Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tytär periä (geeneistä)...?

Vierailija
16.05.2010 |

...naisellisia ominaisuuksia isän äidin puolelta?

Vai muistuttaako hän niiltä ominaisuuksiltaan aina äitiään ja äidin äitiään? Esim. jos minä olen isorintainen ja leveälanteinen, niin voiko tyttäreni olla päinvastoin, kuten isän äiti?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei ole mitään merkitystä keneltä ne tulee, koska ne toimivat aina täysin samalla tavalla.

Ja se toisen X-kromosomin vaimeneminen mutkistaa asiaa. Ehkä tyttäressä toimiikin enemmän anopin äidin tai isän X-kromosomin geenit kuin anopissa toimineet geenit.

Kromosomit ovat hyvin eri kokoisia, eikä siinä X-kromosomissa mitää kovin erityisiä persoonan vaikuttavia ole. Samaan tapaan esim. ne munsarajt rakentuu, ei siinä mitään spesifiä anoppilisää ole.

ei sitä eroa ole kuin yhden kromosomin verran!

Luuletko ettei yhteen kromosomiin mahdu geenejä kuin yksi? =) Anoppi lahjoittaa n. 31% geeneistään poikansa tyttärelle ja vain n. 23% poikansa pojalle.

Naisella on kuitenkin kaksi X-kromosomia joista "valita", miehellä on vain yksi, se äidiltä saatu, eli naispuolisen jälkeläisen XX:t on toinen joko äidin äidiltä ja tai äidin isältä geeneineen, toinen X on isän äidiltä.

Esim. viime vuonna julkaistiin tutkimus jossa yhdeksän X-kromosomin geeniä yhdistettiin oppimisvaikeuksiin. X-kromosomilla on paljon suurempi merkitys kuin Y-kromosomilla muuten kuin sukupuolen määräämisessä.

Vierailija
22/26 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattumanvaraista kumpi kehittyvään siittiöön päätyy.

Voi käydä niinkin, että anopilta tulee vain 2 % geenejä pojan tyttärelle.

Luuletko ettei yhteen kromosomiin mahdu geenejä kuin yksi? =) Anoppi lahjoittaa n. 31% geeneistään poikansa tyttärelle ja vain n. 23% poikansa pojalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

punavihersokeus yms. koska viallisen geenin voi tytöillä paikata se toinen X-kromosomi.

eli ei ole mitään merkitystä keneltä ne tulee, koska ne toimivat aina täysin samalla tavalla.

Ja se toisen X-kromosomin vaimeneminen mutkistaa asiaa. Ehkä tyttäressä toimiikin enemmän anopin äidin tai isän X-kromosomin geenit kuin anopissa toimineet geenit.

Kromosomit ovat hyvin eri kokoisia, eikä siinä X-kromosomissa mitää kovin erityisiä persoonan vaikuttavia ole. Samaan tapaan esim. ne munsarajt rakentuu, ei siinä mitään spesifiä anoppilisää ole.

Naisella on kuitenkin kaksi X-kromosomia joista "valita", miehellä on vain yksi, se äidiltä saatu, eli naispuolisen jälkeläisen XX:t on toinen joko äidin äidiltä ja tai äidin isältä geeneineen, toinen X on isän äidiltä.

Esim. viime vuonna julkaistiin tutkimus jossa yhdeksän X-kromosomin geeniä yhdistettiin oppimisvaikeuksiin. X-kromosomilla on paljon suurempi merkitys kuin Y-kromosomilla muuten kuin sukupuolen määräämisessä.

Vierailija
24/26 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 näyttää ja on olemukseltaan kuin minun sukuni miehet ja pojat ainakin nyt lapsena ovat olemukseltaan muutenkin kuin minä nuorena. Nuorimmainen sitten on aivan kuten äitinsä suvun miehet ja luonteeltaan kuten äitinsä.

En koskaan ole viitsiny vaimolle sanoa, enkä sano mutta hiukan harmittaa tuo nuorimmaisen olemus. Toivottavasti sitten muut ominaisuudet perii minun puolelta. Ja kasvatus on onneksi tärkeä osa kehitystä.

Vierailija
25/26 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä nuo prosentit laskit? Niistä 23 kromosomiparista on täysin sattumanvaraista kumpi kehittyvään siittiöön päätyy.

Voi käydä niinkin, että anopilta tulee vain 2 % geenejä pojan tyttärelle.

http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/277/1681/567

Vierailija
26/26 |
17.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 näyttää ja on olemukseltaan kuin minun sukuni miehet ja pojat ainakin nyt lapsena ovat olemukseltaan muutenkin kuin minä nuorena. Nuorimmainen sitten on aivan kuten äitinsä suvun miehet ja luonteeltaan kuten äitinsä.

En koskaan ole viitsiny vaimolle sanoa, enkä sano mutta hiukan harmittaa tuo nuorimmaisen olemus. Toivottavasti sitten muut ominaisuudet perii minun puolelta. Ja kasvatus on onneksi tärkeä osa kehitystä.

Poika ei oikeen muistuta kumpaakaan. Toivoi toista tytärtäkin tästä kolmannesta. Olis ihan kamalaa jos väheksys lasta sen takia että muistuttaa omaa aviopuolisoaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän