hepatiitti-c ja raskaana,mihin prässiin sitä nyt joutuu?
Nuoruuden tyhmyydessä sain kerran huumeita kokeilessa sen hepan ja nyt olen raskaana. Onko sillä mitään merkitystä tulevalle odotusajalle. Eli joudunko johonkin syyniin tai jotain.
Miten vaikuttaa vauvaan/raskauteen?
Tosiaan en käytä mitään, vain silloin 10 v sitten nuorena tyhmyyksissäni kokeilin kerran piikkihuumetta.
Saako neuvolassa tietää,jos en kerro siitä mitään?
Kellään kokemusta ja neuvoja.
Vauva todella toivottu ja elämässä on kaikki hyvin ollut nyt vuosiin ja tulee olemaan.
Kommentit (71)
Minua kehotettiin imettämään c-hepatiitista huolimatta. Ei tartu kuin verikontaktista ja mulla tuli kyllä ihan maitoa rinnoista eikä verta. (vuosi oli 2006 ja samaa meinaavat nytkin 2010)
Ensimmäisen lapsen sain 2006 ja neuvolaan toki ilmoitin sen, sairaalan papereissa tämä tieto luonnollisesti olikin jo. Maksan virusmääritykset tarkistettiin raskauden aikana, samoin alat arvot. Vauva oli perätilassa, mutta kääntää ei voinut hepatiitin vuoksi, koska olisi altistunut verikontaktille. (Kääntäminen sotkee jotenkin istukan toimintaa ja vauvan ja äidin veret saavat kontaktia) Yrittivät saada synnyttämään kaksin kerroin vauvan, koska eivät olisi mielellään leikanneet, ettei henkilökunta altistu mun verelle. Sain silti sektion. C-hepa hoidettiin interferonilla 6kk ajan 2007. Sen jälkeen virusta ei ole löytynyt. Nyt odotan toista ja interferoni-hoidosta huolimatta seurataan hepatiittia. Se tieto säilyy IKUISESTI minun tiedoissani. Virusta voi olla vielä piilevänä veressä tai maksassa. Pystyin imettämään ja sitä suositeltiin 2006 ja suositellaan edelleen. Tosin olin tarkka, ettei rinnat olleet rikki kun imetin. Lapseni ei saanut hepatiittia. Testattiin vuoden ikäisenä + 14 kk ikäisenä. Huumeseulat ottivat vauvalta ja minulta, vaikka käytöstä oli 10 vuotta... Osalta sairaalan henkilökunnasta sain todella törkeää kohtelua hepatiitin vuoksi osa kohteli kuten ketä tahansa.. Ainahan maailmassa on ennakkoluuloista porukkaa, joita ei kiinnosta miten asia todellisuudessa on.. TSEMPPIÄ!!! Joidenkin hoitsujen ja lääkärien kanssa tulet sitä tarvitsemaan.
ensimmäisellä neuvolakäynnillä, eikä ylipäätään neuvolassa muutenkaan mitään verinäytteitä ole otettu (2 raskautta). Tässä toisessa ainoa kerta kun verinäyte otettiin oli np-ultran yhteydessä synnärillä, näköjään vaihtelee sitten käytännöt.
jos olet synnyttänyt pohjoismaissa, on sinulta otettu ainakin kuppa- hiv- veriryhmä ja veriryhmävasta-aineet neuvolassa. Joko ensimmäisellä käynnillä, tai pian sen jälkeen labrassa. terv. 4:n äiti, ja joka kerralla on otettu, vaikka asuinpaikka on vaihtunut, joka kerralla.
Ketään ei pakoteta testeihin.
Minulla lyhyt huumekokeilu nuoruudessani, raittiina olen ollut vuodesta 1993 lähtien.
Viime vuonna synnytin yliopistollisessa sairaalassa, olin siis ollut 16 vuotta raittiina.
Joku todella epäammattimainen n.50vuotias kätilö tuli sitten eräänä iltana juttelemaan, josko haluaisin päihdeosastolle, siis apua. En polta edes tupakkaa ja tämä ihminen meinasi että koska papereissani on merkintä huumeiden käytöstä vuodelta 1993, minun olisi syytä mennä johonkin erityiselle osastolle.
Kyllä niin teki mieli tehdä valitus asiasta mutta en sitten viitsinyt. Näitä asioista selvää ottamattomia kalkkiksia riittä varmaan joka paikassa.
Olin ollut 2 vuotta raittiina kun esikoiseni syntyi 1995, enkä muuten saanut silloin ilokaasua, ettei vaan minulle tule uudestaan mitään riippuvuutta :) onkin hauskoja juttuja kun näin jälkikäteen miettii. Minulla ei c-hepatiittia, mutta varmana voisin sanoa että sinut tullaan jotenkin leimaamaansekä neuvolassa että synnärillä. Kuitenkin koska haluat lapsesi parasta, ilmoitat sen c-hepan, sillä se on totta että pystyvät synnytyksessä estämään tartunnan sinusta lapseesi!
Voimahali ja ONNEA odotuksen johdosta!!!!!
Mutta sen jälkeen ei ole ollut oireita. Pelkään että mut leimataan jotenkin, vaikka sen opetuksen jälkeen en ole käyttänyt enää mitään. Verikokeesta se siis näkyy,ettäolen kantaja niinkö? Jos niin, kerron sen tietysti neuvolassa. Mutta oisko ketään jolla ois ollut sama tilanne? Mieskään ei tiedä , että mulla on se ollut. Sekin harmittaa ja pelottaa. Vauvan terveys tietty pääasia.
Viranomaisilla on sellainen rekisteri jossa on merkintä sinusta ja että sinulla c-hepatiitti. Kerro rohkeasti miehellesi ja neuvolassa. Saatte kaikki tarvittavan hoidon ja vauva voi ehkä välttyä tartunnalta.
Myös keskenmenon ja sikiön vaurioitumisen riski on joissakin sairauksissa olemassa. Huolehdi rokotukset ja tarvittavat lääkitykset kuntoon. C-hepatiittiin ei ole olemassa rokotusta. A ja B hepatiittiin on. Jos tarvitset esim. maalaria lääkitystä voi se olla este raskaudelle. Huolehdi myös kaikki perusrokotteet kuntoon. Esim. vihurirokko on riski sikiölle.
Mulla ei ole kumpaakaan mutta jäänyt mieleen se tv-mainos, jossa puhutaan ruoasta ja juomasta riskistä ulkomailla saada joku hepatiitti? Kumpi niistä pahempi siis? Mulla suunnitelmissa lähteä reissuun miehen kanssa(ei lapsia vielä) mutta ajatuksena vauva saa saada alkunsa , jos tullakseen. Nyt rupesi ajatuttaa, onko riski liikaa jos tulen reissumme aikana raskaaksi.Aiomme reppureissata seuraavat 6 kk euroopassa ja kaukoidässä.
ettei pahemmin sen takia syrjitä siellä.parempi kertoa kuin katua.koska vauvalta otetaan verikoe n.6kk iässä ja sitten myöhemmin.vai miten se meni mut kuiteskin niin siltä sit tarkistetaan se tietyn väliajoin 2 kertaa ettei ole tartuntaa.ja sulta katsotaan myös ne arvot alussa ja lopussa sekä virusmäärä jne. ei sen kummempaa. ainakin mulla katsottiin edellisellä kertaa ja niin myös nyttekin. ja imettämiseenhän se ei vaikuta mitenkään eli vauva ei voi saada tartuntaa maidon kautta vaan ainoostaan jos rinnat rikkoutuu. KERRO POIS VAAN. itsellä ei ainakaan ole parantunut mihinkää mutten ole siinä rankassa hoidossa ollutkaan johon pääsee ku on vasta ollut ainakin 2 vuotta raittiina. eli kyllä pääsisin mutten ole menossa koska se on niin rankka hoito ja esikoisellani ei ainakaan ole tartuntaa
ku mietin vaa et itellä ei ole oireillut....hmm...hmm....
Lisää nimittäin lapsen riskiä saada c. Tosiaan, ilman muuta kannattaa kertoa, koska silloin saat parempaa hoitoa ja seurantaa! Ja synnytyksessä vältetään esim. kalvojen puhkaisua, jottei vaan tuu verikontaktia vauvaan. Monesti noi c-hepatiittisynnytykset keskitetään tiettyihin sairaaloihin/osastoihin.
kyllä meinaan voi imettää. ja mulla viimeksi kyl puhkaistiin kalvot ja lapsi terve
Kerro ihmeessä tilanteesi neuvolassa. Kerro myös miten tartunnan olet saanut ja ettet käytä aineita nyt. Tämä sinun itsesi ja vauvan vuoksi. Ja sinua hoitavan henkilökunnan. Ei ole reilua altistaa heitä tartunnalle, joka on tiedossa.
Synnytyksessä voidaan käyttää myös lääkkeitä, jotka vaikuttavat maksan toimintaa sinulle epäedullisesti. Eli kyllä rehellisyys kannatta eikä kannata turhaa pelätä leimautumista. Terveydenhuoltoalalalla hoitajat ovat nähneet "kaiken" ja osaavat suhtautua asiallisesti.
Olen ollut itsekin vuosia töissä synnytyssairaalassa (nyt neuvolassa) ja rehellisyys kannattaa. Tsemppiä perheellesi!
Olen tähän ketjuun aiemminkin kirjoittanut miehestäni, jolla todettiin vasta keväällä C-hepa yllättävien vatsakipujen takia.
Hän on nyt ollut kesäkuun alusta asti interferoni-lääkityksellä, ja kyseinen lääkitys loppuu reilun kuukauden päästä. Hänellä oli se toiseksi hankalin ( taí helpoin) virustyyppi, eli hoitoaika on 24kk. Hoitovaste on ollut erinomainen. Hoitoon kuuluu 2x lääke aamuin illoin ja kerran viikossa pistos, jonka laittaa itse vatsan seudulle.
Hänellä on ollut aika paljon oireita, mutta ei ollenkaan niin pahoja, mitä etukäteen pelättiin. Näkyvin oire on ollut väsymys, ja flunssan kaltaiset oireet, alussa hänellä oli kurkku aivan tolkuttoman kipeä. Myös aftoja on ollut välillä suu täynnä, ja laihtunut on jonkin verran, mikä ei ole ollenkaan paha asia, vaikka ei mitenkään pulska ollut lähtöjäänkään.
Kyllä me molemmat olemme sitä mieltä, että varsinkin jo hoitotulos on pysyvä, tämä on ollut sen arvoista! Noita kontrollejahan tehdään sitten hoidon päätyttyä puolen vuoden päästä ja sen jälkeen kerran vuodessa joitain aikoja.
Tsemppiä ap:lle ja kaikille muille viruksen kanssa eläville! Kyllä sen hoidettuakin saa, jos haluaa.
Olen tähän ketjuun aiemminkin kirjoittanut miehestäni, jolla todettiin vasta keväällä C-hepa yllättävien vatsakipujen takia. Hän on nyt ollut kesäkuun alusta asti interferoni-lääkityksellä, ja kyseinen lääkitys loppuu reilun kuukauden päästä. Hänellä oli se toiseksi hankalin ( taí helpoin) virustyyppi, eli hoitoaika on 24kk. Hoitovaste on ollut erinomainen. Hoitoon kuuluu 2x lääke aamuin illoin ja kerran viikossa pistos, jonka laittaa itse vatsan seudulle. Hänellä on ollut aika paljon oireita, mutta ei ollenkaan niin pahoja, mitä etukäteen pelättiin. Näkyvin oire on ollut väsymys, ja flunssan kaltaiset oireet, alussa hänellä oli kurkku aivan tolkuttoman kipeä. Myös aftoja on ollut välillä suu täynnä, ja laihtunut on jonkin verran, mikä ei ole ollenkaan paha asia, vaikka ei mitenkään pulska ollut lähtöjäänkään. Kyllä me molemmat olemme sitä mieltä, että varsinkin jo hoitotulos on pysyvä, tämä on ollut sen arvoista! Noita kontrollejahan tehdään sitten hoidon päätyttyä puolen vuoden päästä ja sen jälkeen kerran vuodessa joitain aikoja. Tsemppiä ap:lle ja kaikille muille viruksen kanssa eläville! Kyllä sen hoidettuakin saa, jos haluaa.
Hoitoaika on 24 VIIKKOA ei kuukautta kuten kirjoitin. Vaikeimmassa tapauksessa se hotioaika on 48 viikkoa ja helpoimmassa 12.
mahdollisuutta ettet kerro??? Otatko todella suuremman riskin että vauvasi tarttuu???
Ja entäs miehesi? Kerrotko sille sitten jos sulle tulee maksasyöpä?
Onhan se helvetin noloa että on käyttänyt huumeita ja varsinkin suonensisäisesti, mutta se on mitä ilmeisemmin ollutta ja mennyttä joten todista se herrajumala olemalla nyt fiksumpi.
Eli siis kerrot siitä neuvolassa. Ja miehelles myös.
Noin puolet tästä viestiketjusta on puhdasta paskaa, jokunen tosin tietää mistä oikeasti on kysymys C Hepatiitissä. Missään tapauksessa ei kannata kysyä terveydenhoito henkilökunnalta asiasta kun täältä netistä saa aina todenperäiset tiedot ja vastaukset!!!!!!!.
ensimmäisellä käynnillä että haluaa kaikki mahdolliset verikokeet, niin tarkistavatko silloin että onko c-hepatiittia?
kuulostaa siltä, että täällä puhutaan nyt ihan viattomasta yleisestä sairaudesta? Olen kyllä ymmärtänyt, että C-hepatiitti on elinikäinen ja vaarallinen. Vaarallisempi kuin HIV.
Suomessa ylivoimaisesti tärkein hepatiitti C -infektion riskitekijä on suonensisäisten huumeiden käyttö. Riski saada infektio verisestä neulasta on 1?3 prosenttia.
Iholle tai limakalvolle joutuneen veren tai syljen ei ole havaittu aiheuttaneen tartuntoja. Tartuntariski seksin välityksellä on erittäin pieni.
C-hepatiitissa viruksen genotyyppi vaikuttaa hoitovasteeseen, nykyisellä lääkehoidolla saavutetaan jopa 46?95 prosentilla pitkäaikainen hoitovaste!!
Mulla ei ole kumpaakaan mutta jäänyt mieleen se tv-mainos, jossa puhutaan ruoasta ja juomasta riskistä ulkomailla saada joku hepatiitti?
Kumpi niistä pahempi siis? Mulla suunnitelmissa lähteä reissuun miehen kanssa(ei lapsia vielä) mutta ajatuksena vauva saa saada alkunsa , jos tullakseen. Nyt rupesi ajatuttaa, onko riski liikaa jos tulen reissumme aikana raskaaksi.Aiomme reppureissata seuraavat 6 kk euroopassa ja kaukoidässä.
Ulkomailta voi saada A ja B-hepatiittia, joita vastaan on syytä jokaisen ulkomaanmatkaajan rokottautua ennen reissaamista. HUOM! Rokotteista ei ole niin suurta hyötyä, jos sen ottaa vasta juuri ennen reissuun lähtemistä. http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_ka…
kuulostaa siltä, että täällä puhutaan nyt ihan viattomasta yleisestä sairaudesta? Olen kyllä ymmärtänyt, että C-hepatiitti on elinikäinen ja vaarallinen. Vaarallisempi kuin HIV.
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen. Ehdottomasti lapsesi ja hoitohenkilökunnan vuoksi sinun pitää asiasta kertoa!
Nykyään c-hepatiittiin on tehokkaita hoitoja, joilla viruksen voi jopa saada tapetuksi kokonaan elimistöstä. Riippuu hieman viruksen genotyypistä miten hyvin se reagoi hoitoon, mutta useimmiten hoitovaste on hyvä. Joskus 10-20 vuotta sitten tilanne oli eri, eikä tautia välttämättä edes yritetty hoitaa.Samaan tapaan hiviin on nykyään olemassa tehokkaita lääkkeitä, eikä hiv ole enää samanlainen kuolemantuomio, kuin joskus 80-luvulla.
Tautien vaarallisuudesta voi kiistellä loputtomiin. Kroonistuessaan C-hepatiittikin voi olla "vaarallinen", eli aiheuttaa maksakirroosin (hoidettavissa maksansiirrolla). HIV taas vaikuttaa immuunijärjestelmään, ja sairastunut loppupeleissä usein kuolee terveelle vaarattomaan infektioon.
C-hepatiitti on huono tarttumaan normaalissa elämässä, sillä se vaatii kunnollisen verikontaktin, virusta kun on pelkästään veressä. Useimmiten tarttuu yhteisten ruiskujen/neulojen välityksellä.
Hi-virus taas ei elä elimistön ulkopuolella, ja tarttuu lähes yksinomaan seksissä. Virusta on käsittääkseni pystytty eristämään myös esim. kyynelnesteestä.
Molempien sairauksien hoito kehittyy jatkuvasti, hiviinkin ollaan kehittämässä rokotetta.
Onko muuten ap linjoilla? Mitä kuuluu? Onko neuvolassa ryöpytetty?
Mikä on sun tiedon lähde? Saisko linkkiä tai kirjan tietoja?
http://www.gastrolab.net/oqhepcf.htm
Kuten täältä huomaat, leimaaminen on se pahin nykyisin. Ihmiset eivät päivitä tietojaan.
Ei interferoni hoitoon niin vaan mennä. Jos on oireeton ja maksan alat-arvot eivät ole koholla, niin sinne ei pääse vaikka haluaisi. Lisäksi hoito on sen verran rankka, ettei ole mitään järkeä hoitaa sairautta, ellei siitä ole jotain "haittaa".
Terkuin Interferoni 2007