Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ok, vai tuleekohan tästä uusi ketju av:lle? Häävieras käy vain syömässä.

Vierailija
17.05.2010 |

Teinejämme ei juuri serkkulikan häät kiinnosta. Minusta heidän pitäisi osallistua juhlaan, mutta, as you know, millas pakotat. Nyt kompromissina oli, että he lähteävät ruokailun jälkeen pois, ja samaan ideaan tarttuivat toiset, saman ikäiset sukulaislapset.

Onko siis törkeää tulla häihin vain syömään vai saako jokainen kutsuvieras valita vierailunsa pituuden? Paikan ja pitopalveluhinnanhan he vievät joka tapauksessa. Entäs sitten kun alkoivat nyt kysellä mahdollisuutta olla tulematta kirkkoon, eli tulisivat suoraan juhlapaikalle ja olisivat sen 1-2 h.

Sanokaa tuomionne. Ja etenkin perustelut!

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juhlapaikalle ja voisi syönnin jälkeen lähteä pois.

Vierailija
2/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintään kirkkoon täytyy tulla mukaan, jos ei huvitakaan juhlia iltamyöhään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ihan kokonaan pois, kun ei kerran oikeasti kiinnosta, ja paikan he vievät joltain, joka on ehkä jätetty tilanpuutteen vuoksi pois. Kutsujat ovat oikeasti olettaneet, että teinitkin haluavat tulla juhlaan. Kukaan ei halua koskaan juhlaansa ketään vastentahtoisesti.

Eli mun ratkaisu yo. perusteilla: Teinit kotiin ja nimet vaan onnittelukorttiin!

Vierailija
4/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ihan kokonaan pois, kun ei kerran oikeasti kiinnosta, ja paikan he vievät joltain, joka on ehkä jätetty tilanpuutteen vuoksi pois. Kutsujat ovat oikeasti olettaneet, että teinitkin haluavat tulla juhlaan. Kukaan ei halua koskaan juhlaansa ketään vastentahtoisesti.

Eli mun ratkaisu yo. perusteilla: Teinit kotiin ja nimet vaan onnittelukorttiin!

Vierailija
5/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä olis järkevintä jättää teinit sitten kokonaan kotiin.

Vierailija
7/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit alkavat kyllä uudestaan käydä sukujuhlissa myöhemmin. Heidät on muutenkin kutsuttu vain kohteliaisuudesta.

Vierailija
8/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö riitä, että aikuiset käyvät edustamassa? Toisaalta jos todella olet sitä mieltä, että teinien on pakko tulla häihin niin sitten kyllä kirkko kuuluu mielestäni kauppaan. On törkeää käydä vain ja ainoastaan syömässä.

Vierailija
9/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä varmaan ole edes oikeasti haluttu paikalle, kunhan "velvollisuudesta" kutsuttu.

Vierailija
10/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohteliasta tulla, kun on kutsuttu eikä ole estettä. Ainoa este on että ei huvita. Ruokaan tuntui kuitenkin olevan kiinnostusta, kun en ole itse laittamassa iltapäivällä ruokaa, vaan pitää tyytyä eiliseen makaroonilaatikkoon. Mutta olkoot sitten kokonaan poissa. Minustakin on vähän arveluttavaa käydä vain syömässä etenkin kun sukumme juhlaperinteeseen kuuluu juhlia pitkään ja tarjolla olisi vielä kahvit ja iltapalakin.

ap

Vierailija
11/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika loukkaavaa hääparille että osa vieraista tulee pitkin hampain ja ainoastaan syömään.

Vierailija
12/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohteliasta tulla, kun on kutsuttu eikä ole estettä. Ainoa este on että ei huvita. Ruokaan tuntui kuitenkin olevan kiinnostusta, kun en ole itse laittamassa iltapäivällä ruokaa, vaan pitää tyytyä eiliseen makaroonilaatikkoon. Mutta olkoot sitten kokonaan poissa. Minustakin on vähän arveluttavaa käydä vain syömässä etenkin kun sukumme juhlaperinteeseen kuuluu juhlia pitkään ja tarjolla olisi vielä kahvit ja iltapalakin.

ap

Vierailija
13/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taasen on hyvä tulla, kun on kerran kutsuttu. Kirkkoon ja syömään. Ja mistä sen tietää vaikka kuitenkin viihtyisivät vähän pidempään, on siellä kaiketi muitakin samanikäisiä paikalla.

Eikä se hääpari heidän tilalleen ketään kutsu. Kyllä ne kutsut on jo lähetetty ja vieraat mietitty.

Vierailija
14/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teineille tuota ajatusta kauppasin, että häissä on hyvää ruokaa. Ja kyllä tiedän jo etukäteen, että jos joku lähtee heti ruuan jälkeen, moni sen pistää merkille ja kysyy syytä. Yleensä vasta iltapalan tietämissä vanhukset ja pikkulapset lähteävät kotiinsa.

Vierailija
15/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi maksaa vaikka 50 e henkilö, joten sen verran ainakin säästyy turhia kuluja, vaikkei muita vieraita saisikaan enää paikalle.

Vierailija
16/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se hääpari heidän tilalleen ketään kutsu. Kyllä ne kutsut on jo lähetetty ja vieraat mietitty.

Meillä on hääkutsujen vastauspäivä juhannuksena, ja sitä mukaa jos/kun vieraat kieltäytyvät, kutsutaan lisää tilalle. Häämme ovat pienet ja jouduimme rajaamaan paljon läheisiä ulkopuolelle, mieluusti heitä kutsumme niin monta kuin vain mahdollista. Ihan viime tipassa ei tietenkään voi enää uusia vieraita kutsua, mutta n. kuukautta ennen vielä hyvin.

Vierailija
17/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tekee ja missä on tilanteesta riippumatta? - Siis tietenkään ei voi väkipakolla teiniä sukujuhliin raahata, mutta kyllä minusta alaikäisen lapsen vanhemmalla on oikeus vaatia lasta mukaan perheen/suvun tärkeisiin tapahtumiin. Eikö se ole osa tapa- ja kohteliaisuuskasvatusta. Ja olettavatko nämä samat teinit, että sukulaiset kuitenkin tulevat heidän rippi- ja yo-juhliinsa rahalahjojen kera?

Minä varmaan tekisin erittäin selväksi, että on kohteliasta ja oikein osallistua sukulaisen tärkeään ja ainutlaatuiseen juhlaan, jos on kutsuttu eikä mitään estettä ole. Vähintään, jos teini päättää olla tulematta ihan omaa huvittamattomuuttaan, olisi sitten tietokone- ja kaverikielto kotona sinä iltana. Jos teinillä ei ole omilla rahoilla ostettua tietokonetta, nettiyhteyttä, TV:tä ja tv-lupaa, niin lukekoon sitten vaikka kirjaston kirjoja, jos ei juhlat kiinnosta. Minusta lapsille pitää opettaa vähän muiden huomioimistakin!

Vierailija
18/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on selvästi vain kohteliaisuuskutsusta (eli hääpari on halunnut kutsua lähinnä teidät vanhemmat, mutta olisi ollut epäkohteliasta jättää lapsenne kutsumatta), niin teinit voi hyvin jäädä kotiin. Jos taas kyse on läheisemmistä sukulaisista ja hääparista jompi kumpi voisi loukkaantua poisjäännistä, niin mielestäni pitää teinienkin lähteä mukaan, kun ei kerran estettä ole. Pois saa lähteä, kun haluaa, mutta alusta asti ollaan mukana ja ainakin syöntien ajan juhlitaankin.

Vierailija
19/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en antaisi omille teineilleni lupaa moiseen moukkamaiseen käytökseen.

No onneksi omani eivät ole moisia moukkia vaan osallistuvat juhliin ja osaavat käyttäytyä.

Mua ihmetyttää nää vanhenpien "mitä niille nyt voi" lauseet. Kasvatus pitää aloittaa alusta asti, jotta teininä osaavat käyttäytyä.

Olen kuullut teinien vanhempien suusta mm Mitä mä sille voin et se juosee yökerhoissa ja ryyppää (16v) tai mitä mä sille voin jos se mopoaan virittää (15v) Mitä mä sille voin jos se ei koulussa halua käydä (15v) jne.

Jätät ne huonosti käyttäytyvät kakarasi kotiin.

Vierailija
20/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tekee ja missä on tilanteesta riippumatta? - Siis tietenkään ei voi väkipakolla teiniä sukujuhliin raahata, mutta kyllä minusta alaikäisen lapsen vanhemmalla on oikeus vaatia lasta mukaan perheen/suvun tärkeisiin tapahtumiin. Eikö se ole osa tapa- ja kohteliaisuuskasvatusta. Ja olettavatko nämä samat teinit, että sukulaiset kuitenkin tulevat heidän rippi- ja yo-juhliinsa rahalahjojen kera?

Minä varmaan tekisin erittäin selväksi, että on kohteliasta ja oikein osallistua sukulaisen tärkeään ja ainutlaatuiseen juhlaan, jos on kutsuttu eikä mitään estettä ole. Vähintään, jos teini päättää olla tulematta ihan omaa huvittamattomuuttaan, olisi sitten tietokone- ja kaverikielto kotona sinä iltana. Jos teinillä ei ole omilla rahoilla ostettua tietokonetta, nettiyhteyttä, TV:tä ja tv-lupaa, niin lukekoon sitten vaikka kirjaston kirjoja, jos ei juhlat kiinnosta. Minusta lapsille pitää opettaa vähän muiden huomioimistakin!

Teinit on luonnostaan itsekkäästä ikävaiheessa, minkä vuoksi vanhempien on pidettävä huoli siitä, että he osaavat käyttäytyä niin kuin kulttuurissamme ja suvussa on tapana. Aikuisina he voivat sitten aivan itse päättää, menevätkö sukujuhliin vai eivät.