Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hepatiitti-c ja raskaana,mihin prässiin sitä nyt joutuu?

Vierailija
12.05.2010 |

Nuoruuden tyhmyydessä sain kerran huumeita kokeilessa sen hepan ja nyt olen raskaana. Onko sillä mitään merkitystä tulevalle odotusajalle. Eli joudunko johonkin syyniin tai jotain.

Miten vaikuttaa vauvaan/raskauteen?

Tosiaan en käytä mitään, vain silloin 10 v sitten nuorena tyhmyyksissäni kokeilin kerran piikkihuumetta.

Saako neuvolassa tietää,jos en kerro siitä mitään?

Kellään kokemusta ja neuvoja.

Vauva todella toivottu ja elämässä on kaikki hyvin ollut nyt vuosiin ja tulee olemaan.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tsekataan tilanne. Ei sitä kannata neuvolassa salata. Kannattaa olla avoin ja kertoa tilanteesta rehellisesti.

Vierailija
42/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän sitä tietoa löydy. Miksi et kertoisi siitä neuvolassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oletko? Sillähän tauti paranee lähes täysin. Ei kai c-hepan pitäis haitata tulevaa odotusta. Ole rehellinen asian suhteen, niin saat parhaimman hoidon. Tsemppiä!

Vierailija
44/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaiselta raskaana olevalta otetaan verikoe, jolla katsotaan mm. hepatiitit ja hiv. Eli vaikket asiasta itse kertoisikaan, niin verikokeista se selviää.

Vierailija
45/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä takia sen pitää olla synnärin tiedossa. Tietyin keinoin riskiä voidaan pienentää. Plus se on kätilön turvallisuudenkin takia tärkeää!

Vierailija
46/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen jälkeen ei ole ollut oireita. Pelkään että mut leimataan jotenkin, vaikka sen opetuksen jälkeen en ole käyttänyt enää mitään.

Verikokeesta se siis näkyy,ettäolen kantaja niinkö?

Jos niin, kerron sen tietysti neuvolassa.

Mutta oisko ketään jolla ois ollut sama tilanne?

Mieskään ei tiedä , että mulla on se ollut. Sekin harmittaa ja pelottaa.

Vauvan terveys tietty pääasia.

Vierailija
47/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verikokeista HIV, hepatiitit ja kuppa. Että siellä se tulee kyllä sitten esille.

Vierailija
48/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan joka paikkakunnalla seulota automaattisesti kaikilta. KTL seuloo hepatiitti B:N, kupan ja hivin.

Riski, että hepatiitti C tarttuu synnytyksessä vauvaan, on olemassa. Kerro siksi ehdottomasti asiasta neuvolassa, jotta tilanne osataan ottaa oikein huomioon synnytyksessä!

Vierailija
49/71 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ollut avoin ja olen saanut kaikenlaista kohtelua aluksi ärsyynnyin, mutta nykyään se on ollut minulle voimavara ja olen huomannut että ihmiset arvostavat sellaisia joilla on tauti ja on raitistunut ja osaa olla vielä positiivinen =)))) ensimmäinen raskaus meni hyvin ja virustaso oli hyvä ja sain imettää ja pojalle ei tullut tautia, mutta nyt tämä raskaus vaikeampi ja virustaso ollut tosi korkealla, mutta saan silti imettää mutta pittää olla tarkka että iho ei mene rikki.. tartunta c-hepatiitissa on 3-5 prosenttia ja pittää olla veri kontaksissa eli piikin kautta, mutta seksissä se on aika minimi... olen saanut elää ihan normaalia elämää luojan kiitos =) miehelleni olen kertonut eikä ole hänelle tarttunut. interferoni hoitoon en ole vielä kerinnyt ko koko ajan olen ollut paksuna, mutta se hoito on tosi rankka verrataan syöpä hoitoon. nyt kun lopetan imettämisen niin aion siihen hoitoon olen jo tarpeeksi vahva siihen... hepatiitti saadaan siinä sellaiseen tilaan ettei se tartu mutta vasta-aineet näkyvät aina. eli parasta mitä on oppia elämään c-hepatiitin kanssa sillä kaikilla meillä ihmisillä on jotain feelua=))) ei zemppiä odotukseen =)))

Vierailija
50/71 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan takia c-hepatiitista on kerrottava mut eihän sun tartte huumehörhöilystä mainita.Sano et sait sen Ulkomailta tatuoinnin yhteydessä.Se on oikeesti tosi yleistä.Jos sul ei oo tatuointia ni vältä täysin alasti olemista,eihän ne tiedä missä se on =)

Vierailija
51/71 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa siltä, että täällä puhutaan nyt ihan viattomasta yleisestä sairaudesta? Olen kyllä ymmärtänyt, että C-hepatiitti on elinikäinen ja vaarallinen. Vaarallisempi kuin HIV.

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen. Ehdottomasti lapsesi ja hoitohenkilökunnan vuoksi sinun pitää asiasta kertoa!

Vierailija
52/71 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa siltä, että täällä puhutaan nyt ihan viattomasta yleisestä sairaudesta? Olen kyllä ymmärtänyt, että C-hepatiitti on elinikäinen ja vaarallinen. Vaarallisempi kuin HIV.

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen. Ehdottomasti lapsesi ja hoitohenkilökunnan vuoksi sinun pitää asiasta kertoa!

Nykyään c-hepatiittiin on tehokkaita hoitoja, joilla viruksen voi jopa saada tapetuksi kokonaan elimistöstä. Riippuu hieman viruksen genotyypistä miten hyvin se reagoi hoitoon, mutta useimmiten hoitovaste on hyvä. Joskus 10-20 vuotta sitten tilanne oli eri, eikä tautia välttämättä edes yritetty hoitaa.

Samaan tapaan hiviin on nykyään olemassa tehokkaita lääkkeitä, eikä hiv ole enää samanlainen kuolemantuomio, kuin joskus 80-luvulla.

Tautien vaarallisuudesta voi kiistellä loputtomiin. Kroonistuessaan C-hepatiittikin voi olla "vaarallinen", eli aiheuttaa maksakirroosin (hoidettavissa maksansiirrolla). HIV taas vaikuttaa immuunijärjestelmään, ja sairastunut loppupeleissä usein kuolee terveelle vaarattomaan infektioon.

C-hepatiitti on huono tarttumaan normaalissa elämässä, sillä se vaatii kunnollisen verikontaktin, virusta kun on pelkästään veressä. Useimmiten tarttuu yhteisten ruiskujen/neulojen välityksellä.

Hi-virus taas ei elä elimistön ulkopuolella, ja tarttuu lähes yksinomaan seksissä. Virusta on käsittääkseni pystytty eristämään myös esim. kyynelnesteestä.

Molempien sairauksien hoito kehittyy jatkuvasti, hiviinkin ollaan kehittämässä rokotetta.

Onko muuten ap linjoilla? Mitä kuuluu? Onko neuvolassa ryöpytetty?

Vierailija
53/71 |
07.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksessä vielä tarkemmin, käyttää mm. suojalaseja, mutta tästä ei pidä loukkaantua! Ymmärrät varmaan, että töissä joutuu suojautumaan kaikilta taudeilta ja siksi on kyllä ehdottoman tärkeätä kertoa. Periaatteessahan jokaisella synnyttäjällä voi olla (myös tietämättään) jokin tarttuva tauti ja siksi kätilökin pukee usein hanskat, vaikka tuntuisi usein "inhimmillisemmältä" koskettaa ihan paljaalla kädellä. Mutta, jos tiedetään sairaudesta, niin tottakai suojaudutaan vielä tarkemmin.

Vierailija
54/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tarttuu suojaamattoman seksin ja veren välityksellä? Karsee ja ajattelematon eukko olet..

Vierailija
55/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo tarttunu minuun

Vierailija
56/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kumpaakaan mutta jäänyt mieleen se tv-mainos, jossa puhutaan ruoasta ja juomasta riskistä ulkomailla saada joku hepatiitti?

Kumpi niistä pahempi siis? Mulla suunnitelmissa lähteä reissuun miehen kanssa(ei lapsia vielä) mutta ajatuksena vauva saa saada alkunsa , jos tullakseen. Nyt rupesi ajatuttaa, onko riski liikaa jos tulen reissumme aikana raskaaksi.Aiomme reppureissata seuraavat 6 kk euroopassa ja kaukoidässä.

Vierailija
57/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä tarttuu ruoasta ja juomasta. A-ja B hepatiittirokotukset kannattaa toki ottaa ennen ulkomaille lähtöä...

Vierailija
58/71 |
12.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitä C-hepatiittia ei todellakaan seulota raskaudenaikaisissa verikokeissa. B-hepatiitti seulotaan. Selvitin tämän kun sain itse tietää, että miehelläni on se. Ja ei ole kymmenen vuoden aikana tarttunut minuun, vaikka tilaisuuksia tosiaan olisi ollut. Eli ei tartu helposti seksin välityksellä. Tilastojen mukana pitkissä suhteissa vain n. 3% tapauksista virus olisi tarttunut.

Mutta totta kai sun kannattaa asiasta sanoa, ja tosiaan on aika outoa, ettei sua ole hoidettu, mun miehelle lähetteet alkoi rullata heti kun virus löydettiin. Hoidot alkaa ensi kuussa.

Jos se muuten tarttuisi lapseen, siitä ei sinänsä olisi sen kummempaa haittaa, eikä sille lapsuusaikana tehdä mitään. Mutta tietenkään kenellekään ei tuollaista toivo, vähiten omalle lapselleen, joten ole ap. aikuinen ja hoida asia aikuismaisesti, eli kerro asiasta neuvolassa.

Vierailija
59/71 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani on c-hepatiitti. Raskausaikana vauvaa seurattiin tosi tarkasti, ultrattiin joka kuukausi.

Synnytyksessä tartuntavaara otettiin huomioon monella tavalla, sisko mm. synnytti eri synnytyssalissa kuin "tavikset" ja vietti sairaalassaoloajan yksityishuoneessa. Virustasot mitattiin raskauden aikana useampaan kertaan ja synnytyksen jälkeen annettiin imetyslupa kun tasot olivat tarpeeksi matalat.

Synnytyksen jälkeen vauvalta otettiin c-hepatiittitestiä kunnes oli varmaa ettei hän ole saanut tartuntaa. Lisäksi lapsi rokotettiin a- ja b-hepatiitteja vastaan.

Siis jo vauvasi takia sinun TÄYTYY kertoa tartunnasta.

Vierailija
60/71 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani on c-hepatiitti. Raskausaikana vauvaa seurattiin tosi tarkasti, ultrattiin joka kuukausi. Synnytyksessä tartuntavaara otettiin huomioon monella tavalla, sisko mm. synnytti eri synnytyssalissa kuin "tavikset" ja vietti sairaalassaoloajan yksityishuoneessa. Virustasot mitattiin raskauden aikana useampaan kertaan ja synnytyksen jälkeen annettiin imetyslupa kun tasot olivat tarpeeksi matalat. Synnytyksen jälkeen vauvalta otettiin c-hepatiittitestiä kunnes oli varmaa ettei hän ole saanut tartuntaa. Lisäksi lapsi rokotettiin a- ja b-hepatiitteja vastaan. Siis jo vauvasi takia sinun TÄYTYY kertoa tartunnasta.

Lisäksi sairaanhoitajana toivoisin TODELLA että veriteitse tarttuvaa tautia sairastava vaivautuisi asian kertomaan.

Hepatiitti-C ja HIV aiheuttaa hoitohenkilökunnalle tiettyjä varotoimenpiteitä mm verikokeiden ottoa varten. Lisäksi synnytyksessä pitää olla erityisen tarkka, ettei verikontaktia pääse tapahtumaan. Meillä kun on riski saada tartunta, työtä tehdessämme. Valitettavasti. Kun asia tiedetään, osataan siihe nmyös varautua paremmin!

Ammattitaitoinen henkilökunta ei sinua mitenkään leimaa. Virheitä sattuu, ei voi mitään, ja sinä kannat tätä nuoruuden virhettä mukanasi koko elämäsi. Itsesi ja vauvan takia sekä meidän hoitajien vuoksi sinun pitää tartunnasta kertoa neuvolassa.