljon muutakin kuin viina. Ainakin tämä porukka voi juhlia saunakaljan voimalla aamuyöhön, istuen saunassa ja parantaen maailmaa tuntikausia. Myös mies tarvitsee ystävien välistä laatuaikaa ja keskustelua. Naisen korvaan nuo keskustelut ei kovin syvällisiltä vaikuta, mutta eikai siellä saunan lauteilla tarvitse filosofi olla? Tärkeämpää on, että kaikilla riittää aiheesta sanottavaa, sehän luo yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Minulla ei öisin sairaalassa ole hätää, siellä on hoiturit sitä varten, jos tarvitsen apua. Ja jos perhehuonetta ei ole, niin eihän se mies sielä saa yöllä ollakkaan. Sehän on nyt sitten sen kannalta ihan sama pyörittääkö mies hattaraisia vauvakuvia päässään kotisohvalla vai ystäviensä kanssa saunassa.

Lapsen syntyminen on varsinkin nuorelle ensikertalaiselle miehelle todella mullistava asia (ei siinä etteikö se olisi sitä myös naiselle) ja varsinkin jos kaveripiiri on muuten vielä täynnä sinkkuja/lapsettomia, miehelle luo varmasti turvallista jatkuvuuden tunnetta päästä sinne tuttuun mökkisaunaan purkamaan sekavia tuntojaan, että ei se koko muu elämä lopu lapsen saantiin. Vaikka miehellä olisi lapsi/lapsia, ei se tarkoita että hän olisi 'pelkkä' isä, hän on myös aviomies, poika, veli, ystävä, jne. näitä muitakin toimenkuvia täytyy sillointällöin päästä toteuttamaan. Totta on, että isyys on sitovaa, joten sitä suuremalla syyllä välillä tarvitaan myös kahdenkeskeistä avioparin aikaa ja sillointällöin myös kavereiden kanssa vietettyä aikaa.

Olen antanut miehelleni pari toivetta liittyen varpajaisiin. Hän sitten päättää itse, ovatko ne kunnioittamisen arvoisia toiveita. 1. Miehen on oltava ajokunnossa jo mielellään seuraavana aamupäivänä, että pääsee ajoissa sairaalaan tapaamaan perhettään. 2. Vain yksi onnittelusikari. Tämä vain sen takia, että mieheni on vasta vähän aikaa ollut ilman tupakkaa ja toivon ettei riippuvuus enää palaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä