Nykyään tupakointiin suhtaudutaan ylihysteerisesti...
Kaikilla on aina muka "astma" tai allergia (samoille ihmisille ei kumma kyllä tuota mitään ongelmia esim. shoppailu kaupungin keskustassa, jossa varmasti enemmän saasteita ja savukaasuja ilmassa kuin sen naapurin tupakasta tulee).
Itse poltan, mutta pyrin ottamaan muut huomioon. En polta lasten läheisyydessä, en bussipysäkeillä, virastojen tai kauppojen ovien edessä tms. Laitan tumpit AINA roskikseen, kun sellainen on kohtuullisella etäisyydellä.
Silti saan mulkaisuja JOKA kerta, kun tupakoin ULKONA. Voitteko ei-tupakoitsijat valaista miksi ihmeessä minun tupakointini rassaa teitä niin kovasti. Ja turha tulla sitten selittämään että saatte siitä syövän tai astmakohtauksen ULKOILMASSA, varsinkin kun en tunge puhaltamaan savua päällenne.
Maailmaan mahtuu hajuja, savua ja saasteita. Sen kanssa on vain elettävä.
Kommentit (32)
on kuollut kaksi pitkän linjan tupakoitsijaa, toinen kuoli keuhkosyöpään ja toisella oli kurkkusyöpä, molemmat olivat kuollessaan vain vähän päälle 50. Eipä tulisi mieleenikään sauhutella lisää karsinogeenejä tupakan muodossa elimistööni kaikkien saasteiden ym. lisäksi.
En ymmärrä, minkälainen ihminen katsoo asiakseen mulkoilla yhtään ketään. Eihän tästä elämästä mitään tule, jos kulkee ympäriinsä arvostelemassa toisten ihmisten elintapoja. Minulla on vahva tunne, että mulkoilijat ovat jollakin tavoin tyhmiä, jos kokevat olevansa esim. tupakoitsijoiden tai ylipainoisten yläpuolella.
Moralismi on lisääntynyt 2000-luvulla huimasti.
Alkoholin kansanterveydelliset ja muut yhteiskunnalliset haittavaikutukset lienevät myös erittäin merkittävät, väittäisin (en kuitenkaan tiedä, enkä jaksa kaivaa tukea väitteelle) että suuremmat kuin tupakan. Silti on ihan ok ja hyväksyttävää kiskoa kaljaa ja viinaa? Ainakaan sitä ei niin merkittävästi/näkyvästi paheksuta, kuin tupakointia.
2
Näin siksi, että ihan jokainen tupakoitsija on tänä päivänä tietoinen tupakan haitoista. Toisin kuin -50-60 -luvulla, johon ap viittaa. Ihminen, joka siitä huolimatta polttaa, on vastuuton. Väite siitä, että kysymys olisi vain omasta terveydestä, on ihan potaskaa. Kysymys on myös rahasta. Kun keuhkoahtaumatauti/keuhkosyöpä/suusyöpä aikanaan iskee, ovat nämä tupakoitsijat kuormittamassa terveydenhoitojärjestelmää ja aiheuttavat valtavat kulut. Se nyt vaan ON rasite koko yhteiskunnalle.
että Suomi on savuton maa 30 v:n kuluessa. Itse kun tuon kuulin, alkoi kaikki palat loksahdella tupakoitsijoiden piinaamisiksi paikoilleen.
Ja ei, en polta. Isä polttää, äiti polttaa, sisko polttaa, veljet polttaa, mies polttaa...
:) Harmi, mutta minkäs teet.
Ja voi kiesus ukon narinaa tupakoinnin vastaisuuksista. Se ei vedä tuota saaste-korttia vaan vastaa tohon "haisee pahalle", ettei sitten kenenkään tarvii käyttää hajuvesiäkään, kun ne haisee hänen mielestä pahalle.
Jokaisessa tupakoitsijassa asuu pieni lapsi.
kiukuttelee kuin pieni lapsi! :D
Ongelma on siinä, että tupakointia EI voi perustella millään järkisyyllä. Sen vuoksi tupakoinnin puolustelu menee aina hölmöksi tunteiluksi ja tupakoitsijat sortuvat tällaiseen urpoiluun: "no mutku liikenne saastuttaa enemmän kuin MUN tupakointi". Minäminäminä ja minun tupakka! :D
Miksi kenelläkään on oikeus ylenkatsoa tupakoivaa? Yleensähän toisia moittimalla peitellään omia virheitä.
kiukuttelee kuin pieni lapsi! :D Ongelma on siinä, että tupakointia EI voi perustella millään järkisyyllä. Sen vuoksi tupakoinnin puolustelu menee aina hölmöksi tunteiluksi ja tupakoitsijat sortuvat tällaiseen urpoiluun: "no mutku liikenne saastuttaa enemmän kuin MUN tupakointi". Minäminäminä ja minun tupakka! :D
polttaa rahaa taivaan tuuliin ja vielä pilata terveytensä.
Tässä keskustelussahan olikin kyse siitä, että miksi sitä pitää perustella kenellekään? Miksi kenelläkään on oikeus ylenkatsoa tupakoivaa? Yleensähän toisia moittimalla peitellään omia virheitä.
Hmm. En tiennytkään, että tämä on niin tarkasti rajattu keskustelu. ;) Okei. Vastakysymykseni on, että kun kerran on sen tupakoinnin valinnut, niin voisiko sitä sitten pää pystyssä käryttää niitä syöpäkääryleitänsä ja olla välittämättä kanssaihmisten katseista?
Samoinhan paheksuvia katseita voi saada jos piereskelee ratikassa, löyhkää vanhalta viinalta, pukeutuu rumasti, mölisee kovaäänisesti, kailottaa junassa kännykkään vatsatautinsa vaiheet jne. Miksi pitää olla niin herkkä? Jos haluaa ihmisten katseilta välttyä niin kannattaa pysyä kotona.
Koska tupakointi on epäterveellinen ja täysin järjenvastainen harrastus, niin kannattaa varautua, että keskustelu menee usein päivittelyyn siitä, että miten joku voi olla niin tyhmä, että polttaa terveytensä ja rahansa savuna ilmaan VAPAAEHTOISESTI. :)
Oli kyseessä tupakointi, ylipaino, lasten kasvattaminen, ilmasto, lasten päiväkoti-ikä, naisen kotona oleminen, miehen kotitöihin osallistuminen, maahanmuuttajat, yksinhuoltajat, mulattilapset tai vaikka kaverin kissan kaiman kummin lapsenlapsi.
En tiedä, mutta itseäni ei jaksa muiden asiat kiinnostaa. Helvettiäkö se minulle kuuluu jos jonkun lapsen nimi on Nico Jessica tai samaisen lapsen vanhemmat ovat white trashiä.. Maailmassa on paljon pahempiakin asioita.
"Astmassa keuhkoputkien limakalvot ovat tulehtuneet ja siihen liittyy keuhkoputkien ahtautuminen. Astmaatikko saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille kuten pölyille, kylmälle ilmalle, rasitukselle, tupakansavulle ja voimakkaille tuoksuille." (Hengitysliiton sivuilta)
Itse saan astmaoireita voimakkaista tuoksuista sekä tupakansavusta ja -hajusta (toisinaan myös silloin, kun joku vasta tupakoinut tulee esim. bussissa tai ratikassa lähietäisyydelle). Usein saan oireita myös ulkona, jos savua/hajua on ilmassa tarpeeksi.
Omat oireeni eivät liity mitenkään asenteeseeni, sillä en periaatteessa suhtaudu negatiivisesti tupakoijiin. Poltin itsekin aiemmin, joskin hyvin satunnaisesti. Saatan kuitenkin mulkoilla typerästi käyttäytyviä tupakoijia vihamielisesti, joskus olen myös huomauttanut tupakointikiellosta, useimmiten tosin turhaan.
Minusta tupakointi pitäisi kieltää pysäkkialueilla ja esimerkiksi kauppojen sisäänkäyntien edustoilla, koska näitä on tosi vaikea vältellä. Kyseessä on kuitenkin sen luokan arvojärjestys, ettei jonkun ihmisen addiktio saa mennä toisen ihmisen terveyden edelle.
Näin siksi, että ihan jokainen tupakoitsija on tänä päivänä tietoinen tupakan haitoista. Toisin kuin -50-60 -luvulla, johon ap viittaa. Ihminen, joka siitä huolimatta polttaa, on vastuuton.
Väite siitä, että kysymys olisi vain omasta terveydestä, on ihan potaskaa. Kysymys on myös rahasta. Kun keuhkoahtaumatauti/keuhkosyöpä/suusyöpä aikanaan iskee, ovat nämä tupakoitsijat kuormittamassa terveydenhoitojärjestelmää ja aiheuttavat valtavat kulut. Se nyt vaan ON rasite koko yhteiskunnalle.