Nyt olen ihan puulla päähän lyöty! Pk ja neuvola-asiaa
Meillä lapsen 4v neuvolaan piti aikuisten täyttää kyselylomake ja päiväkoti täytti samaisen lomakkeen. Tähän asti lapsemme on saanut vain kehuja, ei mitään mainintaa ongelmista. Neuvolassa selvisi, että päiväkodin mielestä on jos jonkilaista häikkää.
Miten voi olla mahdollista? Miksi meille ei ole mitään puhuttu, vaikka ollaan oltu kasvatuskeskusteluissa ja kyselty päivittäin kuulumisia?
Kommentit (49)
Ja 2:n, onko lapsellasi ongelmia? vai miksi ppk haluisi tehdä neuvolan kanssa yhteistyötä muuten?
Miksi se kommunikointi on niin vaikeaa?
käytäntö, että määrätyn ikävuositarkastuksen kohdalla pyydetään myös päiväkodista vastaukset samoihin kysymyksiin. Tosin yleensä toimitaan niin, että lappu täytetään yhdessä vanhempien kanssa tai niin, että lappu täytetään päiväkodissa ja annetaan vanhemmille luettavaksi ja toimitettavaksi neuvolaan. Ihmettelen, jos teillä on toimittu vanhempien selän takana. Kannataa antaa aiheesta palautetta niin neuvolaan kuin päiväkotiin. Ei ole ollut kovin korrekti tapa toimia.
Äitinä sitä huolestuu monesta sellaisesta asiasta, joka neuvolassa tai pk:ssa on vain keskiarvosta poikkeavaa. Se ei vielä tarkoita, että jotain on pielessä.
mutta on paljon vanhempia jotka ei anna neuvolan&pk tehdä yhteistyötä koska kieltävät lapsen ongelmat kokonaan. Eivät ymmärrä että lapsen parasta yritetään. Tmä 4-v kaavake on eri asia, en tarkoittannut sitä, en ollut edes kuullut käytäntöä jossa vanhemmat eivät näe kaavaketta ennen neuvolaa, se on tosiaan väärin.
ja säätöjen noudattaminen ei vastaa ikätasoa. Ainoastaan sisarusten väliset suhteet kunnossa on +
Kuvittelisi näin hankalan tapauksen herättäneen vuoden aikana edes jotain keskustelua päiväkodilta meillepäin. Itse emme ole mitään vaikeuksia havainneet, huvin puuhakas ja yhteistyöhaluinen lapsi, jonka puhe hyvin selkeää ja kertovaa, on hyvin liikunnallinen mielestämme, mm pyöräilee ilman apupyöriä.
Mikähän semmonen ongelma sitten on?
Miksi sulle ei neuvolakaan sanonut mikä?
Kysyhän hoidosta ihan suoraan.
että onko sillä arvion paperiin päiväkodin puolelta "huitaisseella" henkilöllä mahdollisesti mennyt muksut sekaisin?
Sinuna minä kysyisin asiaa suoraan pk:sta.
kyllähän noista ois pitäny puhua jos ovat oikeesti olemassa olevia juttuja. mitäs neuvola tuumas? oliko pk:n kanssa samaa mieltä ollenkaan?
kaiken olevan kunnossa. Sitten todela vaivaantuneena antoi sen päiväkodin täyttämän kaavakkeen minulle käynnin lopussa. Kotona sitten katsoimme sen ja järkytyimme.
vanhempien kanssa. Nähdään mitä pk:ssa on vastattu ja vedetään nimet vielä alle. Aina on ollut hyvin yhteneväiset listat ja yhdessä mietitään miten puutteiden eteen voidaan tehdä.
joka ei tunne lastasi? parasta on kysyä suoraan henkilökunnalta, millä perusteilla lapsen kehitys ei vastaa ikätasoa ja mikä on päivähoidon näkemys asiaan.
En kyllä välttämättä luottaisi neuvolaankaan. Siellä lasta havainnoidaan suunnilleen tunnin ajan, siinä ajassa voi paljon jäädä havaitsematta. Neuvolan viisivuotisseulastakin voi päästä läpi vaikka millä ongelmilla. Se on aika paljon "tädistä" kiinni.
Jotenkin tuntuu, että tuossa olisi nyt jokin sekaannus tai väärinkäsitys.
Kuinka kauan muuten noin yksityiskohtainen 4-vuotis kaavake on ollut käytössä? Vuosi-pari sitten sellaista ei ainakaan käytetty täällä Helsingissä.
pyydät keskusteluajan! Kuulosti erikoiselta. Meidän päiväkodissa käydään tämä kaavake vanhempien kanssA LÄPI. Ei tule sitten yllätyksiä. Joskus on vanhempia, joiden mielestä ei omassa lapsessa ole mitään vikaa. Vaikka laitammekin kaavakkeeseen huolistamme, voi neuvola palaute olla, että kaikki ok. Ei ne pysty tunnissa kaikkea huomaamaan. Etenkin , jos vanhemmat sanovat kaiken olevan ok. "tädistä" on kiinni aika paljon.
että mikä ruksi menee mihinkin sarakkeeseen. Kyllä ne olis kertoneet jos olisivat huolissaan kehityksestä. Ihan jo senkin takia, että kertominen on niiden omien etujen mukaista.
(ja veimme siis itse sinne neuvolaan) eli jos siinä olisi ollut jotain erityistä olisimme voineet jo päiväkodissa kysyä.
Ja sitten neuvolan merkinnöillä tosiaan palautettiin takaisin hoitoon ;)
Meillä ei ole koskaan pyydetty täyttämään mitään lappuja, nyt on juuri neljäs lapsi menossa 4v. tarkastukseen.
Meillä tosin pk:ssa tädit sellaisia että jollain vain ei ole pokkaa sanoa miten siellä oikeasti menee. Vaikka lapsi olisi ollut todellä tuhmasti niin tietyt hoitajat hymyilee vaan ja sanoo että ihan kiva päivä.
Tuli yllätyksenä sitten kun annettiin lappu että hakevat avustajaa ryhmään ja pitäisi saada meiltäkin allekirjoitus ja sitten oli kuvaus lapsesta; ei suostu potalle, leikkii ruokapöydässä, riitelee päiväunille menosta, ei kuuntele satuja, pölöttää musiikkituokiolla, TARVITSEE AIKUISEN JATKUVAA VALVONTAA jne.
En allekirjoittanut lappua sillä meille tuollaisia asioita ei koskaan ollut tuotu ilmi, kasvatuskeskustelussakin oli juuri pari viikkoa aiemmin ollut että on vilkas ja sosiaalinen, osallistuu ryhmän toimintoihin kivasti, pukee ja riisuu omatoimisesti, syö itse jne. Ei mitään mainintaa mistään ongelmista.
Oltiin johtajaan yhteydessä ja sanottiin että meistä haiskahtaa siltä että lapsesta yritetään tehdä erityislapsi jotta eräs muu taho maksaisi avustajan päiväkotiin. Tarhasta tiesivät että perheemme toinen lapsi on vaikea erityislapsi, käy erityislasten tarhaa ja on henk.kohtainen avustaja käytössä. Avustajan maksaa muu taho kuin kaupunki joten mielelläänhän he ottaisivat varmasti ns. ilmaisen työntekijän.
Hyvin on pärjänneet. Poika on edelleen vilkas ja keksii toisten kanssa monenlaista pöljääkin puuhaa mutta jos raskii laittaa jäähylle niin asia korjaantuu. tarhassa vain on niitäkin vässyköitä jotka ei kykene sanomaan lapselle EI.
5-v nlassa täyttivät pk:sta lapun. Eikä poika-parka osannut mitään, ei edes juosta, ei ollut tasapainoa, ei osannut syödä(oli kirjoitettu, pää hakee lusikkaa eikä lusikka päätä). Meille asti ei ollut valitettu, mutta lappuun kirjoitettu. Pk:n hoitajan pojalla oli autismi, yritti, että meilläkin olisi ollut. No, sanoin neuvolassa, että olen ihan eri mieltä, eikä lappuun kiinnitetty sen enempää huomiota. Se lappu on vieläkin pojan neuvolakortin välissä. Poika 12-v. Urheilee sm-tasolla, lukuaineiden ka päälle 9, kavereita on, sosiaalinen, normaali poika...
sinänsä ymärrän sen, kun täälläkin on jatkuvasti mammoja, jotka raivoavat Pk:n ja neuvolan tädeistä, jotka uskaltavat vihjaista, että omassa lapsessa olisi jotain vikaa. Tietysti vanhempi kohdistaa järkytyksensä siihen henkilöön, joka asiasta ensimmäisenä kertoo, mutta ei ole henkilökunnasta varmaan kivaa olla raivon kohteena
(En siis tarkoita APta joka asiallisesti kyselee).
Tosi usein täällä on valitettavasti myös näitä äitejä, jotka ihmettelevät miksei ole kerrottu. Sinänsä minusta on tosi hyvä, että PK täyttää näitä lappuja. Sillä vanhemmat eivät tiedä, miten lapsi toimii ryhmässä ja vieraiden aikuisten seurassa. Eikä heillä ole myöskään niin paljon vertailukohtaa samanikäisiin. Neuvolan visiitit taas ovat niin lyhyiä, ettei kukaan lapsi ole oma itsensä siellä.
olen kieltänyt neuvolan ja päiväkodin yhteistyön. Molemmat saavat/joutuvat hoitamaan asiat suoraa minun kanssani.