Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitto että väsyttää ja vituttaa kun toi 2-vuotias sotkee KOKO AJAN

Vierailija
13.05.2010 |

Eilen viimeksi siivosin koko huushollin, ja arvatkaapa miltä täällä tänään näyttää (vaikka tänäänkin olen järjestellyt ja siivoillut!)

No, mikäli joku ei arvaa, niin kerron että näyttää siltä kuin ei olisi siivottu ainakaan kuukauteen!

Matot on vinossa, olkkarin sohvalla kaikki lusikat ja haarukat ja puulastat, leluja olohuoneen lattialla, sohvatyynyt viskelty minne sattuu, olkkarin pöytäliina heitetty lattialle, keittiön tuolit kaikki eri suuntiin vinossa ja pöydänalunen murusia täynnä. Pelti ulkona uunista ja sen paperi jossain, missä lie. Kengät eteisessä viskottu huiskin haiskin.

Joo, en etsi mitään vinkkejä miten tätä voisi "hillitä" (koska kaikki mahdollinen on jo tehty, trust me), tarvitsisin nyt vain vähän sympatiaa ja uskonvahvistusta, että tää vaihe todellakin menee ohi!

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että koti on myös lapsen koti. Hänellä on oikeus kasvaa ja kehittyä leikkimällä.

Vierailija
2/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan alat kieltää lastasi tekemästä pahojaan.

Kun lapsi tekee jotain mikä ei ole sinusta sallittua ja fiksua, kiellät selkeällä EI:llä. Jos ei mene jakeluun, lasket kolmeen (opetat sen varoitukseksi) ja viet lopulta kahdeksi minuutiksi jäähylle. ( minuutti / ikävuosi ) Sitten selität miksi lapsi joutui jäähylle ja kysyt haluaisiko hän tehdä sovinnon. Jos sovinto kiinnostaa halitte ja hellittelette ja jos ei jäähy jatkuu 2 minuuttia.

Opettelet kieltämään lasta, heti väärästä puuhasta tavattuasi.

Kyllä se todella menee ohi - uskon että auttaa parissa päivässä! Muista että väliaikoina, kun lapsi on hyvissä puuhissa ja kiltisti, kehut ja kannustat ja olet paljon läsnä leikissä.

Monesti nuo "nurinkuriset touhut" on huomion hakemista...

Jaksamista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos keksisit sille jotain kehittävää tekemistä niin ei tarvis koko ajan sotkea. Palapelejä, muita älypelejä... Mehut irti ulkoilemalla, pelaamalla vaikka jalkapalloa, juoksemalla pihalla...

En jaksa sympata, mulla on 2-vuotiaat poikakaksoset joista toisella kehityshäiriö. Kyllä nyt yhden kanssa pärjää helposti.

Vierailija
4/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hei kuule, tule meillä käymään niin näet että on samanlaista, ja laps on 10 kk =DDD

ja vaikka kävelisisn perässä ja samalla siivoaisin niin ei olisi siistiä =D

perseestähän toi on, varsinkin kun itsellä nousee tukka pystyyn kun on perhanan pölyä, kun just eilen siivosin =D mutta elämä on =D

pitää olla iloinen että on lapsi ja tottakai se vaihe ohi menee =D ottakaa leikkiin mukaan että illemmalla viette tavarat paikoille vaikka jonkun laulun kanssa, siis tarkoitan leluja lelulaaatikkoon, eihän hän vielä ymmärrä minne ne lusikat pitää laittaa =DDD

tsemppiä, toivotaan että tulee ihania ilmoja niin pääsee rannalle =D ihanaa kesää teille =D

Vierailija
5/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ei olla tänään edes oltu kotona montaa tuntia, ja silti:

maito on kaadettu kolmesti, viili on kaadettu lattialle, muovailuvahapurnukkaan on murtauduttu ja muovailuvaha ripoteltu pitkin kämppää pieninä murusina, keittön pöydälle on kiivetty ja roikuttu lampun vetosilmukassa, jakkara raahattu hellan viereen ja räplätty nappuloita liesisuojan takaa, kukkia on "kasteltu", äitiä on "autettu" ottamalla astianpesukoneesta likaisia aterimia ja viety ne puhtaitten joukkoon jne...huoh. Eniten mua harmittaa, että lapsi sai räplättyä irti rimanpalan, jolla laatikot oli laitettu kiinni, ja nyt mä en löydä laatikossa ollutta kaulakorua mistään. Lisäksi mä kompastuin tohon rimanpalaan, joka oli sitten raahattu makariin sängyn ja pinnasängyn väliin.Sen jälkeen olikin kiva istahtaa sängylle jolle oli purettu koko pehmoleluarmeija ja ilmeisesti tarjoiltu niille mielikuvitusruokaa muoviastioista pitkän kaavan mukaan.

En mäkään kaipaa ketään kertomaan, että lasta pitää vaan kieltää ja ennaltaehkäistä kaikki sekasotku. Mä kiellän ja ennaltaehkäisen noin tuhat kertaa päivässä, kaikkeen minäkään en pysty. Enemmänkin yritän nyt vaan sietää tuota täystuhon touhuamista.

Vierailija
6/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 2v1kk ja aivan mahdoton termiitti. Uskoo kyllä yleensä ihan hyvin kieltoja, mutta välillä saa kamalia uhmakohtauksia ja yrittää päättäväisesti tehdä jotain kiellettyä kerta toisensa jälkeen... (esim. kiivetä vaikka keittiön pöydälle seisomaan)

Tilanne menee näin:

Poika nousee pöydälle, katsoo minua ja virnistää. Tietää vallan hyvin että sinne ei saa mennä. Jos on "järkevällä tuulella", riittää kun kerran kiellän ja nostan alas, ohjaan muihin toimiin. Mutta jos on "jääräpäisenä", nousee sinne vaikka 30 kertaa. Ja minä nostan alas. Lapsi itkee ja rimpuilee, KARJUU että haluaa.

Jos yritän lasta "jäähylle", hän ei istu paikallaan sekuntiakaan, vaan säntää samantien jatkamaan kiellettyä puuhaansa. Tekee tätä raivoissaan itkien niin kauan, että lopulta uupuneena luovuttaa ja itku muuttuu "alistuneeksi" ... Sitten kapsahtaa kaulaan ja sovitaan.

Jäähyllä pysyy vain, jos pidän tiukasti aloillaan. Silloinkin sitten lopulta rauhoittuu ja halaa. Mutta käsittääkseni jäähyn tarkoituksena olisi istua YKSIN siinä jäähypenkillä/nurkassa/matolla tai missä nyt istuukaan (palautetaan siis siihen niin monta kertaa että jää paikalleen).

Vierailija
7/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

(kiitos toki muillekin vastaajille, kutonen vaan taisi ymmärtää kaikkein eniten)

Vierailija
8/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käski pistää lapsen jäähylle ja kieltää joka kerta, niin tiedoksi, että mä olen vieraillut perheessä jossa tuota keinoa käytetään, ja se oli kauheaa katsottavaa. Lapsi on ihan sekaisin, epävarma ja hermostunut koko ajan, koska ei voi tietää milloin vanhemmilla taas napsahtaa ja joutuu arestinurkkaan. Mulla kävi niin sääliksi tuota lasta; lapsi on äärimmäisen harvoin tuhma, ja varsinkaan tietoisesti. Enemmänkin vain utelias ja ajattelematon - siis lapsi!

Älkää hyvät äidit menkö liiallisuuksiin sen kasvattamisenkaan kanssa. Koti on lapsenkin koti, parempi että äiti vähän venyy kuin että lapsi elää puolet lapsuudestaan jäähynurkassa!

Vierailija
9/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

termiitti. Ei mitään puhettakaan että tajuaisi istua jossain jäähyllä YKSIN, tervetuloa vaan supernannyt kokeilemaan...

ap

Vierailija
10/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo 5 ja sotkee edelleen. Ei nyt ihan huvikseen visko tavaroita mutta on niin touhukas ja luova että leikit leviää pitkin taloa, vaatteita vaihtaa monta kertaa päivässä ja edelliset viskotaan lattialle, askarrellaan ja silputaan paperia. Mä en vaan jaksa kulkea sen perässä koko aikaa siivoomassa.

Vierailija
11/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua vituttaa eniten se, että kaikki rikotaan! Siis revitään silputaan väännetään käännetään. Just joo tuolle yhdelle neuvolle "anna kehittävää tekemistä kuten palapelejä", joo palapeliä tehdään tasan se minuutti, kun palat on levitelty lattialle..

Koko aikaa ei voi olla leikkimässä mukanakaan, kun pitää suorittaa kodin askareita, laittaa ruokaa, pyykätä, pyyhkiä pöytiä ja laittaa tiskejä jne.

Vierailija
12/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos keksisit sille jotain kehittävää tekemistä niin ei tarvis koko ajan sotkea. Palapelejä, muita älypelejä... Mehut irti ulkoilemalla, pelaamalla vaikka jalkapalloa, juoksemalla pihalla...

Järkevää tekemistä lapselle, niin ei tarvitse sotkea.

Vierailija
13/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ap, ollaan iloisen ylpeitä hoksaavaisista lapsista jotka selvästi on tutkijaluonteita. Mun lapsella kesti yli vuoden avata toi lapsilukko-rima, joten kai mä voin vaan olla ilahtunut siitä että oppimista on tapahtunut. Vaikka kyllä mua harmittaa toi koru ihan vietävästi - tykkäsin siitä niin paljon. Se voi olla nyt ihan missä tahansa.

Kuutonen

Vierailija
14/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aikaa ei voi olla leikkimässä mukanakaan, kun pitää suorittaa kodin askareita, laittaa ruokaa, pyykätä, pyyhkiä pöytiä ja laittaa tiskejä jne.

Vierailija
15/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jäähyttämistä...

... siis minä.

Meillä vähän yli kaksivuotias istuu protestoiden jäähyllä sen kaksi minuuttia, ei lähde minnekään.

Jäähy on viimeinen vaihtoehto, eikä meillä istuta jäähyllä koko ajan eikä joka rikkomuksesta.

Ainoastaan jos jatkuva kieltäminen toruminen ei tehoa ja kyseessä on sellainen kielletty teko joka aiheuttaa potentiaalisesti lapselle vaaraa.

Mielestäni noin pienellä ei ole asiaa uunille, ei ole asiaa kiskoa pöytäliinaa pois eikä leikkiä veitsillä ja haarukoilla sohvalla.

Kaikissa edellämainituissa on mielestäni vaaran paikka, en tiedä mitä muut ovat tästä mieltä.

En ymmärrä niitä jotka eivät lainkaan koe voivansa kieltää lapsiaan oikeilla Ei-sanoilla... Ainakin meillä "älä viitsi" ja "ethän nyt" kaikuvat kyllä tyhjille seinille.

Vanhempien tehtävä on opettaa lapsille rajoja. Muuten yhteiskunta tekee sen.

Älkää ymmärtäkö väärin, helliminen ja haliminen ja lapsen kanssa leikkiminen ovat ehdottomasti parhaita tapoja opettaa lapselle miten elää tässä maailmassa. Silti lapsi tarvitsee rajoja.

Vierailija
16/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen lapsen kanssa joka ikistä valveillaolon sekuntia. Käsitättekö te neuvojat, millaista arki pienen ihmisen kanssa on? Kuinka nopea hän on, ja miten lyhyt keskittymiskyky taaperolla vielä on? Taaperolle järkevä tekeminen nimenomaan on aikuisten tekemisen matkimista; kaappien tutkimista ja purkamista, näppäimistön ja kodinkoneiden nappuloiden painelua, kirjojen "lukemista", vaatteiden pukemisen ja kenkien laittamisen opettelua ym. Äärimmäisen harva kaksivuotias istuu kiltisti kahden neliön alueella ja leikkii kehittävillä leluilla koko valveillaoloaikansa. Ja onneksi - muuten lapsi ei koskaan sosiaalistuisi perheensä elämään ja askareisiin.

Vierailija
17/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen lapsen kanssa joka ikistä valveillaolon sekuntia. Käsitättekö te neuvojat, millaista arki pienen ihmisen kanssa on? Kuinka nopea hän on, ja miten lyhyt keskittymiskyky taaperolla vielä on?

Juuri tästä syystä ei ole syytä pitää teräaseita (haarukoita ja veitsiä ja muita kapustoja) lapsen ulottuvilla. Saati sitten hellaa lapselle avoimena.

Vierailija
18/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kamalaa, että se kestää vielä jonkun tovin..

Meidän tää kolmonen on nyt 1v7kk ja siis niin täystuho kuin vaan voi olla. Kaksi isompaa on olleet tosi kakkupaloja, ei niitä ole kiinnostanut kaappien sisällöt, kukkamullat eikä hellan nappulat mutta tää kolmas.. voi jesus. Meiltä löytää sängystään itsekukin milloin raastinrautaa, milloin vispilää tai tyhjää limupulloa.. Palapelit joo.. Kivoja on, mutta jos ei ne palat tule pureksituiksi tai revityiksi, niin sit ne viedään vaivihkaa ROSKIIN tai työnnetään minne tahansa piiloon.

Ja sit kun on vielä vauhtia kallossa, mutta ei älliä, niin kyllä kolisee..

Äiti on ihan ryyd ja tänään kylässä kaveri sanoi, että "onpas aika vilkas lapsi.." kun hänkin muisteli, miten rauhallisia ne isommat oli....

Hoooooh.. aikansa kutakin. Ei välitetä sotkuista, annetaan tutkimusmatkailijan mennä menojaan, näistä täystuhoista tulee jonain päivänä jotain hienoo!

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
19/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yks emäntä just väsy 2v lapseen niin ett se otettii huostaan...

Vierailija
20/59 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 5 ja 7 vuotiaat saa kämpän sekaisin, kun juoksevat ympäriinsä, matot on rutussa, sohvatyynyt lattioilla, leikit levällään joka huoneessa.

Tyttö askartelee intohimoisesti ja sitä silpun määrää mikä siitäkin kertyy!

Onneksi ilmat lämpeni, saavat telmiä ulkona ja sekottavat vähemmän sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi