Ne raskausarvet... :(
Yritämme raskautta mieheni kanssa ja raskausarvet mietityttävät, vaikka ei se mikään kauhean tärkeä asia olekaan...
Onko teillä kokemusta miten niitä voisi ehkäistä (onko mahdotonta?) tai jotenkin vähentää? Olen suht hoikka, mutta ihan nuoresta asti minulla on ollut sisäreiden puolella hyvin vaaleita ns. raskausarpia... Kertookohan tämä jotakin alttiudesta arville?
Mitä keinoja olette käyttäneet? Rasvoja (merkki) jne?
Kommentit (35)
tuota kortisonia saa? Reseptillä vai suoraan käsiapteekista??? Kiinnostaa hulluna...
joka vaikuttaa ulkonäköösi negatiivisesti. Mitenkäs riippatissit, uusi ryppyjen armeija valvottujen öiden seurauksena, entäpä isot arvet alapäässä, virtsan- tai ulosteenkarkailu jne?
Olen valitettavasti samaa mieltä siinä muutaman muun kanssa, että jos raskausarvet ovat mielessäsi jonain kauheana asiana, on syytä harkita vielä kerran jos toisenkin onko kypsä saamaan lapsia. Ne kun oikeasti ovat niin pieni sivuseikka kaiken muun ohella.
Mulle tuli ihan hirveä määrä arpia heti raskauden alusta lähtien. Epäilen, että hormoonitoiminta vaikuttaa paljon, koska arpia tosiaan tuli ennen kuin raskaus edes kunnolla näkyi. Aiemmin ei ole tullut lihoessa/laihtuessa.
Rasvasin Clarinsin raskausarpien ehkäisyyn tarkoitetulla voiteella. Sekä myöhemmin jollain luomuöljy seoksella, kun huolestuin kemikaaleista. Yhtään ei vähentänyt arpien syntymistä, mutta kutinaa vähän. Isoimmat arvet mulla tuntuivat pistävänä kipuna juuri ennen kuin alkoivat näkyä.
Mutta ei munkaan ielestä kannata jättää lapsia hankkimatta arpien takia, vaan kantaa tiikerin raitansa ylpeänä:)
olen kyllä täysin samaa mieltä 2 kanssa, että ehkäpä kannattaa jättää lapset väliin!
t. 4 lasta - 0 raskausarpea!
ei niitä kaikille tulekaan, mulle tuli sitten tokan raskauden lopussa ihan riittämiin. Käy vaikka Saarisen parilla luennolla, opit arvostamaan itseäsi arpienkin kera.
Mulla on tsiljoona raskausarpea vatsassa kahden lapsen jäljiltä. Ei auttanut rasvailu tai mitkään muutkaan poppaskonstit, ihotyyppini nyt vaan sattuu olemaan tällainen.
Mutta - vaikka kliseeltä tämä kuulostaakin - kyllä ne lapset korvaavat raskausarvet sata-nolla :)
Tulipa sieltä ärhäköitä vastauksia.. :) Tietänkään raskausarvet eivät vaikuta mihinkään.. herranjestas... Ajattelin vaan kysyä, voiko niitä lievittää jollain tapaa.. Olen edelleen kauneudesta ja kunnostani huolehtiva (vaikka joitain muita ei se puoli kiinnostaisikaan) nuori nainen.
Mutta näköjään ihotyyppi määrää asian..ehkä. Kysyn sitten muilta tahoilta, jos vaikka saisin aikuismaisempaa käytöstä haha!!
Arpia tulee, jos on tullakseen. Ja aina se lapsi on kuitenkin niitä arpia tärkeämpi. Ennenkuin opit tämän asian hyväksymään, ei kannata edes haaveilla lapsenteosta. Kannattaa ensin itse kasvaa aikuiseksi.
Ei niiden tuloa voi estää, ne tulee jos on tullakseen. Saattavat kuitenkin vaalentua ajan kanssa.
Kyllä raskaus ja imetys jälkensä kehoon jättävät joka tapauksessa, joten ehkä kannattaisi suhtautua positiivisesti.
itse en muuten rasvaillut kuin pesun jälkeen, kun iho muutenkin kuivui.
mutta synnytyksen jälkeen söin päivittäin salaattiannoksena punakaalia, joka nopettaa arpien vaalenemista ja mulla ainakin toimi.
mulla on sellanen kirja kasviksien ym muiden vaikutuksista ja sitä aikoinaan selasin. punakaali edesauttaa arpikudoksen parantumista.
huoleta tissien riipahtaminen ja roikkuminen tai alapään muutokset? Mitä jos saat kohdunlaskeuman tai virtsankarkailuongelmia?
Eikun mähän ajattelen et jos mulle tulee raskausarpia, niin mä en hanki lasta. Miten joku voi edes ajatella noin? Mitä ihme porukkaa täällä käy? Jos niitä voi lievittää, niin otan siitä selvää. Muuten asialla ei väliä. Ei se tekisi musta yhtään huonompaa äitiä.
Tiedän että tissit tulee roikkuu, vatsa tulee roikkuu jne. jne. Mutta mä haluan tehdä parhaani, että olisin mahd. hyvässä kunnossa. Jos oon timmissä kunnossa, on mulla itellä parempi olla. Mä en ole äiti, joka unohtaa itsensä lapsen syntymän jälkeen...
jotka vastasitte aikuismaisesti kysymykseeni! Kiitos :)
jokaisella keskustelupalstalla riittää tuomitsijoita, joiden mielestä äitiyden alkaessa naiseus loppuu...
Raskausarpia ei täysin voi ehkäistä, mikäli niiden saamiseen on taipumusta. Rasvauksella ja huolehtimalla ihon kimmoisuudesta raskausarpia voi kuitenkin lievittää. Bodyshopin vartalovoita (muistaakseni kookos tai kaakao) on moni kehunut. Erilaisia öljyjä löytyy luonnonkosmetiikkasarjoista esim. Weleda ja dr.haucka. Clarinsin kiinteyttävää vartaloöljyä on myös moni suositellut.
Mitään takeita ei tietenkään ole, etteikö arpia kaikesta huolimatta tulisi. Hyväntuoksuisten voiteiden levittäminen toimii myös pienenä hemmotteluna suihkun jälkeen :) Itselle ei arpia toistaiseksi ole tullut, nyt menossa rv 32.
Itse olen myös hyvin altis raskausarville ja esikoista odottaessani alavatsani "rerpesi" täysin rasvauksesta huolimatta. Tuloksena kaamea raadellun näköinen nahkalörpäke. Toista lasta odottaessani päivittelin ystävilleni arpiani kylpylän saunassa. Vieressä ollut nainen kuuli valitukseni ja käski laittamaan välittömästi synnytyksen jälkeen arpiin kortisonivoidetta. Ajattelin että tämä oli ehkä oudoin ohje koskaan mutta päätin kuitenkin kokeilla sitä. Ei vatsani siitä rumemmaksikaan olisi voinut tulla.. No, poika syntyi ja laitoin heti suihkussa käytyäni kortisonia arpiin. Kun menin seuraavana iltana uudestaan suihkuun en ollut uskoa silmiäni sillä arvet livat oikeasti vaalenneet todella paljon! Vatsani oli paljon paremman näköinen kuin ennen toista raskautta! Nykyään arvet ovat jo vaalenneet lähes näkymättömiin.
En tiedä mihin kortisonin teho perustuu mutta itselläni se toimi todella hyvin! Eli vielä kiitos sille tuntemattomalle naiselle joka vinkkasi tästä! :-)
tulevat jos tulevat, mutta kyllä ne vaalenee. Mulla on tosi arpinen vatsa, ja jo näin 7kk aikana ovat vaaleentuneet hurjasti.
Kiitos ihanat tyypit oikeista vastauksista..
Joo kauhean syyllistävää porukkaa... Ihan kuin treenaus ja itsestään huolehtiminen olis väärin, sitten kun saa lapsen. Voi voi..
Kiitos kortisoni vinkistä ja Body Shop vinkeistä! Pistän mieleen :)
Kyllä minunkin mielestäni on murheet aika pienet jos ne on arpien kokoiset, ehkä tosiaan kannattaa miettiä arvoja. Kyllä huolehdin ulkonäöstäni ja tykkään näyttäähyvälle, mutta lapsen saaminen tulee sen edellä järjestyksessä kuitenkin.
Ja lapsen saatuasi sulle voi olla yllätys miten paljon vähemmän ehdit miettimään ulkonäköäsi, meikkaamaan, laittamaan tukkaa ja valitsemaan vaatteita. Siihen kannattaa ehkä valmistautua.
Osoitti muutamaa raskausarpea vatsallani. Sanoin, että raskausarpia, tulivat silloin kun sinä olit vatsassa ja vatsa venyi. "No, sitten ne on rakkausarpia", totesi 4-vuotias :-)