Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ok, vai tuleekohan tästä uusi ketju av:lle? Häävieras käy vain syömässä.

Vierailija
17.05.2010 |

Teinejämme ei juuri serkkulikan häät kiinnosta. Minusta heidän pitäisi osallistua juhlaan, mutta, as you know, millas pakotat. Nyt kompromissina oli, että he lähteävät ruokailun jälkeen pois, ja samaan ideaan tarttuivat toiset, saman ikäiset sukulaislapset.

Onko siis törkeää tulla häihin vain syömään vai saako jokainen kutsuvieras valita vierailunsa pituuden? Paikan ja pitopalveluhinnanhan he vievät joka tapauksessa. Entäs sitten kun alkoivat nyt kysellä mahdollisuutta olla tulematta kirkkoon, eli tulisivat suoraan juhlapaikalle ja olisivat sen 1-2 h.

Sanokaa tuomionne. Ja etenkin perustelut!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä on joku älytön minäminä-vaihe, tai siis kaikki velvollisuudet vastustavat raakasti. Ja taitavat tosiaan odottaa että omissa juhlissa vieraillaan lahjojen kera.

Mutta kun en noita nyt voi parissa viikossa muuksi muuttaa, en haluaisi pakottaa niitä mukaan vetelehtimään tuoleille ja näyttämään hapanta naamaa toisen juhlapäivänä. Ehkä olisi sopiva "kolaus", että he eivät tule sitten ollenkaan, kun näyttää olevan herroilla ajatus, että saattaisivat kunnioittaa tilaisuutta tulemaan ruuan ajaksi paikalle... ap

mitä tekee ja missä on tilanteesta riippumatta? - Siis tietenkään ei voi väkipakolla teiniä sukujuhliin raahata, mutta kyllä minusta alaikäisen lapsen vanhemmalla on oikeus vaatia lasta mukaan perheen/suvun tärkeisiin tapahtumiin. Eikö se ole osa tapa- ja kohteliaisuuskasvatusta. Ja olettavatko nämä samat teinit, että sukulaiset kuitenkin tulevat heidän rippi- ja yo-juhliinsa rahalahjojen kera?

Minä varmaan tekisin erittäin selväksi, että on kohteliasta ja oikein osallistua sukulaisen tärkeään ja ainutlaatuiseen juhlaan, jos on kutsuttu eikä mitään estettä ole. Vähintään, jos teini päättää olla tulematta ihan omaa huvittamattomuuttaan, olisi sitten tietokone- ja kaverikielto kotona sinä iltana. Jos teinillä ei ole omilla rahoilla ostettua tietokonetta, nettiyhteyttä, TV:tä ja tv-lupaa, niin lukekoon sitten vaikka kirjaston kirjoja, jos ei juhlat kiinnosta. Minusta lapsille pitää opettaa vähän muiden huomioimistakin!

Vierailija
22/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en antaisi omille teineilleni lupaa moiseen moukkamaiseen käytökseen.

No onneksi omani eivät ole moisia moukkia vaan osallistuvat juhliin ja osaavat käyttäytyä.

Mua ihmetyttää nää vanhenpien "mitä niille nyt voi" lauseet. Kasvatus pitää aloittaa alusta asti, jotta teininä osaavat käyttäytyä.

Olen kuullut teinien vanhempien suusta mm Mitä mä sille voin et se juosee yökerhoissa ja ryyppää (16v) tai mitä mä sille voin jos se mopoaan virittää (15v) Mitä mä sille voin jos se ei koulussa halua käydä (15v) jne.

Jätät ne huonosti käyttäytyvät kakarasi kotiin.

Meillä kans eräs sukulaisnainen aina päivittelee poikansa käyttäytymistä. Milloin poika ajaa mopoa ilman kypärää, kiroilee, saa raivokohtauksia, sotkee, kiusaa sisaruksiaan. Ja äiti vaan huokailee, että minkä tuollekin voi tehdä. Tsiisus, miten olisi vaikka KASVATTAA sitä lasta??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hääpari joutuu katselemaan tylsistyneinä kiemurtelevia teinejä ruoan ajan, pahoittavat mielensä kun nämä karkaavat heti syötyään ja saavat vielä tästä "ilosta" laskun perään (pitopalveluruoka maksaa n. 50€/nassu). Kuulostaako mukavalta?

Jätä teinit suosiolla kotiin. Annat näin hääparille tavallaan ylimääräisen häälahjan.

Vierailija
24/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tulis kysymykseenkään tulla vain syömään ja yhtä kyseenalaista on olla tulematta ollenkaan. Oikeastaan, mun teineiltä tätä ei kysytä vaan perheen mukana tulevat juhlimaan sukulaisten häitä, huvitti tai ei.

Toivoisin, että eivät myöskään näyttäisi pitkää naamaa juhlissa (jolloin tartun kyllä niskavilloihin) vaan osaavat hyvällä käytöksellään yllättää kaikki. Tosin ovat tähän asti olleet tosi suloisia kaikissa juhlissa, mutta tulevaahan ei voi tietää.. Tässä taitaakin olla hyvä huomion kohde lähivuosille..

Vierailija
25/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän mä yritän parhaani. Mutta sanokaas sitten, miten saan pakotettua teinin iloiselle ja innostuneelle mielelle. Itse ajattelin alkuun niin että on kohteliasta tulla edes joksikin aikaa, mutta nyt ajattelen enemmän, että ovat poissa sitten kokonaan. Kyllähän mä säännöt voin sanella, mutta en kai pakottaa mielipiteitä. Häpeän enemmän tuolissaan venkoavia lapsiani kuin kokonaan poisjääviä.

ap

Vierailija
26/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tarvinnut koskaan pahoinpidellä lapsiaan vaan on pystynyt aina keskustelemalla selvittämään ongelmat.

kolmen teinin äiti

ei tulis kysymykseenkään tulla vain syömään ja yhtä kyseenalaista on olla tulematta ollenkaan. Oikeastaan, mun teineiltä tätä ei kysytä vaan perheen mukana tulevat juhlimaan sukulaisten häitä, huvitti tai ei.

Toivoisin, että eivät myöskään näyttäisi pitkää naamaa juhlissa (jolloin tartun kyllä niskavilloihin) vaan osaavat hyvällä käytöksellään yllättää kaikki. Tosin ovat tähän asti olleet tosi suloisia kaikissa juhlissa, mutta tulevaahan ei voi tietää.. Tässä taitaakin olla hyvä huomion kohde lähivuosille..

Vierailija
27/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tarvinnut koskaan pahoinpidellä lapsiaan vaan on pystynyt aina keskustelemalla selvittämään ongelmat. kolmen teinin äiti

ei tulis kysymykseenkään tulla vain syömään ja yhtä kyseenalaista on olla tulematta ollenkaan. Oikeastaan, mun teineiltä tätä ei kysytä vaan perheen mukana tulevat juhlimaan sukulaisten häitä, huvitti tai ei. Toivoisin, että eivät myöskään näyttäisi pitkää naamaa juhlissa (jolloin tartun kyllä niskavilloihin) vaan osaavat hyvällä käytöksellään yllättää kaikki. Tosin ovat tähän asti olleet tosi suloisia kaikissa juhlissa, mutta tulevaahan ei voi tietää.. Tässä taitaakin olla hyvä huomion kohde lähivuosille..

Vierailija
28/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarttua niskavilloihin ja hakata lapsiasi, että he käyttäytyvät niin kuin sinä haluat?

Pakko kai sitä on ihmetellä. Tiedäthän, että se on laitonta.

se kolmen teinin äiti

Vierailija
29/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarttua niskavilloihin ja hakata lapsiasi, että he käyttäytyvät niin kuin sinä haluat?

Pakko kai sitä on ihmetellä. Tiedäthän, että se on laitonta.

se kolmen teinin äiti

Isäni hakkasi minua vielä 17 vuotiaana ja kyllä tottelin nätisti.

Ainoa vain, että en pidä enää mitään yhteyttä isääni. Kuolkoot ja mädätkööt ihan rauhassa.

Vierailija
30/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) otatte todesta

b) otatte kirjaimellisesti

ja vielä sen jälkeen korostatte omaa erinomaisuuttanne.. =0)

Tiedoksesi sinä kolmen teinin äiti ja muutkin.. en pahoinpitele lapsiani vaan toivon tämän tähän saakka onnistuneen kasvatuksen kantavan myös sen teini-iän yli. Hakkaamiseen (lievä syytös muuten, sinä teinien äiti..) en aio alentua.

t: Niskavilla-äiti

Vierailija
31/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) otatte todesta

b) otatte kirjaimellisesti

ja vielä sen jälkeen korostatte omaa erinomaisuuttanne.. =0)

Tiedoksesi sinä kolmen teinin äiti ja muutkin.. en pahoinpitele lapsiani vaan toivon tämän tähän saakka onnistuneen kasvatuksen kantavan myös sen teini-iän yli. Hakkaamiseen (lievä syytös muuten, sinä teinien äiti..) en aio alentua.

t: Niskavilla-äiti

tarttua murkkuja, että saa ne häihin.

t.ohis

Vierailija
32/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 15v osaa jo käyttäytyä niin hyvin, että tajuaa ehdotuksensa typeryyden ja lisäksi osaa olla ihmisiksi myös tilanteissa, jotka eivät ole ihan niin kivoja kuin toivoisi.

Serkkutytön häihin mennään kutsutussa kokoonpanossa, päällä on juhlavat vaatteet ja kasvoilla hymy. Kyseessä on iloinen juhla, jota ei happamalla naamalla pilata.

Jos nuori ei kykene noin kolmea tuntia olemaan ihmisiksi niin meillä ko. teini saisi siitä eteenpäin lapselle sopivan kohtelun. Tässä maailmassa on monta asiaa, joista ei nauti, ja silti ne tehdään.

Vierailija
33/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kirkkoon ja kotiin vai oletteko osallsituneet häälahjaan 100 €/lärvi. Silloin voisi käydä jotakin maistelemassa... tai ei oiekastaan silloinkaan. Kait nykyisin perheet tajuaa, että jokanen joka syö, myös osallistuu kustannuksiin osaltaan... eikä milään kympillä tai kahdella...

Älkää narisko, ettei ole varaa. Onko varaa sitten elättää lapsia?

Vierailija
34/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kohteliasta tulla, kun on kutsuttu eikä ole estettä. Ainoa este on että ei huvita. Ruokaan tuntui kuitenkin olevan kiinnostusta, kun en ole itse laittamassa iltapäivällä ruokaa, vaan pitää tyytyä eiliseen makaroonilaatikkoon. Mutta olkoot sitten kokonaan poissa. Minustakin on vähän arveluttavaa käydä vain syömässä etenkin kun sukumme juhlaperinteeseen kuuluu juhlia pitkään ja tarjolla olisi vielä kahvit ja iltapalakin.

ap

Oikeesti, eikö teinit osaa ite laittaa ruokaa.. Aika huonosti on asiat!

Vierailija
35/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvi musta jäädä mutta jos ei kirkkoonkaan halua nuoret tulla niin minusta ois paras jäädä kotiin. Pelkästään syömään jos tulee niin on aika jees...eli on törkeää tulla vaan syömään. Paras ois ilmottaa häiden järjestäjälle pian niin ei tarvi maksaa turhaan tällasista.

Vierailija
36/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ollut edes teini enää, kun menin vain kirkkoon ja häippäsin sit kotiin enkä mennyt ollenkaan niihin afterpartyihin. ei kiinnostanut yhtään ja jos on nälkä, ostan itse parempaa ruokaa vaikka ravintolasta :D

Vierailija
37/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi itse houkuttaisi, tulla valmiiseen pitopöytään vai lämmittää mikrossa eilistä makaroonia? Jos nyt ajatellaan ihan aterioinnin kannalta.

Vierailija
38/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon ilman muuta (eihän se tilaisuus kestä edes kirkossa kuin puoli tuntia korkeintaan) ja sitten minusta juhlista saa lähteä aikaisintaan kun hääkakku on leikattu. Sen jälkeen voi lähteä milloin itselle sopii.

Itse olen valitettavasti lähtenyt hyvän ystäväni häistä heti ruokailun jälkeen. Meillä oli mukana pieni lapsi ja odotettiin 5 tuntia valkoisen pöytäliinan ääressä ruokaa ja kun se sit vihdoin tuli ja ohjelmat alkoi, niin lapsi oli niin valmista kauraa, että me nostettiin kytkintä. Ihmettelin kyllä kovasti sitä, että miksei sitä ohjelmaa voinut olla siinä ruokailua odottaessa. Tuntui kuin väkisin pitkitetyiltä ne häät, varsinkin kun emme tunteneet ketään muita paikalla olijoita ja lapsille ei ollut mitään tekemistä sen 5 tunnin ruokapöydän ääressä odottamisen lisäksi.

Vierailija
39/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi itse houkuttaisi, tulla valmiiseen pitopöytään vai lämmittää mikrossa eilistä makaroonia? Jos nyt ajatellaan ihan aterioinnin kannalta.

Niin silloin mennään kirkkoon ja ollaan vähintään se ruokailun aika juhlissa. Hääkakun leikkuun jälkeen on sopivaa poistua, jos on pakko lähteä kesken. Ei todellakaan mitään vain-ruoka-mulle-kiitos- versiota teineiltä eikä keltään muultakaan. Sitten suosiolla jää kokonaan pois, jos on ihan mahdotonta.

Vierailija
40/49 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kerta tai kaksi, kun teini on nostanut isänsä syrjään halutessaan mennä ovesta ulos. Niin ap:llekin varmasti omien teiniensä kanssa kävisi. Kyllä ne ajat on takanapäin, kun isojen korstojen niskavilloja äidit koettelivat.