Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hepatiitti-c ja raskaana,mihin prässiin sitä nyt joutuu?

Vierailija
12.05.2010 |

Nuoruuden tyhmyydessä sain kerran huumeita kokeilessa sen hepan ja nyt olen raskaana. Onko sillä mitään merkitystä tulevalle odotusajalle. Eli joudunko johonkin syyniin tai jotain.

Miten vaikuttaa vauvaan/raskauteen?

Tosiaan en käytä mitään, vain silloin 10 v sitten nuorena tyhmyyksissäni kokeilin kerran piikkihuumetta.

Saako neuvolassa tietää,jos en kerro siitä mitään?

Kellään kokemusta ja neuvoja.

Vauva todella toivottu ja elämässä on kaikki hyvin ollut nyt vuosiin ja tulee olemaan.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa kerrot asiasta ensimmäisenä! Ensimmäisellä neuvolakäynnillä otetaan verinäytteitä ja hoitajan tulee olla tietoinen, että mikäli hän pistää itseään vahingossa samalla neulalla kuin sinua, voi hän saada tartunnan.

Saat myös lähetteen äitiyspoliklinikalle tarkempaa raskauden seurantaa varten. Virusmäärityksiä tehdään jne.

Synnytys hoidetaan verieristyksessä, eli kätilöllä ja lastenhoitajalla on essut, myssyt, maskit, suojalasit ja erikoishanskat. Ei kukaan halua C-hepatiittia ja sitä varten suojaudutaan. Tiettyjä toimenpiteitä synnytyksessä vältetään (kuten kalvojen puhkaisua, mikroverinäytteitä, sydänääniseurantaa elektrodin avulla suoraan vauvan päästä jne), ettei vauva saisi tartuntaa synnytyksessä.

Tänä päivänä C-hepatiitti äidit saavat imettää. Riski tartuntaan on kuitenkin olemassa mikäli rinnanpäät menevät rikki ja vauva saa verta suuhunsa imetyksen yhteydessä.

Eli joudut syyniin mutta hyvällä tavalla. Tsemppiä turvalliseen raskauteen :)

Vierailija
62/71 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on c-hepatiitti, lapsella ei.

Vain virus-arvoja seurattiin raskausaikana, yhtään ylimäärästä ultraa en käynyt.

Lasta ei rokotettu sairaallassa a- ja b-hepatiittia vastaan, koska en ole narkkari. Lapsi kuitenkin testattiin heti syntymän jälkeen, ½-vuotiaana ja vuoden ikäisenä.

Koska raskaus meni suht hyvin, lapsi on ok, ei tästä mitään kyttäystä tai seuraamuksia tullut.

C-hepan sain nuoruudessa, liikkuessani huumeitä käyttävien parissa, kokeili pari kertaa joskus enkä jäänyt koukkuun.

Kerro rehellisesti, siihen osataan nykyään suhtautua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että miehelläsi on muka kymmenen vuotta ollut se ja nyt vasta todettu? Siis miksi nyt on testattu? Ja nyt aloitetaan hoidot? Ehkä c-hep. ei ole tarttunut sinuun siksi näiden kymmenen vuoden aikana, että tartunta onkin aika uusi. Miten miehesi on asian sinulle selittänyt?

Vierailija
64/71 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että miehelläsi on muka kymmenen vuotta ollut se ja nyt vasta todettu? Siis miksi nyt on testattu? Ja nyt aloitetaan hoidot? Ehkä c-hep. ei ole tarttunut sinuun siksi näiden kymmenen vuoden aikana, että tartunta onkin aika uusi. Miten miehesi on asian sinulle selittänyt?

Vierailija
65/71 |
13.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoa neuvolassa, jotta suojaavat vauvasi, sekä hoitohenkilökunnan.

Vierailija
66/71 |
16.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain C-hepa tartunnan vuonna 2000, olin sen kantaja lähes 10vuotta(HUOM!!olen edelleen elossa)Joku nimittäin kirjoitti,että C on vaarallisempi kun HIV?!?!?!?Todellakin joo...

Tulin raskaaksi vuonna 2005, oli juuri lopettanut huumeiden käytön, jossa kerroin neuvolassa rehellisesti, kerroin neuvolassa myös,että minulla on C-hepatiitti. Äitiyspolilla "juoksin" huumeiden käytön(vaikkakin olin lopettanut) vuoksi, en C:n vuoksi...Minulta otettiin verikokeet ennen synnytystä,että onko hepatiitti aktiivinen vai ei...no, virus oli aktiivinen,eli tarttuva ja maksaa kuormittava. Riski oli siis olemassa,että "tauti" tarttuisi myös tulevaaan vauvaani. Synnytyksessä tulisi siis viimeiseen saakka välttää verikontaktia. Alatiesynnytys -jos vaan mahdollista, ei imukuppia, ei pinnejä jne...varotaan siis että vauvaan ei tule synnytyksen aikana haavaa.Onneksi kaikki meni vallan loistavasti synnytyksessä. Kun lapseni täytti vuoden, häneltä otettiin C testit jotka olivat negatiivisiä

Vierailija
67/71 |
05.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni ei.Se kannattaa kysyä vielä terkalta, b-hepatiitti testataan kyllä, mutta tuosta C-hepasta en ole ihan varma.Mutta kysy tosiaan neuvolassa ja pyydä testi erikseen, jos sitä ei testata automaattisesti.JA KANNATTAA MUISTAA,ETTÄ SE LAPSEN ETU SEKÄ HOITOHENKILÖKUNNAN ETU,KUN KAIKKI NÄMÄ TARTUTAUDIT TESTATAAN,JOS JOTAIN VAIKKA SITTEN VAAN EPÄILEE!

Vierailija
68/71 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinun ymmärrys ei ole ihan välttävälläkään tasolla!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
69/71 |
02.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä neuvolassa hepatiitistasi. On tärkeä seurata lapsen vointia. Ja tietysti omaasi. On hyvin mahdollista, että lapsi ei edes saa tartuntaa. Tartuntariskin vähentämiseksikin on tärkeä tietää hepatiitista, jotta synnytystapa voidaan suunnitella parhaan mukaan!

Tsemppiä! Ja onnea raskauteen!

Vierailija
70/71 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voidaan hoitaa mutta tauti on kyllä ikuinen. B-hepatiitti saadaan hoidettua kokonaan pois.

Kokemuksesta voin kertoa, että tauti voi kyllä hoitua itsestäänkin! Itselläni aikoinaan löytyi vasta-aineet, ja tarkemmissa kokeissa ei koskaan ole itse virusta verestäni löydetty. Tästä on jo vuosia ja seuranta lopetettu, diagnoosina AKUUTTINA sairastettu c-hepatiitti. Se on siis ollutta ja mennyttä, eikä vaikuta elämääni millään lailla. Mitä b-hepatiittiin tulee, ei sitä saada sen helpommin pois kun Ctäkään, itseasiassa vaikeammin. siihen on kuitenkin rokote,jolla voidaan estää tartunta..

Vierailija
71/71 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvii miettiä kaks kertaa että kerrotko cai et ja varmistella asiaa. Niin kuinka vastuuntunnoton olet, olet ollut. Kyse on sun ja sun lapsen terveydestä plus oot kertomatta jättämisellä valmis vaarantamaan kätilöiden yms terveyden. Vittu pistää vihaks lukea tälläsiä.. Onneks et asiaa salaan pysty se olis jo sairast! Vittu herää..

Yst. Terv C-hep kantaja + viikon ikäisen onnellinen ja avoin äiti..